Moderator: Redaktörer
ronnyx skrev:musikalisk kabel
ronnyx skrev:Det var tydligen känsligt att prata om en kabels påverkan på det totala soundet.
ronnyx skrev:Tack Kaffekoppen ! Kabeln ska sitta mellan Marantz CD och en Creek förstärkare. Det är inte lätt att välja komponenter och i detta fallet kabel som ska harmoniera ihop. Speciellt när man inte kan lyssna på samspelet.
Jag ställde några frågor eftersom jag tyckte att du var litet oklar. Om du inte vill svara på frågorna är det OK, men de var inte menade att vara ovälkomnande på något sätt.ronnyx skrev:Det är inte lätt att känna sig välkommen här av dig Almen.
Håller helt med! Det dröjer ett tag att sno ihop ett par.Haakan_W skrev:jag tycker iofs att 1000kr är helt ok pris....jag värderar min egen tid betydligt högre (om jag skulle löda ett par själv dvs)....
Rydberg skrev:Håller helt med! Det dröjer ett tag att sno ihop ett par.Haakan_W skrev:jag tycker iofs att 1000kr är helt ok pris....jag värderar min egen tid betydligt högre (om jag skulle löda ett par själv dvs)....
woland skrev:Ja, det är en korrekt konstruerad kabel. De elektriska parametrarna är bland det bästa som går att få i kabelväg. Oavsett pris. Jag har hela anläggningen kopplad med dem, förutom en balanserad Supra mellan för- och slutsteg där avståndet är över fem meter.
Bra kontakter, bra skärmning och skräddarsydd i rätt längder.
Mvh
Callisto skrev:woland skrev:Ja, det är en korrekt konstruerad kabel. De elektriska parametrarna är bland det bästa som går att få i kabelväg. Oavsett pris. Jag har hela anläggningen kopplad med dem, förutom en balanserad Supra mellan för- och slutsteg där avståndet är över fem meter.
Mvh
Kan du speca egenskaperna och motivera varför det är bland det bästa som går att få.
dimitri skrev:Callisto skrev:woland skrev:Ja, det är en korrekt konstruerad kabel. De elektriska parametrarna är bland det bästa som går att få i kabelväg. Oavsett pris. Jag har hela anläggningen kopplad med dem, förutom en balanserad Supra mellan för- och slutsteg där avståndet är över fem meter.
Mvh
Kan du speca egenskaperna och motivera varför det är bland det bästa som går att få.
Bra och befogad fråga.
Borde kunna accepteras/avkrävas allt annat. Även favvohögtalare eller förstärkare.
dimitri skrev:Callisto skrev:Kan du speca egenskaperna och motivera varför det är bland det bästa som går att få.
Bra och befogad fråga.
Borde kunna accepteras/avkrävas allt annat. Även favvohögtalare eller förstärkare.
Magnuz skrev:Max_Headroom skrev:1000 spänn är för mycket för en signalkabel, så är det bara.
Japp. Jag förstår inte hur man ens kommer på tanken att köpa den.
Naqref™ skrev:Magnuz skrev:Max_Headroom skrev:1000 spänn är för mycket för en signalkabel, så är det bara.
Medhåll igen.
Laila skrev:Är diskussionen "riggad" ?
Callisto skrev:Det går tydligen inte få veta t.ex vilken kapacitans kabeln har, trist. Om någon säger att det är bland den bästa kabel som finns anser jag det rimlligt att man då också kan argumentera för det.
Rydberg skrev:Callisto skrev:Det går tydligen inte få veta t.ex vilken kapacitans kabeln har, trist. Om någon säger att det är bland den bästa kabel som finns anser jag det rimlligt att man då också kan argumentera för det.
Kapacitans, 55pF per meter (betänk 75Ohm karakteristisk impedans). Dubbla skärmar, vävd och folie som verkar har låg resistans => låg brumnivå även vid lite längre längder.
Happy?
paa skrev:dimitri skrev:Callisto skrev:Kan du speca egenskaperna och motivera varför det är bland det bästa som går att få.
Bra och befogad fråga.
Förstår faktiskt inte vad du menar här Dimitri.
Menar du kanske att t.ex jag kan avkräva en fullständig spec av dina favvohögtalare? "Fullständig spec på dina högtalare av dig", skulle jag nog formulerat det i så fall, men det är alltför många oklara syftningar för att kunna lista ut vad som menas.
Och vad betyder: "Borde kunna accepteras allt annat"?
Kaffekoppen skrev:Impedance:75R; Conductor make-up:1/1mm; Diameter, External:6.45mm; Material, conductor:Copper; Material, primary insulation:Polyethylene
Naqref™ skrev:Magnuz skrev:Max_Headroom skrev:1000 spänn är för mycket för en signalkabel, så är det bara.
Medhåll igen.
matereo skrev:Vet ej om jag är lite trög nu på morgonen, och om Kaffekoppens bild inte skämtsamt(eller ironiskt) föreställde lite vanlig och säkert lika bra RG62!??
paa skrev:Har den verkligen transparent inre isolering?
Jag tror ändå att bilden visar en RG62.
tvett skrev:rhenrics:
Hur ska du lyckas sälja dem för 1000kr/paret?
Ragnwald skrev:Naqref™ skrev:Magnuz skrev:Max_Headroom skrev:1000 spänn är för mycket för en signalkabel, så är det bara.
Medhåll igen.
Men... bara enbart 4st bra kontakter kostar ju 500:- - 600:- sedan ska det till en anständig kabel + en del lödarbete. Och 25% moms.
Denna kabel är ju rent svinbillig, ett kap.
matereo skrev:Jag har köpt WBT, SME och andra dyring kontakter och har aldrig fattat på vilket sätt de är bättre än vissa välkonstruerade no-name? Ibland hittar man ju tom närmast identiska no-name kontakter för 40-50 kr paret.
Ragnwald skrev:Denna är den ända som tillåter lödning av samtliga ledare och kostar 40:-/st. Blir 160:- för 4st.
Bara 2st. WBT-kontakter kostar ju lika mycket som denna färdiga kabel.
BengtO skrev:Ragnwald skrev:Denna är den ända som tillåter lödning av samtliga ledare och kostar 40:-/st. Blir 160:- för 4st.
Är det inte rätt stor skillnad jämfört medBara 2st. WBT-kontakter kostar ju lika mycket som denna färdiga kabel.
Ragnwald skrev:rhenrics skrev:fyra bra kontakter från biltema kostar 80 spänn inkl moms
Denna är den ända som tillåter lödning av samtliga ledare och kostar 40:-/st. Blir 160:- för 4st.
ronnyx skrev:Nu har jag i alla fall beställt ett par Dark Serpentineoch dom finns att köpa från www.innotec.se
tvett skrev:En distribuerad, marknadsförd kabel såld genom butik känns dyrare än en hemmapulad? Nej nu växer pepparn...
rhenrics skrev:Nån som vet vilken kabel (eller likvärdig) som används för Dark surge xlr-kabeln? 2000 spänn känns som ett extremt överpris för en signalkabel så den borde gå att göra själv betydligt billigare.
rhenrics skrev:verkar alltså som han kör samma koaxkabel dubbelt med gemensam jord från respektive skärm. dubbla kabellängder renderar alltså dubbelt slutpris på färdig signalkabel![]()
Rydberg skrev:Han har ju skalat bort den yttersta isoleringen, bara det är ju ett extra moment som tar ganska mycket tid.
Haakan_W skrev:lustigt att du gnäller på relativt billiga handgjorda kablar...finns rätt många andra att gnälla på
rhenrics skrev:
vilka andra kabeltillverkare köper färdig standardkabel som kostar 10kr/metern och säljer som dyrkabel?
Haakan_W skrev:rhenrics skrev:
vilka andra kabeltillverkare köper färdig standardkabel som kostar 10kr/metern och säljer som dyrkabel?
dom flesta? vad tror du egentligen att större kabeltillverkare betalar för sina kilometervis med kabel? förmodligen mindre än 10kr/meter...
mycket ska man då höra innan öronen trillar av....
ps: dom som tillverkar sina egna kablar betalar nog inte mer än nån 50öring per meter (om man bortser från maskininköpskostnaden)
rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar?
Laila skrev:rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar?
Du är ju nästan lika rolig som jag i mina bästa stunder !
rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar?
Haakan_W skrev:rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller? hade diskussionen handlat om jorma hade det nog låtit annorlunda. han använder väl hissinstallationskabel som råmateriel för sina strömkablar?
ja jag ser väl naqref som en internetpolare....men jag försvarar inte priset därför...
om vi tar jorma som exempel så är priset avsevärt mycket högre...
tex en kabel för 2000kr....
den kanske naqref i bästa fall får 500kr ex moms för (enklare räkning)
1000kr säljer kanske distributören kabeln för å återförsäljaren tar 2000kr...
vore det inte bättre gnälla på hifihandlarnas höga priser?
500 - alla omkostnader kanske ger en lön på mellan 2-300kr per kabel....tycker du att han ska ha ännu mindre betalt än så?
tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
Precis, en välkänd kabel med bra värden på allt helt utan mumbo-jumbo! Han försöker inte hitta på något om skin-effekter, ingenting om kristallerna i kopparn, detta är väl helt enkelt en bra kabel som knappast kan bli bättre, utan mystik, det mest mystiska är väl namnet på kabeln...tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är nog esoterisk att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
rqu skrev:Precis, en välkänd kabel med bra värden på allt helt utan mumbo-jumbo! Han försöker inte hitta på något om skin-effekter, ingenting om kristallerna i kopparn, detta är väl helt enkelt en bra kabel som knappast kan bli bättre, utan mystik, det mest mystiska är väl namnet på kabeln...tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är nog esoterisk att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
Sedan är det en annan femma om den är prisvärd eller inte!
rhenrics skrev:tvett skrev:Japp, det är hemskt att denna kabeltillverkare inte är esoterisk nog att dölja att han använder en väldigt kompentent kabel.
du kanske använder 1000 kr signalkabel till din egen skitanläggning? förstår att du tycker den är prisvärd då
rhenrics skrev:
återförsäljaren är en online-butik, distributör är väl naqref själv?
egentligen är det skitsamma, menar bara att just den här kabeln är lätt att göra själv och därför av mig upplevs som dyr i förhållande till materialkostnaden.
rhenrics skrev:
ehh... har ngn ifrågasatt kabelns prestanda? EKK är också jävligt kompetent så om ngn skulle börja sälja sådan med påförd strumpa och biltemakontakter för typ 2000 spänn då skulle ni falla in i hallejuasång också antagligen.
ronnyx skrev:Dags för en tidig utvärdering och ett omdöme om Dark Serpentine: Kablarna har nu suttit i 2 dagar så det är kanske lite tidigt att ge ett slutgiltigt omdöme.
1. Jag har nu lärt mig att en kabel ska påverka så lite som möjligt. Gör den det ? Svårt att säga men den lyckas mycket bra med att locka fram ett sound ur källa och förstärkare som är helt i linje med vad jag hade förväntat mig.
3. Jag tillhör den skara som tror att en kabel måste sitta i och spelas under en tid för att den ska adapteras och komma till sin rätt, så det kan ju faktiskt bara bli bättre.
4. Hur är den ergonomiskt, om man nu kan tala om en kabels ergonomi ? Den är lite styv och inte så mjuk som jag är van att en kabel ska vara.
5. Är den prisvärd ? Ja det tycker jag. Det sitter bra kontakter på som kan skruvas åt,kabeln kunde som sagt vara mer böjlig men på min anläggning passar den helt suveränt.
6. Är jag Nöjd ? Ja !! Jag har haft flera olika signalkablar och Dark Serpentine tillhör absolut de kablar som jag tänker behålla.
rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller?
Rydberg skrev:rhenrics skrev:är ni polare med naqref eller?
Jag kan ju säga att det var jag inte i förgår när jag efter flera månader förstod varför jag haft ett litet fladdrigt stereoperspektiv. En av lödningarna i mina Dark Surge hade släpptNu köpte jag ju kabeln på den gamla goda tiden då den kostade en fjärdedel av vad den gör nu. Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat
Laila skrev:Rydberg skrev: Jag är ganska säker på att Naqref var full när han gjorde kabeln ty sämre lödningar har jag sällan skådat
Är du helt säker på att det inte var tvärt om.
rqu skrev:Ett mer prisvärt alternativ?
http://marcuscables.com/audio_analog_bifrost.htm
Kapacitans 62pF/m. Pris: Upp till 1 meter 550:- SEK
Extra påbörjad meter 110:-
Om man behöver ytterliga par finns det ett SACD-kit med tre par:
http://marcuscables.com/audio_sacdkit.htm
Pris: upp till 1 meter 1595:- SEK
Extra påbörjad meter 330:-
FBK skrev:Jag har ägt ett sådant par och jag tycker det är fnissig i toppen i brist på bättre ord. Jag tycker att Belden 1694A är en mycket mer balanserat kabel ljudmässigt.
sprudel skrev:The Cable: Blue Jeans Cable LC-1 Low Capacitance Audio Cable
The most important attributes of a line-level unbalanced audio cable are (1) shielding, and (2) capacitance. Heavy shielding protects audio signals from interference from outside sources. LC-1 Audio Cable uses a heavy double-braid shield, with one bare copper braid laid directly over another for extreme high coverage and high conductivity to ground; this is the identical shield configuration to Canare LV-77S, which tested best in our review of audio cable hum rejection characteristics (LC-1 hadn't been designed yet so wasn't tested at that time). By shrinking the center conductor to 25 AWG and foaming the polyethylene dielectric, we were able to get capacitance down to an extremely low 12.2 pF/ft, much better than LV-77S at 21 pF/ft. Capacitance can be important, particularly in long cable runs, because it contributes to rolloff of higher frequencies. The softer dielectric material and smaller center conductor, meanwhile, make the cable highly flexible and easy to route. LC-1 is built exclusively for Blue Jeans Cable by Belden, the leader in American communications cable, and is rated CM for in-wall installation in residential and commercial environments. For more information and specs on LC-1, read our "LC-1 Design Notes" article.
The Connectors: Taversoe Crimp RCA Plugs
Taversoe RCA Plug
Connectors are a critical part of any audio cable, because if the cable isn't well-joined to the connectors, or if the connectors don't make firm electrical contact with the jacks, it doesn't much matter how good the cable is. Our LC-1 cables are terminated with the Taversoe RCA plug, a high-quality RCA plug with an all-metal body and shell specifically designed for the perfect dimensions for use with LC-1. Its all-metal body, crimped tightly to the shield braid, completes the shielding assembly from cable end to cable end, to ensure that the cables do not become an entry point for noise. These plugs are gold-plated on all jack-contact surfaces, and employ a set of leaf-spring style grippers on the outer RCA ring which apply just the right amount of force to the jack to grip it firmly without overtightening.
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,
MagnusÖstberg skrev:En helt vanlig enkel koaxkabel alltså, varken mer eller mindre. Säkert helt adekvat.
Som nästan alla dessa är 99,99% helt beroende av valmat kontakter och kontaktering,
DQ-20 skrev:Insåg nu att jag deltagit i grupp-trådnekrofili, c/o STDI. Huga.![]()
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster