Då var det dags för en mp3 spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Då var det dags för en mp3 spelare

Inläggav Kribban » 2008-02-14 20:39

Har stora bekymmer med att bestämma mig för vilken mp3 spelare jag ska ha :?

Jag har investerat i ett par AKG K518Dj som jag förövrigt är väldigt nöjd med :)

Jag är väldigt förälskad i Itunes efter att verkligen ha gett det en chans men jag ser inte det som ett krav eller en anledning att välja en Ipod.
Jag har försökt att hitta någon information angående uteffekten på Ipod men utan resultat. Jag tror dock inte att det bör vara några problem med mina lurar.

Har även försökt skaffa så mycket information som möjligt angående Iaudio´s modeller och en fördel de har är ju möjligheten att spela upp FLAC. Visserligen så har jag all min musik i mp3 320 kbs samt Apple Lossless så det argumentet är inte så viktigt.

De spelare som det lutar åt är

Ipod Classic 160 GB (är lite orolig för hårddisken dock)
Iaudio D2
Iaudio 7 16 GB
Ipod Nano 8 GB

Är det någon som har jämfört Iaudio med Apple´s modeller?
Synpunkter?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-14 21:33

Många intressanta frågor. Min flickvän har provat mina K518 DJ med sin iAudio 7. Emma säger att "det blir för lågt ljud". Den är alltså antagligen lite för svag för lurarna.

Jag är själv väldigt nyfiken på hur kombinationen av iPod touch och K518 skulle vara... läser den här tråden med intresse!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-14 21:36

Hmm... Det slår mej nu att jag inte har bytt ut firmwaren i Emmas 7:a. Antagligen är det den "europeiska volymspärren" som spökar. Det skall jag prova. I D2 var det bara att ladda hem en uppgradering av mjukvaran och säga att man var amerikan. Sen var spärren borta :-)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-02-14 22:13

Är inte D2an nedlagd ? eller är de iAudio som bytt generalagent eller vad var det nu ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-14 23:50

Koffe skrev:Hmm... Det slår mej nu att jag inte har bytt ut firmwaren i Emmas 7:a. Antagligen är det den "europeiska volymspärren" som spökar. Det skall jag prova. I D2 var det bara att ladda hem en uppgradering av mjukvaran och säga att man var amerikan. Sen var spärren borta :-)

Måste fråga, tror du det är spärr i iAudio4'an också?? Ah jag kan ju testa helt enkelt. :) (firmwareuppgradering alltså?)

Om du trivs med iTunes osv, är det inte i stort en smaksak det hela? :) Jag tycker att du i så fall ska försöka testa handhavandet och känslan för att hamna rätt. Du har inte med Creative zen vision M, nåt speciellt där...?

Är det bara musik som ska spelas, i huvudsak?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-14 23:50

Nanon är bra om man står ut med att inte få något mer än en mp3/wav/mp4-spelare om man inte har en mac...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-15 11:47

Nu har jag lekt lite med en Ipod Touch. Jag är förälskad :oops: Underbart gränssnitt och riktigt coolt. Polaren kom och visade upp den.

I och med att jag har 78 gb 320 kbs mp3 så lutar det ändå mot en Classic. Jag har så vårt att välja vilken musik jag vill ha med mig så en spelare som tar allt vore att föredra.

Ska testa mina lurar på Ipod Touch på måndag och höra om det räcker till.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2008-02-15 12:28

Är du ute efter riktigt bra ljud så skall du nog kolla på andra spelare än apples. Iriver har riktigt bra ljud i de spelare jag testat.

Jag har dock inte testat ipod touch, den kanske är bättre, men kanske kan vara värt att köpa den ändå för dens andra funktioner även om iriver har bättre ljud..

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-15 14:20

adzer skrev:Är du ute efter riktigt bra ljud så skall du nog kolla på andra spelare än apples. Iriver har riktigt bra ljud i de spelare jag testat.

Jag har dock inte testat ipod touch, den kanske är bättre, men kanske kan vara värt att köpa den ändå för dens andra funktioner även om iriver har bättre ljud..

Har du testat den senaste generationen eller är det taget från de äldre varianterna? Vad tycker du det är som låter fel?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2008-02-16 01:55

Slartibartfast skrev:
adzer skrev:Är du ute efter riktigt bra ljud så skall du nog kolla på andra spelare än apples. Iriver har riktigt bra ljud i de spelare jag testat.

Har du testat den senaste generationen eller är det taget från de äldre varianterna? Vad tycker du det är som låter fel?

[slrt]

Nej jag har inte testat nya generation, men jag har inte hört något om att det skulle vara någon skillnad.
Inget låter fel, iriver låter bara bättre.
Fast touch och iphone hörde jag skulle ha bättre ljud än classic, om det stämmer vet jag dock inte.
Jag tycker absolut du skall testa en touch. Själv skall jag nog byta ut min iriver mot en iphone just för alla andra funktioner, ljudet duger sas.
Jag menar bara att det kan vara värt att kolla på iriver med.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-16 19:59

adzer skrev:Nej jag har inte testat nya generation, men jag har inte hört något om att det skulle vara någon skillnad.
Inget låter fel, iriver låter bara bättre.
Fast touch och iphone hörde jag skulle ha bättre ljud än classic, om det stämmer vet jag dock inte.
Jag tycker absolut du skall testa en touch. Själv skall jag nog byta ut min iriver mot en iphone just för alla andra funktioner, ljudet duger sas.
Jag menar bara att det kan vara värt att kolla på iriver med.

Jag tycker ljudet är helt klart dugligt i nanon. Hörlurarna sätter nog en ganska snäv begränsning i sig och jag är inte säker att jag ställt de enorma kraven eller har testat runt särskilt mycket.

Problemet ligger bara i frågan om vilken sorts dator man har anser jag!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2008-02-16 22:38

Slartibartfast skrev:
Jag tycker ljudet är helt klart dugligt i nanon. Hörlurarna sätter nog en ganska snäv begränsning i sig och jag är inte säker att jag ställt de enorma kraven eller har testat runt särskilt mycket.

Problemet ligger bara i frågan om vilken sorts dator man har anser jag!

[slrt]

Dugligt absolut, men måga på detta forumet verkar vara audiofiler som skall ha bästa möjliga ljud, vilket jag isf håller med om, och då är inte ipod bäst, tyvär.
Har du riktigt bra lurar innan eller skall du köra med medföljande eller ett par billiga snäckor är ju också värt att fundera på.

Vad har datorn med saken att göra?

niclas

Inläggav niclas » 2008-02-16 22:51

Trivs du bra med itunes samt har musiken prydligt taggad där så känns en ipod av någon modell rätt givet tycker jag. Har haft både en iriver samt ipod och jag tycker ljudkvaliteten är tillräckligt bra i bägge, så länge man inte använder eq´n i ipoden, den är nämligen kass.. ;) I handhavande tycker jag ipoden är klockren! Väljer du en nano tycker jag du ska spana efter en gen 2, bästa modellen enligt mig. 8)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-16 23:48

Jaha då slår jag ett stort slag för d2an. Tack koffe förövrigt för din fina blogg eller test om den. Det avgjorde det hela i samband med att jag testade den lite på jobbet. Ljudet i denna är otroligt bra. Dock så var som sagt ljudtrycket lite dåligt i början. Jag uppgraderade firmwaren till 2,53 vet dock inte om det var en svensk version eller ej? Vart kan man finna den amrikanska versionen av firmwaren som gör att man slipper volymspärren?

I övrigt har spelaren allt man kan önska och lite till. Jag hade en ipod den amerikanska versionen med ljuddelen utan spärr en nanon gen 2 4gb och den har inte en chans. Visst den kan spela lika högt och lite till men i övrigt så inte en chans d2an är fantastisk i ljudet och sen funkar video delen grymt bra i den också :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-18 09:24

Nu har jag provat mina AKG K518DJ med en Ipod Touch. Det lät väldigt bra :D Över förväntan. Det enda som jag reagerade på var att jag inte kunde spela extremt högt. Misstänker att det har med volymbegränsningen för EU som ställer till det. Dock räcker det till.

Handhavandemässigt så är Ipod Touch en dröm :D

Jag ska prova med en Ipod Classic efter lunch :lol:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-18 10:08

Är det garanterat att man slipper volymbegräsningen om man köper en ípod i USA?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-18 13:46

Nu har man haft lunch och har provlyssnat en Ipod Classic 160gb.
Det enda jag kan säga att det är samma ljudnivå som Ipod Touch.

Jag läste att skillnaden mellan en europeisk är 100 db resp 105 db. Hur mycket gör de sista 5 db?

Jämförde även med mellan Koss Porta Pro och AKG K518DJ och K518DJ var utan tvekan att fördra :D
Koss Porta Pro kommer dock fortfarande att användas på jobbet :)

Kan inte riktigt släppa D2:an. Den verkar alla vara nöjda med.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 17:59

Kribban skrev:Jag läste att skillnaden mellan en europeisk är 100 db resp 105 db. Hur mycket gör de sista 5 db?
MVH Christer
5 db är rejäl skillnad!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-18 19:32

Visst är 6 dB på marginalen en fördubbling av den upplevda volymen?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-19 00:24

Jag såg något som heter goPod nämnas.
OBS! Jag vet inget om detta - inga garantier.

google goPod

http://gopod.free-go.net/
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-19 12:49

adzer skrev:Har du riktigt bra lurar innan eller skall du köra med medföljande eller ett par billiga snäckor är ju också värt att fundera på.

Vad har datorn med saken att göra?

Tycker helt klart fortfarande att man inte kan få en tillräcklig HIFI-upplevelse med lurar, inte för att dom inte klarar hela registret utan för att dom är lurar och aldrig kommer vara annat. Jag har ju lagt ungefär lika många pengar på mina lurar som på min spelare. Jag vet att gamla iRiver samt att iAudio har starkare förstärkare i sina spelare - men att de låter så jäkla mycket bättre håller jag inte med om. Därför som jag undrade hur du menade med iPod.

Om man har ägt en iPod av senaste snitt och samtidigt inte ägt en Apple-dator så vet man vad jag menar med datorproblemen! De har ju krypterat databasen och sett till så du inte kan använda hälften av leksakerna om du inte har Mac. Man har ju bara för en kort tid sedan sluppit använda iTunes och iTunes är ju verkligen inte byggt för att användas på Windowsbaserade datorer!

Fast om man står ut med det så är det ju inga problem.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-19 23:05

Vet inte om nån förrutom jag har det som krav att spelaren måste ta LR6/AA batterier!! i värsta fall kan AAA/R03 duga men dom har som mest 900mAh, bra AA har uppemot 3000mAh.

en iriver (tror den ger 2x15 el 18mw) med AA batteri klarar att driva sennheiser hd25 med bravur, använder som mest 50% av volymen;

shure e2c utan problem, använder som mest 30-35% av maxvolymen.

sennheiser hd650, går att spela idiothögt om man vill, ca 75% av volymen kan gå åt om man vill ha högt.

irivern låter likvärdigt med min mixer vad gäller ljudkvalitet, jag hör ingen skillnad på dom 2 den, irirvern är dock lite "gammal" nu, bara 1gb. men tror det finns nya modeller som tar AA/LR6.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Köpråd