Mitt kommande biorum

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-20 20:37

Jag tänkte försöka bygga mig ett litet biorum med betoning på litet.
Kommer använda fyra baslådor så det blir ju lite pill sen att få in dom i rummet på lämpliga platser.

Rummet är 4.1x4.1x2.45 m så inte det mest optimala..
Bygget kommer nog därför att bli relativt sparsamt. Men kanske går det dra några lärdomar om hur man inte ska göra.. :D

Jag började med att mäta upp en sls10 i sluten låda utomhus. Bra bit från hus osv.
Sen mätte jag lite i rummet på tänkt sittplats (centrerad i sidled och ca 1m ut från bakvägg) i rummet med basen spelandes in i vänstra främre hörnet.
Rummet är nästan helt tomt förutom några högtalare (bör jag tömma rummet helt?)

Såhär ser det då ut med kurvorna lagda på varandra. Osäker på hur de bör ligga i nivå relativt varandra (förslag?)
Och det ser ju ut ungefär som man kunde förvänta sig.

Tips förslag och eventuella klåpord mottages tacksamt.
Bilagor
SLS10 sluten i rum vhf mick c 1m.jpg
SLS10 sluten i rum vhf mick c 1m.jpg (298.16 KiB) Visad 3771 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav sammel » 2022-05-20 22:44

Va kul det blir :)
Tycker nog relationen mellan kurvorna ser vettig ut.
Jag skulle nog dra en linje mellan den gröna kurvans nivå vid markören 77 HZ
och till den rödas nivå vi ungefär 32 Hz och det blir den nya målkurvan tillsammans
med den gröna över 77 Hz och den röda under 32 Hz.
Sen kanske lyfta det nedre registret något efter tycke o smak :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav I-or » 2022-05-21 14:11

Ser ut som vettiga mätresultat. Rummets dimensioner medför att du nästan oavsett uppställning kommer att erhålla toppar omkring 45 och 90 Hz med en dal däremellan.

Om du har mätt med samma inspänning kan det vara vettigt att bara lägga in kurvorna som de är, annars kan du kompensera för olika inspänning med 20*log(u1/u2). Du har då resultat för markplan (?) relativt rum. Hur som helst spelar skalningen ingen större roll.

Med ett så pass svårhanterat rum bör man förbereda för omfattande ekvalisering redan från början. Om man har ork och plats kan man även bygga ett par Helmholtzabsorbenter, men dessa blir förstås ganska stora.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Adhoc » 2022-05-21 15:33

Du kommer nog göra många mätningar vartefter, då är det bra att spara och döpa dom på entydigt sätt, så att mätningen kan upprepas identiskt för senare jämförelser mot något annat. För OK jämförelse mellan mätningar, förändra bara 1 parameter i taget, annars vet du inte säkert vad som kanske gav förändring i frekvens- eller ETC-diagram.

I diagrambenämningen anges "vhf" men i texten skrev du "Sen mätte jag lite i rummet på tänkt sittplats (centrerad i sidled och ca 1m ut från bakvägg) i rummet med basen spelandes in i vänstra främre hörnet." Själv har jag använt "+vhf" med betydelsen vänster+höger fronthögtalare spelar, tillsammans med någon parameter. vf = (bara, utan plus) vänster front spelar. Bestäm gärna en fast punkt som tex 10 cm-förflyttningar kan utgå från, framåt-bakåt och i sidled vänster-höger.

I den här länken: https://www.digistar.cl/Forum/viewtopic.php?f=9&t=24 har mätningar med små förflyttningar emellan gjorts. Därefter sammanställts till animerade GIF-bilder till en filmsekvens. Kan ge en aha-upplevelse och att det är bra att använda entydiga begrepp i.st.f. som: ganska nära väggen, en bit till vänster et c.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-21 18:02

Jag har som sagt tillgång till bra EQ så topparna bör vara ett mindre problem?
Borde jag därför rikta in mig på att fixa dalarna med eventuell absorbent?

Vissa utav problemen antar jag kommer mildras när jag väl har alla fyra baslådor (byggda och) på plats och placerade på lämpliga ställen i rummet?

Döpning av filer är alltid klurigt förstås. Även när man bygger högtalare är det ju viktigt att ha lite koll på vad man faktiskt gjort. Men ofta lättare sagt än gjort :D
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-21 21:12

Här är en RT60 decay på rumsmätningen.
Tydligt är ju att topparna vid 45 och 90 Hz med dalen däremellan är mest dominant.

Skulle helmholtzabsorbenter för dessa tre frekvenser vara att föredra?
Hur tar man reda på hur stor volym man behöver i sina helmholtz för att de ska vara effektiva?
Bilagor
RT60 Decay.jpg
RT60 Decay.jpg (228.55 KiB) Visad 3642 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-22 15:49

Som bekant går det ju mildra rumsresonanser med bra placering av basmoduler

Lyfte in basreflexlådan jag har och ställde i mitten vid framväggen.
Ser ju trevligare ut
Bilagor
MSbas mitt frontvägg.jpg
MSbas mitt frontvägg.jpg (188.63 KiB) Visad 3576 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-23 09:57

Nu när jag kikat lite mer och flyttat runt baslåda, mätt och kikat i simulering så känns det som att problemet vid 63 Hz är det mest allvarliga/svåraste att åtgärda med EQ.
Den går inte att få bort utan att placera åtminstone en bas uppe vid taket i nåt av de bakre hörnen. De övriga basarna bör också ställas på lite speciella platser för bästa effekt.
Toppar går ju att ta ned men den svackan är rejäl. Går att få den avgrundsdjup med fel placering (1/3 in i rummet längs väggen) av basen. I spektrogrammet blir det helt blått (i princip inget ljud) när man ställer basen där.

Men en helmholtz avstämd till 63 Hz verkar verkligen behövas alltså. Med mynning i något av hörnen i rummet. Hur stor är ju dock frågan, känns som ett är en kraftig resonans trots allt.

Intressant som sagt. Men jag tror nog jag hoppar detta rummet ändå. Har ju ett annat större rum som är bättre lämpat men i sämre skick.
Men då det lilla rummet är ganska fint med pappspänt tak och i övrigt bra skick så känns det dumt att bygga nåt där som jag kanske inte blir nöjd med.
Måste bara röja i det större rummet eftersom jag modifierar och monterar motordelar där.. 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav bassman » 2022-05-23 20:37

Vad kul att du bygger ett biorum!

Det skall bli intressant att följa resan, Ser att du har ett rum över med förhoppningsvis gynnsammare förutsättningar..

Jag blir aldrig klar med mitt, :o

Kör hårt :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Adhoc » 2022-05-23 23:33

Med rum om 4,1x4,1 m + en bas vid ca 1/3 bort från en vägg, väcks ju misstanken att det är SBIR som ger utsläckningen. 0,33 x 4,1 m x 2 ger halv våglängd och = utsläckning för frekvens kring ca 63,5 Hz. Maka på basen en bit, om den djupa dippen förändras i frekvens, borde det vara SBIR som är orsaken.

Om du inte hade haft vävspänt tak hade jag funderat på experimentet att placera ut dom 4 basarna på golvet vid ¼ ut från alla väggar, för att försöksvis dämpa ned moder upp till den 3:e i både längs- och breddled. Om det slog väl ut, därefter placerat dom i taket. (Som i Granbarrs byggtråd.) Med den placeringen eldar du teoretiskt bas för kråkorna men kanhända den räcker väl till ändå och låter bra. Om det går att ”maskera” baslådorna till något neutralt eller användningsbart som avställningsbord etc och basmoderna blev acceptabla, kan behovet av skrymmande absorbenter för låga frekvenser minskas.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-24 14:07

Nej jag tror dippen är en rumseffekt.
Här kommer simulerat resultat. Simuleringarna visar 59 Hz men principen är ju densamma.
Jag har ju bara flyttat runt baslådan på golvet men det stämmer väldigt bra med huneckes hemsida.
Tog även in en bild av moduppbyggnaden enligt trikustik som visar tryckmaxima i hörnen även om jag tror att det inte är riktigt rätt visualiserat. Jag tror att resonansen går diagonalt i rummet.

Som synes kan man få till en total utsläckning vid den frekvensen.
En bas i hörnen diagonalt gör ganska mycket skillnad, men mest blir det om en låda sätts diagonalt uppe mot taket.

https://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
https://trikustik.at/raummoden-rechner/
Bilagor
63 Hz rumsresonans.jpg
63 Hz rumsresonans.jpg (85.56 KiB) Visad 3391 gånger
63 Hz dipp max.jpg
63 Hz dipp max.jpg (50.39 KiB) Visad 3391 gånger
63 Hz dipp något åtgärdad.jpg
63 Hz dipp något åtgärdad.jpg (50.2 KiB) Visad 3391 gånger
63 Hz dipp åtgärd.jpg
63 Hz dipp åtgärd.jpg (49.66 KiB) Visad 3391 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav I-or » 2022-05-25 12:10

Dalen mellan ca 50 och 70 Hz beror på en nästan total frånvaro av moder här. Endast 1,1,0-moden dyker upp vid 59 Hz. Denna diagonalmod är även mindre kraftfull eftersom den tappar dubbelt så mycket nivå som vinkelräta moder via dubbelt så många reflektioner. Optimal basåtergivning handlar i praktiken om så jämn excitering av så många moder som möjligt, men detta är omöjligt i ett rum där två dimensioner sammanfaller som i det här fallet.

Utan att gå in på detaljer kan man som vanligt konstatera att Helmholtsabsorbenter kommer att kräva flera hundra liters volym för att öka absorptionen avsevärt runt 45 och 90 Hz. Man bör bara gå den vägen om man är ute efter jämn frekvensgång över ett stort lyssningsområde. Det är betydligt enklare att ekvalisera istället och dessutom sänker man effekt- och luftpumpningsbehovet högst väsentligt på detta sätt.

(En allmän kommentar om SBIR är att detta kan ses som en reflektionseffekt från det närmaste hörnet vid högtalaren, men att man naturligtvis måste ta reflektioner från hela rummet i beaktande för att erhålla en fullständig beskrivning.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-26 22:15

I-or skrev:Dalen mellan ca 50 och 70 Hz beror på en nästan total frånvaro av moder här. Endast 1,1,0-moden dyker upp vid 59 Hz. Denna diagonalmod är även mindre kraftfull eftersom den tappar dubbelt så mycket nivå som vinkelräta moder via dubbelt så många reflektioner. Optimal basåtergivning handlar i praktiken om så jämn excitering av så många moder som möjligt, men detta är omöjligt i ett rum där två dimensioner sammanfaller som i det här fallet.

Utan att gå in på detaljer kan man som vanligt konstatera att Helmholtsabsorbenter kommer att kräva flera hundra liters volym för att öka absorptionen avsevärt runt 45 och 90 Hz. Man bör bara gå den vägen om man är ute efter jämn frekvensgång över ett stort lyssningsområde. Det är betydligt enklare att ekvalisera istället och dessutom sänker man effekt- och luftpumpningsbehovet högst väsentligt på detta sätt.

(En allmän kommentar om SBIR är att detta kan ses som en reflektionseffekt från det närmaste hörnet vid högtalaren, men att man naturligtvis måste ta reflektioner från hela rummet i beaktande för att erhålla en fullständig beskrivning.)


Ja det är ju lustigt att det blir sån total utsläckning vid vissa utvalda platser i rummet i relation till lyssningsplatsen.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-26 22:23

Såhär verkar vara det bästa man kan få till med fyra basar om man vill ha en jämn frekvensgång.
Synd att programmet inte visar den summerade kurvan för de högre frekvenserna.
Men det borde bli några toppar mellan 70 och 125 som kan Eqas ned.
Bilagor
410 rum 4 bas.jpg
410 rum 4 bas.jpg (56.65 KiB) Visad 3210 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-26 22:23

Såhär blir den placering som Toole mfl rekommenderar som en generellt "bra" placering. Ser ju inte lika bra ut i det här fallet.
Bilagor
410 rum 4 bas mitt vägg.jpg
410 rum 4 bas mitt vägg.jpg (46.24 KiB) Visad 3210 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mitt kommande biorum

Inläggav Kraniet » 2022-05-26 22:26

Den andra "genrellt bra" placeringen. Ser bättre ut.
Bilagor
410 rum 4 bas hörn.jpg
410 rum 4 bas hörn.jpg (51.75 KiB) Visad 3210 gånger
Mvh
Magnus


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst