Basfattig lyssningsposition - botemedel?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

NerevarReborn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2023-01-25

Basfattig lyssningsposition - botemedel?

Inläggav NerevarReborn » 2023-01-29 00:51

Jag har renoverat ett källar-rum och dedikerat detta till ett bio/musik/spel-rum. Använder lite gott och blandat jag samlat på mig från förr, som Audiovector golvhögtalare samt center, Mirage onipolära bakhögtalare (golvstående), Yamaha receiver och en Hegel förstärkare till frontarna. Investerat i en ny stor tv och hemmabyggt hörnabsorbenter i de tre fria hörnen (de två bakom frontlinjens vägg samt ena bakväggen. Andra bakre hörnet kommer dörren in vid så den är lite som den är. Kommer bygga en bunt väggabsorbenter och eventuellt även en eller två till taket. Rummet är behagliga 2,5x5 meter (2 meter takhöjd, källare..). Har alltid förr haft min lyssningsposition mot en bakvägg, och därmed aldrig haft problemet med ett basfattigt hål där man vill sitta. Nu när jag vill göra rummet från grunden till detta blir det enda rätta att ha frontlinjen och teven mot ena kortväggen, en bit fram då och med hörnen på tvären bakom med absorbenterna. Sedan en soffa ganska mitt i rummet eller strax där bakom.

Det ger mig en lyssningsposition som helt och hållet saknar bas. Det känns i rummet och soffan att den är där men det hörs ingenting av den. Har försökt flytta runt både soffa och högtalare inom ramarna för vad jag kan, utan bättring. Har inte kunnat mäta vid vilken frekvens det blir en rimlig nivå, men det känns rätt högt upp? Det leder till min ena fråga, kan det vara så att dessa basfattiga hålor faktiskt sträcker sig rätt högt i basen?

Min andra fråga är den, om jag försöker mig på att lösa detta genom två (kanske fler en vacker dag men två nu) subwoofrar, har jag någon chans att lyckas? Det förutsätter väl delvis att den svackan i basen jag har inte sträcker sig orimligt högt i frekvens? Samtidigt kanske det är väldigt ovanligt att det är en svacka så i basen som inte subwoofrar kan täcka upp? Vad är erfarenheterna?

Finns risken att jag står där med två subwoofrar och mindre pengar men fortfarande en lika basfattig håla att sitta i?

Om vi utgår från att ett par subwoofrar kan lösa en stor del av mitt problem, hur resonerar man kring crossover? Mina Audiovector spelar rätt så bra ganska djupt i registret egentligen, men om det inte hörs, är det lika bra att bara sätta crossovern högre och laborera med positioner och faser på subwoofrarna? Eller kan vågorna på något vis påverka varandra med subwoofrarna så att även mina frontar kan höras sen i basen? (Kan inget om hur det funkar så jag förstår om det är en lite dum fråga).

Tacksam för svar, vore kul om man kunde få till detta rummet så som man gått och planerat och hoppats i ett par år nu.. för där det står nu är det mest en besvikelse man lagt mycket tid på att bygga..

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Basfattig lyssningsposition - botemedel?

Inläggav goat76 » 2023-01-29 11:56

Du kan testa att leta upp Acoustic Insiders ”Bass Hunter Technique”på nätet, den hade iallafall jag testat om jag hade ett rum helt dedikerat för ljudåtergivning. Han som driver Acoustic Insider har i övrigt många bra tips vad gäller rumsakustik.

Tekniken går till som sådan att du ställer en högtalare/subwoofer alldeles in i ett av de främre hörnen i rummet och spelar något basrikt spår. Sen sätter du dig helst på en kontorsstol med hjul där du har huvudet på samma höjd som du normalt har i soffan/fotöljen. Sen rullar du fram och bak längs en linje mitt i rummet från främre vägg till bakre vägg och lyssnar noga efter var basen låter allra mest balanserad, där har du den mest optimala lyssningsplatsen som du kan märka upp, och där du utifrån denna punkt anpassar positioneringen av högtalarna för en liksidig lyssningstriangel.

Jag har aldrig testat detta själv, men jag hade lätt testat detta om jag hade ett dedikerat studiorum/lyssningsrum utan fler parametrar att ta hänsyn till än att just optimera ljudet. Hur det fungerar för dig och om den mest optimala lyssningspositionen även fungerar i kombination med var din bildvisare bör placeras, det får du prova dig fram till.

Här är iallafall Acoustic Insiders Youtube-kanal med många bra tips: https://youtube.com/@AcousticsInsider

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Basfattig lyssningsposition - botemedel?

Inläggav I-or » 2023-01-30 18:09

Ungefär så här ser frekvensgången ut för en ideal basmodul placerad i ett av de främre hörnen och lyssnaren placerad 2,8 m från högtalarväggen samt mitt i rummet i breddled:

NerevarReborn.png
NerevarReborn.png (19.33 KiB) Visad 1177 gånger


Som synes är frekvensgången som alltid ojämn, men du behöver definitivt inte frukta baslöshet, inte sällan har man dalar under 0 dB i diagrammet* och så är det inte här under 100 Hz. Bygg/köp en eller ett par bra basmoduler och ekvalisera så har du löst problemet. Använd basmodulerna upp till ca 80 Hz, distorsionen är i praktiken alltid lägre än för baskapabla fullregisterhögtalare.


*Diagrammet visar hur frekvensgången ser ut relativt frifält. För dalen runt 45 Hz har du i sötpunkten aningen högre ljudtrycksnivå jämfört med en basmodul placerad på mark på samma avstånd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Basfattig lyssningsposition - botemedel?

Inläggav VladDrac » 2023-02-03 12:16

Jag upplevde liknande problem i mitt lyssningsrum. Har inte gjort några mätningar alls och är verkligen ingen expert på akustik så ta det för vad det är. Jag hade i alla fall en nästan total utsläckning av basfrekvenser som ligger i spektrat för en elbas i mitt rum. Om jag stod på en stol eller låg på golvet fanns det bas men inte i sittande position. Jag antar att det beror på stående vågor men jag är som sagt ingen expert på detta. I alla fall så googlade jag runt en massa på lösningar av olika slag och hittade någon tråd där det diskuterades diagonal placering, alltså att högtalarna placeras med ett av rummens hörn mellan högtalarna. Jag testade lite snabbt och basen var tillbaka, det var verkligen som natt och dag, så nu har jag rummet uppställt på det sättet. Upplever att det även gav fördelen att reflektioner i rummet blev snällare mot örat.
Det kan vara värt att testa och är ju dessutom helt gratis :)

Det här var en av artiklarna som jag läste https://www.decware.com/paper14.htm?fbc ... kGl1sdBQRI


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster