Moment-23 skrev:Det där var intressant.
I. Detta med att kina hifi är lite sådär är en fördom som många hifijournalister verkar "lida av".
II. Ofta påpekar ju dessa herrar (är nästan uteslutande det) att en bra högtalare förtjänar riktigt bra (ofta dyr) elektronik..
I. Nu är ju denna tillverkare lite speciell således att de tillverkar produkter som motsvarare Japansk standard snarare än normal kinesisk. Produkterna är inte heller så ultrabilliga som man ofta ser från Kina. Ej heller är det rör-apparater, trots att rör fullständigt dominerar High End-senen i Kina.
II. Även jag tycker att bra högtalare förtjänar riktigt bra elektronik, men elektronik som är riktigt bra är för det mesta ändå mycket billigare än vad motsvarande presterande (psykoakustiskt vägt) högtalare kostar. Det är helt enkelt mycket dyrare att nå höga prestanda hos högtalare, eftersom de är elektro-mekanisk-akustiska grunkor. Pengar investerade i högtalare tenderar därför att göra extra nytta. Detsamma gäller pengar investerade i rummet. Förutsättningen är självklart att vettiga lösningar väljs. Att en flaskhals kan identifieras betyder ju inte att varje åtgärd som är dyr är ett bra sätt att vidga flaskhalsen.
Med dessa två "synpunkter" som jag tycker att hifijournalister ofta framför så undrar jag om det var någon bland hifijournalisterna som ifågasatte, eller var förvånad av elektronikvalet?
Tro det eller ej: Nej. Ingen ifrågasatta valet av elektronik.
USA har många sidor som kritiseras och ventileras frekvent, inte minst i Svensk press, men en sak tycks vara genomgående över nästan hela den amerikanska kontinenten, nämligen att jantelagen (missunnsamhet) saknas, och att prestige är något som de flesta lyckas befria sig från. I USA tycks människor vilja bli överraskade, och alla tar det positivt när de får någon förutfattad mening punkterad.
Var det instegsmodellen cd06 och tillhörande förstärkare ni använde eller någon dyrare xindakmodell?
Instegsmodellen ja. På mässa.
I vår lägenhet (där jag körde frågesvar/föreläsningar under kvälls- och nattetid, alltså efter att mässa stängt) spelade vi på en finare Xindak CD-spelare, Holografic Audios mycket puristiska försteg och ett par monoblock från Xindak.
Anser du personligen att högtalarna "räddade" elektroniken? Alltså att de skulle ha presterat bättre med bättre elektronik? Eller var det en matchning du skulle ha gjort även om du haft annat att välja mellan?
Alla länkar i kedjan var tillräckligt bra för att nå det resultat vi nådde. Jag tycker inte om ens
tanken på att kompensera en länk med en annan. Alla delar bör - som enskildheter - vara tillräckligt bra. Det är därför jag förespråkar F/E-lyssning som metod för att undersöka och kartlägga egenskaperna hos varje enskild transmissionslänk i musikkedjan, för sig. Kombinationen av en massa bra apparater blir nämligen alltid bra. Och sådana kedjor tenderar dessutom att uppvisa robusta egenskaper. Man kan byta länkar utan att det riskerar att gå så snett, så länge man gör det mellan länkar som som enskildheter presterar hyggligt ofärgat. Då kommer alltid musiken att dominera upplevelsen och allt blir härligt varierande och spännade att lyssna till.
Kommer LTS att testa xindak och/eller annan kina-hifi framöver? Xindak har ju bla två billiga dac:ar på programmet, bla dac-5 som ser riktigt seriös ut under skalet.
Kan jag inte ta ställning till just nu. Allt jag vet om apparaterna är ju det jag hörde under mässan.
Jag känner inte riktigt till ditt förhållande till LTS så frågan kanske är ställd till fel person? Om så är fallet kan du bortse ifrån den. Förhoppningsvis kan väl någon LTS:are med inflytande över urval av utrustning som skall testas hoppa in och svara istället?
Du ställde frågan till rätt person. En annan rätt person att ställa samma frga till är Johan Lindroos. Jag är ansvarig för teniksektionen, han är testansvarig. Han är kanske mera rätt än jag om man skall vara noga.
Ang. långsamma cd spelare så är vi nog många som irriteras av det. Det är väl dvd drive:arna i dem som är långsammare än rena cd drive:ar?
Det
tror jag inte. Min bedömning (fast egentligen är det snarare en gissning

) är att det är något de faktiskt gör avsiktligt. Det anses helt enkelt att det skall gå sakta när det är High End.
Apparaterna vi talar om är rena CD-spelare.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).