Hjälp mig att mäta och förbättra rummet!

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Hjälp mig att mäta och förbättra rummet!

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-15 23:08

Om vi tar sidoväggar eller tak, hur långt från högtalaren behöver dom vara för vara mindre problematiska, om jag får uttrycka mig så vagt?

Jag har fått för mig att första reflexen om det sker tillräckligt sent blir mer diffus och inte lika skadlig, det borde stämma va? Det är väl inte omöjligt att få en välljudande lysningsrum utan att dämpa takreflexen. Är detta ens görbart med takhöjd på 2.50 med 1.40 mellan högt o tak?

Jag har kommit till den punkt att jag inte kan absorbera mer midbas utan extremt stora ingrepp och samtidigt börjar få ett lite för dött rum.

Finns det nåt smart diy-sätt att begränsa porösa absorbenters effektivitet i övre mellan register och uppåt?
Senast redigerad av _Fredrik_ 2023-02-12 12:08, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav goat76 » 2023-01-16 11:41

För att utröna hur skadliga de tidiga reflekionerna är i just ditt rum är det bara att titta på fliken ”Filtered IR” i REW. Det är önskvärt att få ner de tidiga reflektionerna så att de helst ligger 20 dB under nyttisignalen.

Medlemmen Adhoc här på forumet är riktigt duktig på REW och han har lärt mig hur man räknar ut gångvägarna för respektive tidig reflektion, så kan man därefter lista ut precis vilka angränsningsytor som orsakar dem. 1 ms har en ungefärlig gångväg på 0.344 meter.

I bilden här nedan ser man tydligt de tidiga reflektionerna i mitt rum. De tidiga topparna under 30 ms är de som gärna hade fått vara lite lägre och i linje med resten av ”avklingningen”.

D99B05D4-EFA2-45C3-A643-4833FBE9F587.jpeg
D99B05D4-EFA2-45C3-A643-4833FBE9F587.jpeg (646.5 KiB) Visad 3440 gånger


Här kan du läsa om detta mer ingående där Adoc ger en bra beskrivning av de tidiga reflektionerna. Bläddra ner till de inlägg han skriver på sidan 2 i tråden: viewtopic.php?f=31&t=73421&start=30

Hoppas du blir lika ivrig som jag blev av att lära mig läsa av ”Filtered IR”-fönstret. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav paa » 2023-01-16 23:59

_Fredrik_ skrev:Om vi tar sidoväggar eller tak, hur långt från högtalaren behöver dom vara för vara mindre problematiska, om jag får uttrycka mig så vagt?

Jag har fått för mig att första reflexen om det sker tillräckligt sent blir mer diffus och inte lika skadlig, det borde stämma va? Det är väl inte omöjligt att få en välljudande lysningsrum utan att dämpa takreflexen. Är detta ens görbart med takhöjd på 2.50 med 1.40 mellan högt o tak?

Jag har kommit till den punkt att jag inte kan absorbera mer midbas utan extremt stora ingrepp och samtidigt börjar få ett lite för dött rum.

Finns det nåt smart diy-sätt att begränsa porösa absorbenters effektivitet i övre mellan register och uppåt?

Man kan spänna en tunn plastfolie över absorbenten, då får man reflexer i övre registret. Annars är väl BAD-paneler, eller det råd som Adhoc gav att använda en volymdiffussor med absorbenter ovanför och undertill an bra lösning:
För en tid sedan spikade jag ihop 2 diffusorer från spillmaterial. 1 st för vardera bakre rumshörnet, lite nedåtvinklade mot lyssningshöjd + med gångjärn så den kan vinklas vänster-höger i rummet. (Kanske överkurs men varför inte om man har möjligheten.) Varianten av diffusor brukar kallas Volymdiffusor och beskrivs i ett doktorspapper inom akustik av RIchard J Hughes. Diffusorerna skiljer sig i uppbyggnaden mot andra "vanliga diffusorer" och har som mål 50% transparens mot inkommande ljudvågor och att ljudvågorna därefter kan studsa runt ett tag inuti diffusorn innan dom går ut i rummet igen. Diverse jämförelsediagram från Hughes avhandling visar på att denna typ av diffusor är effektivare än "vanliga". Dom som varit med på Faktiskt ett tag, har sett liknande från några IÖ-ritade kontrollrum/studios. IÖs verkar dock ha färre antal "staket" mot infallande ljudvågor. Om någon skulle få för sig att bygga själv, rekommenderar jag att kombinera diffusorn med basasorbenter / spaltabsorbenter under och över själva diffusorn och täcka stor del av väggen bakom soffan, på liknande sätt som IÖ ritade sina.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav Adhoc » 2023-01-17 03:47

_Fredrik_ skrev: Snip ... Det är väl inte omöjligt att få en välljudande lysningsrum utan att dämpa takreflexen. Är detta ens görbart med takhöjd på 2.50 med 1.40 mellan högt o tak?

Jag har kommit till den punkt att jag inte kan absorbera mer midbas utan extremt stora ingrepp och samtidigt börjar få ett lite för dött rum.

Finns det nåt smart diy-sätt att begränsa porösa absorbenters effektivitet i övre mellan register och uppåt?


Om du tror eller har konstaterat att takreflexen ställer till problem så behöver du inte absorbera bort den och och sänka midbas / diskant ytterligare. Jag tipsade Bernt Jansson (huserar på hififorum.nu) om att en fix i hans rum kunde vara att ha en bortvinklande hård skiva i taket. Han prövade med en simpel masonitskiva på en ram. Från foton i hans tråd sänktes skivan ned med kedjor ca 15 cm i framkant mot högtalarna. Det gjorde tydligen susen enligt REW-mätning och takreflexen styrdes då över huvudet mot bakväggen. Lyssningsavstånd var kring 3,5 m (?), takhöjd "normal" och diskant/mellanregister cirkus 1 m från golv.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-01-17 12:13

Tack för otroligt bra inlägg, hörni!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav I-or » 2023-01-17 18:13

De mest störande reflektionerna faller in mot lyssningspositionen från sidoväggarna och om man vill undvika positionspåverkan i ljudsceneriet bör dessa anlända minst 10 ms efter direktljudet. Detta är ofta svårt att åstadkomma med normala rumsdimensioner, varför man lämpligen absorberar bort den första sidoväggsreflektionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav Glebster » 2023-01-18 00:25

IÖ med fler har ofta/alltid förespråkat dämpning av väggen bakom fronthögtalare. Genererar den också tidiga reflexer eller är anledningen någon annan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav petersteindl » 2023-01-18 01:57

Glebster skrev:IÖ med fler har ofta/alltid förespråkat dämpning av väggen bakom fronthögtalare. Genererar den också tidiga reflexer eller är anledningen någon annan?

Sådana reflexer överlagras på direktljudet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav paa » 2023-01-18 12:30

petersteindl skrev:
Glebster skrev:IÖ med fler har ofta/alltid förespråkat dämpning av väggen bakom fronthögtalare. Genererar den också tidiga reflexer eller är anledningen någon annan?

Sådana reflexer överlagras på direktljudet.

Och skapar kamfiltereffekter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav Rille » 2023-01-18 20:08

Fråga till I-or. Du nämner 10ms som önskad tidsdiff direkt/reflekterat för ljud infallande från sidan. Hur kom du fram till det?
Jag tvivlar inte 1ms på din info då jag lyssnat i flertalet rum med gälar och där är typiskt ljudbildens tydlighet utöver det vanliga.
Jag undrar också om vi fått liknande siffra för reflekterat/direkt ljud i framvägg 8ms. När jag drar ut högtalarna 125cm från framvägg så släpper ljudbilden helt från väggen..

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav I-or » 2023-01-18 20:26

Förstareflektionen mot högtalarväggen har en betydligt lägre nivå än mot sidoväggarna och infallsriktningen är också mindre problematisk. Nivåskillnaden handlar om ca 10-20 dB i det för hörseln avgörande frekvensområdet över ca 500 Hz. Här är ett exempel som visar detta ganska tydligt, i den främre halvsfären är ljudtrycksnivån betydligt högre än i den bakre när baffelstorleken börjar bli jämförbar med våglängden:

riktverkan.png
riktverkan.png (286.93 KiB) Visad 3120 gånger


Den mest störande delen av denna reflektion (en SBIR-dal runt ca 80-150 Hz beroende på avstånd) går att ekvalisera bort, men för att även hantera effekterna i tidsplanet över ca 500 Hz kan man ändå placera absorbenter här.

Hur som helst finns det alltså solida akustiska skäl till att fokusera på de första sidoväggsreflektionerna.

I fallet panelhögtalare är den första högtalarväggsreflektionen däremot märkligt nog t.o.m. positiv för att skapa det överdjupa och överluftiga "akustikprocessade" ljudsceneriet förutsatt att avståndet från högtalare till vägg är närmare 2 m eller t.o.m. något mer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav I-or » 2023-01-18 20:39

Rille skrev:Fråga till I-or. Du nämner 10ms som önskad tidsdiff direkt/reflekterat för ljud infallande från sidan. Hur kom du fram till det?
Jag tvivlar inte 1ms på din info då jag lyssnat i flertalet rum med gälar och där är typiskt ljudbildens tydlighet utöver det vanliga.
Jag undrar också om vi fått liknande siffra för reflekterat/direkt ljud i framvägg 8ms. När jag drar ut högtalarna 125cm från framvägg så släpper ljudbilden helt från väggen..


Det är inte jag som har kommit fram till detta utan David Griesinger. Han anser att det gäller för laterala reflektioners påverkan på positioneringen i ljudsceneriet medan vertikala dito spelar mindre roll i detta avseende. Jag har dock ingenting att invända mot hans påstående eftersom det verkar ligga i rätt härad.

Den perceptuella effekten vid korta avstånd till högtalarväggen blir en viss rörighet i ljudet som övergår till djup/luftighet vid stora avstånd. Även konventionella högtalare uppvisar en liten aning av den extra djupeffekten/luftigheten från högtalarväggsreflektionen vid stora avstånd, men långt mindre än för panelhögtalare - dels eftersom nivåerna är betydligt lägre och dels eftersom reflektionerna är mer diffusa (panelhögtalare uppvisar linje- eller areakarakteristik, vilket ger en väldigt tydlig förstareflektion).

S.k. gälar ger förstås en liknande funktion som absorbenter vad gäller den första sidoväggsreflektionen (dock naturligtvis inte för senare reflektioner) även om jag tycker att de är ganska fula.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav Rille » 2023-01-18 21:02

Tack I-or!
Jag kände på mig att det skulle vara värt att fråga. :D

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Utsläckning vi 105 hz

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-11 14:27

Tjena, tycker det låter väldigt bra bytt högtalarvägg och fått en mer symmetrisk uppställning.

Har iaf en dip vi 105 hz, kan förvisso minska dippen, men tycker faktiskt att det låter sämre då, mer grumligt och skitigt.

Vad brukar den här typen av dip orsakas av? Det verkar inte var SBIR, men kan ha fel där. Påverkas inte om man flyttar micken några decimeter hit o dit.

Kan inte säga att jag hör dippen, mest nyfiken vad det kan bero på.

Ordningen på bilderna är L+R - R - L
Bilagor
L+R.png
L+R.png (206.96 KiB) Visad 2857 gånger
R.png
R.png (219.96 KiB) Visad 2857 gånger
L.png
L.png (198.15 KiB) Visad 2857 gånger
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Utsläckning vi 105 hz

Inläggav juanth » 2023-02-11 20:52

_Fredrik_ skrev:Tjena, tycker det låter väldigt bra bytt högtalarvägg och fått en mer symmetrisk uppställning.

Har iaf en dip vi 105 hz, kan förvisso minska dippen, men tycker faktiskt att det låter sämre då, mer grumligt och skitigt.

Vad brukar den här typen av dip orsakas av? Det verkar inte var SBIR, men kan ha fel där. Påverkas inte om man flyttar micken några decimeter hit o dit.

Kan inte säga att jag hör dippen, mest nyfiken vad det kan bero på.

Ordningen på bilderna är L+R - R - L



Symmetri är inte alltid så bra ljudmässigt. Den där dippen är nog inte så särdeles hörbar.
Det ser inte ut att vara SBIR.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Utsläckning vi 105 hz

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-11 21:43

juanth skrev:
_Fredrik_ skrev:Tjena, tycker det låter väldigt bra bytt högtalarvägg och fått en mer symmetrisk uppställning.

Har iaf en dip vi 105 hz, kan förvisso minska dippen, men tycker faktiskt att det låter sämre då, mer grumligt och skitigt.

Vad brukar den här typen av dip orsakas av? Det verkar inte var SBIR, men kan ha fel där. Påverkas inte om man flyttar micken några decimeter hit o dit.

Kan inte säga att jag hör dippen, mest nyfiken vad det kan bero på.

Ordningen på bilderna är L+R - R - L



Symmetri är inte alltid så bra ljudmässigt. Den där dippen är nog inte så särdeles hörbar.
Det ser inte ut att vara SBIR.

Tack för svar!

Är medveten om det, har olika avstånd till sidoväggarna av den anledningen, jag hade ena hötalaren i en hörn förra uppställningen. Ovan Schröder är det väl bra med symmetri kan jag tänka mig.

Ok, va bra inte sbir! Brukar sbir vara av flackare karaktär?

En till fråga är psykoakustisk bra för att avgöra vad som är hörbart?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav juanth » 2023-02-12 01:56

Jag kanske var lite snabb att uttala mig. Det framgår inte hur du har mätt, avstånd och smoothing. (lyssningsposition?)
Sedan syns heller inte skalan. Är det 5dB mellan de fetare strecken?

50dB brukar vara standard, eller tex 50-100 dB som visas.

En inte alltför bred och tvär dipp som i din mätning brukar inte höras/märkas när omgivande del av tonkurvan är jämn.
Vid mätning av h+v för sig så syns den inte. Dessutom så är det bättre att göra ett genomsnitt på de två separata mätningarna, alltså låta tex REW lägga ihop dem (average respons).
Om du mätt h+v samtidigt så blir det missvisande.

Jag vet inte riktigt hur du menar med frågan om psykoakustik.

Från Wikipedia: Psykoakustik är den del av akustiken där man försöker beskriva människans subjektiva uppfattning av ljud; auditiv perception är en psykologisk närbesläktad term. Många faktorer i människans hörselorgan och hjärna gör att vi uppfattar ljud på ett annat sätt än ett linjärt mätinstrument beskriver det.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 03:25

juanth skrev:Jag kanske var lite snabb att uttala mig. Det framgår inte hur du har mätt, avstånd och smoothing. (lyssningsposition?)
Sedan syns heller inte skalan. Är det 5dB mellan de fetare strecken?

50dB brukar vara standard, eller tex 50-100 dB som visas.

En inte alltför bred och tvär dipp som i din mätning brukar inte höras/märkas när omgivande del av tonkurvan är jämn.
Vid mätning av h+v för sig så syns den inte. Dessutom så är det bättre att göra ett genomsnitt på de två separata mätningarna, alltså låta tex REW lägga ihop dem (average respons).
Om du mätt h+v samtidigt så blir det missvisande.

Jag vet inte riktigt hur du menar med frågan om psykoakustik.

Från Wikipedia: Psykoakustik är den del av akustiken där man försöker beskriva människans subjektiva uppfattning av ljud; auditiv perception är en psykologisk närbesläktad term. Många faktorer i människans hörselorgan och hjärna gör att vi uppfattar ljud på ett annat sätt än ett linjärt mätinstrument beskriver det.

Skalan är 50 db som du föreslog. Avstånd 2.50 m. Variabel smooting.

När jag skrev psykoakustisk råkade jag utlämna smoothing.

Ska testa att göra en average respons!

Tack!

Juanth, hur gör du när du låter REW simulera båda kanalerna. Jag trodde jag gjorde rätt när jag mätte båda samtidigt men bortsåg från allt över 300 hz.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 03:49

Tog mätningar utan eq och valde RMS Average istället för att mäta L&R samtidigt, är det rätt? Variabel smoothing, 2.5 meter mellan mick och högtalarlinje,

L, R och Average:
Bilagor
Left.png
Left.png (255.55 KiB) Visad 2774 gånger
Right.png
Right.png (253.33 KiB) Visad 2774 gånger
Average.png
Average.png (236.38 KiB) Visad 2774 gånger
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 03:58

Tippar att detta är mer hur det låter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 04:07

Såhär ser REWs psykoakustiska smoothing ut. Oavsett så verkar genelecs mjukvara göra ett bra jobb. Om man har hyfsat med absorption i rummet låter det absolut inte anemiskt, ganska fläskigt efter basen händer kvar lite längre.
Bilagor
psyko.png
psyko.png (174.94 KiB) Visad 2770 gånger
Screenshot 2023-02-12 at 03.06.55.png
Screenshot 2023-02-12 at 03.06.55.png (1.89 MiB) Visad 2770 gånger
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 04:09

Godnatt Petrus!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav juanth » 2023-02-12 10:22

viewtopic.php?p=2235101#p2235101

Jag har Windows och då trycker man i REW i nedre västra hörnet ( i fönstret för mätningen) på en knapp märkt average response. Kanske RMS average motsvarande detta?

Jag personligen skulle vilja ha upp basen under 60 Hz några dB när jag ser mätningen men det är en mätning jag ser och inte en lyssning. :)

Ps, om du vill ändra/uppdatera rubriken (för det är väl din medlemstråd? ) så går du ned till ditt första inlägg och ändrar rubriken där så ändras det uppåt.
Senast redigerad av juanth 2023-02-12 10:38, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav eljulio » 2023-02-12 10:28

Noterar att du inte har någon bashöjning och jag antar att det är så du vill ha det. Själv har jag 2-3 dB höjning upp till ungefär 100 Hz. I snitt. Tycker det låter bra.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 11:59

eljulio skrev:Noterar att du inte har någon bashöjning och jag antar att det är så du vill ha det. Själv har jag 2-3 dB höjning upp till ungefär 100 Hz. I snitt. Tycker det låter bra.

Nej jag jobbar i ljudstudio på dagarna och är van vid hyfsat rak kurva. Sen tycker jag det låter illa med bashöjning när det är så pass lång efterklangstid som jag har, det maskerar väldigt mycket av mellan registret när det ligger kvar. Men jag vet att det inte behöver låta kass när det finns absorbenter som är effektiva nedanför typ 80 hz. I vissa av studiorna på mitt jobb som inte är mixrum kan det vara upphöjd bas och det låter inte direkt illa.

Men det jag tror ingen tycker det låter tunt i mitt varadagstum, det finns gott om bas på musik som har bas.

Var kommer det där ifrån att man ska ha ett sluttande plan, har sett att många rekommenderar det?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 12:06

juanth skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2235101#p2235101

Jag har Windows och då trycker man i REW i nedre västra hörnet ( i fönstret för mätningen) på en knapp märkt average response. Kanske RMS average motsvarande detta?

Jag personligen skulle vilja ha upp basen under 60 Hz några dB när jag ser mätningen men det är en mätning jag ser och inte en lyssning. :)

Ps, om du vill ändra/uppdatera rubriken (för det är väl din medlemstråd? ) så går du ned till ditt första inlägg och ändrar rubriken där så ändras det uppåt.

Tack för tips!

Ligger medlemstrådar i denna del? Men rubrikändring är en bra idé!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo
 
Inlägg: 13120
Blev medlem: 2006-09-28
Ort: stlm

Re: Hjälp mig att mäta och förbättra rummet!

Inläggav _Fredrik_ » 2023-02-12 12:16

Jag planerar att bygga ett mot högtalarväggen sluttande tak där jag kan stoppa in massa dämpande godsaker som mineralull. Jag hoppas med detta att jag kan få det lite lugnare i basen. Det finns ju inget bättre när basen blir tydlig och påtaglig. Tyvärr är mitt har mitt rum måtten 9 m x 5.10 x 2.50. Jag har faktiskt kallat in lite expertis för detta.

Jag kanske skulle starta en medlemstråd.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: När blir tidiga reflexer sena reflexer?

Inläggav Thomas_A » 2023-02-22 20:39

_Fredrik_ skrev:
eljulio skrev:Noterar att du inte har någon bashöjning och jag antar att det är så du vill ha det. Själv har jag 2-3 dB höjning upp till ungefär 100 Hz. I snitt. Tycker det låter bra.

Nej jag jobbar i ljudstudio på dagarna och är van vid hyfsat rak kurva. Sen tycker jag det låter illa med bashöjning när det är så pass lång efterklangstid som jag har, det maskerar väldigt mycket av mellan registret när det ligger kvar. Men jag vet att det inte behöver låta kass när det finns absorbenter som är effektiva nedanför typ 80 hz. I vissa av studiorna på mitt jobb som inte är mixrum kan det vara upphöjd bas och det låter inte direkt illa.

Men det jag tror ingen tycker det låter tunt i mitt varadagstum, det finns gott om bas på musik som har bas.

Var kommer det där ifrån att man ska ha ett sluttande plan, har sett att många rekommenderar det?


Det är bla Tooles forskning. En neutral återgivare placerat i ett normalt rum får en sluttande "rumskurva".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster