Köpa stereo (gamla la av)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

rallykalle

Köpa stereo (gamla la av)

Inläggav rallykalle » 2006-03-20 14:37

Halloj!

Är ute efter en relativt okej stereo efter att mitt gamla pioneer skräp sa upp sig nu över natten.

Kriterier:
minst dubbla högtalar utgångar (2par)
minst dubbla rca ingångar (data/tv)
helt ok watt, behövs inte alls vara nå spec. då jag bara driver 1 par audio pro dyng från onoff (små) samt ett par gamla snik golvare. Kan dock ändå vara bra med hyffsat watt antal, för framtida köp o.s.v, stereon vill jag ändå kunna behålla ett tag.

Jag är inte ute efter nån värsting stärkare, inte heller sämsta tänkbara, utan nåt helt ok.

Tack på förhand.

/Dennis
Senast redigerad av rallykalle 2006-03-20 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-20 15:33

du menar nog dubbla högtalar utgångar(inte ingångar)
men med dom kriterierna så kan du nästan köpa vad som helst
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-20 17:18

The_Man skrev:du menar nog dubbla högtalar utgångar(inte ingångar)
men med dom kriterierna så kan du nästan köpa vad som helst

Mja mjo. Jag vill ju ändå ha nåt hyffsat som sagt, om/när man byter upp sig i högtalare. Så man kanske slipper köpa ny stärkare då.

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-20 17:33

Jag är sugen på denna: Denon AVR-2106 A/V-receiver
http://www.inwarehouse.se/hemma/product ... Id=e931964

Nån som har bra referenser? :)

Har man möjligheten att switcha mellan olika högtalare?
Senast redigerad av rallykalle 2006-03-20 17:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-20 17:34

Om du säger ett pris det får kosta så ska du nog se att det kommer rasa in massa bra alternativ till dig :wink: är det bara förstärkare du ska ha eller är det mer grejer?
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-20 17:36

Ja

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 17:48

8) Kolla på Repsam :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-20 19:57

Nefilim skrev:8) Kolla på Repsam :D

Kan inte jag rekomendera! Jag har inte funnit något prisvärt där i jämförelse med fynden man kan skramla fram på diverse begagnat siter - om man vet vad man ska ha!

rallykalle skrev:Jag är sugen på denna: Denon AVR-2106 A/V-receiver
http://www.inwarehouse.se/hemma/product ... Id=e931964

Nån som har bra referenser? :)

Jag gillar Denon, och den du tittar på har haft ett par väldigt fina föregångare! Satsa på den du, jag tror inte du blir onöjd! Även Pioneer ska ha duktiga receivrar i samma prisklass har jag förstått - vilka jag inte testat!

Om du har några mer specifika krav än de du sagt så hjälper det oss som vill försöka svara, som tidigare sagts.

/J*

*Som just namngav mig med /H istället för /J... konstiger konstiger!
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-20 21:08

Slartibartfast skrev:
Nefilim skrev:8) Kolla på Repsam :D

Kan inte jag rekomendera! Jag har inte funnit något prisvärt där i jämförelse med fynden man kan skramla fram på diverse begagnat siter - om man vet vad man ska ha!

Ironi är svårt via internet. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 21:33

Ja, tydligen.... :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-20 21:47

Gaah, dumma dumma hjärna.. sluta producera avgaser och börja arbeta istället...

/J
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-20 21:48

:mrgreen:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-20 22:51

Ursäkta OT, men intressant att Denon är betydligt billigare på InWarehouse än hifiklubben.se.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-20 23:01

i skrev:Ursäkta OT, men intressant att Denon är betydligt billigare på InWarehouse än hifiklubben.se.

Hur är det med momsen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-20 23:06

paa skrev:
i skrev:Ursäkta OT, men intressant att Denon är betydligt billigare på InWarehouse än hifiklubben.se.

Hur är det med momsen?

Den är ambitiösa 25 % på båda ställena...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-20 23:15

paa skrev:

Hur är det med momsen?

Den kommer man inte undan ! :D

Sämt åsido, exempel:

Denon 2106:
5.298:- på hifiklubben,
4.890:- på InWarehouse (inkl. moms !)

Denon 3806:
11.998:- på hifiklubben,
10.990:- på InWarehouse (inkl. moms !)

osv..
Tyvärr har de inte 2805 som jag är intresserad av.
Mundus Vult Decipi

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-20 23:33

Tack för tipsen jag fick (om jag nu fick nåt ;))
Denonen är inhandlad. Tycker vid första anblick/lyssnandet att ljudet är extremt mkt ljusare, knappt nån bas alls. Med största sannolikhet har det nog med loudness`en på mitt gamla åbäk å göra.

men men, allt handlar nog om att vänja sig. Så de blir till att lyssna nu :)

/Dennis

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2006-03-20 23:38

Denonen är inhandlad

Här var det inget såsande 8O

knappt nån bas alls

I senaste Molten så testas en denonmaskin där fabriksinställningen skär basen vid 150 Hz! Kanske en liknande grundinställning på denna släkting?

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-03-21 10:08

Du får spela några timmar innan ljudet blir som det ska. Min 3806 har det väl tagit ca 50 timmar innan den lät riktigt mumma. Framförallt är det stereoperspektivet och basen som känns futtigt till en början. Men lugn det blir bättre, men söker du mastodontbas då har du köpt FEL!!! De är lite bleka på ljupet.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Köpa stereo (gamla la av)

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-21 10:32

rallykalle skrev:behövs inte alls vara nå spec. då jag bara driver 1 par audio pro dyng från onoff (små) samt ett par gamla snik golvare.

Jag tror nog betydligt mer på att orsaken står att finna i vad som används och hur dessa är placerade i rummet.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-03-21 10:40

Kolla så att den inte är inställd så att fronthögtalarna är inställda som "small" samt att subwoofern är aktiverad. Det som händer då är att den tar bort en del utav basljudet ifrån fronthögtalarna.

Så var det på min polares Denon 1805 (eller vad den nu heter). Kul lät det inte.
Mvh
Patrik Berglund

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-21 16:24

Märkte att det sitter någon plast "mojäng" ovanpå stärkarn, vad är det för något? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut.

Bild[/url]

/Dennis

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-21 16:31

rallykalle skrev:Märkte att det sitter någon plast "mojäng" ovanpå stärkarn, vad är det för något? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut.

"borttagen bild"

/Dennis

Sitter på de flesta Denonstärkare idag som det verkar. Det verkar begränsa luftflödet så det kanske är för att den skall lite varmare för att förkorta livslängden och för trigga övertempskyddet tidigare för att skona grannarna?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-21 17:04

UrSv skrev:
rallykalle skrev:Märkte att det sitter någon plast "mojäng" ovanpå stärkarn, vad är det för något? Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut.

"borttagen bild"

/Dennis

Sitter på de flesta Denonstärkare idag som det verkar. Det verkar begränsa luftflödet så det kanske är för att den skall lite varmare för att förkorta livslängden och för trigga övertempskyddet tidigare för att skona grannarna?

Vild gissning: den är för att det snabbare ska kunna göras service på apparaterna ? (Förutsätter förstås att den lätt ska kunna tas bort.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-21 17:15

Känner igen plastflärpen från min egen 2105:a.

OT OT OT, men:

Är det fler än jag som kommer tänka på forna tiders kylargardiner för bilar? :)
På vissa bilar (Mercedes och Volvo t ex.) fanns det även "skräddarsydda" vadderade galonmattor i trevliga kulörer som täckte hela grillen!
Ah, ljuva 70-tal... :D

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-21 17:22

i skrev:
UrSv skrev:

"borttagen bild"

/Dennis

Vild gissning: den är för att det snabbare ska kunna göras service på apparaterna ? (Förutsätter förstås att den lätt ska kunna tas bort.)

Det var min tanke också från början. Men det är ingen lucka eller liknande utan samma metallgaller som täcker resten av toppen är under själva plast filmen så att säga.
Den täcker egentligen inte luftflödet heller efterssom den har hålen på samma plats som metallen under.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-21 18:24

Den kanske ska skydda plåten från repor under transport ? (De kanske brukar repas just där vid packning eller så ?)

Eller för att hindra gallret att skallra vid spelning ? (Men det är inte troligt i den här prisklassen.)
Mundus Vult Decipi

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-21 22:34

i skrev:Den kanske ska skydda plåten från repor under transport ? (De kanske brukar repas just där vid packning eller så ?)

Eller för att hindra gallret att skallra vid spelning ? (Men det är inte troligt i den här prisklassen.)

Väldigt tveksam till båda alternativen faktiskt... Skulle de vara för transport skador så skulle dom nog ha slösat lite mer plast till den andra "halvan" också. Sen skulle ja nog mer säga att plasten nog skulle skallra mer när plasten sitter där än om den inte skulle sitta där. Så jag ser inte funktionen med den alls, mer än att den ser fördj*vlig ut :).

men men..

Nu har jag gått å blivit sugen på ett par nya högtalare också :D
Tips nån?

Provade brorsans Dali 909, tyckte dom spelade på riktigt fint, även i mitt skumma rum?!?! 8O

Kan ju tillägga att jag är sugen på ett par smidiga 6.5 eller 8"àre el. dyl.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-03-23 01:43

ta bort plasten. det skulle jag gjort iaf. jag har fått intrycket att vill man ha rejält dunka dunka så ska man inte köpa hemmabiostärkare. but thats just me
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-23 12:09

W201 skrev:OT OT OT, men:

Är det fler än jag som kommer tänka på forna tiders kylargardiner för bilar? :)
På vissa bilar (Mercedes och Volvo t ex.) fanns det även "skräddarsydda" vadderade galonmattor i trevliga kulörer som täckte hela grillen!
Ah, ljuva 70-tal... :D

På farsans Volvo 444 -53 fanns en kylargardin som kunde hissas inifrån kupén!

Ah, ljuva 50-tal ... :D :D
... tycker jag!

Per

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-23 12:16

The Man skrev
"Om du säger ett pris det får kosta så ska du nog se att det kommer rasa in massa bra alternativ till dig"

Säkert ett bra tips i de flesta lägen.
Emellertid om jag skulle vara i samma belägenhet och behövde tips så skulle jag be om tipsen utan att uppge budgetramar. Av flera orsaker, kanske den bästa kompromissen (för alltid är det kompromiss) ligger bara en aning ovanför min budget, kanske kan jag helt och hållet ompröva mina budgetramar beroende på vilka tips jag får och från vem, osv
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-03-23 12:17

Vill du ha bra bas med förhållandevis lite effekt bör du väl kolla på några högtalare som har hög känslighet och rätt stora element..

Cerwin Vega borde fungera, även om de givetvis mår bättre av mer effekt så går det att få rätt OK tryck även med måttlig effekt.. Sen beror det ju på om man gillar ljudet, oftast upplevs CV som lite loudness-aktiga..

Dali 909 har väl dubbla 10"-basar? Borde oxå kräva en hel del effekt för att hålla kontroll på dem.

Sen beror de väl oxå på hur starkt du vill spela, jag får sjukt bra bas med mina Heco Mythos i mitt lilla rum, fast 2x6.5" har ju helt klart sina begränsningar när man spelar starkt.

Sen har ju priset oxå en betydelse, vad vill du betala?

rallykalle

Inläggav rallykalle » 2006-03-23 14:12

BengtO skrev:Vill du ha bra bas med förhållandevis lite effekt bör du väl kolla på några högtalare som har hög känslighet och rätt stora element..

Cerwin Vega borde fungera, även om de givetvis mår bättre av mer effekt så går det att få rätt OK tryck även med måttlig effekt.. Sen beror det ju på om man gillar ljudet, oftast upplevs CV som lite loudness-aktiga..

Dali 909 har väl dubbla 10"-basar? Borde oxå kräva en hel del effekt för att hålla kontroll på dem.

Sen beror de väl oxå på hur starkt du vill spela, jag får sjukt bra bas med mina Heco Mythos i mitt lilla rum, fast 2x6.5" har ju helt klart sina begränsningar när man spelar starkt.

Sen har ju priset oxå en betydelse, vad vill du betala?

Stämmer bra att Dali 909 har dubbla 10"are.
Jag tyckte Dali`na spelade på rätt okej med Denon stärkarn faktiskt. 6.5 eller 8" vill jag ha för att få lite mer snärt i basen. Såg nån annons på ett par Dali 505 på hifimagasinet å även blocket:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11182

Ren dynga, eller kan funka? Helst köper jag beggade högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-24 12:12

rallykalle: De där låter helt ok. Har haft ett par 808:or (i samma serie) för länge sedan och de hade bra skjuts i basen (lite för bra). Men de håller helt klart en viss kvalitet även om ljudet är lite dovt. Har ordentliga filter tex.

Återgå till Köpråd