Vilken dipolhögtalare till min Amplifix?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hari_seldon

Vilken dipolhögtalare till min Amplifix?

Inläggav hari_seldon » 2008-05-05 09:47

Hej,

Jag går i uppgraderingstankar som många andra.

Min nuvarande anläggning:

Squeezebox (Min Musical Fidelity CD1 fick stryk av SB:n) ==> Amplifix 2x115W ==> Dynaudio Contour 1.3 MKl

Det jag gillar i nuvarande ljudet är förmågan att skapa 3D-känsla och att det i stort är ett väldigt rent ljud.
Kan dock inte komma från att det ibland (dålig källa?) kan låta lite ansträngt och hårt.

För många år sedan lyssnade jag på ett par stora Magnepan (3G?) och blev väldigt tagen av ljudbilden - det var verkligen som om artisten och instrumenten stod mitt i rummet.

Har inte kunnat glömma denna upplevelse och nu efter ca 15 år med Contourerna kanske det är dags att göra slag i saken.
Jag har ett långsmalt rum på ca 45 kvadrat (9x5) där lyssningen sker i den ena änden, tvärs över rummet med ett hörn till höger.

Min musiksmak är blandad men metall är inte min kopp te.
Gärna lite lugnare musik (Joni Mitchell, John Martyn, Neil Young, Steely Dan mm.)
...och massor av klassiskt, gärna medeltid och renässans.

Jag har inga obegränsade medel (< 45000:-) och har funnit följande för mig ekonomiskt realistiska alternativ:

1. Magnepan 1.6
2. Martin Logan Vista
3. Final Sound 400i + S110 sub.

Att byta förstärkare ligger inte i planen utan jag tänker mig att behålla min trogna Amplifix.

Nå'ra synpunkter?
Alternativ som jag missat?

H.S.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vilken dipolhögtalare till min Amplifix?

Inläggav paa » 2008-05-05 10:04

hari_seldon skrev:Alternativ som jag missat?

H.S.

Linkwitz Orion, men dom kanske är dyrare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-05-05 10:52

Tack för tipset paa men den blir nog svår att provlyssna.
Dessutom hade jag som sagt tänkt mig att behålla min Amplifix och Orion verkar kräva en multikanalförstärkare.

H.S.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-05-05 11:04

Jag hade nog titat på martin logan. Grymt fina högtalare.

Sen måsste jag trotts det du skrev säga att dynaudion och amplifixen är inte världens kombo. Amplifixen må vara hyfast strömstark men just effektresurserna begränsar ganska kraftigt. Pröva och låna hem en thor jag tror du kommer bli förvånad över vad dina dynaudio kan klara av att ge i ljudkvalite.

Jag kör nämligen själv en amplifix och till och med jag med mina 91dB 1meter och i övrigt en väldigt lättdriven högtalare har problem när jag vrider på lite. Då blir just ljudet lite kantigt hårt och en tendens till vasshet. Nästa uppgradering för mig blir defenitivt en thor eller något annat kraftigt :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 11:10

hari_seldon skrev:Kan dock inte komma från att det ibland (dålig källa?) kan låta lite ansträngt och hårt.
---
Gärna lite lugnare musik (Joni Mitchell, John Martyn, Neil Young, Steely Dan mm.)
...och massor av klassiskt, gärna medeltid och renässans.

Finns nog ingen anledning att det skulle låta hårt om det inte är så att högtalaren inte riktigt klarar det. En dipol kan säkert spela sådan musik kanonfint.

Magnepan 1.6 finns testad i Stereophile, enligt mätningarna ser impedanskurvan väldigt snäll ut. Dock har den väldigt låg känslighet, så en titt på litet mer watt i förstärkeriet på sikt, kanske... ;)
Stereophile skrev:I estimated its B-weighted sensitivity at a low 83.7dB(B)/2.83V/m, though this will be moderated somewhat by its line-source behavior in-room. Its impedance (fig.1) is basically that of a 4.5 ohm resistor, modified by the crossover, which results in the peak at 600Hz. Any good 4-ohm-rated amplifier should be able to drive the Maggie without difficulty.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-05 11:17

En Quad elektrostat, kanske ESL 63 eller nyare kan nog funka också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-05-05 11:25

Tack för input.

Vilket av mina tre förslag kan Amplifixen bäst komma till tals med?
Synpunkter på deras för- och nackdelar ljudmässigt i övrigt?

Quadelektrostater - hur står sig de i jämförelse med mina tre förslag.
Prisbild? Begagnat?

H.S.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-05 11:30

hari_seldon skrev:Quadelektrostater - hur står sig de i jämförelse med mina tre förslag.
Prisbild? Begagnat?

Beggade ESL-63 kostar ca 10 000:-
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-05-05 13:21

Jag tror att det blir bäst med martinlogan då dom har oftast har aktiv bas? Eller dom du tittat på har kanske inte det? Försök få tag på en beggad annars med aktiv bas då lastar du amplifixen lite mindre :)

Jag lyssnade på vantage i new york i ett bra akustikfixat rum med mcintosh elektronik å fy fasen vad bra det lät helt sjukt bra :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-05 14:08

hari_seldon skrev:För många år sedan lyssnade jag på ett par stora Magnepan (3G?) och blev väldigt tagen av ljudbilden - det var verkligen som om artisten och instrumenten stod mitt i rummet.

Har ju själv ett Magneplanar-system som inte har varit använt på årtionden http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0III-A.jpg . Jo, många tycker om den där ljudbilden. (Senare blev dessa kraftigt ombyggda till två 100 cm breda skärmar.)

Eftersom en stor dos av rummets egenljud läggs till i alla lägen, blir många fonogram "färgade" på samma sätt, sameness brukar det benämnas på engelska. Med tiden kan man tröttna på det fenomenet... Det kan gå åt mycket tid på att försöka tona ner denna "egenhet". Dessvärre blir det lite "enmanshögtalare" då sweet spot är liten.

En liten varning vill jag inflika när det gäller åldrande elektrostater (Quad, Martin-Logan, Audiostatic, Final m.fl.), de kan efter en längre tids bruk behöva ses över och det kan bli kostsamt. Ska man köpa begagnade bör man verkligen undersöka dem noga innan köp. Quad ESL-63, ESL-989 eller de senaste ESL-2905 är annars högtalare som går att leva med - länge! Just Magnepan MG-1.6 har jag inte lyssnat på men föregångaren MG-1.5 tyckte jag var alldeles för klen. Jämfört med mina stora Tympani (trevägsmodell som kräver aktiv delning och fyra slutstegskanaler) är frekvensomfånget nedåt begränsat. Även Magnepan-systemen dras med åldringsproblem (talspoletråden kan släppa från membranen).

Användarvisningsbild
Boccob

Inläggav Boccob » 2008-05-06 00:30

Hejsan alla

Har själv ett par Martin Logan Vantage som jag först hade en Amplifix till. Amplifixen orkade inte riktig med mina högtalare, ljudbilden var platt och buktade innåt och när volymen blev högre så lätt det vasst och illa. Byte sedemera till en Thor II:an som med bravur orkar med högtalarna.

Så mitt tips e att om du e nöjd o vill ha kvar din Amplifix bör du kanske undvika Martin Logan Vista o leta efter något mera lättdrivet.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-05-06 08:52

Tack för synpunkterna Boccob!

Ok, om inte Amplifixen orkade med Vantage så lär den inte orka med Vista heller eftersom den saknar aktiv bas.

ML går nog bort.

Kvar blir Magnepan 1.6 eller Final Sound 400i + S110
Bägge har fått fina rescensioner men jag har inte hört nå'n av dem.

H.S.

akelius

Inläggav akelius » 2008-05-07 14:48

Byt amplifixen,det finns en uppsjö med trevligare förstärkare en just den du har både nya och begagnade..tyvärr.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-05-19 19:02

Ok, Säg att valet står mellan Magnepan 1.6 och Final 400i + sub.

Är Amplifixen för klen - det ska väl vara en ganska väljudande konstruktion om jag fattade recensionerna korrekt när det begav sig?

Är en klass D förstärkare ett bra alternativ till amplifixen att driva panelerna?

Tänkte mig i så fall Ezon ICE 1000 ref dubbla mono. + försteg (25000:-)

eller kanske Krell 400xi (begagnad?)

Eller ska jag tänka om från början och släppa tanken på elektrostater/magnetostater?

Hari

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-20 13:23

Elektrostater eller magnetostater köper man knappast för att spela vrålstarkt. Tror att din förstärkare inte har några problem att utlösa säkringarna hos de högtalare du nämner... Framförallt är det akustiskt framförd musik som kommer igenom bra på sådana högtalare. Brötig rockmusik på hög nivå gör sig inte alls så bra. Har ingen erfarenhet av just Final men ofta är det irriterande med den lilla spridning vid höga frekvenser som många elektrostater har. "sweet spot" kan bli väldigt liten med sådana högtalare, lite enmanshögtalare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-05-20 17:15

Skall man ha elektrostater så bör man skaffa dipolbasmoduler, typ Gradient, för att spela hyggligt starkt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-20 17:19

Ursäkta OT men skriv gärna lite skivtips på renässans och medeltid om du vill i musikavdelningen?

Välkommen förresten :)

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2008-05-23 12:15

Hemmabiocenter säljer sina demo Final 400i för 18500Kr.Med tanke på ditt stora rum så hade jag valt Final S220 sub.Det är stor skillnad på S110 och S220.Subben S220 sälj ut billigt av Hembioconsult för 6990Kr men om du väljer S110subben så säljer Hemmabiocenter ut den för 3500kr.

Jag kör med dubbla S220 subbar på 20kvm och där fyller de ut rejält :D

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-05-24 11:08

Tack för tipset - jag slog till på 2x400i + 1xS220 :)

Få se vad jag ska göra med mina Contour 1.3MKI?

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-08-05 12:03

OK, nu har jag samlat mina intryck av Final 400i elektrostaterna.
Riktningskänsliga men ger ett väldigt detaljerat fint ljud.

Min Amplifix (2x115W) - nå'n som har synpunkter på om det finns nåt att vinna ljudmässigt med rimliga pengar ( max 20.000) genom att byta ut den?

Själv tycker jag det låter bra men man vet ju inte om det kan bli ännu bättre.

Förslag mottages tacksamt på alternativ som borde ge ett hörbart lyft.

Begagnat är helt klart ett alternativ

Har varit inne lite på ICEPower klass D men det verkar som om flera anser att den konstruktionen har för hög distorsion.
Samtidigt har de fått lysande recensioner i tidskrifter - vad ska man tro?

Har tillgång till en äldre Radford rörförförstärkare som kanske kan komma till användning.

HS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-05 12:33

Ett tips är att köpa en 220 till. Janne hade också en först och när jag lyssna hos han så lät det okej, men när han fick en till 220 så blev det klatr bättre. Så det kan vara något att titta upp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-05 12:56

perstromgren skrev:
hari_seldon skrev:Quadelektrostater - hur står sig de i jämförelse med mina tre förslag.
Prisbild? Begagnat?

Beggade ESL-63 kostar ca 10 000:-

Inte mer? Man kankse skulle köpa hem ett par och prova!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-05 13:02

Dipolförslag: Audiotronic megatrend. Stor, tung.

Slutstegförslag: Vad som helst på +2x200W med låg dist. Krell, Dynamic Precission, Gamut, Rotel m.fl.

Men titta på rummet först. Det påverkar mer än hela anläggningen tillsammans. Golv, vad har du på det? Hur är det med möbleringen? Modernt spartanskt eller bohemiskt trevligt?

Tänk på att när du provlyssnar högtalare kan dom låta kanon hos säljaren, i det rummet. Sedan låter det skit när du kommer hem med dom, i ditt rum. Det kan förståss vara tvärtom. Detta är gultvärt att provlyssna i det rum högtalrna skall anävndas.

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-08-05 18:13

Jag (trådskaparen) har en spartansk möblering, inga mattor och ganska tomt på väggarna.

Lyssningen sker i ett rum på ca10mx5m, tvärs över rummet i ena änden.
...så det är öppet till vänster och en vägg till höger.

HS

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-08-05 19:09

Max_Headroom skrev:Slutstegförslag: Vad som helst på +2x200W med låg dist. Krell, Dynamic Precission, Gamut, Rotel m.fl.

Slutsteg som klara av att lastas ned utan att klippa, viktigt om man ska ha ett par Martin Logan. Fick vänta ett par dagar före jag fick min Advance 406 och fick köra på min Nad2100 som inte klarade högtalarna, Naden klippte och det lät dåligt.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-06 00:39

hari_seldon skrev:Jag (trådskaparen) har en spartansk möblering, inga mattor och ganska tomt på väggarna.

Lyssningen sker i ett rum på ca10mx5m, tvärs över rummet i ena änden.
...så det är öppet till vänster och en vägg till höger.

HS

OK, då kommer inte något byta i världen att göra något åt att det ibland låter anstängt och hårt. Det är rummet som låter så.
Ljudbilden kan dock påverkas, positivt, med högtalare med mer riktverkan. Dipoler kan ha det, så du är nog på rätt spår i det avseendet.

Med tanke vilken musik du nämner att du lyssnar på tycker jag att Quad ESL63 låter som något du absolut måste pröva! Kostar dom inte mer än 10-15 tusen begagande så är det inte mycket att fundera på. Det är väldigt bra pris! OBS! Sälj dock INTE dina dynaudio innan du köpt och väl provat ut nya högatalare.

Med tanket på den beskrivna möbleringen så tror jag ett par quadar skulle passa bra. Dom är elegant och misspryder inte ens det finaste rum. Martin logan och andra större paneler kan lätt bli dominerande i möbleringen, vilket sällan uppskattas av dom invånare i huset som är känsliga för sådant.

Jag tycker också att du ska försöka undersöka möjligheterna att få upp lite väl placerade absorbenter, med trevligt utseende. Detta behöver man oftast lite hjälp med om man inte ska famla i blindo (vilket jag gör, men jag är inte så kräsen heller). Värt att fundera på i alla fall, bra grej att knåpamed senare i höst, när vädret är skit och det passar bra att sitte inne och lyssna på musik och skissa på rumsidéer.
Börja med Quaddarna, sök efter anonser. Priset är så lågt tydlgen att ev.felköp inte är något jätteprobem: Du kan alltid sälja vidare högtalarna. Jag vågar dock sätta en vanlijgömma påatt du behåller dom :wink:

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-08-06 11:30

Eehh.. jag har alltså redan köpt elektrostater, det blev Final 400i + Final S220 sub.

Är det skillnad på hur elektrostater ska behandlas gentemot vanliga högtalare vad gäller absorberande material på golv och väggar?

Mina paneler står nu ca 1m från bakväggen och den högra något mindre från väggen till höger. Till vänster är det alltså öppet 6-7m.

Förutom matta som jag kan testa - vad kan man ha på väggen om man inte vill att det ska se ut som en ljudstudio?

HS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-06 13:36

hari_seldon skrev:Är det skillnad på hur elektrostater ska behandlas gentemot vanliga högtalare vad gäller absorberande material på golv och väggar?

Ja, med en sån hög panel så reduceras ljudet som med en vanlig liten lådhögtalare skulle spridas mot golv och tak. En matta kan ev. ändå göra nytta. Prova. Sedan kan man i vissa fall slippa att ta hand om första reflexerna i sidoväggarna tack vare att dipolen inte sprider ljud i 90graders riktning ej heller direkt uppåt. Dock kan looberna variera något mellan olika konstruktioner så att prova/mäta kan vara vettigt ändå. Så.. då har vi kommit till det som i min mening (och många andras) kan vara problemet med dipoler. Dom skjuter iväg likadant (i princip) ljud bakåt som framåt vilket betyder kraftig påverkan från bakväggen/högtalarväggen.

Detta bör man ta hand om med dämpning och/eller diffusion.

Förutom matta som jag kan testa - vad kan man ha på väggen om man inte vill att det ska se ut som en ljudstudio?

HS

Finns varianter på absorbenter.. tror mig ha sett snygga lösningar här på forumet. Bredbandsabsorbenter som byggs in i en ram av trä och kläs med tyg på fronten är en höjdare. Räkna med ca 10-20cm djup och ca. en meters bredd och hela högtalarens höjd. Dessa placeras alltså bakom högtalaren på den punkt där man skulle se högtalaren om där satt en spegelvägg.

/Peter

Användarvisningsbild
hari_seldon

Inläggav hari_seldon » 2008-08-06 14:34

Tack för bra svar!

Tillbaka till frågan om förstärkeri - är min Amplifix en självklar kandidat för uppgradering när det gäller att driva Final 400i?

Kan jag uppnå en tydlig förbättring med ett byte?

...och vad rekas i prisklassen upp till 20.000 (inkl. begagnat)

HS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 15:17

Piotr skrev:Så.. då har vi kommit till det som i min mening (och många andras) kan vara problemet med dipoler. Dom skjuter iväg likadant (i princip) ljud bakåt som framåt vilket betyder kraftig påverkan från bakväggen/högtalarväggen.

Är inte det "soundet" som många söker? Man kanske förstör anledningen till att ha dipoler om man dämpar för mycket bakom?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-06 15:17

Piotr skrev:Så.. då har vi kommit till det som i min mening (och många andras) kan vara problemet med dipoler. Dom skjuter iväg likadant (i princip) ljud bakåt som framåt vilket betyder kraftig påverkan från bakväggen/högtalarväggen.

Är inte det "soundet" som många söker? Man kanske förstör anledningen till att ha dipoler om man dämpar för mycket bakom?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-06 15:40

Jo det finns nog vissa som söker det "soundet", jag gör det inte dock.

Dessutom är det nog rätt vanligt att dom som ogillar dipoler gör det pga. att dom provlyssnat med obehandlad bakvägg.

Man kanske förstör anledningen till att ha dipoler om man dämpar för mycket bakom?

Tvärtom i min mening. Man får ännu högre upplösning pga. ökad riktverkan och mindre rumsljud.

/Peter

Återgå till Köpråd