Moderator: Redaktörer
landa skrev:Två billiga tips från mig att hålla utkik efter är:
AE 109 ca 1500 kr
Dali 400 ca 1500kr
Om du föredrar lite mer klassisk musik:
Rauna leira pris väldigt beroende på skick
Vad ska du använda för förstärkare? hur stort är rummet?
Slartibartfast skrev:Varför göra sig av med ett par od11.3!? Bättre sovrumshögtalare kan ju inte finnas menar jag på.. ;)
[slrt]
rhenrics skrev:landa skrev:Två billiga tips från mig att hålla utkik efter är:
AE 109 ca 1500 kr
Dali 400 ca 1500kr
Om du föredrar lite mer klassisk musik:
Rauna leira pris väldigt beroende på skick
Vad ska du använda för förstärkare? hur stort är rummet?
Håller med ang Dali, de gör väldigt prisvärda högtalare och går att få tag i beggat snuskigt billigt. 1500 spänn för ett par Dali 400 är egentligen sanslöst med tanke på vad de presterar, men det är vad de brukar ligga på begagnat. Dali 850 har jag sett för 2000-2500 kr och är också skamligt billigt.
meanmachine skrev:Dalquist Dq-8 är ett äkta Gem för runt 2000-2500 som de normalt kostar.Eller troligen kanske det räcker till ett par Sonab oa-12 med omkantade basar.
Ursv skrev:Och jag avråder BESTÄMT från DQ8. Det är utan tvekan den sämsta högtalare i den prisklassen jag hört. Med det menar jag att den metalldome som sitter i högtalaren ringer så att kyrkklockorna inte hörs i byn när man spelar. Kraftig dist och allmänt illa ljud. YMMV och dessutom lämnar jag förbehåll för att det var DQ10 jag lyssnade på .
meanmachine skrev:Ursv skrev:Och jag avråder BESTÄMT från DQ8. Det är utan tvekan den sämsta högtalare i den prisklassen jag hört. Med det menar jag att den metalldome som sitter i högtalaren ringer så att kyrkklockorna inte hörs i byn när man spelar. Kraftig dist och allmänt illa ljud. YMMV och dessutom lämnar jag förbehåll för att det var DQ10 jag lyssnade på .
Nu är du ute och cyklar. Det sitter ingen metalldome i Dq-8 utan vifas textildome. Dessutom är det är väldigt neutral skapelse som likt oa-12 gör att man lätt glömmer att analysera och börjar lyssna op musik. inget sticket ut och de är lättplacerade och låter bra med de mesta elektronik.
Det ex du hört måste vara ombyggda eller nått. Jag har två par.
UrSv skrev:Som sagt jag ger utrymme för att det var en annan modell eller eventuellt att det funnits olika versioner av den för den högtalare jag lyssnade på distade något otroligt och metalldomen fick jag bekräftad av en snubbe som visste vad som satt i de jag lyssnat på. Hittade snabbt något inlägg i US om samma distproblem som jag nämnde så ensam om att höra det är jag ju inte. Om den inte har metalldome så kanske disten kom nån annanstans ifrån. Illa lät det i allafall och på kvinnoröster var det outhärdligt.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 25 gäster