CD-spelare till Pioneer A-676

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

CD-spelare till Pioneer A-676

Inläggav RichardJ » 2008-03-21 03:33

Lyckades fynda en Pioneer A-676 för 600:- i veckan och med lite halvjobbig pengabrist har jag fått lägga ut slutsteget till försäljning och tänkte därför köpa mig en CD-spelare och nöja mig med en mindre anläggning till mina piP. Min dvd-spelare för 800:- håller inte riktigt måttet. Har ni några tips på passade spelare? Pioneers egna spelare från samma tid kanske? Alla tips är välkomna och uppskattas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-21 08:51

Jag har en A-616 som väl är lite snarlik. Kör med en PD-9700 CD. Den har skivtallrik och optisk ut. På spelaren sitter bara de nödvändigaste kontrollerna, resten sitter på fjärren. Det ger en ren och överskådlig panel. Det var toppmodellen utan Legato Link -94. LL tror jag att du ska försöka undvika om du kollar efter Pioneer-spelare.

Ljudet är väl ingen direkt sensation men det är rent och balanserat. Lirar i ett par OA-51 och tror kanske att om man har ett par "mörkare" högtalare kanske det blir lite "murrigt".

Tycker nog att det borde ha hänt en del på snart 15år så det finns säkert andra fabrikat och modeller som är värda att kika på!

/Jocke

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2008-03-21 16:16

Vad innebär Legato Link? Sett och hört _om_ det men aldrig hört det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-21 18:24

Det var nån moj som Pioneer hittade på. Man lade till dist i analogdelen (tror jag, minns inte riktigt) och påstod att spelaren lirade renare! 8O :roll:

/Jocke

staffann

Inläggav staffann » 2008-05-01 22:26

Härligt, en klassiskt förstärkare och Hifi&Musik vinnare! Själv har jag en A-656MkII, alltså den direkta föregångaren, i ett skåp här hemma. Den lyckades driva mina Audiovector M3 Signature utan att skämmas alltför mycket men kan naturligtvis inte mäta sig med min nuvarande anlägging.

Angående Legato Link så var det väl något special man gjorde i den digitala domänen. Normalt sett så har man sedan den första (?) spelaren uppsamplat för D/A omvandling. Det betyder att man lägger till extra samples mellan de som finns på skivan. Det gör att vikningen (låga frekvenser viks upp till högre runt halva samlingsfrekvensen) sker vid en högre frekvens. Vitsen är att man flyttar upp den oönskade outputen från D/A omvandlaren högre upp i frekvens så att man sedan kan filtrera bort den med ett enkelt analogt filter. Legato Link avvek från detta och hade några konstigheter för sig och skickade ut signal högre upp i frekvens än vad CD skivan innehåller utan att filtrera bort det. Jag kan tänka mig att det kan skilja klart mellan olika utrustning hur bra den hanterar detta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-02 12:13

Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Köpråd