Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-02-12 22:54

Har saknat en tråd om detta ämne. Dvs. Hur ska man möblera för bästa ljud ? Vilka Akustik grejer som finns att köpa är bra ? Nybörjartips skulle inte skada då alla skall kunna lära sig hur man gör för att få ett bra ljud. Länkar till bra produkter, länkar till billigare grejer som fungerar osv. Och framför allt gärna bilder på rum så man kan få inspiration. Och försök att låta denna tråd nu handla om akustik och inget annat.
Länkar till akustik grejer som läggs in i tråden och som finns att köpa kopierar jag och lägger in i det här första inlägget så det blir samlat om det är okej.

Jag börjar med ett exempel på hur ett lyssningsrum inte bör vara. Helt kala golv och väggar :( https://www.youtube.com/watch?v=qcc9rRKoykA&t=759s

Länkar: info kring rör/kvartsvåg viewtopic.php?f=9&t=71738&p=2164065&hilit=Gjutr%C3%B6r#p2164065
Länk till en bra sida för uträkning av rumsmoder: https://trikustik.at/raummoden-rechner/
Länkar till företag och Bildtråd DIY akustikfix och annat bra.
viewtopic.php?f=31&t=73327
viewtopic.php?f=31&t=73364
https://absoflex.se/produkter/flex-bas/
http://www.akustikmiljo.se/produkter/si ... bsorbenter
https://www.silentswede.se/ljudisolerin ... gg-hus-hem
https://rekommenderatav.hunton.se/ambassador-audun/
https://bullerbekamparen.se/akustikskiv ... -vagg.html
https://gikacoustics.eu/product/gik-aco ... -trap-t70/
Senast redigerad av distad 2022-11-28 02:27, redigerad totalt 4 gånger.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav pLudio » 2022-02-13 00:02

Äggkartonger på väggarna.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RolffRojs » 2022-02-13 01:46

Ett par förslag:

1. Använd hörlurar. Riv av bomullen från några begagnade tops. Rulla ihop det till små bollar och placera dem sen listigt i hörselgångarna. Vaxet håller dem på plats.
2. Lägg labbarna på Öhmans kundlista. Köp när någon av kunderna säljer sitt hus. Var beredd på att flytta ifall nån snikkund inte valt den obligatoriska akustikbehandlingen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav goat76 » 2022-02-13 01:51

Kul att du startar en tråd om akustik just nu, jag har de senaste dagarna funderat en hel del på att ta itu med ett par specifika problem vad gäller akustiken i mitt rum.

I det stora hela är jag väldigt nöjd med hur det låter i rummet, det är ett vanligt vardagsrum och de akustiska åtgärder jag gjort har förutom ljudliga förbättringar även haft kravet att det också ska se estetiskt tilltalande ut, så inga äggkartonger på väggarna. :)

En rejält tjock ryamatta på 2,5 x 3,5 meter har gett det absolut största lyftet för ljudet. Andra saker som tygsoffa, massor med kuddar, tjocka gardiner och två hyfsat diskreta absorbenter har även de bidragit till lagomt kort efterklang, utan att död-dämpa rummet.

Efterklangen verkar enligt REW ligga under 290 ms iallafall ner till 87 Hz, sen händer det massor med grejer!
Jag har ju mina bergstoppar vid 39 Hz och 66 Hz vid mätning från lyssningsplats av vänster högtalare, men vid mätning av höger högtalare är det dock endast toppen runt 39 Hz som är problematisk. Orsaken till detta är naturligtvis att jag inte har en fullt asymetrisk uppställning av högtalarna i rummet, även det en liten kompromiss för att möbleringen i rummet blir estetiskt mer tilltalande och inger en högre mysfaktor. :)

Vänster högtalare mätt från lyssningsplats:
Oct 7 LEFT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg
Oct 7 LEFT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg (792.32 KiB) Visad 9893 gånger

Höger högtalare mätt från lyssningsplats:
Oct 7 RIGHT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg
Oct 7 RIGHT SPEAKER WATERFALL Time Range 290 ms.jpg (796.93 KiB) Visad 9893 gånger


Det jag har funderat på är att införskaffa mig ett gäng "Scopus Tuned Membrane Bass Traps" från GIK Acoustics.
https://gikacoustics.eu/product/gik-aco ... -trap-t70/
Dels har de en variant som är specifikt anpassad för omkring 40 Hz, och en annan som är anpassad för runt 70 Hz, vilket verkar passa in väl med mina baspucklar. Denna typ av bass trap ska dock göra allra bäst nytta om de placeras där "tryck maxima" (heter det så?) för dessa frekvenser uppstår i rummet, vilket naturligtvis kan försvåra en estetisk tilltalande placering. Jag funderar på att spela upp dessa problemfrekvenser och helt enkelt lyssna mig till var det låter starkast.

Ni som är duktiga på akustik får gärna berätta om dessa bass traps är bu, bä eller bra. Och hur många av dessa skulle man behöva för att råda bot på baspucklarna i mitt vardagsrum?
Kanske finns det någon annan typ som både är effektivare och samtidigt gör sig bra i ett fint vardagsrum?
Bild

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav juanth » 2022-02-13 03:05

@goat
Jag har väldigt svårt att tänka mig att några så små saker kan ha mer än en marginell effekt gällande absorption så långt ned i frekvens. Jag tycker det luktar mer eller mindre bluff.
Om man istället köper två-tre F30 Jyskmadrasser och skär sönder (om det behövs) lägger in på väl valda ställen så nära tryckmaxima det är estetiskt och praktiskt möjligt så tro jag man per krona kommer att få enormt mycket större inverkan på rumsnoder.
Bara det att de har en bild på produkten i genomskärning där de har skrivit ”Lab Tested” sätter igång mina varningsklockor.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-02-13 04:19

@goat Ja jag hoppas att det finns intresse för sådant som påverkar ljudet där hemma 50 gånger så mycket som tex. skillnader mellan slutsteg.
Hade den här länken sparad på datorn, bu eller bä ? https://bullerbekamparen.se/akustikskiv ... -vagg.html
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav goat76 » 2022-02-13 07:38

FBK skrev:@goat Ja jag hoppas att det finns intresse för sådant som påverkar ljudet där hemma 50 gånger så mycket som tex. skillnader mellan slutsteg.
Hade den här länken sparad på datorn, bu eller bä ? https://bullerbekamparen.se/akustikskiv ... -vagg.html


Ja, den stora ryamattan jag beskrev i mitt inlägg kostade en hel del, men relativt priset på HiFi-prylar så var det en billig investering och gav ett klart större ljudlyft.

Absorbentmaterialet du länkade till är endast effektivt för högre frekvenser där jag inte vill ha någon mer dämpning, jag har inte några problem 250 Hz och uppåt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav goat76 » 2022-02-13 07:50

juanth skrev:@goat
Jag har väldigt svårt att tänka mig att några så små saker kan ha mer än en marginell effekt gällande absorption så långt ned i frekvens. Jag tycker det luktar mer eller mindre bluff.
Om man istället köper två-tre F30 Jyskmadrasser och skär sönder (om det behövs) lägger in på väl valda ställen så nära tryckmaxima det är estetiskt och praktiskt möjligt så tro jag man per krona kommer att få enormt mycket större inverkan på rumsnoder.
Bara det att de har en bild på produkten i genomskärning där de har skrivit ”Lab Tested” sätter igång mina varningsklockor.


Frågan är då, hur bygger jag en bass trap av dessa madrasser som inte påverkar frekvenser ovanför säg 100 Hz och samtidigt är vardagsrums-vänliga?

Det jag tänker är att något som är byggt för ett väldigt snävt frekvensområde som produkten jag länkade till, kanske inte behöver vara så stora om de placeras där de gör mest nytta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav Rydberg » 2022-02-13 09:02

Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav sprudel » 2022-02-13 09:15

Rydberg skrev:Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.


Ja, de ta ner efterklangen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav Zzombie » 2022-02-13 12:10

Startpistol eller klappa händerna hårt runt lyssningsplatsen. Fladdereko är värst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav hifikg » 2022-02-13 13:34

Innan jag förstod bättre funderade jag på att göra om mitt rum. Då hittade jag en tråd här på Faktiskt där det diskuterades gjutrör med olika grad av fyllning. Exakt vad nyttan var minns jag inte, men det verkade inte så dyrt i varje fall.

https://www.biltema.se/bygg/murning/murartillbehor/gjutror-1200-mm-2000043980

Kan det vara något för någon?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav goat76 » 2022-02-13 14:08

Rydberg skrev:Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.


Jag försökte mig faktiskt också på det där för sisådär 10 år sen, tyvärr utan framgång. Troligtvis prickade jag inte alls rätt med avstämningen, och fult var röret. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav Rydberg » 2022-02-13 14:16

goat76 skrev:
Rydberg skrev:Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.


Jag försökte mig faktiskt också på det där för sisådär 10 år sen, tyvärr utan framgång. Troligtvis prickade jag inte alls rätt med avstämningen, och fult var röret. :)

Man kan ha en bit rör som man skär en skåra i och sedan sticker i själva det beräknade röret. På så sätt kan man stämma av röret och verifiera medels mätningar att man träffat rätt. Man bör också slänga i lite dämp längst ner i röret för att öka bandbredden av dämpningen. Funkade fint hos mig men var lite fipplande med inställningen av rören.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav juanth » 2022-02-13 14:20

goat76 skrev:
Rydberg skrev:Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.


Jag försökte mig faktiskt också på det där för sisådär 10 år sen, tyvärr utan framgång. Troligtvis prickade jag inte alls rätt med avstämningen, och fult var röret. :)


I den här tråden finns bra info kring rör/kvartsvåg

viewtopic.php?f=9&t=71738&p=2164065&hilit=Gjutr%C3%B6r#p2164065
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav juanth » 2022-02-13 14:27

goat76 skrev:
juanth skrev:@goat
Jag har väldigt svårt att tänka mig att några så små saker kan ha mer än en marginell effekt gällande absorption så långt ned i frekvens. Jag tycker det luktar mer eller mindre bluff.
Om man istället köper två-tre F30 Jyskmadrasser och skär sönder (om det behövs) lägger in på väl valda ställen så nära tryckmaxima det är estetiskt och praktiskt möjligt så tro jag man per krona kommer att få enormt mycket större inverkan på rumsnoder.
Bara det att de har en bild på produkten i genomskärning där de har skrivit ”Lab Tested” sätter igång mina varningsklockor.


Frågan är då, hur bygger jag en bass trap av dessa madrasser som inte påverkar frekvenser ovanför säg 100 Hz och samtidigt är vardagsrums-vänliga?

Det jag tänker är att något som är byggt för ett väldigt snävt frekvensområde som produkten jag länkade till, kanske inte behöver vara så stora om de placeras där de gör mest nytta.



Om du vet vilken rumsnod som beror på vilken längd, bredd eller höjdled i rummet så finns där bra ledtrådar om var placeringen av absorbent görs bäst. Då blir den mer riktad mot ett visst frekvensområde.
Annars tråden om rör/kvartsvåg som jag nämnde i annat svar. Hörnplacering med öppning av rör mot hörnet/n

Det finns gott om mätningar i den tråden. Absorbenterna ger både sänkningar och höjningar som är gynnsamma. (Beroende på vilken högtalare som mäts v/h)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RolffRojs » 2022-02-13 14:52

Denna verkar väldigt lovande: http://www.msr-inc.com/studio/springtra ... gtrap.html Klicka på SpringTrap Detail för byggbilder.

Screenshot 2022-02-13 at 13-45-40 140708 SpringTrap PhotoDocumentary3 - 140708 SpringTrap PhotoDocumentary3 pdf.jpg
Screenshot 2022-02-13 at 13-45-40 140708 SpringTrap PhotoDocumentary3 - 140708 SpringTrap PhotoDocumentary3 pdf.jpg (65.69 KiB) Visad 9680 gånger



https://www.stereophile.com/content/mus ... -56-page-2

Screenshot 2022-02-13 at 13-45-54 Music in the Round #56 Page 2.jpg
Screenshot 2022-02-13 at 13-45-54 Music in the Round #56 Page 2.jpg (372.82 KiB) Visad 9680 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav goat76 » 2022-02-13 17:04

juanth skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:@goat
Jag har väldigt svårt att tänka mig att några så små saker kan ha mer än en marginell effekt gällande absorption så långt ned i frekvens. Jag tycker det luktar mer eller mindre bluff.
Om man istället köper två-tre F30 Jyskmadrasser och skär sönder (om det behövs) lägger in på väl valda ställen så nära tryckmaxima det är estetiskt och praktiskt möjligt så tro jag man per krona kommer att få enormt mycket större inverkan på rumsnoder.
Bara det att de har en bild på produkten i genomskärning där de har skrivit ”Lab Tested” sätter igång mina varningsklockor.


Frågan är då, hur bygger jag en bass trap av dessa madrasser som inte påverkar frekvenser ovanför säg 100 Hz och samtidigt är vardagsrums-vänliga?

Det jag tänker är att något som är byggt för ett väldigt snävt frekvensområde som produkten jag länkade till, kanske inte behöver vara så stora om de placeras där de gör mest nytta.



Om du vet vilken rumsnod som beror på vilken längd, bredd eller höjdled i rummet så finns där bra ledtrådar om var placeringen av absorbent görs bäst. Då blir den mer riktad mot ett visst frekvensområde.
Annars tråden om rör/kvartsvåg som jag nämnde i annat svar. Hörnplacering med öppning av rör mot hörnet/n

Det finns gott om mätningar i den tråden. Absorbenterna ger både sänkningar och höjningar som är gynnsamma. (Beroende på vilken högtalare som mäts v/h)


Det är riktigt intressant att sitta i sweetspot och lyssna till diverse enskilda frekvenser och samtidigt titta på mätkurvorna, man hör verkligen topparna tydligt. I mitt rum är det frekvenserna 39 samt 66 Hz som är de allra starkaste resonanserna och såklart med avtagande styrka i de närliggande frekvenserna runt dessa.

Online Tone Generator är ett smidigt program för att bekräfta det man ser i mätningarna, då man i egen takt kan välja vilka frekvenser som spelas. Man kan även välja om tonerna spelas upp i vänster, höger eller i båda högtalarna samtidigt.
https://www.szynalski.com/tone-generator/

Mitt rum är rektangulärt och har måtten 4,25 x 5,08 x 2,59 meter. Den längsta väggen (5,08 m) är högtalarväggen och det är ganska tydligt att resonansen vid 39 Hz går längs denna vägg både bakom högtalarna och bakom lyssningsplatsen, och resonansen vid 66 Hz går längs sidoväggarna (4, 25 m).

Det här ska jag luska vidare på och förhoppningsvis hitta någon snygg lösning för... :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav eljulio » 2022-02-13 17:17

Tycket de här panelerna är rätt snygga: https://woodupp.se/akustiska-paneler/

Skulle det tillföra något av värde hemma hos mig månne? Lär inte peta mineralull bakom, nota bene....

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RMA » 2022-02-13 17:38

eljulio skrev:Tycket de här panelerna är rätt snygga: https://woodupp.se/akustiska-paneler/

Skulle det tillföra något av värde hemma hos mig månne? Lär inte peta mineralull bakom, nota bene....

Väldigt lika som dom Bauhaus säljer, har du Bauhaus i närheten kan du se dom live.
Verkar trevliga.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav eljulio » 2022-02-13 18:00

RMA skrev:
eljulio skrev:Tycket de här panelerna är rätt snygga: https://woodupp.se/akustiska-paneler/

Skulle det tillföra något av värde hemma hos mig månne? Lär inte peta mineralull bakom, nota bene....

Väldigt lika som dom Bauhaus säljer, har du Bauhaus i närheten kan du se dom live.
Verkar trevliga.


Javisst! Är i Kalmar i stort sett dagligen. :) Tack för tips!

Här: https://www.bauhaus.se/media/pdf/Datablad_unika.pdf

Ser inget om absortionseffekt dock, men snygga är de. Någon nytta kanske de gör med efterklangen.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-02-13 23:18

juanth skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev:Bygg ett par kvartvågsabsorbenter av gjutrör, gjorde detta i lägenhet för 15-20 år sedan och funkade fint.


Jag försökte mig faktiskt också på det där för sisådär 10 år sen, tyvärr utan framgång. Troligtvis prickade jag inte alls rätt med avstämningen, och fult var röret. :)


I den här tråden finns bra info kring rör/kvartsvåg

viewtopic.php?f=9&t=71738&p=2164065&hilit=Gjutr%C3%B6r#p2164065

Tack Johan för länken. Kommer samla bra info i första inlägget så det blir lätta att hitta :)

Och skulle jag missa något som ni tycker bör finnas bland länkar i första inlägget så skrik till :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-02-14 01:29

Och sedan har vi det här med dämpning kontra diffuserande... Här nedan har vi 2 helt olika sätt . Är det ena sättet mer rätt än det andra eller är båda bra :? Vad är bäst att göra när man har ett vanligt vardagsrum som de flesta har sin anläggning i . Jag har lärt mig här att man ska dämpa framme och diffusera bak.
Bild
Bild

Och här kommer en bild på hur jag gjorde i mitt förra boende. (ursäkta röran) Bakväggen som inte finns bild på var täckt med mycket tavlor och i detta rum så lät det bra i mina öron.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RMA » 2022-02-14 14:03

[quote="FBK"]Och sedan har vi det här med dämpning kontra diffuserande... Här nedan har vi 2 helt olika sätt . Är det ena sättet mer rätt än det andra eller är båda bra :? Vad är bäst att göra när man har ett vanligt vardagsrum som de flesta har sin anläggning i . Jag har lärt mig här att man ska dämpa framme och diffusera bak.

Båda är nog riktigt, det gäller att dämpa och diffusera där det behövs oberoende var i rummet det är.
Det är ju tyvärr det svåra att veta vad som ska vara var.
ino rum brukar vara hårt dämpade i hörnen bakom högtalarna, mitt mellan högtalarna ska det gärna vara kalt så man får lite reflexer som syr ihop ljudbilden.
Sidoväggarna har oftast både dämp och diffusion, ofta i form av gälar.
Men det beror på rummet.
Ren basdämp ska gärna vara bakom lyssningsplats så man slipper få tillbaka basvågorna framåt igen.
Bakom högtalarna ska det inte vara dämpat för djupbasen så att högtalarna får stöd av väggen.
Det är väl ungefär det som gällde i mitt rum i alla fall.

RolffRojs
 
Inlägg: 382
Blev medlem: 2021-01-22

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RolffRojs » 2022-02-14 17:06

RolffRojs skrev:Denna verkar väldigt lovande: http://www.msr-inc.com/studio/springtra ... gtrap.html Klicka på SpringTrap Detail för byggbilder.


https://www.stereophile.com/content/mus ... -56-page-2


Denna är inte alls lovande. Saxar in svar från en annan tråd:


I-or skrev:Detta är en onödigt komplicerad reaktiv absorbent. En direkt missvisande beskrivning av prestanda (mätt på ett sätt som inte ger någon som helst information angående ekvivalent absorptionsarea), bådar inte gott.

Dessutom kan man direkt säga att eftersom volymen är relativt begränsad och att man dessutom har valt att göra dämpningen bredbandig, kommer konstruktionen att vara ineffektiv för att dämpa bort problematiska rumsresonanser. Att övriga testade produkter (resistiva absorbenter) i diverse test var nästan helt verkningslösa vid låga frekvenser är helt självklart och säger egentligen ingenting om denna produkts egenskaper.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-02-16 00:00

RMA skrev:
FBK skrev:Och sedan har vi det här med dämpning kontra diffuserande... Här nedan har vi 2 helt olika sätt . Är det ena sättet mer rätt än det andra eller är båda bra :? Vad är bäst att göra när man har ett vanligt vardagsrum som de flesta har sin anläggning i . Jag har lärt mig här att man ska dämpa framme och diffusera bak.

Båda är nog riktigt, det gäller att dämpa och diffusera där det behövs oberoende var i rummet det är.
Det är ju tyvärr det svåra att veta vad som ska vara var.
ino rum brukar vara hårt dämpade i hörnen bakom högtalarna, mitt mellan högtalarna ska det gärna vara kalt så man får lite reflexer som syr ihop ljudbilden.
Sidoväggarna har oftast både dämp och diffusion, ofta i form av gälar.
Men det beror på rummet.
Ren basdämp ska gärna vara bakom lyssningsplats så man slipper få tillbaka basvågorna framåt igen.
Bakom högtalarna ska det inte vara dämpat för djupbasen så att högtalarna får stöd av väggen.
Det är väl ungefär det som gällde i mitt rum i alla fall.

Jag har inte sett någon Ino anläggning med riktig diffusion i mitten mellan högtalarna som tex på första bilden.
Men jag kommer alltid ha TV burken där :oops:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav RMA » 2022-02-16 23:50

FBK skrev:
RMA skrev:
FBK skrev:Och sedan har vi det här med dämpning kontra diffuserande... Här nedan har vi 2 helt olika sätt . Är det ena sättet mer rätt än det andra eller är båda bra :? Vad är bäst att göra när man har ett vanligt vardagsrum som de flesta har sin anläggning i . Jag har lärt mig här att man ska dämpa framme och diffusera bak.

Båda är nog riktigt, det gäller att dämpa och diffusera där det behövs oberoende var i rummet det är.
Det är ju tyvärr det svåra att veta vad som ska vara var.
ino rum brukar vara hårt dämpade i hörnen bakom högtalarna, mitt mellan högtalarna ska det gärna vara kalt så man får lite reflexer som syr ihop ljudbilden.
Sidoväggarna har oftast både dämp och diffusion, ofta i form av gälar.
Men det beror på rummet.
Ren basdämp ska gärna vara bakom lyssningsplats så man slipper få tillbaka basvågorna framåt igen.
Bakom högtalarna ska det inte vara dämpat för djupbasen så att högtalarna får stöd av väggen.
Det är väl ungefär det som gällde i mitt rum i alla fall.

Jag har inte sett någon Ino anläggning med riktig diffusion i mitten mellan högtalarna som tex på första bilden.
Men jag kommer alltid ha TV burken där :oops:

Så vitt jag förstår behöver det inte vara diffusion, räcker med tom vägg för att få lite reflexer. Ingen jätte yta, kanske knappt 1 meter eller så beroende på hur brett rummet är.
Ska man ha en Tv särskilt om den är skapligt stor, är det bra att ha Tv:ns yta på samma plan som diskanterna.
Det var så Öhman förklarade det.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Akustik, dvs. ALLT om akustik.

Inläggav distad » 2022-11-28 02:30

Har uppgraderat första inlägget med lite länkar som jag hittat sedan akustik avdelningen kom till.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst