Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Morgan skrev:Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Oj - där har jag helt motsatt erfarenhet. Jag blir mindre trött i skallen av att samtala i ett rum med riktigt kort efterklang än ett livligt. Jämför med att sitta utomhus och prata, typ på en picknickfilt ute på en äng - där är det nära nog noll efterklang. Man hör varandra absolut perfekt. Särskilt i ett större sällskap där man t.ex sitter vid långbord blir det bättre hörbarhet utomhus än i ett vardagsrum.
Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Morgan skrev:Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Oj - där har jag helt motsatt erfarenhet. Jag blir mindre trött i skallen av att samtala i ett rum med riktigt kort efterklang än ett livligt. Jämför med att sitta utomhus och prata, typ på en picknickfilt ute på en äng - där är det nära nog noll efterklang. Man hör varandra absolut perfekt. Särskilt i ett större sällskap där man t.ex sitter vid långbord blir det bättre hörbarhet utomhus än i ett vardagsrum.
goat76 skrev:Nej, att komma ner till 250 ms är absolut inte mitt mål, utan bara få ner den genomsnittliga efterklangen under iallafall 400 ms eller möjligtvis ner till 350 ms.
Zappa skrev:Morgan skrev:Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Oj - där har jag helt motsatt erfarenhet. Jag blir mindre trött i skallen av att samtala i ett rum med riktigt kort efterklang än ett livligt. Jämför med att sitta utomhus och prata, typ på en picknickfilt ute på en äng - där är det nära nog noll efterklang. Man hör varandra absolut perfekt. Särskilt i ett större sällskap där man t.ex sitter vid långbord blir det bättre hörbarhet utomhus än i ett vardagsrum.
Instämmer helt, i mitt vardagsrum är efterklangen kort och folk brukar trivas väl där.
goat76 skrev:
Om du drar markören sakta längs frekvenssvepet och kollar millisekunderna, var tror du genomsnittet hamnar på ett ungefär i ditt rum ifall du utesluter det allra högsta frekvensområdet?
Min gissning är att jag landar på ca 420-450 ms efterklang. Det hade varit önskat att REW kunde räkna ut viktat medelvärde men jag har inte hittat något sådant.
Nattlorden skrev:Morgan skrev:Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Men visst, sitts det aldrig socialt och snackas i det fungerar det ju bra att göra det "torrare". Jag skulle aldrig vilja ha den korta efterklangen i mitt vardagsrum, men jag har den i min bio. Men jag behöver inte ha in någon här och prata lite någon längre tid innan det blir konstigt jobbigt.
Oj - där har jag helt motsatt erfarenhet. Jag blir mindre trött i skallen av att samtala i ett rum med riktigt kort efterklang än ett livligt. Jämför med att sitta utomhus och prata, typ på en picknickfilt ute på en äng - där är det nära nog noll efterklang. Man hör varandra absolut perfekt. Särskilt i ett större sällskap där man t.ex sitter vid långbord blir det bättre hörbarhet utomhus än i ett vardagsrum.
400ms är inte livligt.
Är du utomhus så vet du och din hjärna om det och ändrar sina förväntningar. Är du i ett rum så väntar hjärnan att höra sig själv (och andra).
Men självklart är ett riktigt livligt rum jobbigt, påstår inget annat. Har testat båda extremerna - teknisk akustik på LTH har både ett ljuddött rum och ett ljudhårt. (Typ helkaklad kub med hängande reflektorer ifrån taket för att ge ännu fler långa reflexer).
pontareee skrev:goat76 skrev:
Om du drar markören sakta längs frekvenssvepet och kollar millisekunderna, var tror du genomsnittet hamnar på ett ungefär i ditt rum ifall du utesluter det allra högsta frekvensområdet?
Min gissning är att jag landar på ca 420-450 ms efterklang. Det hade varit önskat att REW kunde räkna ut viktat medelvärde men jag har inte hittat något sådant.
Snittet ligger nog i spannet om 300-350ms här.
RogerGustavsson skrev:Är ni säkra på att efterklangen mäts korrekt? En del äldre mätgrunkor klarade inte de ljudnivåer som kan behövas för en korrekt mätning, de visade för låga värden om jag minns rätt.
RogerGustavsson skrev:Är ni säkra på att efterklangen mäts korrekt? En del äldre mätgrunkor klarade inte de ljudnivåer som kan behövas för en korrekt mätning, de visade för låga värden om jag minns rätt.
Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
goat76 skrev:.. snip ...
Min gissning är att jag landar på ca 420-450 ms efterklang. [b]Det hade varit önskat om REW kunde räkna ut viktat medelvärde[/b], men jag har inte hittat något sådant.
Adhoc skrev:goat76 skrev:.. snip ...
Min gissning är att jag landar på ca 420-450 ms efterklang. [b]Det hade varit önskat om REW kunde räkna ut viktat medelvärde[/b], men jag har inte hittat något sådant.
Om man flyttar musmarkören i vattenfallsdiagrammet enligt nedre bilden från låg till hög frekvens, så ser man kontinuerligt i info-rutan överst vad avklingningstiden är för olika frekvenser. Är det då någon frekvens / område som är otrevligt lång, så kan man lägga sin tid där på akustikfix eller EQ. (Det visas ca 0,175 s för 1000 Hz 1/3 oktav i ena diagrammet och anges 0,170 s i den sista diagrambilden. Varför det blir så vet jag inte men jag rycker i alla fall på axlarna för den lilla skillnaden vid 3:e decimalen.)
Adhoc skrev:Det är ett rum nere i källaren, inte vardagsrum. Som Morgan, föredrar jag ett mer dämpat rum jämfört med ett med mycket efterklang. Man (jag i alla fall) upplever det inte som dött, utan ganska behagligt både för musik och att bara vara i. Sett över ett brett frekvensområde från bas till diskant ligger ju trots allt avklingningstiden kring 340 ms och någon lock-över-öronen-känsla tycker jag inte märks av.
I-or skrev:Det är alltid lurigt att reda ut om det är amplitudvariationerna eller det utdragna tidsförloppet som leder till hörbarhet i ett modalt dominerat rum och jag har aldrig tagit del av en rapport, där man fullt ut skiljer mellan effekterna i frekvens- och tidsplanet (även om B&W försökte reda ut detta i slutet av 80-talet och ansåg sig ha funnit hörbara effekter, vilka helt kunde relateras till tidsplanet*). Detta beror på att problematiken är komplicerad eftersom en stor del av förloppet är av minimufastyp och tids- och frekvensplanet därmed hänger ihop matematiskt.
Jag håller amplitudvariationerna som den kraftigt dominerande anledningen till hörbarhet, vilket betyder att om man ekvaliserar lågfrekvensområdet till nästan konstant frekvensgång, så har man också ett perceptuellt optimum och slipper bygga klumpiga lågfrekvensabsorbenter. Att amplitudvariationerna är det centrala styrks även av att hörbarheten av överskjutande fas (alltså det som inte är minimumfas), vilken man kan korrigera bort med FIR-filter, är låg.
Det kan således tyckas vara meningslöst att utvärdera efterklangstid för låga frekvenser, när man betydligt hellre kan mäta den långt mycket viktigare frekvensgången.
När det gäller tidiga reflektioner är det viktigast att via absorption eller diffusion ta hand om frekvenser över ca 1 kHz eftersom hörseln är betydligt känsligare här.
Jag brukar för övrigt hålla mig till följande terminologi, då den håller ihop väl både med jämn uppdelning över 10 oktaver i vad som brukar benämnas det hörbara området och vad gäller perception:
Infrabas: < 20 Hz
Lågbas: 20-40 Hz
Mellanbas: 40-80 Hz
Övre bas: 80-160 Hz
Undre mellanregister: 160-315 Hz
Mittmellanregister: 315-630 Hz
Övre mellanregister: 630-1250 Hz
Undre diskant: 1250-2500 Hz
Mellandiskant: 2500-5000 Hz
Övre diskant: 5000-10000 Hz
Toppdiskant: 10000-20000 Hz
*Effekterna var dock inte större än att hela FIR-ekvaliseringsprojektet lades ned kort före marknadsintroduktionen eftersom ansvariga personer ansåg att hörbarheten var alldeles för låg.
goat76 skrev:Men som sagt så jag försöker succesivt korta ner efterklangen i rummet och väntar just nu in några absorbenter med bredbandig absorbtionsförmåga, dels två som ska placeras på främre väggen och även en hyfsat stor absorbent-tavla med eget motiv. Det blir intressant att se vad dessa kommer göra för efterklangstiden i frekvensspannet 250 Hz till omkrig 4 kHz, vilket "buktar" upp en aning i mätningarna.
RogerGustavsson skrev:De mätningar jag gjort i mitt lyssningsrum, som bara har vanlig möblering, tycker jag ha för korta värden på RT60. Hamnar man verkligen under 0.4 s så där utan vidare?
Adhoc skrev:Det blev ju ungefär som du önskade. En kapning med i runda slängar 100 ms ned till ca 400 ms i frekvensområdet som du önskade. Här behövs ju inga särskilt tjocka absorbenter heller. På ca 0,4 s hinner ljudet fara och studsa runt ca 140 m. I ett vanligt vardagsrum, typ 6,5x4x2,4 m, blir det många reflektioner mellan ytorna på den tiden. Är målet att sänka efterklangstiden är det då lämpligare att sprida ut absorberande materialytor, i stället för att samla dom vid en och samma vägg (vilket lär ge färre ”absorbentträffar” / tidsenhet). Stoppar du in diffusorer utöver nuvarande absorbenter kommer dessa sänka efterklangen ytterligare.
Om du ändrar frekvensskalan till 20-200 Hz från 100-11 000 Hz för mätningen, hur ser det ut då? Kommer du ned under ”Treshold” / detektiongränsen enligt diagrammet i posten viewtopic.php?p=2244006#p2244006 (Ungefärlig gräns för ”basbummel”.)
Om du använder samma mätning i fliken Filtered IR samt ställer in tex 800 ms sekunder som max på tidsaxeln, hur ser Schröderintegralkurvan ut? Blir den till en ”hockeyklubba” där klubb-bladet ligger horisontellt över bakgrundsljudet? (I bilden är bakgrundsljudet vid dryga 60-talet dB under maxvärdet i mätningen.) Övergång till horisontellt ”hockeyklubbeblad” ser jag som att bastoner börjar dominera som ”överskjutande” efterklang mot övriga frekvensregistret. (Min tolkning, där jag kanske helt är ute och cyklar.)
Kul o fin bild du valde för absorbenten förresten!
niklasmagnus skrev:Känner mig lite osäker på hur jag skall analyser effekten med och utan en stor takabsorbent för första reflexen. I rummet har jag idag fasta installerade passiva basfällor, tjockt lager 25-40cm med träfiberisolering, på framväggen. Båda hörnen vägg-vägg samt vägg-tak, se bild. Framför frontväggens absorbering har jag en rätt stor takhängd absorbent av träfiberisolering, se bild.
Jag har tagit mätningar av vänster och höger front i tre olika platser i soffan. Jag vill inte få för dött rum vilket jag riskerar just nu, tror jag.
Spontant känns det dumt att ex montera ex plywood framför isoleringen i taket för att få mer live känsla då första reflexen antar jag kommer blir mer påtaglig Eller kanske montera en plywood men massa random hål m.a.p. storlek och plast, för att dämpa en del och bibehålla live känslan
Annars skulle man kunna montera plywood framför frontväggens isolering som ändå är tänkt att dämpa basen och inte är en första reflex.
Har laddat upp REW filen om någon har lust att kika.
https://drive.google.com/drive/folders/1QWLnmu4Pwm5APerjxY_Pruo-mVkTFeC5?usp=sharing
Högtalarna är upptrycka mot frontväggen, det är ingen isolering bakom duken. I mic-höjd och ca 75 ca från långsidans vägg.
MPL är ca 95-100 cm ut från bakväggen och ca 95 cm upp från golvet.
Rummet: 4,14x3,43x2,38 m
Morgan skrev:Personligen älskar jag den klarhet och tydlighet man får i ljudet när högtalarväggen är rejält döddämpad med minst 15cm mineralull. Men man bör lämna en yta precis i mitten odämpad, för att fylla i ljudbilden med lite sena reflexer.
Testa att kånka ut hela anläggningen långt ut på en gräsmatta någon gång, så att du blir helt fri från tidiga reflexer. Man tappar absolut ingenting i "livekänsla". Däremot märker man förstås att man får för lite stöd i basen, så man måste EQ:a upp allt under 300Hz för att kompensera och får därför vara försiktig så att man inte överstyr någonting.
Det finns mycket myter om att man inte ska "överdämpa" rum. Så länge man bibehåller sena reflexer är det i mitt tycke ett ickeproblem.
goat76 skrev:
I väntan på de som kan det här betydligt bättre, som exempelvis Adoc, så har jag tittat lite på dina mätningar.
Om du kikar på fliken "Filtered IR" och ställer fönstret till 15 dBFS till -65 dBFS och tidsaxeln från -0.004s till 0.1s(eller lägre för ännu bättre precision), så kan du genom att räkna ut den extra gångvägen för takreflexen ganska enkelt räkna ut var du ser den peaken i IR-fönstret. En millisekund ljudfördröjning är ungefär 34cm.
goat76 skrev:En skum sak jag noterade var en enorm peak vid 193Hz från höger högtalare utan takabsorbenten, vilken är åtgärdad i mätningen med absorbenten. Är det månne bara ett mätfel?
goat76 skrev:Jag passade på att göra en liten jämförelese hur efterklangen ser ut mellan ditt och mitt rum. Det är intressant att se hur det skiljer sig med olika storlekar på rummen och olika uppställningar av högtalarna.
Mitt rum är: 5,08 x 4,27 x 2,59m
Ditt rum är: 4,14 x 3,43 x 2,38m
Mina högtalare är placerade med baffeln 1,05m ut från väggen, medans dina har baffeln ungefär 20-30cm ut från väggen skulle jag tro.
Min lyssningstriangel är liksidig och relativt liten med ett avstånd på 2,1m från högtalarna till öronen på lyssningsplats, vilka avstånd är det som gäller hemma hos dig?
goat76 skrev:
Här nedanför är iallafall en gif som visar en jämförelse mellan reflektionerna i ditt rum (grön) och mitt rum (blå).
I mitt rum kan man se att det vore relativt enkelt att få ner de tidiga reflektionerna under de där -20dB I-or nämnde, med tanke på att jag idag inte ens har några åtgärder alls för de ytorna i mitt rum. Men är det ens görbart/möjligt att komma ner under 20dB i niklasmagnus mindre rum?
Adhoc skrev:För samma mätningar 1+2 i Overlay => Impulse syns att reflektioner mellan ca 1,7 och ca 4,2 ms dämpas väsentligt när takmolnet är på plats. Från ca 5,8 ms och senare är reflektionerna från sidoväggar och annat. Reflektioner under 1 ms är från något nära mikrofonen.
Adhoc skrev:Mätningarna 1+2 mot 3+4 skiljer sig något frekvens- och reflektionsmässigt, gissar att det är pga viss assymetri i rummet. I Spectrogram för mätning 1 utan takabsorbent ser det ut som att något i rummet skramlar med vid ca 85 Hz. Rasslet mildras med takmolnet på plats enligt mätning 2 i Spectrogram.
Adhoc skrev:Om du ska minska takmolnets inverkan mellan ca 140-800 Hz och öka frekvenskurvans SPL där, är min gissning att det är bakre delen av molnet (mot dig) som bör åtgärdas och fås mer reflektiv (dock bort från MLP). Mellanregistrets lägre del / bas träffar mer eller mindre rakt upp mot tak / ned mot golv, lite högre upp i frekvens sker reflektion närmare mot dig i taket och för högre mellanregister är det mer eller mindre rakt fram (som kan ses i att frekvenskurvan över ca 1000 Hz är ”lika” i SPL oavsett takmoln eller inte.
Adhoc skrev:Om du kollar in tråden https://gearspace.com/board/studio-buil ... st16106359 där Jens Eklund designat det vita rummet, har hela taket och väggarna täckts av absorbent. Men vid gråa delarna = tidiga 1:a reflektioner är absorbenterna helt öppna med bara tyg över för att inte ge reflektioner. Därefter, panelabsorbent över den resistiva absorbenten med glipor för helmholtzverkan och reflektion av ”högre frekvenser” så att rummet inte dödas ned i onödan.
I Ostfisks (Jens Haglöfs) video i samma tråd svarar han på bredd och glipor för panelabsorbenten som Jens Eklund designade: https://www.youtube.com/watch?v=L5OCOhARWMA (För ens eget rum kan det vara lämpligare med annan paneluppbyggnad (fördelning öppen och reflekterande area), då inget rum är det andra likt för rumsresponsen). Ostfisk (Jens Haglöf) har på youtube en annan snarlik video på svenska för hur panelabsorbenterna ljudmässigt påverkar jämfört med tomt rum: https://www.youtube.com/watch?v=dn9oLtOQ99k
eljulio skrev:Försöker förstå lite. I mitt fall faller det inte av lika snabbt som i era, längre efterklang alltså. Vad ser jag?
eljulio skrev:Ska titta. Är det något fel på ovan bild menar du?
Ted_B skrev:På gränsen till för låg efterklang då kanske, men jag gillar det än så länge. Mitt rum är strax under 50 m3.
Jag har provat att ha lite mindre del av sidoväggarna täckta för att få lite mer reflexer och antar jag lite mer efterklang, men det låter bättre såhär.
Problemet nu är integreringen av bs60, tycker de förstör ljudbilden och renheten i ljudet, i jämförelse med enbart pi60s. De hörs lite för mycket
Ted_B skrev:Så här ser mina ut:
Det låter ju bra med dem inkopplade men lite av 3D-upplevelsen försvinner, märks rätt tydligt om jag lyssnar med dem inkopplade ett tag för att sedan koppla ur dem och köra bara pi60s.
De är placerade direkt vid pi60s insida.
Ted_B skrev:Jag har inte gjort något mer åt det här än att sänka nivån på bs60. Har även sänkt shelf-filtret i basen något, fast det åker upp och ner ett par dB beroende på vad jag lyssnar på för musik.
Det får nog vara så här nu ett tag, det låter ju ändå riktigt bra tycker jag.
Mer experimenterande med placeringar kommer säkert längre fram.
Med tanke på vad jag lyssnar på så kanske inte 3d-känslan ens borde vara speciellt närvarande, mest 80-tals pop och rock.
Höjd och bredd finns i massor, beroende på fonogram, mest bara djupupplevelsen som inte riktigt är där.
rigi skrev:Har börjat mäta lite i mitt sparsamt möblerade tv-rum och ska se om jag kan få ner efterklangen något.
https://artifon.se/Publikationer/.files ... skolan.pdf
Är detta något man kan ha användning av
rigi skrev:Tycker det är lite lustigt med så många kala ytor som jag har att detta kunde påverka. Spelar det ingen roll var man sätter dämpning för att få ner efterklang?
rigi skrev:Några absorbenter bakom gardinerna och en ny större och fluffigare matta så blev det så här.
Man märker också att något hänt när man går in i rummet.
goat76 skrev:rigi skrev:Några absorbenter bakom gardinerna och en ny större och fluffigare matta så blev det så här.
Man märker också att något hänt när man går in i rummet.
Upplever du några ljudmässiga skillnader vid musiklyssnande?
Nattlorden skrev:Personlig uppfattning - du vill inte ha 250ms i ett vardagsrum, det blir inte trevligt att sitta och prata i då. Ligger du på 400-någonting idag så tror jag faktiskt inte du skall gå ned någonting ytterligare.
Harryup skrev:När ni equar, börjar ni ifrån basen och går uppåt? Eller hoppar ni hit och dit och tar högsta topparna först.
Har tagit för vana att börja underifrån så ser man vad som man kommer till. Rätt vad det är så finns inte längre toppen eller utsläckningen dubbelt upp om man åtgärdar något längre ner. Tycker däremot som Goat att om man jagar här och där så kan det bli lite konstigt även om det ser ok ut.
Harryup skrev:När ni equar, börjar ni ifrån basen och går uppåt? Eller hoppar ni hit och dit och tar högsta topparna först.
Har tagit för vana att börja underifrån så ser man vad som man kommer till. Rätt vad det är så finns inte längre toppen eller utsläckningen dubbelt upp om man åtgärdar något längre ner. Tycker däremot som Goat att om man jagar här och där så kan det bli lite konstigt även om det ser ok ut.
eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
I-or skrev:eljulio skrev:Hur gör man FIR - filtrering? Sen tror jag med betoning på tror att mängden dämpning, behovet alltså varierar en del beroende av vilken typ anläggning man har. Jag har inte tex. inte särskilt mycket dämpning i mitt rum och vill inte heller ha mer. Det är bra som det är.
Det är lätt som en plätt nuförti´n, man faltar bara med det inverterade impulssvaret (som förvisso måste förbehandlas en aning för att erhålla en stabil invers).
Mer förenklat så inför man antireflektioner vid precis rätt tidpunkt för att endast direktljudet ska återstå.
För bredspridande högtalare som Bremen 3D8 eller diverse Carlsson-modeller blir rummet en integrerad del av återgivningssystemet och då blir det förstås en aning märkligt att nästan helt ta bort det via omfattande absorption eller DSP-magi. Dessa högtalare är tänkta att placeras i fullt normala vardagsrum, varför en efterklangstid om sådär 0,4 s ingår i förutsättningarna.
I-or skrev:Nåja, den som sitter och glassar i Kalmar sund har inte så mycket att klaga på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst