Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Termos_friend » 2023-04-23 21:12

Tjena!

Tänkte bygga mig några egna abosrbenter (för förstareflektionen -> bakom högtalarna, sidorna, taket).
Är inte så sugen på att köra glasfiber eller stenull.
Hittade dessa: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton ... ng-skivor/
Skulle de kunna vara ett vettigt alternativ till glasull/sten.. ?

Någon som testat?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav spiii » 2023-04-23 21:30

Jag har samma tanke groende. Hunton, Icell eller annat Träfiber/cellulosamaterial.
Det som jag ställer mig frågande till är vilket brandhämmande medel som används?
Är det något som kan vara ohälsosamt? Någon som vet?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Termos_friend » 2023-04-24 20:38

Jag sökte lite på deras hemsida och vad jag kan hitta så är det Ammoniumfosfat. Googlar jag på det så verkar det användas i pulversläckare.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav RogerGustavsson » 2023-04-24 21:55

Fanns en del skrivet om ammoniumfosfat.
"Vid inhalering av ammoniumfosfat kan det påverka neurologiska system i kroppen och orsaka permanenta skador"
https://www.lfs-web.se/lukt-isolering-c ... sulfat.htm

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Adhoc » 2023-04-25 02:39

Bra länk från Roger men att döma från säkerhetsdatabladet för Hunton Nativo är det ammoniumsulfat som är brandhämmande tillsats.

Länk till säkerhetsdatabladet: https://hunton.se/wp-content/uploads/si ... -21_SE.pdf Inga direkta otrevligheter som det verkar, (så länge dom är i torrt utrymme, om blött eller hög luftfuktighet kan nog risken finnas för att ammoniak utsöndras vilket nämndes i "Roger-länken" och det sticker ju i näsan.) För luftflödesmotståndet såväl som ljudabsorbtionen anges i norska databladet "NPD", den har alltså inte testats i labb för dessa egenskaper och då blir det ett skott i mörkret om materialets funktion jämfört mot glas- och stenull.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Michael » 2023-04-25 23:37

Jag köpte 'trä' baserade skivor, men nej. De kom inte in i bostaden, pga lukten.

I detta inlägg nämnde jag tre alternativ...
Michael skrev:Du kanske vill spana in:
Absoflex (B&L Lund AB), finns tex 1200x975x50mm
akustikmiljö EcoSUND, finns som 20 och 50 mm takskivor
Akustikskiva P70

Den först är väl billigast. Den sista finns i gråmelerad utförande och vissa kan nog tänka sig montera den synligt. Jag har alla tre, dock bara en liten provbit av P70 (för den visste jag inte om när jag köpte de andra).

Som tyg kan tyg med eget tryck användas. Jag fixade provtryck från några ställen och kom väl fram till att anlita B&L Lund AB.

Kan tillägga att min näsa och mina lungor verkar inte ha något emot dessa tre. Vanlig isolering (mineral ull eller trä/cellulosa baserade) skulle jag aldrig använda.

//Michael

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Termos_friend » 2023-04-27 19:00

Tack för synpunker. Det kanske helt enkelt blir enklast och säkrast att köpa en för ändamålet gjord produkt.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Adhoc » 2023-04-28 03:42

På förra jobbet skulle det byggas om en del kontorsutrymmen där ljuddämpande skärmar önskades mellan skrivborden. En slipsprydd tomte från kontorsmöbelfirman Kinnarp dök upp och gav en fet offert på visserligen snygga skärmar. Men ... konstruktionen var 2 st ohålade MDF-skivor i ca 70 mm djup stålram, klädda med tyg (mellan skivorna enbart luft). 'Knackade lite på "demo-absorbenten" som lät som en bongotrumma 8O :roll: . "Eeeh, OK tack. Vi avvaktar lite med besked, kan du under tiden mejla info på absorbtionen för skärmen".

(Därefter kontaktades i stället B&L Lund AB som hade absorbtionsdiagram på sina skärmar från dåvarande Statens Provningsanstalt-Borås. Deras Absoflex hade, då i alla fall, stenull som fyllning bakom tyget. Deras absorbent-skärmar funkade utmärkt för ändamålet. Den som har aversioner mot stenull bör kolla med firman om det fortfarande är stenull i absorbenterna.)

HerrD
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav HerrD » 2023-04-28 07:11

Jag kör med Bullerbekämparens P70 för att trolla bort rummet i lilla riggen som är i ett Attefallshus. Funkar utmärkt och mätdata finns. P70 är tillverkade av återvunna PET-flaskor och man får bra rabatt vid köp av större antal. Jag är jättenöjd med resultatet av installationen som är 7st i ett relativt litet utrymme.

https://bullerbekamparen.se/ljudabsorbenter.html

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Michael » 2023-04-28 23:53

Angående B&L absorbenter och vad som är i... Så är det nog olika i deras olika produkter. Om jag minns rätt så var/är deras tavlor gjorda av markstenullsskivor. Som de spacklat runt om och spänt tyg över. (var många år sedan jag hörde det)

Det jag köpte hette nog nåt i stil med soft-råämne. De stora tänker jag ha träram runt om. Medans några mindre funderar jag på om det går att direkt lägga tyget på och limma på baksidan. Få se när det blir gjort... åren tickar på :oops:

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav genstruktur » 2023-06-29 09:08

HerrD skrev:Jag kör med Bullerbekämparens P70 för att trolla bort rummet i lilla riggen som är i ett Attefallshus. Funkar utmärkt och mätdata finns. P70 är tillverkade av återvunna PET-flaskor och man får bra rabatt vid köp av större antal. Jag är jättenöjd med resultatet av installationen som är 7st i ett relativt litet utrymme.

https://bullerbekamparen.se/ljudabsorbenter.html


Ja de där är bra tror jag, snygga också tycker jag precis som de är :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav Ted_B » 2023-06-29 15:39

Vad kostar P70-skivorna om man bara köper några enstaka, säljer och skickar de enstaka skivor?
The World's Mine Oyster

megajonson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2023-01-01

Re: Träfiberisoleringsskiva till absorbent

Inläggav megajonson » 2023-10-21 11:40

Ted_B skrev:Vad kostar P70-skivorna om man bara köper några enstaka, säljer och skickar de enstaka skivor?


Jag är nöjd med mina 10 st P70-skivor också. När jag köpte i våras så gällde nedan priser. Jag valde helvita som smälter ihop bra med vit vägg. Lätta att sätta upp, bara göra hål med penna och hänga upp på en skruv. Jag såg till att ha några centimeter kvar mellan vägg och skiva för att få ytterligare effekt. Med ClapIR-appen får jag en betydligt jämnare kurva från 250 Hz, men man får nog ta dylika "klapp"-mätningar med en nypa salt.

Prisstege P70
1-3 st, 390 kr
4-6 st, 330 kr
7-9 st, 300 kr
10-12 st, 280 kr
13-15 st, 260 kr
16-19 st, 250 kr
20 > 240 kr

Ovan var plus moms och eventuell frakt. Jag hämtade, men i och med att de är 1200 x 600 x 70 mm så är de ju rätt skrymmande. Läste i någon annan tråd att frakten inte var oväsentlig.
Bilagor
After B.PNG
Efter exempel 2
After B.PNG (488.35 KiB) Visad 977 gånger
After A.PNG
Efter exempel 1
After A.PNG (484.76 KiB) Visad 977 gånger
Before.PNG
Före skivor
Before.PNG (509.46 KiB) Visad 977 gånger


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster