Hörnabsorbent

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Hörnabsorbent

Inläggav Kraniet » 2022-05-16 13:58

Är det en bra ide att göra en triangel av rockwool i hörnet på rummet? Hur djup bör den vara? Kan den bli för djup/stor?

Enklast är ju förstås att göra den efterkortsidans mått som är ca 58 cm. Är det tillräckligt för att ge en meningsfull effekt?

Rummet är 4,1x4,1x2,5 m
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörnabsorbent

Inläggav goat76 » 2022-05-16 20:41

Kraniet skrev:Är det en bra ide att göra en triangel av rockwool i hörnet på rummet? Hur djup bör den vara? Kan den bli för djup/stor?

Enklast är ju förstås att göra den efterkortsidans mått som är ca 58 cm. Är det tillräckligt för att ge en meningsfull effekt?

Rummet är 4,1x4,1x2,5 m


Har du någon frekvens- och vattenfalls-mätning från sweetspot i ditt lyssningsrum du skulle kunna visa?


Som jag förstått det så behöver du inte fylla hela vägen ända in i hörnet med absorberande material, det är nog bra om den är rejält tjock men det gör inget om det är ett tomrum i hörnet bakom absorbenten, det ska tydligen ändå ge ungefär samma effekt.
Hur djupt i frekvens absorbenten sedan dämpar beror på hur "brett" det absorberande materialet täcker hörnet vilket ska gå att räkna ut genom att ta reda på vilken kvartsvåglängd den önskade frekvensen har.

I följande länk finns det en bra förklaring på det: https://www.acousticsinsider.com/why-ba ... n-corners/

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hörnabsorbent

Inläggav I-or » 2022-05-16 22:34

Med de rumsdimensioner som anges ger en snabb simulering vid handen att problemfrekvensområdet blir brett och med stor sannolikhet kommer att ligga mellan ca 40 och 100 Hz (eventuellt ännu högre) nästan hur man än ställer upp systemet. Eftersom två av dimensionerna är nästan identiska är det inte enkelt att hitta en bra uppställning.

Frekvensområdet ligger alltför lågt för att kunna kontrolleras med en resistiv absorbent med vettiga mått. Resistiva absorbenter är tyvärr aldrig ett alternativ för problem i låg- eller mellanbasen och endast en eller ett par stora reaktiva absorbenter (Helmholtz-, membran- eller kvartsvågsabsorbent) är meningsfulla att lägga ned jobb på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hörnabsorbent

Inläggav goat76 » 2022-05-16 22:57

Här är en bra sida för uträkning av rumsmoder: https://trikustik.at/raummoden-rechner/

Och här en tongenerator där man kan lyssna på frekvens till frekvens för att höra var rumsproblemen är som värst: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hörnabsorbent

Inläggav Adhoc » 2022-05-17 00:39

MItt rum är 7,86 m långt mellan front- och bakvägg och där ger absorbenter i front- och bakhörn ingen uppenbar verkan mot basmod vid ca 42 Hz. Vid mitten av rummet fås en markant puckel i frekvenskurvan vid 42 Hz från 2:a längsmoden.

Bakre har fotavtryck 60x30 cm x H 200 cm fluff med BAD-panel framför. Hålen är är mindre än "normalt" och själva lådan avtätad för att funka som helmholtz, dock teoretiskt mot ca 86 Hz om jag minns rätt. Fronthörnen har s.k. superchunks, ungefär som på bilden, inte avtätad = inte helmholtz, utan bredbandig, fotavtryck en triangel om 60x60 cm x 85 cm hypotenusa. Direkt integrerad bakom finns en membranabsorbent med gummiduk som har fotavtryck 60x30 cm x H 200 cm, även den teoretiskt för ca 86 Hz. Som sagt, noll påverkan mot ca 42 Hz för mig men OK utseende på frekvenskurvan vid 80-talet Hz vid mitten av rummet. (Jag har i.o.f.s. bara mätt med absorbenter, saknar mätning utan dom.)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hörnabsorbent

Inläggav Kraniet » 2022-05-17 08:50

Ok. Ja en hörnabsorbent kanske inte är det första jag ska kika på. 1/4 våglängd vid 86 Hz motsvarar förstås 1m vilket ju är en ganska stor hörnabsorbent :)

Har just tömt rummet så jag är tidigt ute i installationen. Ska se om jag kan mäta lite i helgen.
Har ju även dirac-inbyggt i recievern och tillgång till en minidsp.
Men kommer förstås ha lite fysiska rumsåtgärder också.

Huset är ett gammalt trähus med ickesolida väggar (sågspånshus) så känns som att det kan mäta lite hur som helst
Mvh
Magnus


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst