Köpråd , Hörlurar alt även Hörlureförstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
larzzon

Köpråd , Hörlurar alt även Hörlureförstärkare

Inläggav larzzon » 2007-12-19 18:06

Hejsan, jag är relativt ny inom denna tillsynes djungel av beteckningar och olika komponenter.

För de flesta här, är säkert mina funderingar sjävklara men jag vill upplysa er om att jag är väldigt ny inom detta.

Jag älskar att lyssna på musik o kolla på film genom datorn och använder nästan uteslutande hörlurar.

Jag har aldrig haft ett par hörlurar över 500:- förut och alla har varit såkallade headset med medföljande mick, då kag pratar endel i ventrilo.

Nu vill jag köpa ett par riktigt fina (i min klass) hörlurar och funerar på att köpa en fristående mick att ha stå på datorbordet för ventrilo prat.
Då jag har fått uppfattningen om att headset inte riktigt håller måttet när man ska få riktigt fint ljud i hörlurarna.

Jag har ett ljudkort av märket Creative och modell SoundBlaster Xtrememusic X-fi
Jag är också nyfiken om jag behöver en eventuell hörlureförstärkare.

Jag vill försöka att inte hamna allt för mycket över 2500:- för hörlurarna och en eventuellt nödvändig hörlureförstärkare.

Håller mitt ljudkort måttet?

Har kollat på dessa hörlurar lite smått, är dom något för mig? :
SENNHEISER HD-650
SENNHEISER HD-600
BEYERDYNAMIC DT-880 PRO
Sennheiser HD 25

Då jag lyssna mycket på RnB och Trance och kollar mycket på filmer, så vill jag gärna ha en bra bas återgivning.

Jag skulle kunna tänka mig ett trådlöst alternativ, men hur bra sådanna finns det på marknaden? Missar jag mycket ljudkvalité gentemot hörlurar med sladd?

Är tacksam för alla eventuella svar.

ps: Jag har ett surround system av märket Logitech , modell Z-680. Går det att använda som en hörlureförstärkare? ds:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-19 22:47

Först: Hej och välkommen!
För det andra: Så många frågor! :-)

Jag börjar försöka besvara några.

Kul att du gillar lurar. För mej har det blivit "räddningen" och ett sätt att lyssna på musik som jag känner mej mer och mer lockad av.

Jag har tittat lite efter specarna för ditt ljudkort för att se om du behöver en extern amp. Jag är osäker på vilken modell du har men antagligen gör du det - iaf för 650, 600 och 880:orna. Behöver och behöver föresten - för att få ut maximalt ur dem behöver du en amp - men det kommer att "låta" även utan. Men jag har som sagt inte hittat någon spec. HD 25 är mer lättdriven.

Angående bas. Jag tycker att du skall försöka skilja mellan BRA bas och MYCKET bas. En bra bas gå djupt och är "välartikulerad" och väl upplöst - bra helt enkelt. Mycket bas är just mycket bas. Här är ett problem - det är väldigt lätt att gå i fällan - att tro att mycket (högt) är samma sak som bra. Har man ett "bra" grundljud kan man alltid använda en equalizer eller bas/ton-kontroller för att höja den. I de flesta mediaspelare finns sådana kontroller inbyggda. Om det från början är högt - men inte bra - då är loppet, så att säga, kört. Det finns inget som kan fixa till det.

Jag har bara hört 650 och HD 25 av de som du räknar upp. Jag är dock lite rädd att du kommer att uppfatta alla lurar "av den kalibern" som ljusa. Prova därför först. Och som sagt - använd hellre en eq. än att du köper ett par som bara "har mycket bas".

Sen var det det där med rekommendation. Det är svårt. Jag börjar med att länka till min egen rigg:

E-MU 0202 USB=>Rega Ear=>AKG K601

Den spräcker din budget.

Hmmm. Ähh. Alltså HD 25:orna är grymt bra. Det är (högst) möjligt att de funkar utan amp så jag skulle börja titta på dem. Och kanske köpa dem först och amp. lite senare när du har kört ett tag.

Personligen är jag också väldigt förtjust i AKG K 518 DJ. Sökning på 518 WTFHiFi. Det skulle säker fungera utmärkt.

Om du behöver en amp. så titta på Pro-Ject Head Box II. Den skulle passa budget och funka fint med HD 25 eller AKG K518 DJ.

Och du! Provlyssna innan du köper! Låt inte snåltarmen lurar dej att köpa grejor du inte har lyssnat på över internet. Billigast är inte alltid bäst :-)

Användarvisningsbild
larzzon

Inläggav larzzon » 2007-12-20 02:18

KOFFE:
Tack så hemskt mycket för ditt långa och väl utförda svar, det värmer att se någon som är betydligt mer påläst än mig, tar sig tid till mina tillsynes simpla funderingar.

Jag ska följa dina råd , och återkomma med en utvärdering av mitt införskaffande.

Tack än en gång mannen.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-23 00:49

Även jag är ett hörlursfreak, och håller med Koffe i det mesta.
Själv är jag precis som Koffe mycket förtjust i AKG-lurar. Har själv bla 140, 340, 501, 601 samt ett par trasiga 240.
För någon som främst premierar basljud skulle jag dock inte rekommendera AKG, utan hellre rekommendera DT-880 som är en attans bra lur. Jag tror att det kommer låta riktigt bra utan hörlursförstärkare, och förståss ännu bättre med hörlursförstärkare.

Jag rekommenderar att du köper lurar nu och sedan försöker låna en hörlursförstärkare en stund för att prova om du tycker det är värt pengarna för den ljudförbättringen.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2008-01-09 18:11

Jag har kommit fram till att lyssning med hörlurar är min enda chans att verkligen få möjlighet att avnjuta musik, tillskillnad från skval i bakgrunden. Trist men sant och då får man göra det bästa av situationen...och det blir faktiskt inte så himla illa! :)

Jag rekommenderar Sennheiser HD 595. Kan väl kallas HD 600:s lillebrorsa. Tycker inte att den lilla ljudkvalitetsskillnaden mellan dem motiverar prisskillnaden. De är väldigt känsliga så en hörlursförstärkare är definitivt onödigt. (Nyttan av hörlursförstärkare är i allmänhet diskutabel, förutom vid kanske extra svårdrivna lurar som just t.ex. HD 600 etc).

HD 595 kostar ca 1500 kr i butik, men jag lyckades få dem för 775 kr på Outlet24.se! En sajt jag definitivt rekommenderar dig att hålla ögonen på för riktiga fyndpriser på hörlurar. De har inget fast sortiment, så regelbundna besök är ett måste.

Mitt sista, men kanske bästa, tips är att spela din musik med högtalarsimulering/crossfeed oavsett vilka lurar du väljer. Det finns jättebra plugins till musikspelaren Foobar2000 som med lite lätta handgrepp gör underverk med återgivningen. Enkelt beskrivet kan man väl säga att musikerna "flyttar ut ur ditt huvud" och hamnar framför dig. Jag (och flera med mig) upplever att detta dessutom effektivt motverkar lyssningströtthet som annars är vanligt vid användandet av hörlurar.

Om du är intresserad av högtalarsimuleringen i Foobar2000 så kan jag på begäran beskriva närmre hur man gör. ;)

Lycka till!

EDIT: Vill bara lägga till att HD 600 är stora, otympliga och därmed obekväma (enligt mig!). HD 595 däremot är nätta och lätta för att vara heltäckande hörlurar med hög kvalitetskänsla. Jippi! ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-09 19:36

Ix skrev:Om du är intresserad av högtalarsimuleringen i Foobar2000 så kan jag på begäran beskriva närmre hur man gör.

Jag är intresserad :-)

... Kan du inte starta en tråd om detta. Jag tycker att jag sökt på nätet men inte hittat något.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2008-01-09 23:19

Koffe skrev:
Ix skrev:Om du är intresserad av högtalarsimuleringen i Foobar2000 så kan jag på begäran beskriva närmre hur man gör.

Jag är intresserad :-)

... Kan du inte starta en tråd om detta. Jag tycker att jag sökt på nätet men inte hittat något.

Consider it done! :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-10 05:20

Ix skrev:Jag har kommit fram till att lyssning med hörlurar är min enda chans att verkligen få möjlighet att avnjuta musik, tillskillnad från skval i bakgrunden. Trist men sant och då får man göra det bästa av situationen...och det blir faktiskt inte så himla illa! :)

Jag rekommenderar Sennheiser HD 595. Kan väl kallas HD 600:s lillebrorsa. Tycker inte att den lilla ljudkvalitetsskillnaden mellan dem motiverar prisskillnaden. De är väldigt känsliga så en hörlursförstärkare är definitivt onödigt. (Nyttan av hörlursförstärkare är i allmänhet diskutabel, förutom vid kanske extra svårdrivna lurar som just t.ex. HD 600 etc).

HD 595 kostar ca 1500 kr i butik, men jag lyckades få dem för 775 kr på Outlet24.se! En sajt jag definitivt rekommenderar dig att hålla ögonen på för riktiga fyndpriser på hörlurar. De har inget fast sortiment, så regelbundna besök är ett måste.

Mitt sista, men kanske bästa, tips är att spela din musik med högtalarsimulering/crossfeed oavsett vilka lurar du väljer. Det finns jättebra plugins till musikspelaren Foobar2000 som med lite lätta handgrepp gör underverk med återgivningen. Enkelt beskrivet kan man väl säga att musikerna "flyttar ut ur ditt huvud" och hamnar framför dig. Jag (och flera med mig) upplever att detta dessutom effektivt motverkar lyssningströtthet som annars är vanligt vid användandet av hörlurar.

Om du är intresserad av högtalarsimuleringen i Foobar2000 så kan jag på begäran beskriva närmre hur man gör. ;)

Lycka till!

EDIT: Vill bara lägga till att HD 600 är stora, otympliga och därmed obekväma (enligt mig!). HD 595 däremot är nätta och lätta för att vara heltäckande hörlurar med hög kvalitetskänsla. Jippi! ;)

Jag äger också ett par HD 595 som jag är riktigt nöjd med, sköna är dom också! :)

Miles

Inläggav Miles » 2008-01-11 00:28

Ni som har Sennheiser HD595, har någon av er möjligtvis jämfört med HD555? ------> http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=18597

Jag funderar nämligen på nya lurar, och 555an verkar väldigt lik 595, frågan är hur stor skillnaden egentligen är. För mig som student tar det emot lite att behöva lägga nästan dubbelt så mycket kosing. Så lite synpunkter vore välkommet.

Skall för övrigt drivas av ett E-MU 0202 USB, externt ljudkort som nämns tidigare i tråden.

Återgå till Köpråd