Absorbenter på vägg, stående eller liggande?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

NerevarReborn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2023-01-25

Absorbenter på vägg, stående eller liggande?

Inläggav NerevarReborn » 2023-02-01 19:28

Jag bygger egna absorbenter som ska monteras både i tak och på väggar i ett bio/musikrum. Men jag är lite osäker på vad det bästa sättet att sätta dom är. Jag har läst på om vart de bör monteras både i tak och väggarna, men jag kan inte bli helt klok på om det bästa med paneler på 120x60 är att montera de stående eller liggande på väggarna? Om man tänker sig en på vardera sida för att ta första studsen på sidoväggarna exempelvis, de ska centreras i öronhöjd, men är det klokaste att sätta de vertikalt eller horisontellt där?

På bakre väggen kommer jag sätta en liggande av utrymmesskäl. På främre väggen är jag osäker vad som behövs. Det kommer vara en stor tv mellan högtalarna där framme. Är det fortfarande något värt att dämpa väggen bakom teven? Det kommer vara ca en meter luft där mellan. Hörnen har rätt breda basfällor inbyggda i sig där med.

Taket har jag en bra idé om hur jag ska sätta panelerna nu iaf, två snett framåt från soffan i linje med högtalarna, längsgående. Centrerade mittemellan öron och högtalare. Bakom soffan en som tar upp reflex-punkterna från bakhögtalarna (surroundsystem).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Absorbenter på vägg, stående eller liggande?

Inläggav goat76 » 2023-02-01 22:30

På Audioholics Youtube finns det flera videos där akustikexperten Anthony Grimani kommer med många goda råd.



Acoustic Insider är också bra med lärorika videos.



Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst