Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Men som sagt så jag försöker succesivt korta ner efterklangen i rummet och väntar just nu in några absorbenter med bredbandig absorbtionsförmåga, dels två som ska placeras på främre väggen och även en hyfsat stor absorbent-tavla med eget motiv. Det blir intressant att se vad dessa kommer göra för efterklangstiden i frekvensspannet 250 Hz till omkrig 4 kHz, vilket "buktar" upp en aning i mätningarna.
RogerGustavsson skrev:De mätningar jag gjort i mitt lyssningsrum, som bara har vanlig möblering, tycker jag ha för korta värden på RT60. Hamnar man verkligen under 0.4 s så där utan vidare?
Adhoc skrev:Det blev ju ungefär som du önskade. En kapning med i runda slängar 100 ms ned till ca 400 ms i frekvensområdet som du önskade. Här behövs ju inga särskilt tjocka absorbenter heller. På ca 0,4 s hinner ljudet fara och studsa runt ca 140 m. I ett vanligt vardagsrum, typ 6,5x4x2,4 m, blir det många reflektioner mellan ytorna på den tiden. Är målet att sänka efterklangstiden är det då lämpligare att sprida ut absorberande materialytor, i stället för att samla dom vid en och samma vägg (vilket lär ge färre ”absorbentträffar” / tidsenhet). Stoppar du in diffusorer utöver nuvarande absorbenter kommer dessa sänka efterklangen ytterligare.
Om du ändrar frekvensskalan till 20-200 Hz från 100-11 000 Hz för mätningen, hur ser det ut då? Kommer du ned under ”Treshold” / detektiongränsen enligt diagrammet i posten viewtopic.php?p=2244006#p2244006 (Ungefärlig gräns för ”basbummel”.)
Om du använder samma mätning i fliken Filtered IR samt ställer in tex 800 ms sekunder som max på tidsaxeln, hur ser Schröderintegralkurvan ut? Blir den till en ”hockeyklubba” där klubb-bladet ligger horisontellt över bakgrundsljudet? (I bilden är bakgrundsljudet vid dryga 60-talet dB under maxvärdet i mätningen.) Övergång till horisontellt ”hockeyklubbeblad” ser jag som att bastoner börjar dominera som ”överskjutande” efterklang mot övriga frekvensregistret. (Min tolkning, där jag kanske helt är ute och cyklar.)
Kul o fin bild du valde för absorbenten förresten!
niklasmagnus skrev:Känner mig lite osäker på hur jag skall analyser effekten med och utan en stor takabsorbent för första reflexen. I rummet har jag idag fasta installerade passiva basfällor, tjockt lager 25-40cm med träfiberisolering, på framväggen. Båda hörnen vägg-vägg samt vägg-tak, se bild. Framför frontväggens absorbering har jag en rätt stor takhängd absorbent av träfiberisolering, se bild.
Jag har tagit mätningar av vänster och höger front i tre olika platser i soffan. Jag vill inte få för dött rum vilket jag riskerar just nu, tror jag.
Spontant känns det dumt att ex montera ex plywood framför isoleringen i taket för att få mer live känsla då första reflexen antar jag kommer blir mer påtaglig Eller kanske montera en plywood men massa random hål m.a.p. storlek och plast, för att dämpa en del och bibehålla live känslan
Annars skulle man kunna montera plywood framför frontväggens isolering som ändå är tänkt att dämpa basen och inte är en första reflex.
Har laddat upp REW filen om någon har lust att kika.
https://drive.google.com/drive/folders/1QWLnmu4Pwm5APerjxY_Pruo-mVkTFeC5?usp=sharing
Högtalarna är upptrycka mot frontväggen, det är ingen isolering bakom duken. I mic-höjd och ca 75 ca från långsidans vägg.
MPL är ca 95-100 cm ut från bakväggen och ca 95 cm upp från golvet.
Rummet: 4,14x3,43x2,38 m
Morgan skrev:Personligen älskar jag den klarhet och tydlighet man får i ljudet när högtalarväggen är rejält döddämpad med minst 15cm mineralull. Men man bör lämna en yta precis i mitten odämpad, för att fylla i ljudbilden med lite sena reflexer.
Testa att kånka ut hela anläggningen långt ut på en gräsmatta någon gång, så att du blir helt fri från tidiga reflexer. Man tappar absolut ingenting i "livekänsla". Däremot märker man förstås att man får för lite stöd i basen, så man måste EQ:a upp allt under 300Hz för att kompensera och får därför vara försiktig så att man inte överstyr någonting.
Det finns mycket myter om att man inte ska "överdämpa" rum. Så länge man bibehåller sena reflexer är det i mitt tycke ett ickeproblem.
goat76 skrev:
I väntan på de som kan det här betydligt bättre, som exempelvis Adoc, så har jag tittat lite på dina mätningar.
Om du kikar på fliken "Filtered IR" och ställer fönstret till 15 dBFS till -65 dBFS och tidsaxeln från -0.004s till 0.1s(eller lägre för ännu bättre precision), så kan du genom att räkna ut den extra gångvägen för takreflexen ganska enkelt räkna ut var du ser den peaken i IR-fönstret. En millisekund ljudfördröjning är ungefär 34cm.
goat76 skrev:En skum sak jag noterade var en enorm peak vid 193Hz från höger högtalare utan takabsorbenten, vilken är åtgärdad i mätningen med absorbenten. Är det månne bara ett mätfel?
goat76 skrev:Jag passade på att göra en liten jämförelese hur efterklangen ser ut mellan ditt och mitt rum. Det är intressant att se hur det skiljer sig med olika storlekar på rummen och olika uppställningar av högtalarna.
Mitt rum är: 5,08 x 4,27 x 2,59m
Ditt rum är: 4,14 x 3,43 x 2,38m
Mina högtalare är placerade med baffeln 1,05m ut från väggen, medans dina har baffeln ungefär 20-30cm ut från väggen skulle jag tro.
Min lyssningstriangel är liksidig och relativt liten med ett avstånd på 2,1m från högtalarna till öronen på lyssningsplats, vilka avstånd är det som gäller hemma hos dig?
goat76 skrev:
Här nedanför är iallafall en gif som visar en jämförelse mellan reflektionerna i ditt rum (grön) och mitt rum (blå).
I mitt rum kan man se att det vore relativt enkelt att få ner de tidiga reflektionerna under de där -20dB I-or nämnde, med tanke på att jag idag inte ens har några åtgärder alls för de ytorna i mitt rum. Men är det ens görbart/möjligt att komma ner under 20dB i niklasmagnus mindre rum?
Adhoc skrev:För samma mätningar 1+2 i Overlay => Impulse syns att reflektioner mellan ca 1,7 och ca 4,2 ms dämpas väsentligt när takmolnet är på plats. Från ca 5,8 ms och senare är reflektionerna från sidoväggar och annat. Reflektioner under 1 ms är från något nära mikrofonen.
Adhoc skrev:Mätningarna 1+2 mot 3+4 skiljer sig något frekvens- och reflektionsmässigt, gissar att det är pga viss assymetri i rummet. I Spectrogram för mätning 1 utan takabsorbent ser det ut som att något i rummet skramlar med vid ca 85 Hz. Rasslet mildras med takmolnet på plats enligt mätning 2 i Spectrogram.
Adhoc skrev:Om du ska minska takmolnets inverkan mellan ca 140-800 Hz och öka frekvenskurvans SPL där, är min gissning att det är bakre delen av molnet (mot dig) som bör åtgärdas och fås mer reflektiv (dock bort från MLP). Mellanregistrets lägre del / bas träffar mer eller mindre rakt upp mot tak / ned mot golv, lite högre upp i frekvens sker reflektion närmare mot dig i taket och för högre mellanregister är det mer eller mindre rakt fram (som kan ses i att frekvenskurvan över ca 1000 Hz är ”lika” i SPL oavsett takmoln eller inte.
Adhoc skrev:Om du kollar in tråden https://gearspace.com/board/studio-buil ... st16106359 där Jens Eklund designat det vita rummet, har hela taket och väggarna täckts av absorbent. Men vid gråa delarna = tidiga 1:a reflektioner är absorbenterna helt öppna med bara tyg över för att inte ge reflektioner. Därefter, panelabsorbent över den resistiva absorbenten med glipor för helmholtzverkan och reflektion av ”högre frekvenser” så att rummet inte dödas ned i onödan.
I Ostfisks (Jens Haglöfs) video i samma tråd svarar han på bredd och glipor för panelabsorbenten som Jens Eklund designade: https://www.youtube.com/watch?v=L5OCOhARWMA (För ens eget rum kan det vara lämpligare med annan paneluppbyggnad (fördelning öppen och reflekterande area), då inget rum är det andra likt för rumsresponsen). Ostfisk (Jens Haglöf) har på youtube en annan snarlik video på svenska för hur panelabsorbenterna ljudmässigt påverkar jämfört med tomt rum: https://www.youtube.com/watch?v=dn9oLtOQ99k
eljulio skrev:Försöker förstå lite. I mitt fall faller det inte av lika snabbt som i era, längre efterklang alltså. Vad ser jag?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster