Linn Ninka utan att vara Linnist

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Linn Ninka utan att vara Linnist

Inläggav emil_fh » 2008-05-15 14:54

Ännu ett köpråd efterfrågas av den samlade kompetensen och erfarenheten på faktiskt.se

Saken är den att min far har fått tag i ett par Linn Ninka i mycket bra skick (Mint) 8) Till ett bra pris såklart :wink: Men någon Linnförstärkare inhandlades inte då dessa i mina ögon är hutlöst dyra! Frågan är då vilken förstärkare som kan tänkas passa bra till dessa i mina ögon vackra och i mina öron, välljudande högtalare. Vi är definitivt inga Linnister och alla tips om Linnförstärkare är i mina ögon onödiga. Frågan gäller mer vilken effekt samt strömstyrka som kan anses befogad.

Har provlyssnat dessa med en Linn Classik Music och det lät OK och mer därtill.

Jag har en TA-10.1 (klass-d Tripath förstärkare) vilken jag provat med gott resultat. Nu är ej högtalarna bra uppställda på grund av olika anledningar men jag gillar det jag hör förutom stereobilden då, då avståndet dem emellan är gott o väl fyra meter. Ljudet är verklighetstroget ( vet ej hur det mäter men låter som att sångaren står framför en) och härligt att lyssna till. Lite otydligt ibland men med en mycket bra klang. Lyssnade igenom George Harrisons sista skiva Brainwashed igår kväll och jag fastnade verkligen i soffan hela skivan igenom.

Basen upplevs lite svag och bumlig ibland. Och diskanten "sticker" på vissa låtar. Jag bytte CD-spelare från en gammal JVC till en nyare Sony DVD. Upplevde att det stickiga försvann men att ljudet vart lite tråkigare och mindre detaljerat, kan det vara tekniskt möjligt? Eller beror denna stickighet på att min förstärkare är för svag? Klipper den? Behöver inte vrida vredet mer än 25% för att höra denna stickighet. Den lämnar bara upptill 6W i 8Ohm och 11W i 4 Ohm innan distorsionen stiger snabbt.

Högtalarna i fråga har en känslighet på 90dB/w och en låg impedans speccad till 4Ohm. Jag tycker det låter bra och det är det viktiga men har jag något att vinna på ett strömstarkare steg? Jag behöver ej högre ljudtryck än jag får vid halva volymen på volymvredet. Vet ej hur min förstärkare fungerar vid låga impedanser.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-15 16:26

...perspektiv...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-15 17:30

Personligen skulle jag nog skaffa ngt lite mer effektstarkt. Nu har jag inte lyssnat på TA-10.1 men jag vet däremot att Linns högtalare ofta är lite krävande när det gäller drivningen.

Håller med om att Linns förstärkare är överprissatta men det finns ju begagnat. Men jag har som hastigast jämfört en Musical Fidelity Tempest (2x50W komplett förstärkare) med ett Linn LK140 slutsteg (2x90 watt, betalade 4,5 tusen för det) och skillnaden är marginell vid låga och normala lyssningsnivåer. Jag betalade en tusenlapp för Tempest-stärkaren och det räknar jag med att få tillbaka när jag lägger ut den på Tradera lite senare.

100-watts Rotelsteg hittar du också för ca en tusenlapp (men då måste du fixa ett försteg också) och dom passar bra till Linns högtalare har jag sett på nätet.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-15 19:41

Bill50x skrev:Personligen skulle jag nog skaffa ngt lite mer effektstarkt. Nu har jag inte lyssnat på TA-10.1 men jag vet däremot att Linns högtalare ofta är lite krävande när det gäller drivningen.

Jag tror inte att detta stämmer alls. Linns strömsvaga ic-kopplade slutsteg kan t.ex. driva dem ( gamla majikförstärkaren, 5125 osv..).

Håller med om att Linns förstärkare är överprissatta men det finns ju begagnat. Men jag har som hastigast jämfört en Musical Fidelity Tempest (2x50W komplett förstärkare) med ett Linn LK140 slutsteg (2x90 watt, betalade 4,5 tusen för det) och skillnaden är marginell vid låga och normala lyssningsnivåer. Jag betalade en tusenlapp för Tempest-stärkaren och det räknar jag med att få tillbaka när jag lägger ut den på Tradera lite senare.

100-watts Rotelsteg hittar du också för ca en tusenlapp (men då måste du fixa ett försteg också) och dom passar bra till Linns högtalare har jag sett på nätet.

/ B

En begagnad linn förstärkare är nog det bästa köpet, om du har ett par linnhögtalare. Just därför att företaget sysslar med nogsamt anpassade produkter- gjorda för att kopplas tillsammans, dessutom helst inom samma generation ( samma årgångsserie ).
(Det "nya" linnljudet låter helt annorlunda än det "gamla.")

Använder du F/E testade förstärkare som visat sig färga minimalt- låter det inte bra med dessa högtalare, enligt min ytterst subjektiva uppfattning.

Men, prova gärna själv. Hur ljud låter är ju ytterst subjektivt.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-05-15 19:58, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Re: Linn Ninka utan att vara Linnist

Inläggav Richard » 2008-05-15 19:51

="emil_fh"

Jag har en TA-10.1 (klass-d Tripath förstärkare) vilken jag provat med gott resultat. Nu är ej högtalarna bra uppställda på grund av olika anledningar men jag gillar det jag hör förutom stereobilden då, då avståndet dem emellan är gott o väl fyra meter. Ljudet är verklighetstroget ( vet ej hur det mäter men låter som att sångaren står framför en) och härligt att lyssna till. Lite otydligt ibland men med en mycket bra klang. Lyssnade igenom George Harrisons sista skiva Brainwashed igår kväll och jag fastnade verkligen i soffan hela skivan igenom.

Basen upplevs lite svag och bumlig ibland. Och diskanten "sticker" på vissa låtar. Jag bytte CD-spelare från en gammal JVC till en nyare Sony DVD. Upplevde att det stickiga försvann men att ljudet vart lite tråkigare och mindre detaljerat, kan det vara tekniskt möjligt? Eller beror denna stickighet på att min förstärkare är för svag? Klipper den? Behöver inte vrida vredet mer än 25% för att höra denna stickighet. Den lämnar bara upptill 6W i 8Ohm och 11W i 4 Ohm innan distorsionen stiger snabbt.

Stickigheten kan bero på tre saker i detta fall, tror jag: " digitalt" slutsteg som färgar ljudet tydligt, eller att din förstärkare inte färgar ljudet och därför inte passar till ninkas ljudideal, samt dåliga inspelningar som låter dåligt hur man än gör.

En nogsamt anpassad förstärkare är kanske lösningen- och då kan det låta riktigt bra med Ninka.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-15 20:02

Richard skrev:
Bill50x skrev:Personligen skulle jag nog skaffa ngt lite mer effektstarkt. Nu har jag inte lyssnat på TA-10.1 men jag vet däremot att Linns högtalare ofta är lite krävande när det gäller drivningen.

Jag tror inte att detta stämmer alls. Linns strömsvaga ic-kopplade slutsteg kan t.ex. driva dem ( gamla majikförstärkaren, 5125 osv..).

Nu menade jag inte (enbart) krävande rent effektmässigt eller klara svåra laster utan också att Linns högtalare är lite av kameleonter, dom låter ganska annorlunda beroende på vad man matar dom med. Om det betyder att dom är känsliga/krävande eller avslöjande kan man förstås diskutera.

/ B

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-05-15 20:24

Bill50x skrev:
Richard skrev:

Nu menade jag inte (enbart) krävande rent effektmässigt eller klara svåra laster utan också att Linns högtalare är lite av kameleonter, dom låter ganska annorlunda beroende på vad man matar dom med. Om det betyder att dom är känsliga/krävande eller avslöjande kan man förstås diskutera.

/ B

Vet inte hur jag citerar alla, men svarar på de andra inläggen här också. Jag märker själv att förstärkaren spelar stor roll med dessa högtalare. Det lät rent ut sagt dåligt med två andra integrerade förstärkare jag provat tidigare. Dels en gammal NIKKO från 70-talet och dels en SONY på 60W, inga topmodeller, men de borde ha orkat med. Eller kräver NINKA kapacitet att leverera ström vid låg impedans? Och att det är det som sätter stopp. Med NIKKON blev det grötigt och släppte aldrig. SONYn var hyfsad på låga frekvenser men diskanten vart platt och jobbig på lite högre volym. Denna tingest på 11W låter SÅ mycket bättre. Frågan är egentligen varför? :D

Ni rekommenderar alltså ändå LINN. Jag har hört om och läst en del mätningar vilka tyder på att LINNS förstärkare är mycket linjära och att LINNS ljudbild mycket beror på högtalarna och förmodligen filterna, det har ju diskuterats här tidigare :)

Jag har heller inte hört att detta slutsteg skulle färga på det viset då jag med mina KEF-högtalare upplever just diskanten och mellanregistret som himmelskt och absolut inte vasst, tvärtom ganska mjukt. Ljudet går att beskriva som ett skarpt ljud vid vissa diskanttoner, låter absolut inte som något som passar dit och det är ett ganska starkt ljud, skiljer sig helt från musiken.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-15 20:54

de flesta linns högtalare är tyvär lite "stickiga". ninka blir jag tex lätt lyssningstrött på numera vid lite högre ljudnivåer.
men att linn-elektroniken skulle vara nåt "speciellt" tycker jag inte heller. finns ju massvis med bra begagnat från rotel, nad, denon osv. men sen finns det ju en rätt väl fungerande begmarknad på linn också. tex kan du via en handlare köpa beggat linn och byta nästan utan förlust.
Mvh
Magnus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-15 21:15

Jag har en TA-10.1 (klass-d Tripath förstärkare) vilken jag provat med gott resultat. Nu är ej högtalarna bra uppställda på grund av olika anledningar men jag gillar det jag hör förutom stereobilden då, då avståndet dem emellan är gott o väl fyra meter.

Uppställningen av högtalarna spelar nog en större roll än förstärkaren, speciellt om du har fyra meter mellan dessa. Hur långt ifrån sitter du och lyssnar?.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-15 21:31

Richard skrev:Jag tror inte att detta stämmer alls. Linns strömsvaga ic-kopplade slutsteg kan t.ex. driva dem ( gamla majikförstärkaren, 5125 osv..).

AV5125 strömsvag? :lol:
5x125W i 8ohm och 5X250W i 4ohm och max kontinuerlig output (RMS) på 500W i 8ohm kallar i alla fall inte jag för strömsvagt :roll:
Distortionen ligger på 0.006% @ 50W (1kHz, i 8ohm). Det är väl inte heller fy skam.
Och räcker inte det så kan ju 4 av kanalerna användas för bi-amping. Det är linnhögtalarna byggda för.
Men gamla majik-i är betydligt strömsvagare, det fick du rätt.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-15 21:31

men är inte den här matchningen så viktig? låter lite som jag läste på ett annat fora att man inte bör blanda kabelmärken 8O menar mest att en bra förstärkare kan väl aldrig vara fel eller :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-15 21:36

emil_fh skrev:Ännu ett köpråd efterfrågas av den samlade kompetensen och erfarenheten på faktiskt.se

Saken är den att min far har fått tag i ett par Linn Ninka i mycket bra skick (Mint) 8) Till ett bra pris såklart :wink: Men någon Linnförstärkare inhandlades inte då dessa i mina ögon är hutlöst dyra! Frågan är då vilken förstärkare som kan tänkas passa bra till dessa i mina ögon vackra och i mina öron, välljudande högtalare. Vi är definitivt inga Linnister och alla tips om Linnförstärkare är i mina ögon onödiga. Frågan gäller mer vilken effekt samt strömstyrka som kan anses befogad.

Har provlyssnat dessa med en Linn Classik Music och det lät OK och mer därtill.

Ja, då har du väl själv redan svarat på frågan om hur kraftig förstärkare som behövs. Classik Music har 2x40W i 8ohm och 2x75W i 4ohm. En billig begagnad rotel borde duga utmärkt.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-15 21:37

Britt-Gunnar skrev:men är inte den här matchningen så viktig? låter lite som jag läste på ett annat fora att man inte bör blanda kabelmärken 8O menar mest att en bra förstärkare kan väl aldrig vara fel eller :)

Håller med. Är förstärkaren bara tillräckligt strömstark och har låg dist så låter tom ett par linn ninka bra :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 07:08

Moment-23 skrev:
Richard skrev:Jag tror inte att detta stämmer alls. Linns strömsvaga ic-kopplade slutsteg kan t.ex. driva dem ( gamla majikförstärkaren, 5125 osv..).

5x125W i 8ohm och 5X250W i 4ohm och max kontinuerlig output (RMS) på 500W i 8ohm kallar i alla fall inte jag för strömsvagt :roll:
Distortionen ligger på 0.006% @ 50W (1kHz, i 8ohm). Det är väl inte heller fy skam.
Och räcker inte det så kan ju 4 av kanalerna användas för bi-amping. Det är linnhögtalarna byggda för.

Drar mig tillminnes effektkuben i hifi&musik för några år sedan, nämligen nr. 10-2001, -5125 använder bryggade ic ( bilstereoteknik) med switchad nätdel. Enligt kuben, om jag inte minns fel, fanns nästan ingen effekt alls vid 2 ohm.
Vid ett ohm var effekten 0 watt.
linn har förbättrat drivförmågan avseende strömdrivningen, med de nyare chakra stegen ( en slags hybrid av ic-transistor ).
Apparat-tillverkarnas fantasisiffror får man således ta med en nypa salt.

(Enligt många linnister så låter dock 5125 bättre än t.ex. den konventionella uppbyggda, dyrare linn Klout.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 09:54

Moment-23 skrev:
Britt-Gunnar skrev:men är inte den här matchningen så viktig? låter lite som jag läste på ett annat fora att man inte bör blanda kabelmärken 8O menar mest att en bra förstärkare kan väl aldrig vara fel eller :)

Håller med. Är förstärkaren bara tillräckligt strömstark och har låg dist så låter tom ett par linn ninka bra :wink:

Jo, matchning kan vara viktig ibland- tex låter ett par ljust klingande högtalare bättre med en mörkt klingande förstärkare. Om tillverkarna medvetet konstruerat det så, så låter ju matchningen bättre än helt neutrala produkter. Att man får sameness på köpet är smällar man får ta. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-16 11:05

Richard skrev:
Moment-23 skrev:

Jo, matchning kan vara viktig ibland- tex låter ett par ljust klingande högtalare bättre med en mörkt klingande förstärkare. Om tillverkarna medvetet konstruerat det så, så låter ju matchningen bättre än helt neutrala produkter. Att man får sameness på köpet är smällar man får ta. :D

Vad jag förstått från en del tongivande (!) personer på detta forum så är Linns elektronik ganska välkonstruerad och neutral, i alla fall från senare år. Att då denna elektronik på något sätt skulle vara anpassad eller kompenserande för tillkortakommanden i högtalarna låter då mindre troligt. Mer troligt är väl att högtalarna är så pass avslöjande att de helt enkelt inte låter bra med sämre elektronik. Denna slutsats borde då också betyda att även annan bra elektronik passar bra med Linns högtalare.

Personligen gör jag tvärtom, dvs använder Linn-elektronik för att driva högtalare av annat fabrikat men det är ju OT i denna tråd :-)

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-16 11:42

Richard skrev:
Moment-23 skrev:

Drar mig tillminnes effektkuben i hifi&musik för några år sedan, nämligen nr. 10-2001, -5125 använder bryggade ic ( bilstereoteknik) med switchad nätdel. Enligt kuben, om jag inte minns fel, fanns nästan ingen effekt alls vid 2 ohm.
linn har förbättrat drivförmågan avseende strömdrivningen, med de nyare chakra stegen ( en slags hybrid av ic-transistor ).
Apparat-tillverkarnas fantasisiffror får man således ta med en nypa salt.

(Enligt många linnister så låter dock 5125 bättre än t.ex. den konventionella uppbyggda, dyrare linn Klout.)

Du får nog kolla upp den där testen igen. Jag är mycket tveksam till dina uppgifter. Jag har själv inte gått på vad linn skriver utan hänvisar till detta test:
http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/PowerAmps/Linn/LinnAV5103AV5125.php
Ang. klout vs av5125 så tycker jag att nästan alla användarrecensioner jag läst säger tvärt om, dvs att av5125 anses var bättre än klout.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-16 11:54

Bill50x skrev:
Richard skrev:
Moment-23 skrev:

Vad jag förstått från en del tongivande (!) personer på detta forum så är Linns elektronik ganska välkonstruerad och neutral, i alla fall från senare år. Att då denna elektronik på något sätt skulle vara anpassad eller kompenserande för tillkortakommanden i högtalarna låter då mindre troligt. Mer troligt är väl att högtalarna är så pass avslöjande att de helt enkelt inte låter bra med sämre elektronik. Denna slutsats borde då också betyda att även annan bra elektronik passar bra med Linns högtalare.

Personligen gör jag tvärtom, dvs använder Linn-elektronik för att driva högtalare av annat fabrikat men det är ju OT i denna tråd :-)

/ B

Jag tror du gör helt rätt. Jag har aldrig köpt det där om att linn med flit skulle färga elektroniken för att kompensera högtalarnas elektronik. Det låter ganska osannolikt. Att linn låter annorlunda nu mot förr tror jag till stor del beror på högtalarna som blivit bättre, men för samma pengar får man ändå bättre högtalare av annat fabrikat.

Jag tror att skälet till att många tycker att det låter bättre med linn rakt igenom (än blandat med andra märken) är kanske att det faktiskt gör det, och kanske av ett så enkelt skäl att de nogrannt impendansanpassar apparaterna till varandra. Så även om man skulle lyfta in en bra icke linn apparat i kedjan så kanske den inte har rätt in/ut impendans för att hela kedjan ska låta lika bra som med endast linnapparater.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-16 13:13

Moment-23 skrev:.... Att linn låter annorlunda nu mot förr tror jag till stor del beror på högtalarna som blivit bättre, men för samma pengar får man ändå bättre högtalare av annat fabrikat.

Att Linn låter "bättre" numera är inte bara högtalarnas förtjänst utan även en ändrad inriktning. Man har haft en önskan att bredda kundkretsen utöver den som skiter i hur det låter bara det svänger. Det är tex först på senare år som högtalarna går att lyssna på, det är först nu som det finns MM-pickuper som är OK.

Men generellt är priserna för höga även om det börjar dyka upp alternativ för någorlunda rimliga pengar. Men begagnatpriserna är på väg ner, ett 35-tusenkronors försteg med några år på nacken kan man hitta för runt 4 tusen... Det kostade 9 bara för ett år sedan... Linn-prylar brukar dessutom vara extremt välhållna med kartonger och manualer intakta.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 19:44

Richard skrev:
(
Enligt många linnister så låter dock 5125 bättre än t.ex. den konventionella uppbyggda, dyrare linn Klout.)
[/quote]
Moment 23 skrev:
Du får nog kolla upp den där testen igen. Jag är mycket tveksam till dina uppgifter. Jag har själv inte gått på vad linn skriver utan hänvisar till detta test:
http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/PowerAmps/Linn/LinnAV5103AV5125.php
Ang. klout vs av5125 så tycker jag att nästan alla användarrecensioner jag läst säger tvärt om, dvs att av5125 anses var bättre än klout

Vaddå tvärtom, det är ju precis det jag skriver , att 5125 anses vara något bättre än den konventionellt uppbyggda klouten, bland linnister, märk väl.

Förövrigt måste jag postulera, att en frekvensgång mellan 20- 20000 hz med 1,47 db nogrannhet väl knappast kan betecknas som "state of the art," eller hur ? Det finns nog inte många transistorförstärkare som uppvisar så stora frekvensgångsskillnader som dessa, oavsett pris...
( troligen är det en avsiktlig färgning, dock. )
PS: detta enligt testen som länkas ovan .

Ovanstående test länk visar bara effekten vid 8 och 4 ohm, ej vid 2 och ett ohm, som däremot redovisades i hifi&musiks effektkub 2001.

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 19:58

Moment 23 skrev:

Jag tror du gör helt rätt. Jag har aldrig köpt det där om att linn med flit skulle färga elektroniken för att kompensera högtalarnas elektronik. Det låter ganska osannolikt. Att linn låter annorlunda nu mot förr tror jag till stor del beror på högtalarna som blivit bättre, men för samma pengar får man ändå bättre högtalare av annat fabrikat.

Jag tror att skälet till att många tycker att det låter bättre med linn rakt igenom (än blandat med andra märken) är kanske att det faktiskt gör det, och kanske av ett så enkelt skäl att de nogrannt impendansanpassar apparaterna till varandra. Så även om man skulle lyfta in en bra icke linn apparat i kedjan så kanske den inte har rätt in/ut impendans för att hela kedjan ska låta lika bra som med endast linnapparater.
[/quote]

Detta med impedansanpassning är nog inte relevant. Du får tro vad du vill. För mig räcker det att veta att en bevisat ( i F/E test )rel. ofärgande förstärkare låter annorlunda med linnhögtalare, än Linns egna förstärkare. Detta innebär ju att någon apparat färgar ljudet hörbart.
Vilken apparat färgar ? ja, det får var och en fundera över.
Det räcker också för mig, att veta att många högtalare av annat fabrikat än linn, ibland låter betydligt bättre med andra förstärkare än just linns. Vad beror det på ?

Kan du inte bara acceptera att ljudet kanske är färgat, men ändå upplevs som subjektivt bra, i en komplett linnanläggning ?

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-05-16 20:09

Bill 50x skrev:

Men generellt är priserna för höga även om det börjar dyka upp alternativ för någorlunda rimliga pengar. Men begagnatpriserna är på väg ner, ett 35-tusenkronors försteg med några år på nacken kan man hitta för runt 4 tusen... Det kostade 9 bara för ett år sedan... Linn-prylar brukar dessutom vara extremt välhållna med kartonger och manualer intakta.

/ B
[/quote]

Ja, det verkligt intressanta är att du kan köpa beg. linnljud, anpassat till varandra, från samma modellserieårgång för en spottstyver.
Elektronik som har exakt tillpassade färgningar för hela signalkedjan alltså, för en bråkdel av nypriset.
T.ex. Linn Karik/Numerik kairn, lk 100 aktiva filter samt aktiva keltik för under 40000:-.

Ett system som är lika nogsamt komponerat och subjektivt genomlyssnat, som de nyare, dyrare linnsystemen. Men, detta gäller enligt min uppfattning endast om man följer företagets modellserier- som såldes tillsammans.
Mixar man ny och gammal linnelektronik låter det sämre...

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-12 22:34

Richard skrev:Mixar man ny och gammal linnelektronik låter det sämre...

Mjae. Jag har nu "testat" (dvs provlyssnat) en komplett Linn-rigg från samma generation (förutom högtalarna då), dvs LP12/Lingo/Linto - KairnPro - LK140 och sedan bara "slängt in" en senare generations försteg, 5103.

5103 låter klart bättre (lite överdrivet, skillnaderna är relativt små) och jag ser inga problem med att matcha denna med den äldre LK140:an. Även den senaste versionen av Mimik CD-spelare låter alldeles utmärkt via både KairnPro och 5103. Däremot är Mimik´en inte så mycket bättre än en Pioneer PD-S703, den gamle med "skivtallrik" och den på Faktiskt så hatade Legato Link....

Man fördelen med att kunna hantera alla apparater med en enda fjärris är inte att förakta... :D

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-13 19:25

Bill50x skrev:
Richard skrev:Mixar man ny och gammal linnelektronik låter det sämre...

Mjae. Jag har nu "testat" (dvs provlyssnat) en komplett Linn-rigg från samma generation (förutom högtalarna då), dvs LP12/Lingo/Linto - KairnPro - LK140 och sedan bara "slängt in" en senare generations försteg, 5103.

5103 låter klart bättre (lite överdrivet, skillnaderna är relativt små) och jag ser inga problem med att matcha denna med den äldre LK140:an. Även den senaste versionen av Mimik CD-spelare låter alldeles utmärkt via både KairnPro och 5103. Däremot är Mimik´en inte så mycket bättre än en Pioneer PD-S703, den gamle med "skivtallrik" och den på Faktiskt så hatade Legato Link....

Man fördelen med att kunna hantera alla apparater med en enda fjärris är inte att förakta... :D

/ B

Är slutsteget lk 140 äldre än försteget 5103 ? Det var något nytt, även för mig...
Odogmatisk sekt- granskare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-13 19:33

Några behöver öva på citeringstekniken. Det blir så rörigt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-06-13 22:38

Richard skrev:Drar mig tillminnes effektkuben i hifi&musik för några år sedan, nämligen nr. 10-2001, -5125 använder bryggade ic ( bilstereoteknik) med switchad nätdel. Enligt kuben, om jag inte minns fel, fanns nästan ingen effekt alls vid 2 ohm.

Varför vill du ha massa effekt vid dessa låga impedanser? Är det inte bättre att slutsteget lämnar tillräckligt med effekt vid de impedanser man avser använda?

Nämn gärna andra flerkanalsslutsteg som lämnar bra med effekt vid 1 ohm, om du kan.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-06-13 22:40

Richard skrev:Detta med impedansanpassning är nog inte relevant. Du får tro vad du vill. För mig räcker det att veta att en bevisat ( i F/E test )rel. ofärgande förstärkare låter annorlunda med linnhögtalare, än Linns egna förstärkare. Detta innebär ju att någon apparat färgar ljudet hörbart.
Vilken apparat färgar ? ja, det får var och en fundera över.
Det räcker också för mig, att veta att många högtalare av annat fabrikat än linn, ibland låter betydligt bättre med andra förstärkare än just linns. Vad beror det på ?

Detta har du verifierat blint och nivåkalibrerat antar jag?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-16 07:04

niklas skrev:
Richard skrev:Drar mig tillminnes effektkuben i hifi&musik för några år sedan, nämligen nr. 10-2001, -5125 använder bryggade ic ( bilstereoteknik) med switchad nätdel. Enligt kuben, om jag inte minns fel, fanns nästan ingen effekt alls vid 2 ohm.

Niclas:
Varför vill du ha massa effekt vid dessa låga impedanser? Är det inte bättre att slutsteget lämnar tillräckligt med effekt vid de impedanser man avser använda?

Richard:
Det har du förstås litet rätt i.

Niclas skrev:
Nämn gärna andra flerkanalsslutsteg som lämnar bra med effekt vid 1 ohm, om du kan.

Denons hemmabioreceiver 1707, pris: 3500:- Uteffekt vid 1 ohm= 165 watt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-08-03 14:11

Jag har nu suttit och läst igenom tråden och alla olika åsikter och förslag. Har ännu inte köpa någon förstärkare.

Jag bor i Östersund och har svårt att få möjlighet att lyssna på olika förstärkare. Därför får jag köpa grisen i säcken så att säga. Kan inte vela längre :)

Många bra tips!!

Min åsikt är att det för mig egenligen bara finns två alternativ. Antingen köper jag en stabil 2-kanalare av erkänt bra märke och kvalitet, antingen ny eller begagnad. Då med tillräcklig effekt, då rekommenderat är minimum 2X60W. Förslagsvis Rotel, Nad eller annat samt cd-spelare av samma märke då det måste se bra ut också :)

Alternativ två är att jag köper mig en begagnad integrerad Linn och En Linn Cd-spelare. Helst då av samma "årgång" som Ninka, för att vara på den säkra sidan då jag köper olyssnat. Linn-elektronik kanske inte är det ultimata lösningen, men ett säkert kort måste det vara, är dock lite rädd för att köpa cd-spelare begagnad. Då blir det Linn rakt igenom och det kan vara kul, Vill inte köpa nytt Linn då det är ofattbart dyrt!

Vilka integrerade förstärkare alternativt för-slutsteg-kombo och cd-spelare är av samma årgång som Ninka?

Jag gillar Ninka, diskanten låter bättre än andra högtalare jag hört, billigare högtalare då ;) Mellanregistret är bra och Basen är skön. Ljudet är fylligt! Men jag förstår de som ger kritik, basen är lite bumlig, låter som kabinettet är för litet, kan bero på att de nu står nära väggen, har hört att det ska vara så, annars kan de nästan bli bassvaga, vilket jag upplevt, de är slutna men får ändå basförstärkning om de står nära vägg. Jag anser heller inte att de är neutrala. Men basen finns där hela tiden och fyller upp, varmt och fylligt som sagt och skönt att lyssna till inte analytiskt och kallt. Diskanten är mjuk och len och mer 15khz än 7khz nu med Nikkon jag nämnde. Jag har själv ett mer neutralt system men Ninka är roligare att lyssna till. nu låter jag som en sektmedlem och det är jag absolut inte, kände inte till Linn som märke när vi köpte dom utan köpte helt på lyssningsintryck och skiter rent ut sagt i stampa takten och annat struntprat. Men jag tycker det är trist att så många säger dåliga saker om Linn, det får en att undra om det finns mycket bättre högtalare i prisklassen. Jag gillar ljudet och det räcker, vore dock mycket kul att jämföra med andra högtalare för de 11k vi gav för dem, knappt begagnade i nyskick.

Sen är de ju snygga och riktigt välbyggda, de har äkta träfaner runt om och fast galler inget avtagbart tyg, högtalarterminalerna är kvalitet! Sen ingick det stenfötter när vi köpte dem, kanske ska ställa dem på någon typ av mjuka fötter?

http://www.tonlaget.com/pdf/ninka.pdf

Angående de förstärkare jag nämnde tidgare har Nikkon bra diskant och mellan men sämre bas, Sonyn tvärt om. Jag är rädd att många nyare förstärkare har bra bas men att diskanten är plattare. Det är en fördom och stämmer säkert inte, men viktigt är att ljudet är levande och att diskandet är mjuk och detaljerad, mellanregistret får inte försvinna och basen måste finnas där, tung ska den vara, men inte för torr, vi ha glädjen kvar. Subjektivt!

NU är det upp till faktiskt.se att ta beslutet annars gör jag det själv! :D skämt åsido men ta er chans :P

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-06 20:52

Du kanske skulle försöka få tag i en Classik musik då? Den borde väl inte kosta alltför mycket begagnad i dagsläget.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-08-07 10:58

Ska du ha en cd/förstärkar-kombi så titta noga på Denon 700, dessa apparater gör allt rätt, är användarvänliga och dessutom välbyggda. Pioneers 6-duo är oxå prisvärd men brister i handhavande.
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-08-07 12:49

Verkar vara svårt att få tag i Classik Musik, intresserad av en sådan.

Räcker en:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=139640

Till?

50w, kan det vara något? Ska kolla mer på den, bra prisklass

Inte ogärna begagnad, tror det går att få mer för pengarna där, 6000 för förstärkare och cd-låter vettigt.

Användarvisningsbild
Guitarminister

Inläggav Guitarminister » 2008-08-08 19:09

emil_fh,

Jag har ägt Ninka under några år och det är en helt fantastisk högtalare! Bara att gratulera.

Du kanske har noterat att Linn precis har bytt modell på Classiken? Detta gör att du säkert kan hitta demoex och de sista lagerexen till ett bra pris om du ringer runt till återförsäljarna:

http://www.linn.co.uk/find_a_retailer_detail?country=SE

Kolla också in deras hemsidor. Jag tror inte att du kommer att behöva "köpa grisen i säcken"! Om du kollar med någon av de stora takt o ton, tonläget, ljudkompaniet, high fidelity etc så kommer de säkert att gå med på öppet köp.

Såg också att http://www.esoterisk-hifi.se/ hade ett mycket fint ex inne.

Lycka till med jakten, du kommer inte att ångra dig tror jag!

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2008-08-08 20:52

Nu tycker jag helt skamligt (jo jag vet, inga annonser på faktiskt menmen...) att du ska köpa min linn majik p (phonoingång) som står och skräpar. Det är ett tidigt ex (av den gamla majikmodellen), serienummer 876. 2x33 W. För 1500 kanske? får du nåt att spela med iallafall. Kanske lite klen till Ninka,men jag tror faktiskt att denna modell fortfarande var i produktion när Ninka kom.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 21:11

Skicka ett PM!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-08 21:17

Lazyboy skrev:Nu tycker jag helt skamligt (jo jag vet, inga annonser på faktiskt menmen...) att du ska köpa min linn majik p (phonoingång) som står och skräpar. Det är ett tidigt ex (av den gamla majikmodellen), serienummer 876. 2x33 W. För 1500 kanske? får du nåt att spela med iallafall. Kanske lite klen till Ninka,men jag tror faktiskt att denna modell fortfarande var i produktion när Ninka kom.

Som en för tillfället självutnämnd hobbymoderator säger jag bara:
Aja baja ! :D

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2008-08-08 22:48

:oops: pm hade nog varit bättre, ja.
använder aldrig pm, så tänkte inte ens på att det finns.

Återgå till Köpråd