Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav mindcruncher » 2023-02-25 20:11

Jag vet inte om detta tillhör temat Aukustik men jag chansar.

Som rubriken lyder, påverkas grannarna av djup bas? Jag förstår ju att om det dunkar och håller på så hör de troligtivs men om det bara typ mullrar/pulserar lite kommer då t.ex grannarna under att märka av detta?

Nu kanske ni tänker att det smidigaste vore att gå ner och fråga men sådana sjuka grejer sysslar jag inte med. Pratar med grannar? Sjukt. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-25 20:34

Kan vara väldigt störande, ju lägre frekvenser desto mera går igenom.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav jansch » 2023-02-26 21:54

mindcruncher skrev:Jag vet inte om detta tillhör temat Aukustik men jag chansar.

Som rubriken lyder, påverkas grannarna av djup bas? Jag förstår ju att om det dunkar och håller på så hör de troligtivs men om det bara typ mullrar/pulserar lite kommer då t.ex grannarna under att märka av detta?

Nu kanske ni tänker att det smidigaste vore att gå ner och fråga men sådana sjuka grejer sysslar jag inte med. Pratar med grannar? Sjukt. ;)


I byggnader, framför allt byggnader i bärande betong, sprids framförallt basljud, man kallar det för stomljud om du vill googla och lära dej mer. Ljudspektrat upplever man ungefär som bara "subwoofer ljud". Du kan undvika LITE stomljud genom att placera högtalarna på matta eller mjuka fötter (t.ex SD kuddar), aldrig använda "spikes" det förstör mer än gör någon form av nytta.

Annars är det inte så mycket du kan göra än att sänka ljudet - det vill du ju såklart inte!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-02-26 23:58

Säger som Clabbe ”tänk på grannarna, höj”

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav I-or » 2023-02-27 13:40

För normala betongkonstruktioner av enkelväggstyp uppvisar luftljudisoleringen en någorlunda konstant nivå i det styvhetskontrollerade området under ca 80 Hz och all mellan- och lågbas passerar alltså väggen ungefär lika effektivt. Dock tillkommer hörselns känslighet, vilken minskar snabbt med fallande frekvens (ca 20 dB/oktav under 60 Hz vid de ljudtrycksnivåer som det ungefärligen handlar om här).

Om man av någon anledning bara spelar riktig lågbas under 40 Hz så kommer man därför att kunna dra på ganska ordentligt innan grannarna störs. Att det förhåller sig på detta sätt har nog de flesta redan en intuitiv förståelse för eftersom "dunket" runt 60-100 Hz är klart mest hörbart och störande, medan lågbasen sällan hörs överhuvudtaget (även om detta är ganska naturligt, då den också är relativt ovanligt förekommande).

I ett lite modernare flerbostadshus, vilka oftast uppvisar betydligt högre ljudisolering, inte minst för att ta höjd för diverse ljudanläggningar, behöver man för övrigt inte vara alltför orolig överlag om man håller sig inom måttliga ljudnivåer oavsett frekvensinnehåll. Sen kvällstid och nattetid sjunker dock bakgrundsnivån i lägenheterna och många blir dessutom mer ljudkänsliga, varför man då bör man vara ganska försiktig.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-02-27 22:01

I-or skrev:Sen kvällstid och nattetid sjunker dock bakgrundsnivån i lägenheterna och många blir dessutom mer ljudkänsliga, varför man då bör man vara ganska försiktig.

Jag brukade sänka volymen markant efter kl 21 på kvällen, då jag bodde i lägenhet.

Var drar ni andra gränsen kvällstid?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav Kraniet » 2023-03-02 18:25

En kompis hade i sin betongkällare ett par Cervin Wega AL1000 som han gillade att spela högt med. Grannarna på andra sidan gatan hörde basen som förmodligen färdades via fjärrvärmerören. :)

Senare när han bodde i lägenhet med ett Linn-system för 250 000 så kunde han inte använda det eftersom grannen som bodde tre trappor bort och dessutom tre trappor lägre klagade så mycket.

En hus inköptes några år efter det 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav Nattlorden » 2023-03-03 09:43

Jag fick bygga om min bio mer extremt efter att grannarna berättade om hur det lät när jag provspelade. 10 meter luft mellan husen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3250
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav Calleberg » 2023-03-03 10:31

Två femtontummare och 2,4kW kändes i gräsmattan utanför huset. Otroligt att ett drygt halvkilo papp & polypropylen kan skaka om saker och ting på det viset.
Tur man bor i skogen... :D

Provar jag sånt med familjen hemma kommer det... eh.. bli lite dålig stämmning.

Så Mancave-bygge pågår.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav oa51 » 2023-03-06 16:21

Ior skrev:
För normala betongkonstruktioner av enkelväggstyp uppvisar luftljudisoleringen en någorlunda konstant nivå i det styvhetskontrollerade området under ca 80 Hz och all mellan- och lågbas passerar alltså väggen ungefär lika effektivt. Dock tillkommer hörselns känslighet, vilken minskar snabbt med fallande frekvens (ca 20 dB/oktav under 60 Hz vid de ljudtrycksnivåer som det ungefärligen handlar om här).

Om man av någon anledning bara spelar riktig lågbas under 40 Hz så kommer man därför att kunna dra på ganska ordentligt innan grannarna störs. Att det förhåller sig på detta sätt har nog de flesta redan en intuitiv förståelse för eftersom "dunket" runt 60-100 Hz är klart mest hörbart och störande, medan lågbasen sällan hörs överhuvudtaget (även om detta är ganska naturligt, då den också är relativt ovanligt förekommande).

Det låter hoppfullt! Jag har just flyttat till en stor lgh med betongväggar och var orolig att lågbasen skulle fortplantas i huskroppen. "Dunket" EQ- ar jag bort till förtret för vissa kompisar (icke audiofiler) som gillar "bra bas" dvs entoniga resonanser i nämnt register. Minns när jag trodde mig hjälpa en gång med att stoppa en strumpa i basreflexporten så att det outhärdliga dunket minskade. Han var inte alls nöjd....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav steveo1234 » 2023-03-06 16:47

Nattlorden skrev:Jag fick bygga om min bio mer extremt efter att grannarna berättade om hur det lät när jag provspelade. 10 meter luft mellan husen.


Ganska skumt.
Jag har ju IB uppe på vinden. Ingen ljuddämpning alls mer än yttertak/vägg. Grannarna 10 meter bort störs inte alls. Spelar jag starkt och står på egna gräsmattan kan jag praktiskt taget inte höra basen mer än väldigt dovt. Och då spelar jag på referensnivå. (8 stycken AE IB 15" installerade på vinden).

Undrar om skillnaden beror på.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-06 16:54

Märklig skillnad! I min värld går låga frekvenser igenom, typ en lastbil eller liknande som passerar på gatan. Där jag jobbad hade vi "Musikbörsen" rakt under och där hörde vi trumseten väldigt tydligt trots ett tjockt betonggolv i mellan. Hur blir det med en kyrkorgel? Inte stannar väl dess ljud innanför väggar och golv?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav I-or » 2023-03-06 18:21

Jag skulle tro att filmljud för samma toppnivåer vanligen stör betydligt mindre än populärmusik med sitt ganska monotona malande. Det är betydligt svårare att skilja ut ljudeffekterna från bakgrundsbullret än musik och t.ex. en riktigt tung ljudeffekt om 115 dB i lyssningspositionen vid 15 Hz är ohörbar på andra sidan en betongvägg, då hörseltröskeln ligger runt 80 dB här (trots att ljudisoleringen är betydligt högre runt 500-1000 Hz störs nog grannarna mest av lite mer mellanfrekventa ljudexcesser som diverse krascher och smällar eftersom både hörseltröskel och framförallt bakgrundsnivå ligger lägre här). Dessutom är förstås ljudnivåerna bara höga i relativt begränsade delar av filmen även för actionbrakare.

För övrigt är fasadisoleringen under 100 Hz usel i normala träkonstruktioner för enfamiljshus och det hörs ganska tydligt inomhus i mitt hus när grannen drar på 20 meter bort med musik (vilket är extremt sällan). Det enda som är genuint störande är idioter som inte har förstånd att stänga dörren vid musikspelande eller sommartid flyttar ut sina skräpiga blåtandshögtalare för att bidra med maximal ljudnedskräpning och dessutom demonstrera sin hemska musiksmak för hela grannskapet. I min ungdom brukade jag dock spela utan öppna dörrar eller fönster med mina ordentligt ljudtryckskapabla Cerwin-Vega-högtalare så att det hördes ganska tydligt utomhus över 100 meter bort, men det är preskriberat. 8)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-06 18:32

Ja har sjungit i bla St Jacobs kyrkan när ja va yngre.
Uppe på orgel läktaren så vibrerar det.
Men trots stora fönster så ere väldigt svårt att höra lr känna nå orgel toner utanför.
Orgeln smyger igång sina toner å har inte nån ipact bas som trummor har.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Mera dumma frågor: Påverkas grannar av djup bas?

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-06 18:38

Annat var det hemma i lägenheten när ja hade Klipsch horn å ett redigt pa steg.
Grannarna på andra sidan gatan kom å klagade på att dom inte hörde tvn.
I lägenheten brevid mej bodde morsan å farsan å dom klaga på att de trillade ner grejjer från hyllorna.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst