väggmaterials påverkan

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

väggmaterials påverkan

Inläggav avr7000 » 2022-05-23 01:52

Efter att ha lyssnat på "samma" uppsättning av utrustning i olika rum är jag lite överaskad över hur stor påverkan byggnadens kostruktion faktiskt kan ha...

Rum 1.
OA51.Purifi med Basstativ som vi ställde ut på Sweetspot lät på Sweetspot lät bastungt och lite hårt i ett "kalt" hotellrum med sten/betong-väggar.
Med mycket folk i rummet blev det faktiskt riktigt bra! (hifi-entusiast-tjockis-absorbenter)
Vi "tryckavlastade" rummet lite genom att spela med förnstren lite på glänt och så hade vi en massa kuddar och täcken bakom gardiner...
Men rent allmänt ett fett ljud med ordentligt med tryck och punch i basen. rummet var typ 14 kvadrat.
Med fullsatt rum lät det inte alls oävet.

Rum2.
Hemma hos mig låter det bättre och mer balanserat. hus från 1938.
Jag har betongbjälklag med 4 tum reglar på detta och plankgolv (spån i hålrum), 3 tum X 8 tum stående plankväggar med tretex, 14 lager tapet (skojar inte) och gips på detta. Taket (bjälklag övervåning) är väl 8 tum med råspont och masonit undertill och plankgolv ovanpå detta (spån isolering). rummet är 32 kvadrat men fortsätter i den bakre delen i vinkel ut i hall etc. så det är väl ca 40 kvadrat totalt.... öppen "dörröppning" i främre del till ett kök på 17 kvadrat...
Trots storlek är får man ett ljud med "tryck" i basen... ljudet för övigt är "öppet" och behagligt och jag har 5 m till bakvägg från lyssningsposition.

Rum 3.
Magnus moderna hus (1985'?) med reglade väggar med spånskiva, vind med lösull och någon sorts takskivor, golv med krypgrund.
Det är här jag blir lite förvånad.... Magnus rum är ganska litet, 14 kvadrat kanske, och man sitter nära bakvägg.
Trots detta (litet rum etc.) infinner sig inte "trycket" när man spelar starkt, det låter i jämförelse med mitt rum en smula avslaget...

Det verkar alltså som om rummets förmodat mer eftergivliga väggar "äter" bastryck trots att rummet är så mycket mindre,
Skulle man tjäna på att slå på ett skikt OSB och gips nästa gång han tapetserar för att få lite "stummare" väggar?

Någon annan som jämfört samma system (flyttat eller liknande) under olika förutsättningar?

/Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav sprudel » 2022-05-23 07:16

Framför allt Ino-system i olika rum och min upplevelse är som din, rummen påverkar massor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav Kraniet » 2022-05-23 08:40

Med högtalare som OA51 upplever jag att högtalarväggen påverkar ljudet ganska mycket. Den bör vara stabil och resonansfri, speciellt om högtalarna hänger på väggen.
Annars så kan ju eftergivliga vägar vara ganska bra i ett mindre rum för att lindra resonansproblem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav juanth » 2022-05-23 09:00

Jag tror att Magnus rums tillkortakommanden i form av litet rum och dimensioner med diverse utsläckningar och därmed ojämnheter i tonkurvan har större betydelse än väggmaterialet för örat. Det är iofs inte omöjligt att lite hårdare skivor på en sida kan förbättra punchen.
Kanske diffusion av väggen bakom lyssnaren skulle göra mer?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav avr7000 » 2022-05-23 09:47

En annan skillnad som jag inte skrev är att vi spelade på Michi P5/S5 i jönköping och hos mig medan Michi X3 är den som spelar hos Magnus....

Det är naturligtvis skillnad i effekt, 200 W för X3 och 500W för S5.
Den skillnad jag talar om "finns där" hela tiden även om man inte spelar så starkt så att det faktiska toppeffekten skulle kunna spela någon som helst roll.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav Kraniet » 2022-05-23 10:32

Vilka dimensioner har rummet?

Låter ju misstänk likt det lilla rum jag undersökt för mitt biorumsbygge.
Får en väldigt uttalad utsläckning runt 60 Hz..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: väggmaterials påverkan

Inläggav bassman » 2022-05-23 21:01

Innan jag byggde biorum spelade jag på kortsidan med hyfsat gott resultat med OA116.3 och piP.

När jag bestämde mig att möblera om och spela längst med rummet blev det en salig röra, helt omöjligt lyssna på musik!

Bestämde mig att kontakta Ingvar Ö för konsultation. Frågade IÖ om hur han upplevde hårda material i väggar, han ansåg att det krävs ofta ganska stora åtgärder men är tacksamma att beräkna eftersom dom är just hårda.. Har man en T.ex två hårda väggar och typ enkelgips på resterade ytor blir det otroligt komplicerat att beräkna.

Det där med rum är otroligt intressant och svårt. Tretexskiva på spontat trävägg brukar enligt min erfarenhet var en gynnsam början på ett ljudrum. -sen är det ju det där med dimensioner..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst