Sladd till Sennheiser HD 515/555/595

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

les

Sladd till Sennheiser HD 515/555/595

Inläggav les » 2007-10-18 23:37

Jag använder för närvarande ett par Sennheiser HD 555 tillsammans med min mp3-spelare. Problemet är att originalsladden har en 6.3 mm-kontakt, så jag måste använda en 3.5 mm-adapter.
Bild
Som ni ser blir det ganska otympligt. Är också rätt rädd att 3.5 mm-pinnen ska brytas av när jag har den i fickan, blir nog inte så lätt att få ut den ur mp3-spelaren sen.

Den enklaste lösningen skulle ju vara att fixa en liten förlängningssladd så att klumpen vid 6.5 mm-kontakten inte satt så tätt inpå mp3-spelaren, fast sladden är redan så satans lång (tre meter) så det jag funderar på nu är att byta ut hela orginalsladden mot en kortare med högervinklad 3.5 mm-kontakt.

Men då är frågan; var får jag tag på en sådan sladd? Samt; om jag nu skulle få det, hur gör jag för att switcha med den gamla? Kan inte komma på något sätt att få upp hörlurarna utan att ha sönder dem.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-19 08:49

Enklast är väl att kapa sladen och sätta på en 3.5 mm kontakt? Vid portabelt bruk kan en vinklad kontakt vara att föredra, t.ex. http://www.kjell.com/content/media/imag ... /67289.jpg

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-19 12:09

Neutrik kontakten är ungefär det sexigaste man man tänka sig i kontaktväg. Dessutom är den lätt att jobba med. Rekommenderas.

Bild

Jag hare skrivit om dem här: Kackerlackorna och Neutrik

PS. Sen är Sennheisers sladdar inte de lättaste att löda i - säger jag efter att ha satt Neutrik på ett par HD25:or.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-10-20 18:23

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/resources/HD%205x5%20Kabelmontage_eng.pdf/$File/HD%205x5%20Kabelmontage_eng.pdf

Där hittar du instruktioner om hur man byter kabeln, lär ju kunna underlätta om man vill lista ut ett bra sätt att löda dit en annan kabel ivarjefall :)

Måste förövrigt bara fråga om din mp3 spelare verkligen kan driva dina lurar bra?
Jag har ett par Sennheiser HD 595 och när jag kopplar dom till min Creative Zen Vision M så kan man spela allt annat än högt, mp3 spelaren orkar helt enkelt inte driva lurarna, och ändå har Zen Vision M högre uteffekt än tex iPod Video tex har jag för mig

les

Re: Sladd till Sennheiser HD 515/555/595

Inläggav les » 2007-11-01 00:46

Tack för svaren allihopa! Är inte så sugen på att kapa sladden eftersom det är rätt skönt med tremeterssladd när jag använder dem med hemanläggningen. Skulle nog bli bäst med en extra sladd att switcha med. Fast om jag inte får tag på en lämplig sladd har jag väl inget val annat än att plocka fram lödkolven.

JB skrev:Måste förövrigt bara fråga om din mp3 spelare verkligen kan driva dina lurar bra?

Sennheiser HD 555/595 har släppts i två olika modeller; den första med 120 ohms impedans om jag minns rätt och den andra med 50. Jag har 50-ohmsmodellen och de fungerar utmärkt tillsammans med min iPod classic.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-11-01 11:05

Akta dig för att kapa sladden,dom flesta lurar har lackade kardeler(många tunna kablar i kabeln som var för sig har lack på sig,totalt omöjligt att löda på.)
vh Raimo.

Återgå till Köpråd