Mindcruncher ska börja mäta rum

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav mindcruncher » 2024-01-02 20:33

Nu har man kopplat in Umik-1 och gjort ett första test. Tror jag behöver läsa lite mer om ljudnivåer. Fick först "varning" om att det var för låg nivå, så jag vred upp lite.

Signalen går igenom RME ADI-2 DAC FS. Såååååå....finns det förbättringspotential här? :D

graf 2 jan R.png
graf 2 jan R.png (106.4 KiB) Visad 3640 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22737
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-03 11:40

Du kan börja med att bocka ur Phase och MicCal i listen nedtill. Du kan också välja en annan visning i listen längst upp under Graph t.ex. 1/12 oktav.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6282
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav I-or » 2024-01-03 14:32

För mätningar av rumsinverkan vid låga frekvenser (under ca 500 Hz) så räcker det med att analysera frekvensgången i lyssningspositionen med lämplig frekvensupplösning, t.ex. 1/6 oktav. För högre frekvenser behöver man titta på impulssvaret och utföra en del enkla geometriska beräkningar för att avgöra om det finns störande reflektioner som behöver åtgärdas.

Frekvensgången i diagrammet är mycket ojämn under ca 200 Hz och du behöver överväga om du kan hitta en bättre uppställning, men framförallt bör du införa ekvalisering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav mindcruncher » 2024-01-03 16:30

RogerGustavsson skrev:Du kan börja med att bocka ur Phase och MicCal i listen nedtill. Du kan också välja en annan visning i listen längst upp under Graph t.ex. 1/12 oktav.
I-or skrev:För mätningar av rumsinverkan vid låga frekvenser (under ca 500 Hz) så räcker det med att analysera frekvensgången i lyssningspositionen med lämplig frekvensupplösning, t.ex. 1/6 oktav. För högre frekvenser behöver man titta på impulssvaret och utföra en del enkla geometriska beräkningar för att avgöra om det finns störande reflektioner som behöver åtgärdas.

Frekvensgången i diagrammet är mycket ojämn under ca 200 Hz och du behöver överväga om du kan hitta en bättre uppställning, men framförallt bör du införa ekvalisering.


Jag gjorde om den nu med micen på ett annat stativ.

Vet inte hur stort problem med att jag befinner mig i rummet då jag inte har någon längre USB-C hemma så kan inte placera datorn utanför rummet.

graf 3 jan R.png
graf 3 jan R.png (25.49 KiB) Visad 3551 gånger

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2392
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav solhaga » 2024-01-03 16:44

Med Moving Microphone Metoden (MMM) så kan du snabbt få till en mätning och du påverkar också mindre.
Jag har inte märkt någon skillnad mellan traditionell mätning och MMM-metoden i de jämförelser jag har gjort. 8)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6282
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav I-or » 2024-01-04 15:32

mindcruncher skrev:
RogerGustavsson skrev:Du kan börja med att bocka ur Phase och MicCal i listen nedtill. Du kan också välja en annan visning i listen längst upp under Graph t.ex. 1/12 oktav.
I-or skrev:För mätningar av rumsinverkan vid låga frekvenser (under ca 500 Hz) så räcker det med att analysera frekvensgången i lyssningspositionen med lämplig frekvensupplösning, t.ex. 1/6 oktav. För högre frekvenser behöver man titta på impulssvaret och utföra en del enkla geometriska beräkningar för att avgöra om det finns störande reflektioner som behöver åtgärdas.

Frekvensgången i diagrammet är mycket ojämn under ca 200 Hz och du behöver överväga om du kan hitta en bättre uppställning, men framförallt bör du införa ekvalisering.


Jag gjorde om den nu med micen på ett annat stativ.

Vet inte hur stort problem med att jag befinner mig i rummet då jag inte har någon längre USB-C hemma så kan inte placera datorn utanför rummet.

graf 3 jan R.png


Jag menade att du nog bör fundera på om du kan flytta högtalare och lyssningsfåtölj. Mätningen var det nog inget fel på. Den egna kroppen gör mycket liten skillnad för mätresultaten om man håller sig någon meter från mikrofonen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

mindcruncher
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2022-03-13

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav mindcruncher » 2024-01-04 15:58

I-or skrev:Jag menade att du nog bör fundera på om du kan flytta högtalare och lyssningsfåtölj. Mätningen var det nog inget fel på. Den egna kroppen gör mycket liten skillnad för mätresultaten om man håller sig någon meter från mikrofonen.


Jag ville bara säkerställa att saker och ting gjordes på rätt sätt! :)

När det kommer flytt av soffa och högtalare så är det inte möjligt i dagsläget. Bor ganska litet och belamrat med grejer (jag borde sluta samla på nördprylar). Dock har jag inte så mycket på väggarna. Där kan det kanske finnas lite förbättrings potential. Mitt emot högtalarna har jag t.ex en vägg utan något på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6282
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Mindcruncher ska börja mäta rum

Inläggav I-or » 2024-01-06 19:14

Möbleringen gör marginell skillnad under 100 Hz, där du har de mest svårhanterliga problemen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Akustikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst