Acurus a250 vs Linn AV5105

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wader

Acurus a250 vs Linn AV5105

Inläggav Wader » 2008-02-29 18:18

Nehäpp inte xindak här inte. Såg att det fanns viss erfarnenhet av acurus här på forumet.

Någon som har hört båda och kanske kan delge sin uppfattning. Båda finns till salu på hifimagasinet.

Nefilim
Sura gubben

Re: Acurus a250 vs Linn AV5105

Inläggav Nefilim » 2008-02-29 18:23

Wader skrev:Nehäpp inte xindak här inte. Såg att det fanns viss erfarnenhet av acurus här på forumet.

Någon som har hört båda och kanske kan delge sin uppfattning. Båda finns till salu på hifimagasinet.

Jag har hört båda, och rekommenderar tveklöst Acurusen. Den har mycket ork med kraft och kontroll. Linns stärkare brukar inte tycka om högtalare som kräver kraft. Visst kan det låta bta, men när det gäller de lägre oktaverna på lite medelsvåra högt så fixar inte Linn det. Mina erfarenheter.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Acurus a250 vs Linn AV5105

Inläggav Moment-23 » 2008-02-29 20:18

Nefilim skrev:
Wader skrev:Nehäpp inte xindak här inte. Såg att det fanns viss erfarnenhet av acurus här på forumet.

Jag har hört båda, och rekommenderar tveklöst Acurusen. Den har mycket ork med kraft och kontroll. Linns stärkare brukar inte tycka om högtalare som kräver kraft. Visst kan det låta bta, men när det gäller de lägre oktaverna på lite medelsvåra högt så fixar inte Linn det. Mina erfarenheter.

Mina erfarenheter är precis motsatta. Linn har flera högtalarmodeller som är trögdrivna. Hade själv ett par katan (85dB). De gick alldeles utmärkt att spela högt på dem med en linn classik musik (intergrerad, 2x40W).
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-29 20:59

Min bror har modellen 5105. Det låter mycket bra med linnhögtalare, om man gillar linnljudet. Linn använder integrerade kretsar istället för transistorer vid utgången- samma teknik som bilstereobyggande, bryggkoppling, således.
Switchad nätdel ingår också, med de risker för störningar det innebär...
Korrektion: Slutsteget som jag avser är 5125.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-01 18:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-02-29 21:15

Har själv Acurus A250. Mycket nöjd.

PS/Har senare köpt ytterligare en för 4500:- tror jag det var (för ett par år sedan eller så)./DS
Mundus Vult Decipi

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-01 12:54

Linns switchande nätdelar är väl bland de renaste du kan hitta så några störningar får du nog inte iaf.
tycks komma ihåg att det var nåt rabalder några år sen när sjukvården ville använda sig av Linns teknik men inte fick? kanske kommer ihåg fel.

tycker linns elektronik funkar väldigt bra. men inte direkt prisvärda kanske då man lika gärna kan köpa en fet Denon eller Onkyo reciever för pengarna
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-03-01 17:14

Richard skrev:Min bror har modellen 5105. Det låter mycket bra med linnhögtalare, om man gillar linnljudet. Linn använder integrerade kretsar istället för transistorer vid utgången- samma teknik som bilstereobyggande, bryggkoppling, således.
Switchad nätdel ingår också, med de risker för störningar det innebär...

H. Richard.

Som vanligt är Richard ute och cyklar! Linn:s AV5105 är en konventionell konstruktion med diskreta utgångstransistorer och konventionell nätdel.

OT: Vore det inte bättre om du helt enkelt lät bli att skriva om saker du uppenbarligen inte har en aning om!? Vad jag kan läsa mig till så gäller det dessvärre även andra frågor på forumet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-01 17:59

Svar till prolinn:

Aj då ! Du har faktiskt rätt ! Det slutsteg som min bror innehar med den teknik jag beskriver ovan är slutsteget Linn 5125, inte 5105.( Jag blandade ihop modellbeteckningarna ).

Rättat och klart, således.

Att ett slutsteg har switchad nätdel samt använder bryggkopplade IC-kretsar istället för diskreta transistorer, som i fallet 5125 behöver väl förövrigt inte vara en nackdel.

(Det vore trevligt att du kunde visa vilka felaktigheter du påstår att jag skrivit i övrigt om Linn, om inte annat kan jag ju rätta till de påstådda felaktigheterna. Om du inte kan komma på några felaktigheter såhär på rak arm är det förståeligt- jag anstränger mig verkligen att skriva korrekta uppgifter- inte dogmer ).

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-01 18:11

Linns switchande nätdelar är väl bland de renaste du kan hitta så några störningar får du nog inte iaf.
tycks komma ihåg att det var nåt rabalder några år sen när sjukvården ville använda sig av Linns teknik men inte fick? kanske kommer ihåg fel.

Varför tror du att just linns nätdelar stör mindre än alla andra välgjorda switchade nätdelar ? Har du några mätningar eller tester där de provat/mätt störningsnivån ? Varför anser du att Linns nätdelar är så störsvaga ? Har du läst det i någon hifitidning ?

Att Linn själva påstår detta är väl inte annat än skicklig marknadsföring, vilket också exemplet med skrönan om sjukvården är ett bra bevis på.
Sedan är det en annan sak att deras moderna förstärkare låter mycket bra.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-01 19:36

Var ju inte meningen detta. Ingen som har något skoj liggande hemma på lut som dom vill sälja. Nått skojigt slutsteg man kanske kan få köpa att driva mina ergo rc-l med ?

Intresserad av det mesta.

Återgå till Köpråd