Tyg för ljuddämpning

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Tyg för ljuddämpning

Inläggav Kraniet » 2022-05-31 10:20

Scenmolton är ju ett återkommande alternativ.
Verkar ligga på ca 300g/m2

Hur skulle Ullflanell 230g/m2 fungera?

Andra tips?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Helmut » 2022-06-05 20:08

Har både svart och mörkblå scenmolton på väggen i min biograf. Ser ut som filtväv i en obäddad säng när man varit framme med dammsugaren.
Under scenmoltonet har jag två lagen mjuk tretex. Tycker att akustiken i biografen är helt ok men jag har snedställt sidoväggarna i biografen. Så att bredden längst bak är ca 40 cm mindre och utrymmet är fylld med ljuddämpande ull.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav hifikg » 2022-06-05 20:11

Helmut skrev:Har både svart och mörkblå scenmolton på väggen i min biograf. Ser ut som filtväv i en obäddad säng när man varit framme med dammsugaren.
Under scenmoltonet har jag två lagen mjuk tretex. Tycker att akustiken i biografen är helt ok men jag har snedställt sidoväggarna i biografen. Så att bredden längst bak är ca 40 cm mindre och utrymmet är fylld med ljuddämpande ull.


Helmut, jobbade du kanske som biografvaktmästare, eller vad det kan ha hetat, en gång i tiden? Odeon. Västerås?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Helmut » 2022-06-05 20:38

Jag har jobbat som maskinist på Grand som reserv, Saga som reserv. Camera i ett år men slutade när jag upptäckte att det var dubbelt så många personer i salongen än sålda biljetter. Cinema en gång i veckan, lite mer stadigt som vaktmästare. Efter Cinemas stängning jobbade jag i ca 30 år på Sandrews Royal tills bion blev ett franching bio och lades ner.
Sf vägrade köra Sandrews filmer om dom inte fick köra filmerna i alla Sf bio vilket resulterade i att SF körde sandrevs filmer i Västerås.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav DQ-20 » 2022-06-08 16:40

Kraniet skrev:Scenmolton är ju ett återkommande alternativ.
Verkar ligga på ca 300g/m2

Hur skulle Ullflanell 230g/m2 fungera?

Andra tips?


Men vad är det du vill dämpa? Reflexer? Efterklang? Frekvensområde? Tygets veckningsgrad? Va? VA? VA?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav bassman » 2022-06-09 17:29

Sanela från Ikea monterade jag upp i rummet, det är liknade scenmolton. Sammet och relativt tungt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Helmut » 2022-06-09 21:19

Har vänner som bor i ett kollektivboende och behöver både mörklägga och skärma av biodelen. Man satte upp skenor i taket så det går att dra för dessa på sidorna och längst bak. Så ställer dom bara in upp till 15 biostolar då vi har filmkvällar.
Man valde sammet till taket och så delade man av allrummet med tyngdplyschtäcken från Jusk. Dom betalde 500:- styck och köpte tio stycken. Fyra på var sida och två längst bak.
Tycker själv att många som bygger hemmabiografer lägger ner för mycket jobb på akustiken så för min del räcker det men dessa plysch täcken för att få skaplig akustik?

95% glaspärlor/5% polyesterfiber, 6 kg. Tyngden från glaspärlorna får filten att forma sig efter kroppen. Filten ger ett mjukt, jämnt tryck över hela kroppen, vilket är känt för att ha en lugnande och avstressande effekt. Överdrag i 100% polyesterflanell. Tvätt 40°C. Inkl. förvaringsväska. 140x200 cm
Funderar själv på att byta ut till dessa i min biograf.
https://jysk.se/sovrum/tacken/tyngdtack ... ery=tyngdp

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-10 12:21

Hade häromdagen ett tyngdtäcke på tork över ett par fåtöljer i lyssningsrummet, det ger tydligt resultat på akustiken.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav distad » 2022-06-15 06:42

Det är mycket som påverkar ljudet..... Flytta någon gång och lyssna samtidigt under nerpackning av saker....du kommer bli 8O Därav så blir man helt förstörd när man ser Ljust & fräscht på bostadssajten....tänk inte ens tanken att stoppa in högtalare i sådan miljö... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Kraniet » 2022-06-15 15:11

FBK skrev:Det är mycket som påverkar ljudet..... Flytta någon gång och lyssna samtidigt under nerpackning av saker....du kommer bli 8O Därav så blir man helt förstörd när man ser Ljust & fräscht på bostadssajten....tänk inte ens tanken att stoppa in högtalare i sådan miljö... :roll:


Jo det här modet med öppen planlösning utan gardiner och mattor är ju helt galet. Inte bara att man ska glömma stoppa in högtalare, glöm att va kvar där mer än 15 min om det finns mer än två personer inne..
Min syster hade ett tag sådär. Med två yngre barn och en hund. Helt tom i huvet va man när man varit där ett tag..

Restauranger och barer har ju haft samma knäppa ide länge nu också. Öppet kök osv.. Tydligen ska lokalerna inte vara trevliga att vistas i..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Ronnie » 2022-06-15 20:42

Jag kör med IKEA Sanela ytterst. Fin och bra.
På baksidan har det råkat bli ytterligare ett lager Sanela och sen tre lager Merete (har jag för mig att de heter). Ganska lätta att hitta på Blocket och liknande.
IKEA säljer nu även en tyngre, vit gardin för ljudabsorberingsändamål och jag har för mig att den väger ungefär dubbelt så mycket som ...Sanela -eller om det var Merete.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav distad » 2022-06-29 23:32

Kraniet skrev:
FBK skrev:Det är mycket som påverkar ljudet..... Flytta någon gång och lyssna samtidigt under nerpackning av saker....du kommer bli 8O Därav så blir man helt förstörd när man ser Ljust & fräscht på bostadssajten....tänk inte ens tanken att stoppa in högtalare i sådan miljö... :roll:


Jo det här modet med öppen planlösning utan gardiner och mattor är ju helt galet. Inte bara att man ska glömma stoppa in högtalare, glöm att va kvar där mer än 15 min om det finns mer än två personer inne..
Min syster hade ett tag sådär. Med två yngre barn och en hund. Helt tom i huvet va man när man varit där ett tag..

Restauranger och barer har ju haft samma knäppa ide länge nu också. Öppet kök osv.. Tydligen ska lokalerna inte vara trevliga att vistas i..

Jag blir halvt livrädd när jag tänker på att nästa gång jag flyttar (troligt om 1-2år)så får det bara inte vara ett ur uselt rum för musik. Behöver lära mig mer om vilka mått som är döden för vettigt ljud och vilka som är mer hjälpande innan jag flyttar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Tyg för ljuddämpning

Inläggav Chopha » 2022-07-10 12:09

För avskärmning skulle jag rekommendera Kalmuk.
Är i bomull precis som scenmolton och ser ut och känns likadant men är kraftigare och väger 500 g/m2 istället för 300 g/m2. Finns dock bara i svart och vitt vad jag sett.
Jag har ett sådant tyg i en öppning mellan vardagsrum och hall och det fungerar väldigt bra.
Däremot är det inget tyg man lätt syr upp själv! Jag lämnade in det till en skräddare runt knuten som lite halvkaxigt gav mig ”gardinpriser”. När jag hämtade tyget någon dag senare berättade han att ”gardinmaskinen” hade kört fast och att han blivit tvungen att damma av den stora maskinen bak i hörnan. :)

https://eventgross.se/shop/textil/molton/kalmuk/
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael och 2 gäster