Dagens Diss

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Dagens Diss

Inläggav peterh » 2022-12-06 21:46

I dag åkte jag till hagakyrkan för att lyssna på den utmärkta mölnlyckes blåsorkester.. Så besviken jag blev. Någon omusikalisk tomte
hade mickat upp EN BLÅSORKESTER I EN KYRKA till ett uselt pa-system . Resultatet blev som om man blandade
julgröten med janssons frestelse och toppade med glass och fruktsallad. Helt oätligt med andra ord.

I stället för att höra enskilda instrument och efterföljande efterklang så blev det alla instrument i många olika faser och
tidsförskjutningar dessutom förvrängt med tack till bose. En enda gröt med andra ord.

Jag gick omedelbart och tog en öl på puben.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Dagens Diss

Inläggav sammel » 2022-12-06 21:59

Det var ju tråkigt Peterh.
Beklagar
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Dagens Diss

Inläggav peterh » 2022-12-06 22:17

sammel skrev:Det var ju tråkigt Peterh.
Beklagar

Nu fick jag en alldeles utmärkt viltfärsbiff på bishops arms så dagen var inte helt förlorad. Och hemma lade jag på en
CD med Sir Bourbon ( som f.ö. brukar ha framträdande i haga under advent, detta UTAN PA system, mycket njutbart!

Så kvällen slutade i harmoni. Men man kan ju inte låta bli att undra hur en del människor är funtade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Dagens Diss

Inläggav VintageHiFi » 2022-12-06 23:50

peterh skrev:
sammel skrev:Det var ju tråkigt Peterh.
Beklagar

Nu fick jag en alldeles utmärkt viltfärsbiff på bishops arms så dagen var inte helt förlorad. Och hemma lade jag på en
CD med Sir Bourbon ( som f.ö. brukar ha framträdande i haga under advent, detta UTAN PA system, mycket njutbart!

Så kvällen slutade i harmoni. Men man kan ju inte låta bli att undra hur en del människor är funtade.


Enkelt, de besitter helt inte kunskapen om den uppgift de ska utföra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dagens Diss

Inläggav Bill50x » 2022-12-07 00:23

VintageHiFi skrev:Enkelt, de besitter helt inte kunskapen om den uppgift de ska utföra.

Så är det. Lyssnade på en folkmusikgrupp i Konserthuset (Götaplatsem) en gång i början av 80-talet (minns ej gruppen, men stämsång och akustiska instrument) och där hade någon klant installerat illalåtande PA I en lokal med denna förnämliga akustik!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dagens Diss

Inläggav hifikg » 2022-12-07 01:09

Kan man inte snubbla på sladden till PA´t?
På en konsert i Västerås (gamla) konserthus med Totte Wallin gick strömmen plötsligt. Totte satte sig på scenkanten och lirade lugnt vidare på sin gitarr och sjöng att han var halvsexår och att Enköpingstågé kommer o sen gåré i en hyllning till Bålstas brudar. Blev hur trevligt som helst. Jag TROR att strömmen gick varje gång han höll den konserten :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Dagens Diss

Inläggav RJohan » 2022-12-07 11:00

För ett antal år sen var jag på ett uppträdande av en sån där härmsatiriker (nej jag minns inte namnet) i en koncertsal. Han hade med sej en jazztrio. Så trevligt. Inte. De var utmickade genom billigaste sortens PA-högtalare på vinliga stativ. Gud, så illa det lät.

Härmgubbens upplägg var att gå igenom alla kända kändisar, en mening vardera. Jag gick i pausen...


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster