Förbättra bas i rum med dubbla snedtak / Basfälla

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

ARD

Förbättra bas i rum med dubbla snedtak / Basfälla

Inläggav ARD » 2024-06-12 08:51

Efter en lyckad lösning med halvtransparent akustikvägg in till klädkammaren i förra huset, efter tips här på forumet, så finns nu nya möjligheter med nytt hus.
Har lite funderingar kring möjliga akustikförbättringar i nuvarande lyssningsrum/vardgasrum när jag ändå håller på att renovera övervåningen.

Rummet är 5,4x3,6m med snedtak längs båda kortväggarna. Soffa placerad längs ena kortväggen och högtalarna längs den andra. Större fönsterparti längs ena långväggen, öppen planlösning längs andra långväggen ut mot resten av öv i bakre halvan av rummet. Ingen akustikförbättring idag.

Tänkte eventuellt nyttja en kattvind längs bakväggen i lyssningsrummet som basfälla. Utrymmet i kattvinden mäter 3,0x1,2m, 1,2m höjd i framkant, 37 graders taklutning.

Mina egna funderingar på möjliga åtgärder:

- Göra väggen in mot kattvinden bakom soffan halvtransparent, 300-450mm Sover Piano i regelvägg med nån enkel ribbad akustikpanel på fronten. Har idag en ganska kraftig upplevd ökning i basen vid lyssningsplats i soffan, mycket bättre om jag flyttar fram 1m. Tänkte att en halvtransparent vägg kanske kan dämpa någon i basen och göra rummet "längre". Här har jag en fundering kring riktning på ribborna, spelar riktningen roll för funktionen? Har noterat att de som byggt denna typ av vägg har liggande panel mot lyssningsrummet och stående panel på baksidan.

- Andra alternativet är att skapa en basfälla genom att ha en öppning in till kattvind i hörnet mot ena sidoväggen och sedan täta/dämpa i kattvinden. Åt andra hållet slutar kattvinden/bakre vägg mot öppen planlösning ut i resten av övervåningen. Hur dimensionerar jag öppningen in till kattvinden för en sådan lösning?

Vilken lösning är att föredra? Vilka andra åtgärder skulle ni föreslå?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Förbättra bas i rum med dubbla snedtak / Basfälla

Inläggav sprudel » 2024-06-12 09:29

Anlita en akustiker som räknar på det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ARD

Inläggav ARD » 2024-06-12 12:15

Det är ju den enkla och förmodligen korrekta vägen att gå för att få till en optimal lösning.
Gillar dock att prova egna idéer och överskottsmaterial finns redan för ovan nämnda lösning.

Lutar åt den halvtransparenta lösningen. Bara att gipsa över om den inte ger önskat resultat.
Frågan om horisontella vs vertikala ribbor in mot lyssningsrummet kvarstår dock?

Det estetiska önskemålet säger vertikala, så det ljudmässigt fördelaktiga borde garanterat bli horisontella, så brukar det vara...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-12 13:34

Riktningen på ribborna spelar ingen roll.

För övrigt utgör ekvalisering alltid en enklare lösning än stora akustikåtgärder. Detta utesluter förstås inte en kombination av akustiska och elektroniska åtgärder.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-06-13 08:48

ARD skrev:Efter en lyckad lösning med halvtransparent akustikvägg in till klädkammaren i förra huset, efter tips här på forumet, så finns nu nya möjligheter med nytt hus.
Har lite funderingar kring möjliga akustikförbättringar i nuvarande lyssningsrum/vardgasrum när jag ändå håller på att renovera övervåningen.

Rummet är 5,4x3,6m med snedtak längs båda kortväggarna. Soffa placerad längs ena kortväggen och högtalarna längs den andra. Större fönsterparti längs ena långväggen, öppen planlösning längs andra långväggen ut mot resten av öv i bakre halvan av rummet. Ingen akustikförbättring idag.

Tänkte eventuellt nyttja en kattvind längs bakväggen i lyssningsrummet som basfälla. Utrymmet i kattvinden mäter 3,0x1,2m, 1,2m höjd i framkant, 37 graders taklutning.

Mina egna funderingar på möjliga åtgärder:

- Göra väggen in mot kattvinden bakom soffan halvtransparent, 300-450mm Sover Piano i regelvägg med nån enkel ribbad akustikpanel på fronten. Har idag en ganska kraftig upplevd ökning i basen vid lyssningsplats i soffan, mycket bättre om jag flyttar fram 1m. Tänkte att en halvtransparent vägg kanske kan dämpa någon i basen och göra rummet "längre". Här har jag en fundering kring riktning på ribborna, spelar riktningen roll för funktionen? Har noterat att de som byggt denna typ av vägg har liggande panel mot lyssningsrummet och stående panel på baksidan.

- Andra alternativet är att skapa en basfälla genom att ha en öppning in till kattvind i hörnet mot ena sidoväggen och sedan täta/dämpa i kattvinden. Åt andra hållet slutar kattvinden/bakre vägg mot öppen planlösning ut i resten av övervåningen. Hur dimensionerar jag öppningen in till kattvinden för en sådan lösning?

Vilken lösning är att föredra? Vilka andra åtgärder skulle ni föreslå?

Vart bor herrn? Om du är nära Stockholm borde det inte va allt för svårt att anlita Öhman. Hans rum "låter" väldigt bra.
Det finns en annan snubbe i Stockholm som florerat runt i hifi-kretsar som folk också varit nöjd med men jag kommer inte på vad han heter. Testa att skicka ett meddelande till JonasW här på forumet, han anlitade honom.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5765

Det är ju antagligen bäst att fråga nån som vet men man envisas ju gärna med "kan själv" allt för oftast :oops:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2024-06-13 14:02

Kraniet skrev: ... snip
Vart bor herrn? Om du är nära Stockholm borde det inte va allt för svårt att anlita Öhman. Hans rum "låter" väldigt bra.
Det finns en annan snubbe i Stockholm som florerat runt i hifi-kretsar som folk också varit nöjd med men jag kommer inte på vad han heter. Testa att skicka ett meddelande till JonasW här på forumet, han anlitade honom.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5765

Det är ju antagligen bäst att fråga nån som vet men man envisas ju gärna med "kan själv" allt för oftast :oops:

Snubben du menar heter Jens Eklund, utbildad akustiker och har företag som heter Resonator Stockholm samt Holonor. Han har designat hemmabios för privatbruk (som JonasWs) men är väl mer inriktad på studios för musiker och producenter. Trevlig kille, lätt att göra med och hjälpte mig med råd och diverse uträkningar på akustikprylar i mitt rum utan debitering. Han var tidigare frekvent på forum som gearspace.com men har dragit ned på det samt på sina "hemsidor". (Jag antar att det inte behövs, utan uppdragen rullar in ändå.)

Ett exempel som stockholmare kan se från utsidan är "Avicii-studion" på thenode.se under fontänen vid Sergels Torg: https://thenode.se/studio/avicii-studio . Det finns fler studios på thenode som han designat om man vill se fler bilder.

En intervju: https://shows.acast.com/musikproddpodde ... 3c97c1495f

Användarvisningsbild
Olle99

Inläggav Olle99 » 2024-07-02 14:16

[attachment=0]plzmswmzhh941. Det är ju inget förslag men Maxell gubben passar ju , :)
Bilagor
plzmswmzhh941.jpg
plzmswmzhh941.jpg (266.03 KiB) Visad 3243 gånger

JM

Inläggav JM » 2024-07-02 21:50

I-or skrev:Riktningen på ribborna spelar ingen roll.

För övrigt utgör ekvalisering alltid en enklare lösning än stora akustikåtgärder. Detta utesluter förstås inte en kombination av akustiska och elektroniska åtgärder.

Jag har alltid haft ledstjärnan - maximera rimliga akustiska åtgärder - därefter PEQ. Dvs aldrig PEQ före akustik åtgärder. Men ofta blir det bara PEQ av pratiska skäl. Bra att anpassa Q-värdet.
Relativt lätt att fixa basen i frekvensdimensionen i lyssningspositionen men det över 1000 Hz de verkliga bra akustik åtgärderna i tidsdimensionen ger skillnad. Denna skillnad vid stereolyssning kan aldrig PEQ fixa förutsatt att direkt ljudet har rak frekvens.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Akustikforum