provlyssnade & KÖPTE Larsen 4 idag :)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

provlyssnade & KÖPTE Larsen 4 idag :)

Inläggav Affald » 2008-01-07 18:27

Hej,
är på jakt efter ett par beggade 51.or el. 50, 53 & allt vad golvarna heter... som alla andra utan framgång :(

Nu ligger det så illa till att jag aldrig hört dessa men undrar iallafall lite nyfiket om någon i Gbg råkar ha ett par som kan provlyssnas i Gbg området :)

Varför, är för att jag vill ha en liten referens innan jag stegar in på Ågrens & avnjuter Larsen 4.

Om inte kanske ni visa män som har koll på Carlsson vs Larsen kan i ge en kommentar.

//Johnny
edit felstavningskråkanvarframmesomvanligt :oops:
Senast redigerad av Affald 2008-01-10 09:37, redigerad totalt 2 gånger.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2008-01-07 22:38

Hur båttom är det?
Jag har vänt uppochner på mitt hus. Kanske kan få lite ordning framåt helgen.
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-08 09:13

Nej, det brinner inte i knutarna.
Vore tacksam för en provlyssning vid tillfälle :)

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-09 17:02

Smet iväg efter lunchen & provlyssnade Larsen 4 hos Ågrens i Gbg.

Det första som slog mig var att dom såg väldigt nätta ut med sina 73,5x26x23 cm. Detta paret var i vitt med svart huv.

Hade bara en platta (Jean Michel Jarre, AERO) med mig eftersom jag som vanligt spritt ut mina ref. CD lite varstans :oops:

Lät bra, väldigt bra i mina öron. Musiken är ju väldigt svävande i luften så det är svårt att säga bu eller bä med denna plattan snurrandes!

Men som kontrast till JM, AERO låg det en James Tayler redo att snurra, mera akustiskt & med normal röst. Det lät minst lika bra det :)

Så nu blir det till att tjacka ett par på stubben för min del, frågan är svartlackade med omg. lev. eller ett par cherry (plastfolie...) med några dagars lev.tid?

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2008-01-09 17:30

svart i så fall... :D

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-09 17:41

Japp, lutar åt ett par svarta men å andra sidan kan man få dom i vilken kulör man vill för 6000:- (cherry, bok melamin) +800:- för valfri kulör & ett par ferrariröda skulle vara trevligt...

...dock inte mot min "porr-röda" biovägg :cry:

För den nyfikne [url]http://www.minhembio.com/användarnamn[/url] scrolla ner en bit 8)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-09 21:00

Affald skrev:ett par ferrariröda skulle vara trevligt...

Precis vad jag tänkte när jag testade L4'orna på HifiSkåne i Malmö :D Jag har ett rum där allt är vitt så vita hade funkat riktigt bra, men Ferrari-röda hade nog varit väldigt snyggt också :) Folie/melamin i träimitation tycker jag ser väldigt tråkigt ut...

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-10 07:51

Jag kommer också att införskaffa ett par Larsen 4'or inom kort, jag måste ha dem i ek för att de ska matcha resten hemma, men jag tänkte köpa de med cherryfolie och lägga på ett lager ekfolie alternativt om det går att få bort folien bara byta ut den, eller om det är möjligt få dem utan ytbehandling. Jag tyckte det lät dyrt med 800 för att få dem lackerade, det fixar ju min målare för halva priset...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 09:47

Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!

Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda till en Janne i Vårgårda, grattis Janne, som visserligen redan hade ett par piP (ek med mocka/läder baffel?) & iP. 19.00 var dom hämtade i Landvetter. Skönt att veta att dom hamnar i en ljudvänlig familj, he hee.

Detta gjordes pga att jag hade dom på jobbet & det var lite "lyxigt" så det var bättre att använda dom till att finasera L4 istället.

Han svänga förbi Ågrens/Lasse innan dom slog igen kl.18.00 & få med ett par svarta L4 hem.

Har först nu på morgonkvisten installerat dom efter att frugan/barnen lämnat hemmet som inget vet om dom nya L4 :oops:

Ville testa först så att jag blir nöjd annars hade detta paret få åka med mig till jobbet & vem vill väcka den björn som sover ;)

Låter prima so far, har bara kört ett varv med Kari Bremnes, Norwegian mood. Vem behöver porrsurfa på hifimag & Co när det är så här ljuvligt i soffan 8)

//JB
ps. skall försöka klämma in en bild under dagen
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-10 10:00

Så arbetar en tillverkare, man ser till att kunna leverera också!

Ser bra ut för Larsen!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-10 10:14

Sweet! Kommer gärna förbi en sväng och lyssnar! :)
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-10 12:01

Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-10 13:31

Nu blir jag grymt sugen. Jag har sålt mina lunor pågrund av körkort och kör numera med ett par hemmabyggen. Men dessa små hemmabyggen låter allt för tunt i mina öron. Och dom är väldigt neutrala inget som sticker ut alls. Det bara spelar typ. Visst är det trevligt med ett par neutrala högtalare men samtidigt så är dom ganska tråkiga dom förmedlar ingen glädje i musiken. Frågan är tror ni ett par larsen eller ett par sonab skulle kunna förmedla det jag söker ur ljudideal? Jag vill ha en högtalare som ger en stor ljudbild maffigt stort med bra djup och hyfsat bra focus. Dom ska inte låta tunt. Dom ska ha en portion värme och dom ska spela med en bra botten det vill säga gärna ner under 40hz i alla fall. Dom ska tåla att spela ganska högt jag vill kunna vrida på utan att det bottnar med diverse musik. Med andra ord skulle man kunna säga stort och maffigt men jag gillar tanken på att ha ett par små lådor. Nackdelen som jag ser den är att dom måsste stå mot vägg vilket jag just nu inte har möjlighet till. Men det löser sig när jag flyttar hemifrån så snart som möjligt. :) Är det någon som kan berätta hur lite mer detaljerat hur dom låter? Hur funkar det med bastunga låtar som infected mushroom och dylikt?

Skulle vara kul och höra ett par sonab eller larsen bra uppställda. Någon som vet var man kan få lyssna på ett par sådana i närheten av halmstad?

Grattis för övrigt affald det verkar vara en grymt bra högtalare.
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 14:09

Enligt specen karvar dom sig ner till 28Hz! men inte utan stöd från bakväggen så i ditt fall blir det troligtvis tunnt. Kan du ställa en träfiber skiva eller något annat lämligt/snyggt tillfälligt bakom som basstöd?

//Johnny
ps. slutar tidigare idag så det lär bli minst 2 timmars stereo utan skränande barn & "arga-tanten" 8O

Nästan så man får göra en effektiv låtlista för det är mycket som skall vevas fram ur L4.orna idag 8)

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-01-10 15:32

hmm eller så slänger jag ut mina bokhyllor till förmån för ett bättre ljud. Det har jag gjort innan dock har jag haft lite svårt att få plats med allt. En annan sammlar ju på högtalare och har snart runt 50st eller så. Inte för att det är mycket för jag har haft ca 70st som mest. Men dessa larsen lådorna verkar vara riktigt bra.

Du får lyssna som fasen idag och sen avlägga rapport. Pröva även att vrida på om du kan eller har lust. Det är ju det jag gillar mest med musiklyssning. Kräma på rehjält. 28hz e riktigt bra och räcker gott då jag kommer ta vid vid ca 40hz med basmoduler som hjälper dom med basen ner till ca 20hz i mitt rum
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-10 16:58

TCM skrev:Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.

De ska få sina (vita) på Måndag enl Larsen. Kan kanske dröja någon dag till eller så möjligen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 17:36

Miljöbilder:

Bild

Bild

Som synes blir det en del gips/spacklande, vid tillfälle dock...
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-10 17:50

Naqref™ skrev:
TCM skrev:Gratulerar - är också nyfiken på L4. Den närmsta återförsäljaren för mig är TV-Tjänst i Linköping, men dom hade tyvärr inte högtalarna hemma när jag ringde här om dagen. Jag vet inte hur bra återförsäljningslistan stämmer för tillfället. Dom sa att dom skulle få in dom om några veckor.

De ska få sina (vita) på Måndag enl Larsen. Kan kanske dröja någon dag till eller så möjligen.

Kanon! Tack för svaret. Det blir till att boka in ett besök (det finns ju inte så många andra anledningar till att besöka Linköping ;))
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-10 18:05

Finns dom någonstans i närheten av Örebro att provlyssna?
Jag vill ha ett par till vardagsrummet (om dom inte låter totalt skit :D)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-10 18:48

Affald skrev:Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!
Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda

Det verkar ogenomtänkt att du sålde dina piP innan du köpte de nya högtalarna, nu får du ju inte möjlighet att jämföra om dom nya verkligen är bättre än dom du sålde!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-10 18:56

paa skrev:
Affald skrev:Kunde inte låta bli att gilla Larsen 4, & för dom relativt små pengarna också!
Så jag annonserade ut mina fina vita piP för 4K & det tog 10 min. så var dom sålda

Det verkar ogenomtänkt att du sålde dina piP innan du köpte de nya högtalarna, nu får du ju inte möjlighet att jämföra om dom nya verkligen är bättre än dom du sålde!

piP hade han ju stod på jobbet?!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-10 22:02

För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-10 22:07

Kevin_Mitnick skrev:För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?

Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-10 23:29

paa skrev:

Jag ville främst få bättre ljud i bion & har haft piP uppställda tid. & det lät så bra det kan bli! men jag fick nästan hjärt infarkt varje gång smågrabbarna rusade förbi mellan soffan & stativarna, gulp...

Nu har jag en tillräckligt stabil & låg golvare som spelar tillräckligt bra, inte som piP men nära nog :)

Mina inbyggnads högtalare skall jag ta beslut på om några veckor om dom blir kvar eller skall ut för min fru var inte riktigt med på mina planer.
Om jag är man i mitt eget hus? vettekatten men tiden kanske hon tillåter dessa trevliga burkar :roll:

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-11 10:22

Gömma kabel:

Bild

Bild

Den svarta "ringen" är köpt i båtaffären, gängad för 10-11 mm hål men det går bra att trycka in den i gipsen, tydligen... 8O
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-11 11:03

Naqref™ skrev:
Kevin_Mitnick skrev:För 800kr extra får man alltså valfri färg? Är också sugen på ett par i Ferarri rött. Är det någon som har sett ett par i lack?, blir det snyggt?

Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Är det inte ljus bok istället för ask du menar? Eller har boken bytts mot ask numer?
Hursomhelst så brukar de där fuskmaterialen ha lite mycket
Jysk-känsla, folien som Larsen hittat är tvärtom riktigt bra. Jag tycker absolut att mina i körsbär ser riktigt lyxiga ut om man inte skärskådar dem...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-11 11:26

Wideglide skrev:Är det inte ljus bok istället för ask du menar? Eller har boken bytts mot ask numer?

Jag menar den där ljusa varianten som inte skulle funnits på marknaden om det inte fanns så många kärringar (av båda könen). ;)

Jo det är ovanligt lite "Jysk-känsla" över plastfolien John har hittat.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Vilka lackerade färger finns att tillgå..?

Inläggav Greensleeves » 2008-01-11 12:09

Naqref™ skrev:... För 800kr extra får man alltså valfri färg? ... Finns bara de i ljus ask och körsbär som är olackerade. Alla andra är lackerade. T ex de svarta här ovan. :)

Det vore fint om Larsen, på hemsidan, kunde sätta alla ut de (lackerade) färger som finns att tillgå för Larsen-högtalarna.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: Vilka lackerade färger finns att tillgå..?

Inläggav Wolfie » 2008-01-11 12:55

Greensleeves skrev:...
Det vore fint om Larsen, på hemsidan, kunde sätta alla ut de (lackerade) färger som finns att tillgå för Larsen-högtalarna.

Typ hela NCS eller RAL registret? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Jon

Inläggav Jon » 2008-01-11 13:32

Intressant tråd!
Jag överväger nämligen starkt att köpa ett par Larsen 4. Jag har nu ett par Dynaudio A72 (som jag tänker behålla) men eftersom vi har en liten lägenhet och det skall få plats med andra saker utom stereon så får jag gå ner till något mindre utrymmeskrävande tills dess att vi har skaffat något större.

Då dessa högtalare skall stå mot vägg och dessutom är små till storleken så skulle de bli perfekta. Enligt er så verkar ju ljudet också vara på topp, vilket naturligtvis är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-11 15:34

Jag trivs fortfarande med mina L4.

Körde av hela Alan Parsons: On Air, imorse & kunde inte annat än småle. Dock är basen något återhållsam på låg volym men inga problem vid normal familje lyssningsnivå :)

//Johnny
- THE DEAD END -

toffe

Inläggav toffe » 2008-01-13 00:06

Har varit och lyssnat på dessa Larsen 4 nu. Har aldrig hört en Carlsson eller något derivat så det var oerhört spännande :)

Blev helt klart posivit överaskad. De såg inte så mycket ut för världen men lät stort och ljudet fyllde verkligen rummet på härligt sätt.

Det enda negativa jag har att säga är väl att finishen var rätt dålig. DIY brukar till och med se proffsigare ut. Klisterlappen med logotypen höll på att trilla av ... men men, det är ju viktigare hur de låter.

Ska bli kul att se vad det blir av Larsen ...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-13 14:22

Visst kan jag hålla med om att den har något billig finich men den är ju billig. En folkets högtalare :)

Dessvärre får jag inte behålla mina i biorummet för frugan :cry:

Å andra sidan kan blir dom überbra på jobbet nu när mina piP gick vidare 8)
- THE DEAD END -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-13 14:38

Har säkert missat det, men vad är priset för dessa Larsen4? Och är det någon som vet vad priset på 6:orna kommer att bli?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 14:43

L4 = 6kkr. L6=12kkr

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-13 14:46

Naqref™ skrev:L4 = 6kkr. L6=12kkr

Thank's..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-01-13 16:56

Färdigbyggda?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 17:14

Koffe skrev:Färdigbyggda?

Jepps. Bara slanta upp, kånka hem kartongerna, lyfta ur högtalarna och koppla in dem. :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-01-13 18:21

hur skulle du beskriva ljudet i förhållande till piP:arna?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2008-01-13 19:18

Affald skrev:Visst kan jag hålla med om att den har något billig finich men den är ju billig. En folkets högtalare :)

Dessvärre får jag inte behålla mina i biorummet för frugan :cry: Å andra sidan kan blir dom überbra på jobbet nu när mina piP gick vidare 8)

Å nej! inte en till under toffeln.

;)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2008-01-13 20:24

Bra pris! Finns det något datablad eller motsvarande med vilket man kan utläsa specifikationer och skillnader mellan de båda modellerna?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 21:45

Glebster skrev:Bra pris! Finns det något datablad eller motsvarande med vilket man kan utläsa specifikationer och skillnader mellan de båda modellerna?

Har inte mätt färdigt på L6 (eftersom den inte är produktionsfärdig (men snart!)) men kan väl säga som så att den är en något lättare last, har kanske 1-2dB högre verkningsgrad, är avstämd 2Hz lägre (med motsvarande lägre gränsfrekvens) och är 12mm högre.

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-13 23:42

Är det någon som hört både L4 och L6 som kan beskriva hur L6 låter, och när man kommer att kunna köpa L6? Jag har kollat runt på detta forum och Googlat lite men inte hittat något kring detta...EN fågel har viskat i mitt öra att en L6 har demats för vissa men att det var något som inte var riktigt bra med dessa :?: att Larsen därför valt att omarbeta dem men det är hörsägen så jag vet ju inte.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-14 00:13

Båda visades på smygpremiären i Trollhättan i höstas, det som hände var att nån varit lite snabb med lödkolven i filtret vid lyssningen på L6. Det hela var snabbt avhjälpt och hemma hos AVR 7000 lät de helt suveränt. Nåt annat har jag inte hört några fåglar kvittra om... :wink:
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-14 02:19

Förlåt om jag lånar tråden till en fråga:

Kommer larsen att släppa någon center och kanske bakhögtalare att komplettera L4/L6 med?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-01-14 08:28

Japp
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-14 08:37

Larsen kommer att släppa en center/surround i vår, jag fick ett mail där han sa att de första lådorna kommer hem i början på 2008.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-01-14 09:27

Britt-Gunnar skrev:hur skulle du beskriva ljudet i förhållande till piP:arna?

Hmm, spontant tycker jag L4 låter luftigare men piP levererar mera "knuff" i basen.

Jättesvårt att säga men en högtalare som skall stå diktan vägg har ju mycket att vinna på 2 två plan, basstöd & WAF även om det inte gick hem hos frugan denna gången :cry

piP vs L4 kanske inte helt rättvist mot L4.
En match mellan piP & L6 är nog det ultimata mötet mellan kombatanterna :twisted:

//Johnny
ps. nu har barnen ilat till skolan så nu är min heliga timme framför stereon inne.
I PS3.an snurrar Allan Taylor, Looking for you (stockfisch) & man kan nästan undra om det är pissestånd man har eller vadå, he hee ;)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-15 16:02

cy_berg skrev:Är det någon som hört både L4 och L6 som kan beskriva hur L6 låter, och när man kommer att kunna köpa L6? Jag har kollat runt på detta forum och Googlat lite men inte hittat något kring detta...EN fågel har viskat i mitt öra att en L6 har demats för vissa men att det var något som inte var riktigt bra med dessa :?: att Larsen därför valt att omarbeta dem men det är hörsägen så jag vet ju inte.

Nej L6 är inte omarbetade efter världspermiärdemon däremot så är det fel som fanns på den vänstra högtalaren åtgärdad. L6 kommer att kunna lyssnas på på Gignosmässan nu i början av Februari. Förhoppningsvis kommer de första leveranserna igång ett par veckor senare.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-15 16:09

Naqref™ skrev:Nej L6 är inte omarbetade efter världspermiärdemon däremot så är det fel som fanns på den vänstra högtalaren åtgärdad. L6 kommer att kunna lyssnas på på Gignosmässan nu i början av Februari. Förhoppningsvis kommer de första leveranserna igång ett par veckor senare.

Kommer det att spelas på L4 på Gignosmässan också?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-15 16:12

TCM skrev:Kommer det att spelas på L4 på Gignosmässan också?

Jess.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-01-15 20:10

Tror det kommer behövas nåt kösystem på mässan (kölappar?) :wink:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-16 00:01

Stefan skrev:Tror det kommer behövas nåt kösystem på mässan (kölappar?) :wink:

Jag frågade först! :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-16 00:18

Stefan skrev:Tror det kommer behövas nåt kösystem på mässan (kölappar?) :wink:

För några år sedan (i lärarhögskolans lokaler) delade man ut gratisbiljetter (kölappar) med tidsangivelse till halvtimmes-demo med Wilsonhögtalarna, funkade perfekt. Däremot var det fullständig tokträngsel i Carlssonrummet.
Jag tror det skulle vara en mycket god lösning med något liknande. Känns mycket mer exklusivt att ha fått en personlig biljett, och så slappnar man av och lyssnar bättre, och det blir inte ett evigt spring i dörren heller!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-16 08:41

paa skrev:För några år sedan (i lärarhögskolans lokaler) delade man ut gratisbiljetter (kölappar) med tidsangivelse till halvtimmes-demo med Wilsonhögtalarna, funkade perfekt. Däremot var det fullständig tokträngsel i Carlssonrummet.

Fast det har inte med biljetterna att göra, utan att folk ville vara där det lät bäst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 09:45

XTZ gjorde liknande med bokade spelningar förra året på Sheraton.

Fick både ris och ros för det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-16 10:16

Är väl inget stort problem. Är ju bara att växelvis spela opera eller traschmetal med jämna mellanrum för att få folkbyte i lokalen. :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Nyckelharpor och trianglar som främsta vapen...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-16 11:43

Naqref™ skrev:Är väl inget stort problem. Är ju bara att växelvis spela opera eller traschmetal med jämna mellanrum för att få folkbyte i lokalen. :twisted: :wink:

Hjälper inte detta för att åstadkomma cirkulation hos besökarna, får väl ännu tyngre artilleri användas. Här tänkar jag osökt på musik dominerad av fina instrument som dragspel och nyckelharpa. I nödfall går det naturligtvis även att tänka sig musikstycken präglade av ett intensivt och besynnerligt hamrande på det ljuvliga, ehuru entonigt klingande instrument vi kallar triangel.

Ähum.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-16 12:02

Inget av de alternativen ni nämner fungerar. Samtliga har nämligen alldeles för hög andel anhängare.

Det finns en klockren lösning: Låt mig sjunga akapella och rummet kommer omedelbart tömmas.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-16 12:05

Kaffekoppen skrev:Inget av de alternativen ni nämner fungerar. Samtliga har nämligen alldeles för hög andel anhängare.

Det finns en klockren lösning: Låt mig sjunga akapella och rummet kommer omedelbart tömmas.

Var det inte första avsnitten av Idol med alla dårar som hade flest tittare? Frågan e vad som funkar egentligen. kanske att ta bort Carlsson-skylten och sätta dit en Proson eller Genexxa-skylt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-16 12:24

Där kommer inte sitta en Carlssonskylt. ;)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Skönsång med Kaffekoppen och M A Numminen...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-16 16:49

Kaffekoppen skrev:... Låt mig sjunga akapella och rummet kommer omedelbart tömmas.

Och hjälper inte det, går det ju alltid att prova en vokal-duett bestående av dig och... eh... Mauri Antero Numminen... med väl valda låtar...

... Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-02-13 11:57

Säljes
Too bad man...
Är det bara pga frugan du säljer? Är du fortfarande nöjd med hur de låter?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-02-13 11:59

En sådan intolerant och egoistisk fru skulle jag byta omedelbums. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-02-13 12:25

Morello skrev:En sådan intolerant och egoistisk fru skulle jag byta omedelbums. 8)

Word!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-13 13:27

Det är frugan som tar sig ton :oops:

Tog en kalkylerad rövare när jag "impulsköpte" Larsen 4 & undlät mig informera ers höghet hemma innan :roll:
Ville prova dom först så det lät bra innan hon skulle få veta att jag köpt dom (åker till jobbet först 9,30, har således 2 timmar "egen" tid framför en dubbel espresso & 2-kanals Nirvana) så gissa om jag sov bra den natten dom låg & hoppade i bilen, he hee.
& ingen var gladare än jag när hon åkte till jobbet, he hee :twisted:

Efter en snabb uppställning:
Bild
så lät det precis så bra som jag ville ha det i bion (4:1) men tanten ville inte kompromissa med det estetiska VS den ypperliga ljudvinsten :(

Har haft dom på jobbet några dagar men får inte till placeringen bra bland alla mina hyllor/bokhyllor (brist på fria väggar) så det är bättre att låta dom gå vidare...

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-13 13:47

Nej då, behåll Larsen-burkarna, helt klart överreagerar tanten din! Ta med dig henne när/om du kommer över till mig nästa lördag 23/2. -Då får hon ett annat perspektiv på hur besvärande de är ur hennes städperspektiv samt vilken synnerligen hänsynsfull man du är som investerat i storleksmässigt diminutiva högtalare. Kan jag klämma in 7 st a´ca 180 L + 4 st på ca 20 L i ett vanligt vardagsrum (med bibehållet gott förhållande :) ), kan inte dina Larsen-högtalare rimligtvis vara till något som helst egentligt besvär. :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-13 15:05

Tackar för inbjudan men måste tyvärr tacka nej!
Åker nämligen till Egypten/Huruguada el. hur det nu stavas på tisdag 19 - 26/2 med hela familjen & några till...

Sedan är hon bestämmd på Larsen punkten :evil: spelar ingen roll vad jag gör el. säger.
Men hon är iallafall med på att jag får uppgradera mina inbyggnads högtalare, frågan är bara till vadå :?: förslag önskas, lådvolymen är ca. 22 L, ynka 70 mm djupt & 560x560 mm. Kan såga sönder reglarna om jag måste.
Känner mig ganska så openminded nu.
Har sneglat på dessa:
Bild

men bara 2 st till 4:1 igen...

//Johnny
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-13 15:19

Då skall du helt klart kolla in och höra med Ino Audio om deras Cinema Concept serie som är exakt detta - inbyggnadshögtalare :-) Du kommer att gilla det, och frugan med :-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-13 15:29

Problemet är att IÖ helst vill bygga om hela väggen från början... & det blir för mycket jobb...
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-13 15:39

nejdå bara riv och bygg nytt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-13 16:06

Nja, köket står på tur & hon lär inte vänta på att jag skall smacka på bioväggen något mera på ett bra tag...
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2008-02-13 16:09

Guud va sugen man blir på å skaffa fruntimmer... eller inte :lol:
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 16:37

Affald skrev:Problemet är att IÖ helst vill bygga om hela väggen från början... & det blir för mycket jobb...

Skulle krångla med IÖ iallafall och förklara att det är det bästa i en icke optimal värld, och det ger dig dessutom förutsättningar att få det ännu bättre om du skulle ha möjlighet att bygga om väggen framöver.

Således, köp inte nya skräp inwall-högtalare, se till att få dit riktigt fina saker.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-13 18:32

Sålda :cry: , hamnar i Uppsala för 2-kanal :)
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2008-02-13 19:09

Får man fråga om du fick 6000:- för dem som du begärde?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-02-13 20:07

har du satt in kontaktannons åt frugan? :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 20:10

Jävla gnäll på frugan!

Hon reagerade precis som jag skulle gjort om det stod en golvsymaskin på vardagsrumsgolvet framför TVn. Det är svårare att städa då!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-13 21:05

Affald skrev:Sålda :cry: , hamnar i Uppsala för 2-kanal :)

Frugan hamnade i Uppsala?
11010000

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-14 10:03

Stranne skrev:Får man fråga om du fick 6000:- för dem som du begärde?

Nästan, bjussade på bussgods till Uppsala vad det nu kan kosta?

Men oj vad förvånad han blir när frugan hoppar ur ena lådan & bestämmer, he hee :lol:
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-02-14 12:43

Affald, for fan, ryck upp dig! :lol:
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-02-14 12:51

Tråden påminner mig om alla tiders bästa löpsedel. Jag kommer aldrig att glömma när jag rullade in på macken och läste löpet till Aktuell Rapport:

Byt ut kärringen redan i kväll - stor kontaktannonsbilaga!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-14 17:07

Kanske denna videon hjälper oss som tofflar hemma för att få tanten att fatta allvaret:
Nu åker du ut, kärring
he hee :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ingen är gladare än jag, Frugan lev. med Larsen 4 & kanske ett par Larsen 6 är på G & får placeras var som helst i huset
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-02-14 17:31

Affald skrev:Kanske denna videon hjälper oss som tofflar hemma för att få tanten att fatta allvaret:
Nu åker du ut, kärring

Ingen är gladare än jag, Frugan lev. med Larsen 4 & kanske ett par Larsen 6 är på G & får placeras var som helst i huset

Förtydliga? Är det alla hjärtansdag present från frun?
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-14 18:01

tiefenmesser skrev:
Affald skrev:Kanske denna videon hjälper oss som tofflar hemma för att få tanten att fatta allvaret:
Nu åker du ut, kärring

Förtydliga? Är det alla hjärtansdag present från frun?

Enligt videon borde det vara mera en avskeds present, eller hur ;)
http://www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=48d4fed9d4eddafce6fbd90c5a3ce45f
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-15 00:04

Din sluga plan för att finansiera Larsen 6-inköpet är redan avslöjad en bit ner i den här tråden http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21942 :wink:

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-02-15 09:06

Intressant detta, jag köpte mig ett par Larsen 4'or för två veckor sedan, eller rättare sagt jag lånade hem ett par för en månad sen.

Innan hade vi ett par golvare ca 1,30 höga. Frugan gick ner i någon form av depression när jag lämnade tillbaka dem, nu är hon helt lyrisk över våra "stilrena" vita Larsen 4'or.

Så jag måste säga att jag lyckade sälja in det ganska bra, men nu vill jag ha två till som bakkanaler, det är värre dock så hag jag blivit lovad att jag får handla Larsen centern när den kommer om ett par månader.

Så bli inte förvånad om det kommer ut en bättre begagnad fruga och två Larsen tomlådor på blocket.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-15 10:29

Realelwood,
varför inte ett par L6 fram & skita i centern? nästan samma pengar skulle jag tro!

Jag var jättenöjd med mina små L4 men eftersom bion tillhör en uppenplanlösning med redan inbyggda högt. så är det bara att lyda order... :oops:

/JB
edit. L6 är ju marginellt större än L4 så storleken kan ju inte vara avgörande i ditt fall eller?
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-02-16 22:26

Jag beställde ett par Larsen 4 i veckan, ser verkligen fram emot dessa. Blev fast efter att ha lyssnat på OA-58 och OA-52.3 en gång i tiden och då det slutligen blev dags för uppgradering var valet enkelt.;)

Ska bli intressant att höra Larsen 6 när de släpps och jämföra, kan absolut tänka mig sådana någon gång i framtiden.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Blir månne Larsen en ny komet på hifi-himlen..?

Inläggav Greensleeves » 2008-02-19 16:40

AVR4000 skrev:... Ska bli intressant att höra Larsen 6 när de släpps och jämföra, kan absolut tänka mig sådana någon gång i framtiden.

Med det intresse som har skapats för detta märke, tror jag din förväntan kan ha någon slags avspegling även på gruppnivå. Om firman Larsen lyckas komma ut med ett antal modeller, i varierande prisnivåer, som pga. sin konstruktion låter påtagligt bättre - i vanliga vardagsrum - jämfört med vad många konkurrenter i samma prisklasser gör, kan nog Larsen ta många marknadsandelar rätt snabbt. Inbillar jag mig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-02-19 17:07

Som en notorisk glädjedödare vill jag bara påminna herrarna om placeboeffekten. Jag vet att jag talar till forumets kärna av placebobejakare (de som inser att placebo kan spela oss ett spratt) och just därför kan det vara på sin plats med denna påminnelse, det är så lätt att bli fartblind eller att se kameler...

Jag har inte hört Larsen. Och det faktiskt gör det lättare för mig att skriva detta inlägg. Vad är det som talar för att placebomekanismen kan ha gjort sig gällande här? Nyhetens behag. Känsla av att vara rebell. Kansk ett behov att måla en och annan på näsan. Jämförande omdömen, icke uppbackade av åtm blind A/B testning (gentmot SSC/Carlsson). Alltså precis samma faktorer som anförs av oss* gentemot entusiastiska omdömen hos mera subjetivistiskt inriktade medlemmar.

*Jag tillhör också den E/F och BT-vänliga skaran.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-02-19 17:46

dimitri skrev:Som en notorisk glädjedödare vill jag bara påminna herrarna om placeboeffekten.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-02-27 17:10

dimitri,
ta nu å knalla in på Ågrens & lyssna på dessa trevliga & ej plats/golvytekrävande burkar.
Sedan kan du fylla på med dina personliga intryck i tråden :)

//Johnny
ps. mina L4 hamnde hos en Faktiskt polare, bulan :D

edit, felstavat namn. :oops:
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
amortsell

Inläggav amortsell » 2008-08-08 21:31

Bara en kort uppdatering om vad som hänt med just dessa exemplar av L4, dvs de som ursprungligen var Affalds. "Bulan" kör vidare med piP + någon av baslådorna.

L4:orna finns numera hemma hos min tjej i Örebro. Jag hade i och för sig i början av denna sommar redan köpt ett par piPs att ha hemma hos henne, men likt L4:ornas ursprunglige ägare var hon rädd att de skulle springas omkull där de stod. Slog därför till på dessa L4 som jag såg på annons någon vecka senare. De står ju något stabilare än piPs på stativ och SD-fötter, och piPs fick därmed åka hem till mig.

Dock har tjejen varken klagat på piPs eller L4, trots att jag helt enkelt kommit och ställt in dem i _hennes_ hem...

/Anders

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-08 21:52

amortsell skrev:Dock har tjejen varken klagat på piPs eller L4, trots att jag helt enkelt kommit och ställt in dem i _hennes_ hem...

Gift dig med henne snabbt som attan ! :wink:

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-08-13 15:43

Toleranta hifi-fruar finns! Jag har en! :P

Detta släpade jag hem i bilen från Helsingfors och ställde i gillestugan utan ett ord. Accepterades av HSB (hon som bestämmer). 150cm höga, 65 cm breda och 80kg styck. De är nu pga möbleringstekniska samt ljudmässiga (religiösa?) skäl utbytta mot Ino pi60s :wink: .

/stefan

Sorry för OT :oops:

Bild

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-08-13 16:08

Ett måste att skåda ännuengång:

Larsen 4

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2008-08-13 19:44

stefanolo skrev:Bild

Den där förstärkaren är ju himla bra
Har en själv :mrgreen:

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-08-13 20:22

Audion Silver Night Stereo MkII 2A3. Skönt ljud! :P Nu utbytt mot en Rotel RB-1090. Transparent! :P :wink:

/stefan

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-08-13 21:06

Affald skrev:Ett måste att skåda ännuengång:

Larsen 4

//JB

Den är ju för skön :D :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Köpråd