Moderator: Redaktörer
hari_seldon skrev:Alternativ som jag missat?
H.S.
hari_seldon skrev:Kan dock inte komma från att det ibland (dålig källa?) kan låta lite ansträngt och hårt.
---
Gärna lite lugnare musik (Joni Mitchell, John Martyn, Neil Young, Steely Dan mm.)
...och massor av klassiskt, gärna medeltid och renässans.
Stereophile skrev:I estimated its B-weighted sensitivity at a low 83.7dB(B)/2.83V/m, though this will be moderated somewhat by its line-source behavior in-room. Its impedance (fig.1) is basically that of a 4.5 ohm resistor, modified by the crossover, which results in the peak at 600Hz. Any good 4-ohm-rated amplifier should be able to drive the Maggie without difficulty.
hari_seldon skrev:Quadelektrostater - hur står sig de i jämförelse med mina tre förslag.
Prisbild? Begagnat?
hari_seldon skrev:För många år sedan lyssnade jag på ett par stora Magnepan (3G?) och blev väldigt tagen av ljudbilden - det var verkligen som om artisten och instrumenten stod mitt i rummet.
perstromgren skrev:hari_seldon skrev:Quadelektrostater - hur står sig de i jämförelse med mina tre förslag.
Prisbild? Begagnat?
Beggade ESL-63 kostar ca 10 000:-
Max_Headroom skrev:Slutstegförslag: Vad som helst på +2x200W med låg dist. Krell, Dynamic Precission, Gamut, Rotel m.fl.
hari_seldon skrev:Jag (trådskaparen) har en spartansk möblering, inga mattor och ganska tomt på väggarna.
Lyssningen sker i ett rum på ca10mx5m, tvärs över rummet i ena änden.
...så det är öppet till vänster och en vägg till höger.
HS
hari_seldon skrev:Är det skillnad på hur elektrostater ska behandlas gentemot vanliga högtalare vad gäller absorberande material på golv och väggar?
Förutom matta som jag kan testa - vad kan man ha på väggen om man inte vill att det ska se ut som en ljudstudio?
HS
Piotr skrev:Så.. då har vi kommit till det som i min mening (och många andras) kan vara problemet med dipoler. Dom skjuter iväg likadant (i princip) ljud bakåt som framåt vilket betyder kraftig påverkan från bakväggen/högtalarväggen.
Detta bör man ta hand om med dämpning och/eller diffusion.
Piotr skrev:Så.. då har vi kommit till det som i min mening (och många andras) kan vara problemet med dipoler. Dom skjuter iväg likadant (i princip) ljud bakåt som framåt vilket betyder kraftig påverkan från bakväggen/högtalarväggen.
Detta bör man ta hand om med dämpning och/eller diffusion.
Man kanske förstör anledningen till att ha dipoler om man dämpar för mycket bakom?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster