Hål i mitten av stereobilden :(

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-08-30 21:34

Hej, jag har alltid haft bra stereobild :| Sångaren har stått stabilt i centrum när så skall vara fallet. Men sen en tid tillbaka har jag upplevt ett hål i mitten av stereobilden :( Jag har haft funderingar på om det är förstärkaren som börjat tackla av, med kanal obalans som följd? Men försök till justering har inte hjälpt :? Men så idag så slog det mig att problemen nog började senaste gången jag möblerade om :idea: Innan så satt jag i en sitt-puff och lyssnade :| Men sen ändrade jag till att sitta i soffan :roll: Sagt och gjort, jag möblerade om igen :| Och tro på fan, plötsligt satt stereobilden spot on som en smäck igen 8)

IMG_1552-COLLAGE.jpg
Möbleringen som gav dålig stereobild överst och möbleringen som ger bra stereobild understs???
IMG_1552-COLLAGE.jpg (526.72 KiB) Visad 4072 gånger


Men nu till frågan, inbillar jag mig? Eller kan en soffa som delar rummet få stereobilden att haverera? Finns det någon som kan förklara fenomenet? Och finns det något sätt att både sitta i soffan och ha bra stereobild? Denna möbleringen känns lite osocial :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav Nattlorden » 2022-08-31 07:09

Just en sådan sak som du beskriver tycker jag nog är tillräckligt hörbar för att utesluta placebo. Speciellt som du inte hade ommöbleringen i åtanke när du hittade problemet.

Men jag är också förbryllad över varför. Skiljer det i öronhöjd?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-08-31 07:39

Nattlorden skrev:Just en sådan sak som du beskriver tycker jag nog är tillräckligt hörbar för att utesluta placebo. Speciellt som du inte hade ommöbleringen i åtanke när du hittade problemet.

Men jag är också förbryllad över varför. Skiljer det i öronhöjd?


Jo jag sitter lite lägre i puffen :| Sen så kan det ju vara att fåtöljen som skymtar till vänster bakom soffan som ställer till det i första scenariot också?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav paa » 2022-08-31 10:21

Prova att höj högtalarna ungefär lika mycket som soffan är högre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-08-31 16:03

paa skrev:Prova att höj högtalarna ungefär lika mycket som soffan är högre.

Har tyvärr igen möjlighet att höja ytterligare :oops: Stativen är nyinförskaffade och går att justera i två steg, Men de är redan i höga läget :|

Jag tror dock inte att problemet är så lättlöst ändå :? Det låter bättre i hela rummet med soffan flyttad. Mäter bättre gör det också, en kraftig tidig reflex är borta.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav Nattlorden » 2022-08-31 16:05

dewpo skrev:
paa skrev:Prova att höj högtalarna ungefär lika mycket som soffan är högre.

Har tyvärr igen möjlighet att höja ytterligare :oops: Stativen är nyinförskaffade och går att justera i två steg, Men de är redan i höga läget :|


Det var väl primärt för att testa? Du har väl några böcker, eller stapla lite CD-fodral...? Skulle det fungera kan man ju fundera vidare sen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-08-31 18:50

:oops: :D Det är inte soffan som förstör stereobilden, utan fåtöljen till vänster om soffan :D Kanske så är soffbordet lite medskyldig. Hur som helst med bara soffan på plats inte resten av soffgruppen så funkar det.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav Nattlorden » 2022-09-01 08:35

dewpo skrev::oops: :D Det är inte soffan som förstör stereobilden, utan fåtöljen till vänster om soffan :D Kanske så är soffbordet lite medskyldig. Hur som helst med bara soffan på plats inte resten av soffgruppen så funkar det.


Väl funnet!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-09-06 21:16

Vad tror faktiskt expertis om soffbord? Hur skall ett soffbord se ut för att ge så lite ljud förstörande reflexer som möjligt?

Kan något likande detta sidobord i stål fungera?
Bild

Jag gillar egentligen ett lågt bord likt detta soffbordet vernetta!
Bild
Men det känns spontant som om det kommer ge jättestora problem med reflexer på grund av dess hårda glasskiva?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav juanth » 2022-09-06 21:36

Soffbord kan om de står mellan lyssningsplats och källan vara bra för att ta bort golvreflexen men kan säkert störa samtidigt. Kanske ett bord som är perforerat med hundratals hål?
Att det får en diffuserande effekt mer än bara några stora störande reflexer tänker jag.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-09-06 21:54

Jag förstår inte hur det skall fungera hos mig? Jag sitter ganska nära högtalarna och det känns spontant som om ett soffbord som är lite större bara skulle tidigare lägga den reflexen. Hur är det tänkt att fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav I-or » 2022-09-06 22:53

Soffbordet är tänkt att ge akustisk skugga (för lite högre frekvenser) mot lyssningspositionen för den första golvreflektionen. Du får kolla reflektionsgeometrin, infallsvinkeln = reflektionsvinkeln, för att avgöra om så blir fallet hos dig. Jag vill dock inte påstå att skillnaden blir dramatisk i de flesta fallen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav Adhoc » 2022-09-07 02:09

Du kan puffa runt en spegel på golvet mellan lyssningsposition och högtalaren. När du ser mellanregisterelement / diskant i centrum på spegeln, har du ungefärliga mitten för reflektionspunkten i golvet som ger en dipp i frekvenskurvan som inte kan EQ:as bort. Kolla sedan med en wellpappskiva etc hur högt denna behöver sticka upp från golvet + dess avstånd från soffan för att skymma spegelbilden, då får du indikation på lämplig höjd och djup för soffbordets skiva. Kolla därefter med spegeln i längsled (uppallad på något) vid denna soffbordshöjd om du fortfarande kan se mellanregisterelement / diskant i spegeln.

Djupet i längsled för reflektions”punkten” kan vara ganska lång upptäckte jag. -Dippen i frekvenskurvan sträcker sig över ett band av frekvenser/våglängder, inte bara vid en enstaka frekvens. Med 15” koaxialelement vid ca 75 cm höjd och 3,3 m lyssningsavstånd behövdes ca 1,2 m isolerskivor på golvet när jag mätte med REW för att mildra dippen (med mitten på isoleringen centrerad). En hård bordsskiva kan ge reflektion också och det funkar inget vidare att försöka dämpa den med någon fet duk / filt mot snett infallande ljudvågor. Jag prövade med en fluffig ullpläd över en ca 50% perforerad bordsskiva (bilden). Detta gav djupare dipp därför att ullpläden reflekterande mer än den absorberade aktuella frekvenser, så det gav bättre resultat med ”naken” perforerad bordsskiva för mig.

Du kan ju pröva att jämföra med typ några banankartonger på golvet mellan dig och högtalaren och mot ingenting emellan. Kanske är det överkurs för dig att köra med soffbord / något blockerande mot golvreflexen. -Trots allt är vi vana vid reflektioner från golv och mark som alltid finns. En dipp i frekvenskurvan som ser ful ut i ett diagram kan ha underordnad betydelse upplevelsemässigt iom att vi är vana vid sådana reflektioner och ”tänker bort” dom. Vill man ha ett soffbord för att vila fossingarna på, så kan du ha en heltäckande front på bordet så att reflektionen går tillbaks mot frontväggen, fördröjs i tid och har försvagats när den når lyssningsplats.

Bild

(En smutstvättkorg ca 95 x 40 x H 52 cm med hjul och löstagbar topp. Ena långsidan kompletterad med heltäckande plywood, övriga sidors perforeringar har delvis täckts med invändiga lister i en MLS-sekvens. Funkar bra för förvaring av kuddar, filtar, skivor etc Genom att snurra runt bordet fås en del flexibilitet av akustik och reflektion /absorbtion.)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-09-07 02:37

Jag är alltså nöjd med ljudet nu (utan soffbord) :) Men det är lite problematiskt att inte ha en yta där man kan ställa kaffekoppen, samt lägga ifrån sig fjärrkontroller och dylikt :(

Enligt spegeltestet så har jag inte rätt rumsgeometri för att soffbordet skall skugga :? Utan det kommer reflekteras i bordsytan istället :(

IMG_1555-COLLAGE.jpg
Högtalaren är synlig från lyssningspositionen i bägge dessa fall :(
IMG_1555-COLLAGE.jpg (593.09 KiB) Visad 3042 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav Adhoc » 2022-09-07 02:53

Bordet / bänken du redan har (med dom vita lådorna under) borde funka. Det ser ut att vara ca 50% spjäla / 50% öppen area och med så smala spjälor och stor öppen area borde bordsytan ligga kring 100% akustiskt transparent från i spjälornas längsriktning inkommande ljudvågor. Kanske fel höjd på bordet men något liknande för bekväm lägga-upp-fossingarna-på-bordet-höjd kanske kan hittas?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav E » 2022-09-07 11:56

Man kan ha mycket prylar på bordet också. I själva verket brukar det bli
så helt automatiskt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav goat76 » 2022-09-07 12:45

Jag gjorde nyss testet med spegeln liggandes på golvet för att se var golvreflexen för diskanten och mellanregistret, men det enda jag kan se är lite av nedre yttersta delen av mellanregistrets element, resten döljs och dämpas antagligen av soffan. Det har sina fördelar med med relativt kort lyssningsavstånd och en kurvad Oxford soffa.

Japp, hörnet av spegeln syns lite där nedanför soffan på ryamattan. :)
(Bilden hamnar lite på sniskan.)
4850DE74-4C37-4268-BEB7-1523A0153303.jpeg
4850DE74-4C37-4268-BEB7-1523A0153303.jpeg (366.46 KiB) Visad 2956 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hål i mitten av stereobilden :(

Inläggav dewpo » 2022-09-26 17:51

Adhoc skrev:Bordet / bänken du redan har (med dom vita lådorna under) borde funka. Det ser ut att vara ca 50% spjäla / 50% öppen area och med så smala spjälor och stor öppen area borde bordsytan ligga kring 100% akustiskt transparent från i spjälornas längsriktning inkommande ljudvågor. Kanske fel höjd på bordet men något liknande för bekväm lägga-upp-fossingarna-på-bordet-höjd kanske kan hittas?

Provade denna bänk som bord :| Och även om reflexer från även detta bordet syns tydligt på mätningen så verkar det skapa en diffuserande effekt som jämnar ut ljudet :D Det fungerar fint alltså 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst