Linkstation eller dator till Slimserver/Squeezebox

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Soulman

Linkstation eller dator till Slimserver/Squeezebox

Inläggav Soulman » 2007-09-19 21:00

The purpose of this "How To" guide is to walk you through the process of installing SlimDevices' SlimServer software (which transmits music to Slim's SqueezeBox digital music player) on a Buffalo LinkStation network storage device. Why might you want to do this? Ordinarily, you must run the SlimServer software on a PC which must be running when you want your music to be available. The LinkStation takes the place of the PC, and it is much smaller, quieter, cheaper, and more energy efficient. With the LinkStation running the SlimServer software, you will not need to have SlimServer taking-up system resources on the PC, and you can turn your PC off when you are not using it.

Ni som använder squeezebox; vad tycker ni är bäst, mest ekonomiskt att använda. LinkStation enligt citat ovan, eller dator med tillkopplad NAS? Annat? Jag samlar på mig info och är inte direkt påläst i ämnet så råd ta's tacksamt emot. Gärna med modeller o.dyl.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 21:24

Qnap-209 (med eller utan "Pro"). Jag kör en sådan med två 750GB diskar just nu, kommer snart att byta till de två 1TB diskar jag har liggandes - fungerar synnerligen ypperligt :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2007-09-19 21:51

Hur uppfattar du ljudnivån från 209 ?
Har beslutsvånda, vet inte om jag ska välja;
QNAP-109 , QNAP-209 eller MediaStreamer.
Den sistnämnda är i grund och botten en MSI produkt och säljs färdig för NAS-användning av [url]http://www.wifisound.nl/catalog/product_info.php?products_id=104{6}18{13}8{14}9[/url]
/Micke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 22:08

Fläkten flyttar luft således låter den - men tonläget är helt okej så den hörs inte utanför garderoben där den råkar stå. Visst min Mini-ITX är tystare (och kraftfullare) men jag ville ha något smidigare (vilket jag nu fått, så nu har jag en mini-ITX över istället - suck).

Men måste den vara ljudlös, dvs stå i vardagsrummet eller liknande, så är 209 fel. Det låter förresten om en hårddisk som sådan oberoende av om man har en fläkt eller inte - det går i praktiken inte alltid att dölja, så en garderob är att rekommenderat :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2007-09-19 22:50

Hm, låter som 209 går bort.
Av nyfikenhet, vad var osmidigt med ITX ?
/Micke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 23:00

Den är jättesmidig, Mini-ITX med Webmin (Ubuntu) är igentligen perfekt, och extremt mycket snabbare - men den tar också dubbelt så mycket utrymme som QNAPen. Och jag har extrem utrymmesbrist.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-09-25 19:23

Ursäkta jag hoppar in i din tråd, men funderingen är densamma.

Även jag är nyfiken på en klämbox. Den här har jag tänkt köpa till hemmanätet, men funderar på om den kan fungera även som en liten fristående server till klämboxen? Tror ni det?
http://www.planex.se/webshop/?mod=product&cat_id=22&product_id=66

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2007-09-25 20:42

Troligen inte, du måste kunna köra Slimserver på NASen.
Läs lite om "3rd Party Hardware" på http://forums.slimdevices.com/ så får du en uppfattning om vad som kan funka.
/Micke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-25 20:59

Larsen skrev:Den här har jag tänkt köpa till hemmanätet, men funderar på om den kan fungera även som en liten fristående server till klämboxen? Tror ni det?
http://www.planex.se/webshop/?mod=product&cat_id=22&product_id=66

Baserat på tidigare erfarenheter: Nej.

Det kan gå att installera SlimServer om du hittar någon som hackat och byggt ihop en install paketering till just denna udda NAS, men sannolikt inte. Lite minne gör att disken inte kommer att kunna stanna om det nu är som så att du mot all förmodan lyckas installera SlimServer.

Min rekommendation är Qnap-109/209 eller Synology xx7-serien.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2007-09-25 22:50

Tittade lite på QNAP-109. Är det enda som skiljer standard mot Pro att Pro även stödjer Linux-klienter? Jag använder nu en stationär med WinXP och en bärbar med Linux Ubuntu. Om den bärbara ens skall kunna nå QNAP-109, krävs då en Pro? Eller gäller detta bara administreringen av 109? För att göra det struligare kommer jag snart att ha en MacBook också :wink:
Den ska ju inte bara tjäna som filserver till squeezebox, utan som NAS för mina datorer.

Soulman: Sorry om jag gick O.T i din tråd :oops:
kanske ska starta en egen tråd om mina funderingar.

Användarvisningsbild
Micke65

QNAP vs QNAP Pro

Inläggav Micke65 » 2007-10-01 19:37

Här finns en jämförelse mellan std och Pro versionen http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_TS109.html
Skillnaden mellan versionerna är att Pro stöder NFS (Linux client support) och Windows AD Service, vad nu det är...
/Micke

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-01 21:33

Själv funderar jag på denna.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331720

Synology DiskStation DS-107e.

Vad tror ni om denna? Fungerar det att installera och köra SlimServer på den tro?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-10-04 13:13

Soulman skrev:Själv funderar jag på denna.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331720

Synology DiskStation DS-107e.

Vad tror ni om denna? Fungerar det att installera och köra SlimServer på den tro?

Varför just den? Jag tycker den verkar extremdålig på att kirra tillräckligt med lagringsutrymme för att den ska vara värd att skaffa! Om den är ett alternativ hade jag köpt en ITX-burk istället!

[slrt]
admin

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-10-04 21:24

Vi har väl alla olika behov, för egen del så tycker jag att den verkar prisvärd och fyller mina behov av lagringsutrymme.
Max kapacitet som stöds 750 GB

Dessutom finns ju 3st USB anslutningar, dessa går väl vad jag förstår att använda för att koppla till ytterligare hårddiskar om behov av detta skulle föreligga?
Plus att den är färdig att plugga in, smidigt och bra.
Men frågan om den kan användas för syftet kvarstår.
Vad jag kan få ut av informationen så verkar det som om det skulle fungera, eller har jag missat något?

Återgå till Köpråd