Försteg - med vissa önskemål

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Försteg - med vissa önskemål

Inläggav emil_fh » 2008-05-08 20:25

Jag är i "behov" av ett försteg.

Spelar nu på Trends Audio TA 10.1 vilket är en integrerad förstärkare eller egentligen ett slutsteg med volympot. Den enda svagheten med förstärkaren i fråga är just denna volympot, därför borde ett bra försteg kunna ge stor skillnad. En annan anledning till att jag är i behov av ett försteg är att jag vill kunna koppla min subwoofer till min kommande 2-kanals anläggning. Klass-d vilket ta-10.1 är kommer inte överens med högnivå, får ej ut någon signal, detta bekräftas av tillverkaren av subwoofern. Antingen behöver jag få en "insulator" eller liknande minns en benämnningen eller alternativ ett försteg med dubbla utgångar så jag kan koppla till slutsteget till frontarna och det inbyggda slutsteget i subwoofern samtidigt.

Gällde det bara svagheten i volympoten hade jag enkelt kunnat byta denna, men nu vill jag dessutom ha fler in- och utgångar. Dessutom vill jag gärna ha en Phono-ingång för en skivspelare.

Finns det ett billigt bra försteg med dessa finesser? inbyggt RIAA kommer i andra hand.

Kan ett Rörförsteg vara något? Skulle gärna vilja ha ett varmare ljud då TA-10.1 är ganska neutral. Men utan att ge avkall på detaljer alltför mycket.

Kan denna vara något:

http://www.daredaudio.se/index.asp?index=2122&lang=se

Kan få den begagnad för bra pris, vad tror ni om detta, kanske byta till NOS-rör :)

Eller "förstör" jag det bra i TA-10.1 med ett rörförsteg? Har läst om många som gillar denna kombination, har ju tyvärr ej möjlighet att lyssna på denna.

Synd bara att jag ej kan koppla högnivå i med detta försteg. Vore väldigt bra att kunna ha subwoofern kopplad med högnivå till denna såkallade HIFI-rigg och samtidigt med långnivå till hemmabion.

Tacksam för alla tips

PS. kommer lägga upp en medlemspresentation så fort jag fått ordning på prylarna, har en förestående flytt inom några månader, bor tillfälligt (mycket rörigt) just nu :roll:

EDIT: http://www.phonopreamps.com/tc754pp.html

Kan denna vara något at hänga i hatten? Utseende såså, men det som räknas är ljudet och den har allt jag behöver.

http://www.tnt-audio.com/ampli/t-preamp_e.html

Kanske byta poten på denna förförstärkare (OBS utan förstärkning), köra TA-10.1 med poten frånkopplad och få en bra anläggning med fler ingångar. Det enda jag egentligen tjänar är fler ingångar och ett RIAA, men det låter okej med tanke på priset och med tanke på att jag är nöjd med ljudet från min TA-10.1 :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-08 22:27

Försteg, är nog det svåraste att tipsa om. Hm är det 25år sedan LTS la ett rent försteg på rekommendationslistan?!

Många kör med olika hemmabioförstärkare som försteg, så även jag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Köpråd