Pickup tips

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Azeam

Pickup tips

Inläggav Azeam » 2008-04-04 17:44

Funderar lite smått på att byta ut min pickup då den börjar ha spelat en väldarns massa timmar och skulle behöva lite råd. Spelaren är en Thorens TD 160B mkII, armen en SME series III och nuvarande pickup en Ortofon MC 20 Super II. Har hört att armen är lite speciell vad gäller valet av pickup? Har byggt en MC step-up med Lundahl-transformatorer så lågnivå-MC är inget problem. Den får hemskt gärna vara billig men som allra högsta pris kan vi väl säga 3000-4000kr.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-04 21:07

Hej!

Det förvånar mig lite att Du kör just den pickupen, vad jag minns är den ganska styv vilket inte matchar den lätta SME III-armen men jag kan ju ha fel. Jag kör själv med just denna arm men har valt mer hög-complianta pickuper, t ex Ortofons OM-serie eller som nu en Clearaudio Aurum Alpha. Lirar mycket bra ihop.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-04 23:04

Tja, puppen väger ju 10g o har en komplians av 15.(10-6cm/Dyne)
vilket ju borde vara näst intill idealiskt på en SMEIII-arm med 4.5g
effektiv massa. :wink:

AT-OC9MLII skulle kanske kunna vara något. Gissar att man kan
få den inom din budget på nätet. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 10:15

Jag skulle bara rekommendera MM typ Goldring eller Ortofon till armen. Inte ens SME rekommendrade armen till MC utan rekommenderade 3009 istället för MC.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Azeam

Inläggav Azeam » 2008-04-05 16:21

Vovven skrev:
Det förvånar mig lite att Du kör just den pickupen, vad jag minns är den ganska styv vilket inte matchar den lätta SME III-armen men jag kan ju ha fel. Jag kör själv med just denna arm men har valt mer hög-complianta pickuper, t ex Ortofons OM-serie eller som nu en Clearaudio Aurum Alpha. Lirar mycket bra ihop.

Jag köpte spelaren begagnad med denna uppsättning för några år sedan så det var inte direkt mitt eget val, tyckte att det lät bra och slog till.

Det var rätt varierande rekommendationer jag fick där, intressant.

Harryup: Är inte 3009 och series III rätt lika i dess uppbyggnad? Vad är det som gör att MC passar bättre till 3009?

Vad vore den egentliga skillnaden rent ljudmässigt mellan en lågnivå-MC som Laila rekommenderar (verkar spännande denna pick-up, inte hört talas om den förrut faktiskt) eller t.ex. Ortofons OM-serie på en lätt arm som denna? Med andra ord, vad utmärker en lätt/mjuk/hård/MC/MM etc. pickup på en lätt arm?

Hur brukar ni göra när ni köper pickuper, blir det lite mer att köpa grisen i säcken (jämfört med t.ex. ett kabelbyte) eller låna hem olika? Det känns spontant lite bökigt att byta mellan flertalet hemlånade pickuper för att prova och samtidigt svårt att provlyssna på butik med annan spelare/arm.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-05 17:46

Hej Azeam!
Du har rätt i att det här med pickuper och armar inte är helt enkelt. Vad det handlar om är att nålarmsröret har en viss rörlighet i sidled vilket definieras som fjädringsmjukhet eller "compliance" Ju lättare arm desto högre krav på pickupens fjädringsmjukhet. Thoréns armar och speciellt SME III tillverkade mycket lätta armar. Eftersom MC-pickuper i allmänhet tillhör den styvare kategorin är det vanligare med MM-pickuper till dessa armar.
Nu är det inte alla pickuptillverkare som redovisar fjädringsmjukheten vilket ju gör saken än mer komplicerad. Jag skulle rekommendfera att Du kontaktar en duktig butik som kan det här. I Stockholm kan Du kontakta Mirre på Vetan HiFi och i Malmö har Du Calle på Ljudprodukter som kan hjälpa Dig.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 20:34

Azeam:
Nä, dom beter sig ganska olika dom olika SME. SME III är för MM enligt mina erfarenheter.
Att besöka handlare som kan skivspelare är inte fel.

Mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-05 22:03

Harryup skrev:Jag skulle bara rekommendera MM typ Goldring eller Ortofon till armen. Inte ens SME rekommendrade armen till MC utan rekommenderade 3009 istället för MC.

mvh/Harry

Varför skulle inte en SME III funka med en MC ?

Det finns ett "otal" (med en kombination av massa o
"fjädringsmjukhet" vid 10Hz) som ger en passande
resonansfrekvens monterad på en SME III.

Sen att en Ortofon SPU eller en Denon 103 inte är ett
förstahandsval är en annan femma. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-06 09:42

SME III är för lätt. Och på 70-80-talet när den kom rekommendeade inte ens SME den för MC utan hänvisade till 3009. Du kommer kunna få ett "trevligt" ljud men du får inte maximal dynamik eller ett "jävlar anamma" i basen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Azeam

Inläggav Azeam » 2008-04-08 11:26

Får tacka för era svar. Visst blir det till att besöka någon bra butik innan det blir något köp men det kan vara bra att veta i vilken ände man ska börja. Med andra ord så skulle även den lovordade Ortofon OM-40 kunna passa bra till min spelare?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-08 12:46

Gissar att den passar alldeles utmärkt. :)

Även den nya Ortofon 2M Black bör passa.

Återgå till Köpråd