Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jon_S
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-01-05

Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Jon_S » 2023-11-16 11:14

Edit: bytte rubrik på tråden för att tydligare visa vad som diskuteras

Hej!

Detta gäller funderingar kring hötalarplacering. Är det fel forum kan tråden flyttas.

I ett vardagsrum där estetik är överordnat högtalarplacering finns möjlighet att skapa ett 5.1-system med bakhögtalare på mindre lyckade placeringar.

Jag funderar nu på om något av alt1 eller alt2 är meningsfulla för att skapa ett 5.1 system som skulle ge filmtittande en större/bättre/roligare ljudupplevelse än vanligt stereoljud.

L,C och R sitter i taket. SW ligger på golvet bakom "hörnet" på hörnsoffan. Tänkta högtalare är vita Genelec 8020 på alla positioner utom SW. Detta är också ca acceptabel maximal storlek på kabinett. SW är min första prototyp från detta bygge viewtopic.php?f=3&t=69307.

Kom gärna med input och funderingar kring alternativen
Bilagor
hötalarplacering alt2.png
hötalarplacering alt2.png (19.33 KiB) Visad 883 gånger
hötalarplacering alt1.png
hötalarplacering alt1.png (16.08 KiB) Visad 883 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Kraniet » 2023-11-17 11:47

Jag skulle nog satt de bakre högtalarna i linje med frontarna och låta dom spela rakt fram. Det brukar inte låta så bra med surroundhögtalare riktade mot lyssningsplatsen.
Fronthögtalarna bör du nog också sätta upp och ner för att ljudbilden ska "komma ner" från taket.
Kan du dessutom tänka dig sätta dom på väggen och flytta ner dom lite så är det nog ingen nackdel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jon_S
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-01-05

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Jon_S » 2023-11-17 11:54

Tack för input.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att alt1 är värt att försöka med och det det inte är poänglöst att försöka få till 5.1

Fronthögtalarna kommmer jag inte att kunna sätta på annan plats

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Kraniet » 2023-11-17 13:55

Jon_S skrev:Tack för input.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att alt1 är värt att försöka med och det det inte är poänglöst att försöka få till 5.1

Fronthögtalarna kommmer jag inte att kunna sätta på annan plats


Jo jag tror nog det absolut är värt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4993
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Glebster » 2023-12-11 16:45

När det gäller bakhögtalare/surroundhögtalare har jag haft störst framgång med hög placering ala Ino Audio alternativt låg placering med ljudet riktat snett uppåt typ Audio Pro Qube eller valfri 70-tals Carlsson. När högtalarna placeras i öronhöjd upplever jag ljudet som för påfallande och att det lätt tar överhand. Är kanske en smaksak men det är ju ganska enkelt att testa olika positioner innan slutgiltig lösning.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15191
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Harryup » 2024-02-20 10:19

I 5.1 är inte bakhögtalare bakhögtalare. Faktiskt är det så att de bakre högtalarna är sidohögtalare som sitter på sidoväggarna. Man vill ha ett diffust ljud. Det är med 7.1 som man får surround back också.

jansch
 
Inlägg: 3698
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav jansch » 2024-02-20 11:38

Det är ofrånkomligt att direktljudet kommer från "taknivå" med den placeringen, d v s väsentligt högre upp än de ljudkällor som visas på bioduken (t.ex människor, bilar,etc)*
Man kan visserligen "lura" hörselns förmåga att uppfatta riktning genom att bilderna på bioduken övertygar hjärnan var ljudkällan är om skillnaden inte är alltför stor mellan hörselsinnets upplevelse och synens upplevelse.

Dock, vår förmåga att uppfatta ljudriktning vertikalt är begränsad/halvtaskig = det kanske funkar, eller man vänjer sig helt enkelt (vilket vi är bra på)

*frontar och centerhögtalare

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bakhögtalare högt upp eller på olika avstånd

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-02-20 11:47

jansch skrev:Det är ofrånkomligt att direktljudet kommer från "taknivå" med den placeringen, d v s väsentligt högre upp än de ljudkällor som visas på bioduken (t.ex människor, bilar,etc)
Man kan visserligen "lura" hörselns förmåga att uppfatta riktning genom att bilderna på bioduken övertygar hjärnan var ljudkällan är om skillnaden inte är alltför stor mellan hörselsinnets upplevelse och synens upplevelse.

Dock, vår förmåga att uppfatta ljudriktning vertikalt är begränsad/halvtaskig = det kanske funkar, eller man vänjer sig helt enkelt (vilket vi är bra på)


Fast det även om vi har sämre förmåga att avgöra riktning i vertikel ledd än horisontell ledd är det aktuella exemplet tämligen extremt så att det torde bli uppenbart att ljudet kommer från högtalarnas riktning.

Med det aktuella exemplet blir det ungefär som det blir när man går på biografen Capitol vid Sankt Eriksplan. :idea:
...fast där är det ännu värre. :mrgreen:
//Johan Lindroos


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster