Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Förklara för mej: - Varför är det bra att gå digitalt in i förstärkaren? Vad får er att tro att DAC:en som är integrerad i en förstärkare är bättre än - till exempel - den i SB3:an?
I övrigt håller jag med Guldfisk - Squeezebox eller Sonos är de som oftast blir kvar när man har funderat lite. OBS, båda de lösningarna behöver en server.
Magnuz skrev:... (Ursäkta vad som troligen är en idiotisk fråga)...
phloam skrev:Jag skulle personligen vilja ha en massa musik i den bärbara spelaren, och bara fortsätta använda den när jag kommer inomhus - fast utan hörlurar då, alltså.
Det borde väl finnas väl en o annan bärbar spelare som låter lika bra som squeezeboxen åtminstone?
Sen vad gäller hur man kopplar upp den hemma, vad vore smidigast?

paa skrev:Pioneer har receivers med USB-anslutning. Om dom klarar hårddisk vet jag inte men minnespinne går i alla fall.
Kanske det finns andra med USB också?
Koffe skrev:Hur vill man hantera sitt mediaarkiv?
Koffe skrev:En annan aspekt är mjukvaran. Jag tror inte på lösningar som är "hårdvaruorienterade". Så mycket av "intelligensen" som möjligt bör ligga i mjukvara och den bör i sin tur vara opensource.
Streamar du flac hemifrån till två datorer samtidigt? Coolt i så fall, då har du en bra uppkoppling! Jag streamar också till jobbet (eller var jag nu befinner mig), dock endast mp3, över http via en helt vanlig IIS-applikation som pekar på mitt musikarkiv.Koffe skrev:Lösningen måste också erbjuda en smidig hantering av speglad/raidad information och backup - gärna till en punkt på internet. Jag streamar musik till jobbet (och min flickväns arbetsplats)
mans skrev:Mina tankar inför streoköp – jag behöver hjälp – jag har kört fast!!! Jag vill kunna lyssna på mina mp3 (192kbit) på datorn och på radio. Jag tycker att det känns väldigt ålderdomligt 2007 att ha skivor som man stoppar in i en glipa för att spela några låtar och att man sedan rent fysiskt måste gå och stoppa i en annan skiva. Man kan liknade det med att på gamla bilar var man tvungen att gå framför bilen och veva på en vev för att få igång bilen istället för att bara trycka på en knapp!
Prisbild 12-15kkr för högtalare + förstärkare och radio (inklusive koppling till datorn – typ Squeezebox eller liknande).
Hur spelar jag MP3 på stereon på bästa sätt? Jag tänker rent tekniskt så tycker jag att en reciever med USB-ingång så att jag kan koppla in en bärbar hårddisk med alla låtarna skulle vara en lämplig lösning. Sedan finns koppling till TV:n så man får möjlighet till ett bra användargränssnitt. Dock löser inte det problemet om man vill lyssna på streamad radio över nätet.
P.S Naturligtvis kommer jag också att köra TV-ljudet genom stereon.
maan8517 skrev:Jag håller med Koffe i att det är trist att vara bunden till både program och format. Om du kodar hela din CD-samling så vill du inte behöva göra om det för att du köper en ny spelare.
Det är tur att mp3 blev så populärt att det är svårt att sälja nånting som inte stöder det. Samt att jag personligen tycker att mp3 med hög bitrate är bra nog.
HTPC är bra men det är riktigt svårt att få den tyst. Alla sådana små oljud förstör musiken tycker jag.
mans skrev:Tack för alla svar!
Det verkar som om många tycker Squeezeboxen är ett bra val. En fråga dock om den: När jag läser verkar det som om den endast kopplar upp mot en Slim Server och om man vill ha en nätverkshårddisk (NAS) så måste den ha stöd för Slim Server. Ett exempel på en sådan är ReadyNAS som är en RAID-konfiguration med Slim Server inbyggt. Dock kostar en sådan lösning en hel del stålar. Stämmer detta eller finns bättre lösning?
AppelTV har ju optisk utgång och inbyggd hårddisk och klarar dessutom bilder. Det kanske är en höjdare?
niklas skrev:Koffe skrev:Hur vill man hantera sitt mediaarkiv?
Hur hanterar du dina bilder och filmer? Dom verkar lite svåra att spela upp med squeezebox...![]()
niklas skrev:Koffe skrev:En annan aspekt är mjukvaran. Jag tror inte på lösningar som är "hårdvaruorienterade". Så mycket av "intelligensen" som möjligt bör ligga i mjukvara och den bör i sin tur vara opensource.
Det där tycker jag är krav som är orimliga. Var "intelligensen" ligger spelar väl ingen roll när du sitter i soffan o knäpper på fjärren? Så länge allt funkar som det ska kan de lägga logiken i mormors hatt om de vill, vad mig anbelangar. Att mjukvaran bör vara opensource är också ointressant för de flesta eftersom de inte har planer på att ändra något i koden ändå. Ett system kan ha stöd för plugins även om det inte är opensource.
100Mbit fiber. Men grejen är att slimserver - default - transcodar till Mp3 "on the fly" när man strömmar utanför LANet. Det där kan man dock pilla till hur man vill ha det - om man vill ha fixed bitrate eller om man till ett visst ip vill skicka allt som flac.niklas skrev:Streamar du flac hemifrån till två datorer samtidigt? Coolt i så fall, då har du en bra uppkoppling! Jag streamar också till jobbet (eller var jag nu befinner mig), dock endast mp3, över http via en helt vanlig IIS-applikation som pekar på mitt musikarkiv.Koffe skrev:Lösningen måste också erbjuda en smidig hantering av speglad/raidad information och backup - gärna till en punkt på internet. Jag streamar musik till jobbet (och min flickväns arbetsplats)
niklas skrev:Magnuz skrev ett klarsynt inlägg ovan. Jag är inne på samma linje. En htpc kan byggas för samma pengar som en squeezebox och blir så himla mycket mer flexibel. Att få den "tyst" (så man inte hör den i soffan) är varken svårt eller speciellt dyrt. Fast det är klart, vill man enbart kunna spela musik och inte har en skärm i närheten så kan squeezeboxen vara ett alternativ. Som bakgrundsskval i garaget eller så. Då duger säkert den inbyggda DAC:en också...
C315BEE känns inte prisvärd så länge man kan få C320BEE för blotta 300 kr mer. C320BEE har pre-out, IR-in/ut, 12 V-trigger, 28 W högre klippeffekt (68 vs. 40) och 5 dB högre signal-brusförhållande (100 vs. 95 A-vägt). Kanske om man har riktigt trångt i hyllan, men även en liten förstärkare behöver en luftspalt.
guldfisk skrev:Citerar mig själv:C315BEE känns inte prisvärd så länge man kan få C320BEE för blotta 300 kr mer. C320BEE har pre-out, IR-in/ut, 12 V-trigger, 28 W högre klippeffekt (68 vs. 40) och 5 dB högre signal-brusförhållande (100 vs. 95 A-vägt). Kanske om man har riktigt trångt i hyllan, men även en liten förstärkare behöver en luftspalt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18020
Kort svar: Nej.mans skrev:Dock finns ju Super T-amp, men den kanske inte är tillräckligt kraftfull, eller passara bra ihop med DM685-högtalarna? (Kostar 1700kr om jag inte minns fel.) Kan detta vara ett alternativ som förstärkare?
maan8517 skrev:Litet och stilrent tycker jag Teacs A-H300mkII är. Den kostar inte så mycket. 2200:-
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster