Hörlursförstärkare med surround, finns det?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hörlursförstärkare med surround, finns det?

Inläggav Moment-23 » 2007-12-06 11:37

Jag vill ha surround när jag tittar på film men pga barn och att det är lyhört här hemma så kan jag inte ha ett 5.1 system.

Nu undrar jag om någon känner till ifall det finns hörlursförstärkare, eller någon annan "låda" som kan ge surroundljud i vanliga hörlurar.
Eller finns det system där man måste ha speciella lurar?
Jag har läst om någon sådan produkt men nu kommer jag inte ihåg vad det var.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-06 12:09

Sennaheiser har haft hörlursförstärkare som ger simulerad surroundljud med vanlga lurar. En modell hette Lucas, den hade många olika simuleringslägen för olika typer av öron, och sedan hade dom en enklare med bara några få justeringar.
Jag tror dom har slutat att tillverkas.
Jag har en Lucas och tycker att det funkar ganska bra, men jag har ganska litet behov av hörlurslyssning eftersom jag bor i hus och inte har några hemmavarande barn.

Tittade vad jag googlade fram:
http://www.tradera.com/Sennheiser_Lucas ... n-53445498
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-06 12:37

paa skrev:Sennaheiser har haft hörlursförstärkare som ger simulerad surroundljud med vanlga lurar. En modell hette Lucas, den hade många olika simuleringslägen för olika typer av öron, och sedan hade dom en enklare med bara några få justeringar.
Jag tror dom har slutat att tillverkas.
Jag har en Lucas och tycker att det funkar ganska bra, men jag har ganska litet behov av hörlurslyssning eftersom jag bor i hus och inte har några hemmavarande barn.

Tittade vad jag googlade fram:
http://www.tradera.com/Sennheiser_Lucas ... n-53445498

Tack för tipset. Jag vill dock ha något nytt. Det är ju jul snart och jag är tomten :wink:
Jag hittade denna:
http://www.akg.com/personal/cproducts/powerslave,view,gallery,pcategory,2,id,907,nodeid,11,_language,EN.html

Den verkar seriös men jag vet ingen mer om den.
Sedan finns det hörlurar med flera små högtalare inbyggda. Är dessa bättre ur surroundsynpunkt eller kan man simulera bra surround (pro logic, dts etc) i 5.1 i ett par vanliga lurar?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
JONAS30

Inläggav JONAS30 » 2007-12-06 22:03

Hej
Sennheizer har även ett par trådlösa lurar RS 130 som simulerar surround.
Äger ett par sådana, dock nyttjar jag dem mest till musik. Men på det är de helt ok, förutom visst brus som kan uppstå ibland.

Jonas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-06 22:31

Det verkar ju finnas även äkta dito.
http://www.zalman.co.kr/eng/product/vie ... 0&code=023

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-07 02:20

Ragnwald skrev:Det verkar ju finnas även äkta dito.
http://www.zalman.co.kr/eng/product/vie ... 0&code=023

Jag köpte dem samt matchande hörlursförstärkare:

http://www.kjell.com/?item=31400&path=6800000,6900000,7500000,7700000

http://www.kjell.com/?item=31225&path=6800000,6900000,7500000,7700000

Sett till priset (under 900kr för både lurar och stärkare) så är jag mycket nöjd. Jag kör 5.1 (6st rca:er) analogt ut från dvd spelaren till stärkaren och sedan kopplas lurarna in med 3 stereopluggar. Lurarna har tot 6 högtalare. Det fungerar faktiskt riktigt bra :)

Tack för tipsen!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-07 22:50

Kul att det fungerar och var så billigt. :)

Beskriv gärna lite utförligare hur du upplever själva rumskänslan, när du spelar DVD-skivor med surroundkodning.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-10 19:32

Ragnwald skrev:Kul att det fungerar och var så billigt. :)

Beskriv gärna lite utförligare hur du upplever själva rumskänslan, när du spelar DVD-skivor med surroundkodning.

Jag har nästan ingen erfarenhet alls av "riktiga" surroundsystem med högtalare så jag kan inte göra en rättvis jämförelse där. Förmodligen låter dessa bättre rent rumsligt eftersom den processing som sker är bättre/mer avancerad än den i min dvd spelare.

Det jag kan jämföra med är om jag kör 5.1 ut från dvd spelaren mot att köra medmixat till stereo och ut till vanliga lurar. Då är det en påtaglig skillnad och surroundkänslan är klart högre med 5.1 ut och med de prylar jag köpt.

Hur bra det blir beror nog på hur bra dvd spelaren är. Jag har en NAD T585 och jag tror att den anses vara rätt hyffsad. Jag kan göra lite rudimentära inställningar som avstånd till högtalare, delningsfrekvens, basens relativa förstärkning och lite annat. Jag har dock inte hunnit testa tillräckligt för att märka någon direkt skillnad mellan olika högtalarplaceringar och delningsfrekvenser. Det blir ju inte samma resultat genom lurarna som med riktiga högtalare.

Det vore dock kul att testa några överdrivna lägen, tex att högtalarna är placerade 0.3 m från lyssningsposition jämfört med 10m ifrån. Jag ska testa och återkomma om det.

Rent subjektivt vill jag nog ändå mena att detta är bra investerade pengar om man inte redan har en surroundreciever och om man inte kan lyssna via högtalare. Det Zalmanstärkaren gör är bara att förstärka 6 kanaler. Man kan för övrigt koppla in två st surroundhörlurar till stärkaren. De har också varsinn separata volymkontroll. Här hemma är det perfekt eftersom vi pga små barn måste ha lurar på kvällarna och min sambo sällan vill lyssna på samma ljudnivåer som jag...

Det är heller inget tvivel om att det är separata kanaler man lyssnar på. När jag kopplade in allt så tryckte jag i ivern inte in en av de tre stereopluggarna från hörlurarna tillräckligt i förstärkaren och jag fick då inte heller någon center, dvs dialogen försvann helt. Den pluggen behandlar för övrigt även basen, men då övriga högtalare då stod i large så fanns det bas ändå, men jag ska testa samma sak igen med högtalarna ställda som small och använda en hög delning och samtidigt låta pluggen vara ur. Då borde resultatet vara avsaknad av dialog och att det låter basfattigt.

Jag återkommer med mer info när jag lattjat runt lite mer.

P.S Har man redan en surrroundförstärkare så kan man ju bara köpa hörlurarna då de säljs separat. Då blir det säkert ännu bättre surroundkänsla. D.S

Återgå till Köpråd