Ljuddämpande gardiner?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-08 19:20

Det här är lite i samma härad som tråden om högljudda grannar. Nattetid väcks jag lite för ofta av utomhus-oväsen som genereras av ungdomars gastande och bilar som kör betydligt fortare än de borde på den lilla 30-vägen nedanför mitt fönster.

Tar gärna emot tips på ljuddämpande gardiner eller någon trevlig butik som säljer sådana, helst i närheten av Stockholm.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9645
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-08 19:49

För industriellt bruk finns det extremt tjocka draperier, men jag tror inte att det är vad du egentligen tänker dig vilja ha (svårt att få tätt också). Fast det är ju valfritt förstås. Däremot är det mycket bättre att ljudisolera fönstret. Om det är hyreslägenhet är dock inget du får ge dig på själv. Däremot brukar det vara tätningslisterna som är dåliga och ger springor som ger sådan hörbarhet du nämner. Ventiler får du kolla om de kan stängas ordentligt. Vanliga tjocka gardiner av tyg ger ingen påtaglig ljudisolering annat än att de minskar ljudnivån i rummet med någon decibel i rummet för att de ökar absorptionsytan i rummet.

Börja med att byta tätningslister är mitt förslag.
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12562
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kraniet » 2023-11-08 20:09

Scenmolton är ju vanlig. Tror det är det Johan menar.
En eventuellt nackdel med det är att det innehåller kemikalier för brandmotstånd.

Annars är det att hitta så "tungt" tyg som möjligt. Har för mig att nån sagt nån gång att minst 300gr/m2 är ett riktmärke.

Personligen så gillar jag ylletyg.

Men jag håller med om att första steget är att se över fönsterlister.
Mvh
Magnus

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-08 23:01

Tack för svar Johan och Magnus. Helt rätt, gardinerna behöver passa i ett möblerat rum :-)

Tätningslisterna ja, tack för tipset! Ventilen går att stänga men jag gissar att den inte kommer att bli helt tät.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26766
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav hifikg » 2023-11-08 23:31

Såg en smart lösning hos en medlem. Där hade de monterat en extra glasruta utanpå fönstret. Några cm kanske en dm utanför. Och det var rejält tyst i lyan trots mycket trafik nedanför. Jag fick samma effekt i vardagsrummet när jag glasade in balkongen som vätter mot trafikerad väg. Kostade på mig specialglas med ljuddämpning och stänger jag alla rutor så blir det väldigt tyst även på balkongen. Vad har ni för typ av ytterdörrar? Sådana kan dämpa ljud ganska effektivt har jag förstått. När vi inte längre får posten i brevlådorna ska jag motionera för byte av dörrar i vår förening :)
Sitter nöjd :)

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-09 00:02

Mycket intressant hifikg, det ska jag kolla upp. Jag bor i bostadsrätt så jag måste kolla om det är något man får göra. Det borde ju inte störa någon men man vet aldrig. Dörren till trapphuset har jag funderat på att byta för att minska ljudet därifrån men det är inte relaterat till oväsendet utomhus. Vi har också brevlådeinkast, hade gärna sluppit det (tur att man är ung och stark så man kan springa upp och ned i trappor)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26766
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav hifikg » 2023-11-09 01:46

makesrain skrev:Mycket intressant hifikg, det ska jag kolla upp. Jag bor i bostadsrätt så jag måste kolla om det är något man får göra. Det borde ju inte störa någon men man vet aldrig. Dörren till trapphuset har jag funderat på att byta för att minska ljudet därifrån men det är inte relaterat till oväsendet utomhus. Vi har också brevlådeinkast, hade gärna sluppit det (tur att man är ung och stark så man kan springa upp och ned i trappor)


Man går ju ut o in en del även om man är en gammal gubbe o då kan man plocka med sig sin post :)
Du får nog inte bygga på en yttre ruta om du frågar. Kan räknas som fasadändring o kräva bygglov, men kanske prova lite i smyg med säkerhetsglas som du förankrar ordentligt. Ytterdörren kan vara föreningens ansvar, så kolla vad era stadgar säger. Jag tror att ljuden från närmaste grannen kan reduceras med en bra ytterdörr. Du kan ju säga till styrelsen att du är orolig för angrepp från något kriminellt gäng/kronofogden/gammalt ex o därför behöver en tung säkerhetsdörr (troligen får du bekosta den själv, men ändå).
Medlemmen med extra glas är f ö DVD-ai, tror han har någon förtroendepost i sin brf-styrelse så du kan fråga honom hur de gjort i den föreningen. Troligen var de så smarta att de byggde så från början.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kronkan » 2023-11-09 09:41

Hur och vad man kan göra beror bl a på hur fönstret/dörren är konstruerat. Är fönstret kopplat? Är det kopplade fönster så har jag gjort lite åtgärder tidigare. Tidigare hade jag inåtgående fönster där det gick att sätta upp en extra tätningslist. Detta är ett beskrivit tips. Det kan vara svårt att se om tätningen mot väggen är rätt utfört men man kanske kan lyssna.

Föreningen äger troligtvis ytterdörren.

Här en allmän video


makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-09 15:51

Tack för länken, ska kolla den ikväll. Vad är ett kopplat fönster? Fönstren öppnas inåt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kronkan » 2023-11-09 17:03

makesrain skrev:Tack för länken, ska kolla den ikväll. Vad är ett kopplat fönster? Fönstren öppnas inåt.


Kopplade fönster är delbara. Här ett kopplat fönster med spröjs.

På inåtgående fönster kan det gå att ha dubbla tätningslister.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kronkan » 2023-11-09 17:12

Här har du en text om fönster och buller. Se bild på sidan 11 med exempel på dubbla lister på fönster samt åtgärd på kopplat fönster. Rätt utfört fungerar det hyggligt väl.

OBS. Det måste alltid finnas viss cirkulation mellan rutorna i ett kopplat fönster.

https://www.sollentuna.se/globalassets/ ... -logga.pdf

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-09 20:43

Bra info i dokumentet, jag lärde mig en del. Jag har inte kollat av tätningslisterna än, blir mycket trevligare att göra en dag när det inte regnar. Friskluftsventilen är nog också en bov i sammanhanget. Tog bort skyddet och såg att även i stängt läge är den halvöppen. Det visste jag väl iofs redan men har inte tänkt på det när jag gjort ren den tidigare.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kronkan » 2023-11-09 21:42

Det finns mycket enkla åtgärder men som kanske inte hjälper så mycket.

Här Fresh ljudmatta som enligt tillverkare tar ner ljudet 2-3 dB. Inte mycket.
Man måste också förstå att man försämrar ventilationen något. Det är en aspekt också.

Bild

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-09 22:09

Såhär ser den ut när den är "stängd"
IMG_0596.jpg
IMG_0596.jpg (360.91 KiB) Visad 960 gånger
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav Kronkan » 2023-11-10 08:36

makesrain skrev:Såhär ser den ut när den är "stängd"
IMG_0596.jpg


God morgon!

Karmventiler har jag ingen egen erfarenhet av. Så där tar det nästan stopp.

Det finns sådana karmventiler som har bättre ljudklassning.
https://www.leifarvidsson.se/ventiler/o ... kanal-5-db

Man skall tänka på att både luftkvalitet och ljudnivå är faktorer för hälsan.
På sid 9 i min länkade skrift från Sollentuna finns det bild.

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-10 08:59

Godmorgon, och stort tack för ditt engagemang!
Jag ska skruva av och se hur det ser ut innanför men jag har ingen större förhoppning om att jag ska kunna/få göra så mycket där.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6292
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav I-or » 2023-11-10 16:19

Om du vill uppnå en större ökning av ljudisoleringen även för låga till mellanhöga frekvenser så bör du montera tilläggsrutor med s.k. akustikglas på insidan av befintliga fönsterbågar (vilket förstås även kräver en ommontering av persiennerna):

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=1883&p=26594#p26594
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-10 17:59

I-or skrev:Om du vill uppnå en större ökning av ljudisoleringen även för låga till mellanhöga frekvenser så bör du montera tilläggsrutor med s.k. akustikglas på insidan av befintliga fönsterbågar (vilket förstås även kräver en ommontering av persiennerna):

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=1883&p=26594#p26594

Tack I-or! Jag börjar väl med tätningslisterna och sedan ventilationsöppningen (läste i länken att du påtalade vikten av att dämpa den) men jag gillar idén med tilläggsruta. Man kan inte överskatta värdet av ostörd sömn. En lite krångligare lösning är att flytta till en lägenhet med bättre ljudisolering från början :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26766
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav hifikg » 2023-11-10 21:54

I-or skrev:Om du vill uppnå en större ökning av ljudisoleringen även för låga till mellanhöga frekvenser så bör du montera tilläggsrutor med s.k. akustikglas på insidan av befintliga fönsterbågar (vilket förstås även kräver en ommontering av persiennerna):

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=1883&p=26594#p26594


Den där Isidor verkar ha huvve på en pinne, eller säger man skaft :)
Sitter nöjd :)

makesrain
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Ljuddämpande gardiner?

Inläggav makesrain » 2023-11-10 23:29

hifikg skrev:
I-or skrev:Om du vill uppnå en större ökning av ljudisoleringen även för låga till mellanhöga frekvenser så bör du montera tilläggsrutor med s.k. akustikglas på insidan av befintliga fönsterbågar (vilket förstås även kräver en ommontering av persiennerna):

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=1883&p=26594#p26594


Den där Isidor verkar ha huvve på en pinne, eller säger man skaft :)

Ja, det är nog ingen överdrift :mrgreen:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst