Högljudd granne, alternativ?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Adhoc » 2023-11-07 04:10

Barnskrik och skällande hundar som ger störande oljud kan man nog räkna till ”högre frekvenser” och inte bas. En tung (= vikt/ ytenhet) och tät vägg ljudisolerar längre ned i frekvens än en lättare vägg.

Ett av sätten att öka ljudisoleringen är att öka på ytvikten på väggen, där en tumregel är att en fördubbling av ytvikten ger 3 dB förbättring, i realiteten får man nog räkna med något sämre än så. Om du nu har en betongvägg mot grannen borde 2 eller 3 gipsskivor inte ha så direkt avgörande betydelse. Ett annat sätt är en ny innervägg som byggs helt lufttätt runtom, med gipsskivorna skruvade mot ett fjädrande underlag = akustikregel. Vad som har stor betydelse är att det finns ett luftgap mellan betongväggen och den nya innerväggen och att den nya väggens reglar med dess skivor inte har en styv förbindelse mot betongväggen. Luftgapet fylls med isolering som inte ska komprimeras. Större luftgap ger ökad ljudisolering och isoleringen i luftgapet dämpar den resonans som kommer uppstå pga avståndet mellan väggytorna, dämpar samtidigt ljudet (vibrationerna) som går från grannes sida genom betongväggen in till dig.

Om jag skulle bygga en ny innervägg helt från scratch med träreglar och utan större åverkan på ytorna, så skulle jag nog bygga en stor ram som kan resas upp mellan tak och golv samt med ett ”glapp” mot vardera sidoväggen, därefter förankra ramen med någon form av skruvanordning eller kilar. Glappets bredd ska avpassas mot diametern på en bottningslist så att listen måste tryckas in och fylla ut glappen runtom ramen. (https://www.leifarvidsson.se/fogmassor- ... tningslist följ instruktionen längst ned, också läsvärt: 33-PayingAttentionToDetail.pdf (coatingsconsultants.com ) Därefter, täck över med icke-hårdnande elastisk fogmassa. Billig akrylfog brukar hårdna, alltså ej lämplig. Efter att stående reglar satts på plats, lämna ett nytt glapp mellan gipsskiva och sidoväggar + tak + mot golv och tryck in en ny bottningslist och foga över. Om du använder flera lager gipsskivor så är det lämpligt att det blir ett ”trappsteg” mellan dessa vid kanterna där ”trappsteget” fylls med ytterligare bottningslist och mjukfog. Skarvarna för 2 lager gipsskivor ska överlappa varandra, kapa alltså lager två på mitten när du börjar om vid sidovägg. När jag själv byggde en mellanvägg för att dela av ett rum i i två i huset, så slaktade jag ett liggunderlag som fick ligga mellan golvet och och regeln mot golvet. (Liggunderlag i cellgummi är mjukt med slutna celler och kan fylla upp mindre ojämnheter och glipor bra.)

Ingen konstruktion är bättre än sin svagaste länk och en fråga är ju om det är betongväggen som läcker oljud eller om det kommer från annat håll, -iom att högre frekvenser är störande. Kanske är boven otätheter vid dörrar och fönster eller brevinkastet vid ytterdörren? Även väldigt små springor och glipor kan ordentligt försämra önskad låg ljudtransmission. Se bilden från Siemens hur mycket en springa / hål på 1% av väggytan försämrar ljudisoleringen, det visar sig mest vid ”högre frekvenser”. Vid låga långvågiga frekvenser är det mer väggens tyngd som spelar roll för riktigt bra ljudisolering. Om du ska flytta eluttagen från betongväggen till en ny innervägg så kan en kåpa med luftavtätande kabelgenomföring vara lämpligt mot det nya uttaget. Montage av dom akustikreglar som Ior nämner börjar visas på sidan 22 i Gyprocs handbok: https://www.beijerbygg.se/wcsstore/Beij ... dMar18.pdf Gyproc nämner att 2 skivor gips kan monteras på skenan, inte 3 eller fler.
attachment=0]Siemsens rtaImage.png[/attachment]
Bilagor
Siemsens rtaImage.png
Siemsens rtaImage.png (59.17 KiB) Visad 2856 gånger

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Froggy » 2023-11-07 07:46

Adhoc skrev:Ingen konstruktion är bättre än sin svagaste länk och en fråga är ju om det är betongväggen som läcker oljud eller om det kommer från annat håll, -iom att högre frekvenser är störande. Kanske är boven otätheter vid dörrar och fönster eller brevinkastet vid ytterdörren?


Värt att testa. Vi får in ljud från grannars lägenheter via trapphuset.Hörs hundskall och barnskriki hallen nära ytterdörren?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-11-07 13:09

Innan man inleder omfattande åtgärder så måste man naturligtvis fastställa den dominerande transmissionsvägen. Om det handlar om lägenhetsdörren så hörs detta tydligt, då ljudnivån blir betydligt högre i hallen än i vardagsrummet. Transmission via fönstren kan man i praktiken försumma.

Väggenomföringarna är, som skrivet var, en icke-fråga i det här fallet, då insättningsisoleringen för extraväggen är begränsad till ca 15 dB via flanktransmission. För en väggarea om 10 m2 så kan man här tillåta ett hål med en area om ca 0,03 m2, d.v.s. en diameter om 20 cm utan att ljudisoleringen påverkas märkbart (-1 dB). För väggenomföringarna kommer naturligtvis arean för springorna att bli ett par tiopotenser mindre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Adhoc » 2023-11-07 14:41

Du har säkert ventilationskanal(er) i lägenheten som kan vara sammankopplad(e) med andra lägenheter i huset och vara en läckväg för störande ljud. Om det är en tallriksvariant med gängad axel går det lätt att stänga till den, eventuellt kompletterad med en tätningslist. Om det är boven är det mindre kul, för fungerande ventilation vill man ju ha ... Kolla åt vilket håll det blåser med lågan från ett ljus. Du kanske får gå över till självdrag med fönster på glänt :( :? :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-11-07 14:54

Ventilationen kan orsaka överhörning om den inte har försetts med adekvata ljuddämpare, men utsugen sitter nästan alltid i badrum och kök (undantaget riktigt gamla lägenheter).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-07 18:46

Jättetack till alla som tar sig tid att svara! Jag svarar i ett inlägg istället för alla separat.

Att försöka få grannen att träna sin hund är såklart ett alternativ, men det känns osannolikt att det kommer göra så mycket, så jag är ändå mer inne på en vägg.

På "Kraniet" på första sidan förstod jag det som att man med akustikreglar kan fästa dessa direkt i betongväggen, men att man med träreglar skulle behöva bygga en bit ifrån väggen, eller missuppfattar jag? Flera verkar ju nämligen skriva att man behöver lämna ett mellanrum för luft, eller kanske snarare för att nya väggen ska vara separerad från betongväggen? Kan jag isf i princip lämna 1cm mellan gamla och nya väggen?

Stort tack "Adhoc" för beskrivningen. Jag lutar åt att göra det "ordentligt", så åverkan på ytorna gör inget. Är alla överens om att man bör grunda med något mjukt under regeln mot golvet? Eller gällde det bara om det var en ickepermanent vägg?

Jag är relativt säker på att fönsterna inte är problemet, ytterdörren är definitivt en del av problemet dock. Om hunden skäller och jag står i trapphuset så hör jag hunden väldigt väl, om jag sedan går innanför min dörr hör jag också hunden väldigt väl, om jag går längst in i vardagsrummet hör jag också hunden väldigt väl. Så om någon har tips på hur jag kan täta ytterdörren så tar jag gärna emot dessa. Jag är dock ganska säker på att oljud tar sig igenom väggen. Om jag sitter tyst i min soffa i vardagsrummet kan jag i princip urskilja orden som grannen säger, om jag skulle stå vid väggen så kan jag det. Jag har inte tänkt på att jag hört röster i trapphuset dock, endast skällandet.

Jag blir inte riktigt klok på det du skriver "I-or", "Väggenomföringarna är, som skrivet var, en icke-fråga i det här fallet". På vissa låter det som att det måste vara 100% tätt runt nya väggen, annars är det bara lägga ner i princip. Jag kollade ex. på youtubekanalen som länkades ovan och tolkade det som att man vill ha det HELT tätt.

Den enda ventilation jag noterat är inne på toaletten och där inne har jag inte tänkt på något oväsen värt att nämna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2523
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav STDI » 2023-11-07 20:24

Om du tätar din ytterdörr och det blir bättre så kan du kanske prata med din granne och göra likadant med grannens dörr. Det är ju till fördel för dig och ingen nackdel för din granne.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-11-08 00:34

doglas2009 skrev:
Jag blir inte riktigt klok på det du skriver "I-or", "Väggenomföringarna är, som skrivet var, en icke-fråga i det här fallet". På vissa låter det som att det måste vara 100% tätt runt nya väggen, annars är det bara lägga ner i princip. Jag kollade ex. på youtubekanalen som länkades ovan och tolkade det som att man vill ha det HELT tätt.


Det räcker med att den befintliga väggen är tät, men i princip så behövs inte heller det, då du fyller kaviteterna mellan akustikreglarna med mineralull, vilken effektivt absorberar eventuellt läckage (annat än att de skulle finnas en springa i den befintliga väggen precis bakom väggenomföringarna, vilket är högst osannolikt).

Anledningen till att så många skriver att väggen ska vara tät är att de utgår ifrån en enkelvägg med ett högfrekvent reduktionstal om kanske 50 dB. I det fallet får en idealiserad springa bara ha en yta om 0,000001 m2 8O för att inte sänka ljudisoleringen påtagligt (nu har förstås så pass små springor helt andra egenskaper i verkligheten, vilket gör att de inte behöver vara tillnärmelsevis lika små).

I det här fallet är dock insättningsdämpningen "bara" 15 dB, varför ett mindre läckage inte får någon praktisk betydelse (t.o.m. 0,02 m2 kan anses vara försumbart enligt ovan).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Adhoc » 2023-11-08 05:27

doglas2009 skrev: snip ... Flera verkar ju nämligen skriva att man behöver lämna ett mellanrum för luft, eller kanske snarare för att nya väggen ska vara separerad från betongväggen? Kan jag isf i princip lämna 1cm mellan gamla och nya väggen? snip
Är alla överens om att man bör grunda med något mjukt under regeln mot golvet? Eller gällde det bara om det var en ickepermanent vägg?


För att komma framåt snabbare så skulle du kunna tanka ned en ljudtrycksmätnings-app på mobilen + en för frekvensmätning. Trava runt i lägenheten medans barnet skriker eller jycken skäller och kolla av, även uppe vid ventilationskanaler, samt notera värdena på papper. Även om det inte är korrekt dB-värde som visas på mobilen så borde skillnaden i dB från en plats till en annan vara korrekt. Får du kläm på var och vilka frekvenser som är störigast kan det vara till hjälp för eventuella åtgärder och vilka som kan vara onödiga eller omöjligt dyra och svåra.

Något mjukt tätande och komprimerbart mellan golv och golvregel kan behövas, -golvet kanske inte alls är plant eller själva regeln inte rak. Om du till äventyrs har ett 2 m vattenpass eller rätskiva går det att kolla snabbt. (I min gamla träkåk var det en lång glipa på ca 2 a’ 3 mm höjd utefter vattenpasset. Taskig liknelse men i all fall; tänk dig rummet som ett akvarium. Finns det ett hål eller spricka i akvariet så läcker det. Om det kan läcka vatten så kan det läcka ljud.) Om du googlar Sound Transmission loss wall constructions för olika väggkonstruktioner med gipskivor så kommer du se att ökad tjocklek på reglarna = luftgap mellan skivorna förbättrar ljudisoleringen. Se tex diagrammet på sidan 18 från en fet lunta, där jämförs 89 mm mot 140 mm luftgap, samt olika antal lager av 13 eller 16 mm gips samt regelavstånd 400 eller 600 mm. Vad bir viktigast? Förlorad rumsvolym eller plånbokshålet för material och nedlagd tid kontra önskat STC-värde?
Fet lunta: https://nrc-publications.canada.ca/eng/ ... 6c61774060

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Kraniet » 2023-11-08 09:47

Faktiskt är roligt. Om det går att överkomplicera så ska det göras :mrgreen:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3316
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Calleberg » 2023-11-08 09:53

Kraniet skrev:Faktiskt är roligt. Om det går att överkomplicera så ska det göras :mrgreen:


Du har inte fel... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-11-08 13:35

Återigen, vi kan via flanktransmission inte räkna med mer än maximalt ca 15 dB insättningsisolering, varför det inte spelar någon roll med vare sig väggtjocklek, avstånd mellan reglarna eller måttligt läckage. Flera lager gips används enbart för att sänka grundresonansfrekvensen och därmed uppnå högre reduktionstal i lågfrekvensområdet. Alternativet vore att öka avståndet till betongväggen, men detta kostar förstås golvyta.

Kraniet har redan på den förra sidan lagt upp en bild på hur montaget bör utföras (de bortre gipsskivorna motsvaras av betongväggen i det här fallet).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-08 19:39

Återigen, stort tack för hjälpen allihopa!

Så för att förenkla lite så kan jag egentligen bygga precis som "Kraniet" skrev på förra sidan. Men om man ändå vill göra det lite krångligare, tror ni det skulle bli stor skillnad i hur mycket jag kan använda mina 300+liter basar om jag skulle bygga väggen, säg 5-10cm från befintlig vägg?

Gällande att isolera ytterdörren, hur gör man det på bästa sätt? Finns det något man kan göra utan att helt riva nuvarande konstruktion och bygga om (vilket inte är aktuellt)? Det är inget brevinkast eller liknande så någon så lågt hängande frukt existerar ej.

Ännu en fråga, mycket frågor nu... Som jag nämnde i första inlägget så är det något form av "träskiva" i taket (oklart material), jag tror att den helt enkelt är skruvad i betongtaket. Bör jag såga bort en del av den träskivan motsvarande bredden av den nya väggen så att nya väggen ligger dikt an mot betongtaket, eller kan jag bygga den mot den "träskivan", vad tror ni? Om man skulle sätta gipsväggen mot "träskivan" kanske jag även skulle täta längs med ovansidan av nya väggen mot "träskivan" innan jag sätter dit listen igen, bara för att det skulle kännas lite bättre att veta att det är tätt där...

Kan jag köra ett lager gips och ett OSB-skiva (så man kan skruva upp saker i väggen), eller är hela grejen att det ska vara just gips?

Bifogar även en bild på det oklara taket för att kanske göra det lite tydligare vad jag talar om...
Bilagor
IMG_20231108_182210.jpg
IMG_20231108_182210.jpg (1.98 MiB) Visad 2636 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-11-10 16:52

Du kan låta extraväggen ansluta mot takskivorna förutsatt att dessa är infästa mer eller mindre direkt mot betongen (du vill inte ha en luftspalt om flera dm ovanför extraväggen). Du behöver som skrivet var inte oroa dig över tätheten alls.

Att ljudisolera ytterdörren låter sig förutom att se till att tätningslisterna är adekvata inte göras på annat sätt än att byta dörr (BRF:ens ansvar) eller sätta in en innerdörr, vilken kan vara av relativt enkel typ i de flesta fall.

När det gäller skivmaterialet så är det den totala massan som räknas. Om du vill ha lågfrekvensisolering som för dubbel gips bör du använda 22 mm OSB-skiva.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13704
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Kronkan » 2023-11-10 17:50

Min nuvarande ytterdörr har dubbla tätningslister. Ytterdörren i gamla lägenheten är konstruerad på liknande sätt. Från början fanns det en tätningslist. Jag kom att komplettera med en extra tätningslist där. Där hade jag mindre behov eftersom jag bodde längst upp i en tyst trappuppgång. Där var fönstren viktigare.

Men det kan gå att enkelt sätta upp en extra tätningslist beroende på dörren och karmens konstruktion. Jag hittar ingen bra bild.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-11 20:49

Mycket stort tack till alla som tagit sig tid att svara här, nu känns det som jag har nog med kött på benen för att bygga denna vägg. Det ska bli otroligt spännande att se hur stor skillnad det ska bli med bara väggen, eller om det kommer sluta med att jag även behöver bygga en dörr in till vardagsrummet.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Neuhausen » 2023-11-12 15:47

doglas2009 skrev:Mycket stort tack till alla som tagit sig tid att svara här, nu känns det som jag har nog med kött på benen för att bygga denna vägg. Det ska bli otroligt spännande att se hur stor skillnad det ska bli med bara väggen, eller om det kommer sluta med att jag även behöver bygga en dörr in till vardagsrummet.


Garderober i hallen borde kunna dämpa det ljudet tillräckligt, så om du vill ha mer förvaring så kan det vara något att tänka på.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-12 19:04

Neuhausen skrev:
doglas2009 skrev:Mycket stort tack till alla som tagit sig tid att svara här, nu känns det som jag har nog med kött på benen för att bygga denna vägg. Det ska bli otroligt spännande att se hur stor skillnad det ska bli med bara väggen, eller om det kommer sluta med att jag även behöver bygga en dörr in till vardagsrummet.


Garderober i hallen borde kunna dämpa det ljudet tillräckligt, så om du vill ha mer förvaring så kan det vara något att tänka på.
Ingen dum idé, har ändå haft tankar på att sätta in en garderob i hallen, den kommer visserligen inte täcka hela väggen, men det kan nog göra lite skillnad.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-18 19:25

Kraniet skrev:Finns flera tillverkare av akustikregel Kanuf tex.

https://www.knauf.se/byggsystem/system- ... kregel-ar/

Här är uppbyggnaden om du tänker att ena sidan är betong.
[ Bild ]

Sett uppifrån blir det ungefär såhär med en 95mm regel. Från vänster till höger betong, regel, två lager gips. Det gula är då isolering som fyller utrymmet mellan reglarna.
70mm regel gör ju att det tar mindre plats men ger lägre isolering.

Man kan även använda träreglar men då bör de inte fästas i betongen utan ställas en bit ifrån. Man fäster då reglarna enbart i tak och golv.


Jag har fortfarande inte börjat med vägen utan sitter och letar material, att hitta 95mm akustikreglar var lättare sagt än gjort, iaf sådana som inte är otroligt dyra.

Om jag skulle bygga med träreglar istället, hur mycket mellanrum skulle jag behöva lämna mot befintlig vägg för att få samma effekt som med akustikreglar?

Eller hade det funkat att köra en rövare och använda vanliga stålreglar men att man sätter ett lager av lämplig gummilist mellan reglar/golv/tak? Eller tror ni det skulle bli kasst? Jag är ju inte sugen på att göra allt jobb för att sedan inte få bra effekt men om det är möjligt att spara in några kronor så blir jag ju inte ledsen heller...

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Kraniet » 2023-11-19 11:53

Du kan ju bygga med 70mm också. I-Ors exempel ovan är ju med 70 mm.
Finns ju tex på byggmax plåtreglar för det. Annars borde byggvaruhusen kunna ta hem reglar.

Bygger du med träreglar så räcker det att de inte tar i betongväggen. Så det behövs ju bara några mm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-19 16:47

Kraniet skrev:Du kan ju bygga med 70mm också. I-Ors exempel ovan är ju med 70 mm.
Finns ju tex på byggmax plåtreglar för det. Annars borde byggvaruhusen kunna ta hem reglar.

Bygger du med träreglar så räcker det att de inte tar i betongväggen. Så det behövs ju bara några mm.

Jag har funderat på det med just för att kunna använda byggmax 70mm akustikskenor. https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894

Har jag dock förstått det rätt, om jag kör 70mm akustikskenor så ska jag sätta 45mm reglar, just för att kunna bygga enligt bilden du postade på första sidan och sätta varannan regel mot gipset och varannan i väggen?

Okej det behövs alltså bara ett litet mellanrum till gamla väggen om man kör träreglar, oavsett så verkar stålreglar smidigare, förutsatt att jag kan få tag på dom. Tack för hjälpen!

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Kraniet » 2023-11-20 13:50

ja du kan ju bygga som du föreslår med alternerande 45mm reglar om du vill fästa i betongväggen men du tjänar egentligen inget på det. Så är bara nödvändigt att göra om det är en mellanvägg.

Jo plåtreglar är smidigt. Man kan även använda två tillsammans och få teleskopfunktion. Väldigt smidigt om man har snedtak tex. Men även till rakt tak ifall golv/tak är ojämnt. De är ju annars kanske lite mer besvärliga att kapa än träreglar.

Skenan är ju väldigt smidig oavsett regeltyp. Faktiskt så är det här i norr mycket vanligt att byggare använder skenan med träreglar.
Kommer ihåg att säljaren hos Lindab sa det gick som en gräns vid Sundsvall där snickarna började använda träreglar medan i södra Sverige anammades plåtreglar tidigt. Träregel upplevs ju mer robust.
Mvh
Magnus

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Neuhausen » 2023-11-20 14:52

Att ringa Norgips och fråga var man kan köpa deras CW regel kan kanske hjälpa, om inte annat så kan man fråga dem hur mycket skillnad det gör mellan deras db+ regel, som man hittar på tex byggmax, och CW regeln i den här applikationen.

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-11-21 06:45

Kraniet skrev:ja du kan ju bygga som du föreslår med alternerande 45mm reglar om du vill fästa i betongväggen men du tjänar egentligen inget på det. Så är bara nödvändigt att göra om det är en mellanvägg.

Jo plåtreglar är smidigt. Man kan även använda två tillsammans och få teleskopfunktion. Väldigt smidigt om man har snedtak tex. Men även till rakt tak ifall golv/tak är ojämnt. De är ju annars kanske lite mer besvärliga att kapa än träreglar.

Skenan är ju väldigt smidig oavsett regeltyp. Faktiskt så är det här i norr mycket vanligt att byggare använder skenan med träreglar.
Kommer ihåg att säljaren hos Lindab sa det gick som en gräns vid Sundsvall där snickarna började använda träreglar medan i södra Sverige anammades plåtreglar tidigt. Träregel upplevs ju mer robust.

Jaha okej, då förstår jag. Tyckte bara det såg ut så på första bilden du skickade, att man behöver alternerade reglar. Om så inte är fallet så blir det smidigare med 95mm reglar hela vägen, då kör jag på det!

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-12-01 19:24

På tisdag ska väggen upp, blir spännande att se om det blir någon skillnad!

Istället för att göra en ny tråd så frågar jag här, det är ändå en akustikrelaterad fråga. Istället för att måla den nya väggen har jag vissa funderingar på att sätta upp "akustikpaneler istället", länkar till sådana nedan. I mitt fall skulle det främst vara för att jag gillar utseendet på dom och inte för akustikens skull. Vad tror ni skulle bli effekten på ljudet? Väggarna är som sagt betong runtom, förutom då denna långsida som blir dubbelgips med isolering i (med betong bakom för den som inte läst tråden). Kan det ha en direkt negativ inverkar på ljudet eller gör det kanske varken till eller från? Vad tror ni? Bifogar även en otrolig bild på möbleringen, "H" = högtalare.

Edit: Det andra målade är en soffa, modell större, om det rådde några oklarheter där.

https://www.byggmax.se/akustikpanel-300 ... ch-p611883
Bilagor
Otrolig bild.PNG
Otrolig bild.PNG (1.24 MiB) Visad 2038 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav Kraniet » 2023-12-04 14:36

Ja det blir nog absolut bättre. Dämpningen blir ju dock bara verksam för höga frekvenser.
Men det du skulle kunna göra är ju att perforera/lämna hål i väggen bakom några av panelerna för att få mer bredbandig dämpning.
Vet dock inte hur stor andel av väggen som är "öppen" som skulle vara lämpligt. Kanske nån har nåt förslag där?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-12-04 18:40

Man bör inte ta upp hål i dämpväggen för att försöka sänka att reducera efterklangstiden i rummet. Risken är stor att man skapar en Helmholtzresonator som inte bara fungerar som en reaktiv absorbent, men även förstärker lågfrekventa oljud från grannen på samma sätt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
doglas2009
 
Inlägg: 647
Blev medlem: 2012-11-04
Ort: Jönköping

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav doglas2009 » 2023-12-04 20:06

Väggen börjas som sagt sättas upp imorgon morgon, jag har bara en fråga till. Jag har fattat det som att basen dämpas bättre ju större luftspalt det är mellan betongväggen och gipsväggen, stämmer det? Om ja, gör det stor skillnad om nya väggen hamnar 1 eller 3 cm från gamla väggen?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6284
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav I-or » 2023-12-05 15:35

Menar du ljudisoleringen mot grannens buller eller inverkan på efterklangstiden i vardagsrummet?

För ljudisoleringen blir skillnaderna för buller under 100 Hz stora och det större avståndet är definitivt att föredra. Man kan alltid byta väggtjocklek mot luftspaltstjocklek, men för goda egenskaper bör man nog minst sikta på 70 mm luftspalt med dubbel gips (en vanlig konstruktion för pizzerior och restauranger som måste innehålla ljudisoleringskrav i bostadshus).

För efterklangstiden i vardagsrummet är det p.g.a. den låga resonansfrekvensen oftast svårt att uppfatta skillnaden med musiksignaler även om den går att mäta ganska enkelt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2523
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Högljudd granne, alternativ?

Inläggav STDI » 2024-02-20 21:59

Hur gick det med den nya väggen och effekterna av den?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

FöregåendeNästa

Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst