Efter en lyckad lösning med halvtransparent akustikvägg in till klädkammaren i förra huset, efter tips här på forumet, så finns nu nya möjligheter med nytt hus.
Har lite funderingar kring möjliga akustikförbättringar i nuvarande lyssningsrum/vardgasrum när jag ändå håller på att renovera övervåningen.
Rummet är 5,4x3,6m med snedtak längs båda kortväggarna. Soffa placerad längs ena kortväggen och högtalarna längs den andra. Större fönsterparti längs ena långväggen, öppen planlösning längs andra långväggen ut mot resten av öv i bakre halvan av rummet. Ingen akustikförbättring idag.
Tänkte eventuellt nyttja en kattvind längs bakväggen i lyssningsrummet som basfälla. Utrymmet i kattvinden mäter 3,0x1,2m, 1,2m höjd i framkant, 37 graders taklutning.
Mina egna funderingar på möjliga åtgärder:
- Göra väggen in mot kattvinden bakom soffan halvtransparent, 300-450mm Sover Piano i regelvägg med nån enkel ribbad akustikpanel på fronten. Har idag en ganska kraftig upplevd ökning i basen vid lyssningsplats i soffan, mycket bättre om jag flyttar fram 1m. Tänkte att en halvtransparent vägg kanske kan dämpa någon i basen och göra rummet "längre". Här har jag en fundering kring riktning på ribborna, spelar riktningen roll för funktionen? Har noterat att de som byggt denna typ av vägg har liggande panel mot lyssningsrummet och stående panel på baksidan.
- Andra alternativet är att skapa en basfälla genom att ha en öppning in till kattvind i hörnet mot ena sidoväggen och sedan täta/dämpa i kattvinden. Åt andra hållet slutar kattvinden/bakre vägg mot öppen planlösning ut i resten av övervåningen. Hur dimensionerar jag öppningen in till kattvinden för en sådan lösning?
Vilken lösning är att föredra? Vilka andra åtgärder skulle ni föreslå?