Hur tjock heltäckningsmatta?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Kraniet » 2023-12-19 14:37

Är det helt enkelt så att tjockare är bättre? Finns det nån gräns där tjockleken inte längre spelar roll (kortare än/längre än)?

Nålfiltsmatta är ju billigast men extremt kort. Sen är det ju ett spann upp till säg 10-12 mm men ger det nåt särskild skillnad mot nålfiltsmattan med de korta mattorna?
Hur tjock är "tillräckligt bra"?
Tjocka mattor kostar ju multum och då är frågan vad man ska gå på om man vill hålla i slantarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1456
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Zappa » 2023-12-19 17:18

Sä här säger Öhman:
Heltäckningsmattor valda av akustiska skäl, bör vara tätt vävda och ha 10-20 mm lugg.


Själv har jag en mycket tätt heltäckningsmatta med 16 mm lugg, den funkar fin fint. Dessutom har jag en ryamatta på heltäckningsmattan. :D
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Morgan » 2023-12-19 20:32

Heltäckningsmattan (14m2) är den enskilt dyraste komponenten i min hemmabio. Jag betalade 8 papp för mina baselement, en bit över 10 papp för mattan vill jag minnas. En oerhört viktig del i anläggningens helhet, räknar jag det som. Hellre lite billigare förstärkare och mer krut på akustikåtgärder. Akustiken är fel ställe att spara på.

När det gäller mattans lugg så tycker jag man ska satsa på 20-40 mm eller så. Ju bredbandigare den absorberar desto bättre. Varför Ingvar rekommenderar så lite som 10-20mm begriper jag inte, och jag undrar om det är något han undersökt under kontrollerade former (där detta var den enda variabeln som ändrades). Jag tvivlar.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1456
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Zappa » 2023-12-19 21:03

Morgan skrev:Heltäckningsmattan (14m2) är den enskilt dyraste komponenten i min hemmabio. Jag betalade 8 papp för mina baselement, en bit över 10 papp för mattan vill jag minnas. En oerhört viktig del i anläggningens helhet, räknar jag det som. Hellre lite billigare förstärkare och mer krut på akustikåtgärder. Akustiken är fel ställe att spara på.

När det gäller mattans lugg så tycker jag man ska satsa på 20-40 mm eller så. Ju bredbandigare den absorberar desto bättre. Varför Ingvar rekommenderar så lite som 10-20mm begriper jag inte, och jag undrar om det är något han undersökt under kontrollerade former (där detta var den enda variabeln som ändrades). Jag tvivlar.


Jag håller med om mattans betydelse för akustiken. Min heltäckningsmatta kostade också en hel del, nästan 10 000 kr med ordentlig rabatt. Ryamattan var däremot billig, den gav jag 1000 kr för med extrem rabatt. Det var faktiskt Ingvar som tipsade om att lägga en ryamatta på heltäckningsmattan. Vissa tycker det ser knasigt ut och jag gillar det skarpt. :)

Frank Zappa One Size Fits All.jpg
Frank Zappa One Size Fits All.jpg (418.41 KiB) Visad 787 gånger


Kort efterklang är trevligt tycker jag och heltäckningsmatta är en bra start.

RT60 Decay.jpg
RT60 Decay.jpg (511.89 KiB) Visad 779 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Kraniet
 
Inlägg: 12560
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Kraniet » 2023-12-20 11:21

Ja jag skulle nog vilja ha mer på benen om mad mattans syfte riktigt är.
Inget Ingvar gör känns taget ur luften så de där 10-20 mm borde ju ha nån tanke bakom.
Akustikåtgärderna ska ju vara i balans och en för tjock matta kanske dämpar för mycket?

Nu är väl mitt problem inte hur tjock matta jag ska ha utan hur tunn jag minst kan/bör ha. :)
Kommer antagligen ha mattor sedan ovanpå ändå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav E » 2023-12-20 18:16

Precis som jag gissade så beror rekommendationen på att längre lugg
tenderar att lägga sig ned, varför mattan inte blir nämnvärt tjockare.

Längre lugg (än 20 mm) är dock "oftast inte sämre".

Jag minns inte vad min Symphony har (deltäckande). 18,4?

Mvh E*


PS. Jag tror att det är 'cut pile' som gäller, alltså inte trådloopar.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9645
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-20 19:56

Det är tveksamt om det ens finns heltäckningsmatta som är tjockare än 20 mm varför Ingvar rekommendation är rimlig. Tjockare är bättre akustiskt, inget snack om saken. Jag har aldrig hittat tjockare än den jag har; EGE Symphony tror jag, men lycka till med letandet. :wink: Lösa mattor finns förstås tjockare än 20 mm.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav dewpo » 2023-12-20 20:13

En golvfast matta som ej går att ta ut och vädra kommer aldrig in i mitt hem :wink: En sådan här matta skulle däremot sitta fint :| Men priset är inhumant :oops:

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21114
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav E » 2023-12-20 20:37

Är det inhumant för tillverkaren eller köparen?

För de pengarna kan du anlita professionell rengöring och även byta ut
en heltäckningsmatta så ofta att du nog blir nöjd rent hygieniskt.

Värdet av att få nyttja piskställningen på gården skall dock ej
underskattas.

"Vädras" inte mattan rätt bra av en kompetent dammsugare, för övrigt?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2023-12-20 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3703
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav jansch » 2023-12-20 20:41

Man bör kanske först fundera över vad mattan skall göra/dämpa.
Med tanke på infallsvinkel och berört frekvensområde behöver nog inte mattan vara så tjock för första golvreflex.
Vill man dock dämpa rummet generellt bör man nog satsa på en riktigt tjock matta.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hur tjock heltäckningsmatta?

Inläggav dewpo » 2023-12-20 20:52

E skrev:...
"Vädras" inte mattan rätt bra av en kompetent dammsugare, för övrigt?

Mvh E*


Mattor brukar vädras vid lämplig väderlek vintertid. Huruvida det i praktiken dödar kvalstren eller inte låter jag vara osagt? Min avsky för heltäckningsmattor kommer sig av att jag bott i studentlägenhet med 30år gamla heltäckande mattor :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst