elektrostatelement för hemmabygge, var köpa?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
salle

elektrostatelement för hemmabygge, var köpa?

Inläggav salle » 2007-11-03 22:29

Sökt lite på nätet utan att hitta, tanken är att kopiera tanken med elektrostater för mellanbas och uppåt samt bas för nedre regionerna.
Vore kul att bygga elementen själv, men tror inte jag ror det iland (läste en tråd för ett par år sen, där de tillverkade kuggar för att räffla membranet, någon som känner igen det?)
Ös på med länkar där man kan köpa element, men även där man bygger egna element.
Andra tips är såklart också välkomna:)

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-11-03 22:44

(läste en tråd för ett par år sen, där de tillverkade kuggar för att räffla membranet, någon som känner igen det?)

Kan det vara sånna här? Ingen elektrostat iofs
Bild
Kanske går att muta nån att göra sådana band.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-03 22:54

http://www.audiocircuit.com finns i varje fall en hel del fabrikat upptagna. Dessvärre kommer man inte åt informationen lika lätt som tidigare. Det finns framförallt tyska och holländska "halvfabrikat" av elektrostater. Har varit i kontakt med några genom åren. Är kanske inte lämpligt som förstabygge av högtalare, det finns många fallgropar. De amerikanska böcker i ämnet som finns utgivna är inte speciellt bra, det saknas en del kunskap i dem tycker jag. Har en bekant som har sysslat med elektrostater och jag vet därifrån att det går åt många många många timmars arbete för att få bra resultat! Stora blir de också...

Om du tänker bygga själv borde du kanske ha lagt frågan i DIY-avdelningen?

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-11-03 23:19

Valde att lägga det här då jag främst söker sidor där man kan köpa färdiga element. Ska kolla runt på sidan du länkade till:)
Nisse; Kan vara sådanna de byggde, var en rätt lång tråd om det, provat googla det men hittar ej nu:(

Vad är de för skilnad på elektrostat, ribbon och planar? Är de olika ord för samma sak?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-11-03 23:43

nu snor jag tråden lite och om trådskaparen har något emot det så ska jag genast sluta.

Fråga om man har ett par martin logan vantage paneler. Kan man på något sätt fixa så att det går att spela med dessa? Som sagt bara panelerna som finns

För om man kan det så har min polare sådana paneler som han funderar på att köra ihop med lite basmoduler åså nån lämplig delning.

Vore kul om någon med lite kunskap kunde förklara lite hur elektrostater funkar?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-03 23:52

En elektrostathögtalare funkar på samma sätt som en strömförande ledare i ett elektriskt fält. Man använter två galler som, med motsatt polaritet, spänningsätts statiskt. Där emellan finns ett membran, ofta mylarfilm belagt med ett grafitskikt, uppspänd i en ram. Musiksignalen går genom filmen som i sin tur börjar att svänga och bukta mot ena eller andra hållet. Högtalaren är således en dipolhögtalare med ett stort högtalarmembran.

Magnetostater funkar på liknande sätt, men där rör sig det ledande membranet i ett magnetfält istället.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-11-04 00:07

v8 (förmodar att det är de du menar;))
Tanken med denna typ av högtalare grundas på ett par infinitydiskanter jag har till bilen. De låter otroligt bra, skulle vara kul att veta hur principen hade funkat fullt ut, med nästan hela registret. Förmodar att infinityhögtalaren är en magnetostat. Den har magneter, aluminiumfolie och en tråd som går genom folien.
Är magnetostater billigare än elektrostater?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-04 00:42

Vee-Eight skrev:En elektrostathögtalare funkar på samma sätt som en strömförande ledare i ett elektriskt fält. Man använter två galler som, med motsatt polaritet, spänningsätts statiskt. Där emellan finns ett membran, ofta mylarfilm belagt med ett grafitskikt, uppspänd i en ram. Musiksignalen går genom filmen som i sin tur börjar att svänga och bukta mot ena eller andra hållet. Högtalaren är således en dipolhögtalare med ett stort högtalarmembran.

Det funkar att göra så, men man brukar nog göra tvärtom => Man laddar upp filmen statiskt och kör signalen på gallerna, ena går positivt och det andra negativt. Fördelen med detta är att man kan ha filmen bara svagt ledande då det inte behöver gå någon ström i den, och det gör att det inte blir fyrverkeri om den skulle bli överslag till något galler (hela filmens laddning rusar då inte över på en gång eftersom den bara var svagt ledande).

iaf gjorde jag så på de testpaneler jag byggde.

Elektrostater skulle jag inte rekommendera att bygga om man inte är van att hantera höga spänningar. Blir några kilovolt och förutom säkerheten är det jätteviktigt hur man utformar allt så man inte får några vassa kanter som det lätt börjar slå ifrån...

Bandhögtalare är betydligt säkrare att hålla på med!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-04 00:56

norman:

Aha, jo du har rätt, blandade ihop det. Blir ju onekligen enklare att ladda folien.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-04 10:21

dwain1 skrev:Fråga om man har ett par martin logan vantage paneler. Kan man på något sätt fixa så att det går att spela med dessa? Som sagt bara panelerna som finns

För om man kan det så har min polare sådana paneler som han funderar på att köra ihop med lite basmoduler åså nån lämplig delning.

Vore kul om någon med lite kunskap kunde förklara lite hur elektrostater funkar?

Ja, det går att använda dessa. Dock krävs det en hel del arbete. Det ska fixas polarisationsspänning och audiotransformatorer för koppling till slutsteg (om man inte gör direktkopplade rörslutsteg). Innan ett sådant arbete påbörjas bör man veta om panelerna överhuvudtaget är i ordning. Är dessvärre rätt känsliga för åldring de där panelerna från Martin-Logan. Vantage har jag ingen koll på. Martin-Logans paneler är inte så lämpliga att dela lågt, definitivt inte till rena basmoduler. Problemet är att få basen väl integrerad med panelen. De allra flesta sådana lösningar har varit dåliga. Bäst tror jag det fungerar med stora dipoler i basen, Magneplanar Tympani basar t.ex. (har sådana själv) och en då kan det delas något högre (max ca 200 Hz).

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-11-04 20:40

panelerna är helt nya använda ca 2timmar. dom byttades ut för att kunden vill ha en annan färg på panelerna i förhållande till resten av lådan. så min polare fick panelerna och han har pillat mkt med starkström så han är van. det han behöver är nån bra sida som förklarar hur man gör och vilka spänningar man ska ha å sånt :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-04 20:52

Dwain1: Bäst kanske vore om ni kan få tag i nåt schema på originalhögtalarna, där kan ni då se vilka spänningar som är lagom till just de panelerna*. Annars kan det vara lite svårt att svara på vilka spänningar som är lagom då det beror på b.l.a. avstånden mellan gallerna.

*Kan också vara kul att se om de har något överspänningskydd för överslag och liknande.

(när jag höll på med mina paneler fick jag linda en trafo med 26 tusen varv... det var inte direkt enkelt... :wink: Fast fullt så många varv behöver man nog inte om man inte skall så lågt ner i frekvens. Är dock ändå inte helt lätt att göra trafon om man vill att den skall gå högt upp i frekvens (d.v.s. man får lägga primär och sekundärlindning blandat så läckinduktansen blir låg, problemet är då isoleringen...) )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-05 09:16

Här några länkar till självbyggen med elektrostater. Tyskar och holländare är flitiga.

Capaciti: http://www.capaciti-diy.com

DIS: http://www.dis-elektrostaten.de/content/index.php

Shackman: http://www.shackman.de

Sombetzki: http://www.sombetzki-elektrostaten.de

Här finns ett forum: http://www.elektrostaten-forum.de

Finns även några holländska sidor.

Martin-Logan direktdrivna av ett rörslutsteg: http://www.machmat.com/mysys/index.htm

http://ultranalog.com

http://esl.hifi.nl

Den där Vantage-panelen går bara använda ner till 400 Hz. Gör att det blir svårt att integrera en basdrivare.

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-11-11 23:40

Tack för tipsen, tyvärr var man inte vidare aktiv på tysklektionerna:(
Har beställt ett par olika magnetostater, hade inte riktig koll på skillnad mellan elektrostat o magnetostat.
De infinitymagnetostater jag har till bilsystemet ska kopplas in i nyköpta bilen i dagarna, ska bli kul o se hur de presterar:)

Återgå till Köpråd