Jag har nu suttit och läst igenom tråden och alla olika åsikter och förslag. Har ännu inte köpa någon förstärkare.
Jag bor i Östersund och har svårt att få möjlighet att lyssna på olika förstärkare. Därför får jag köpa grisen i säcken så att säga. Kan inte vela längre :)
Många bra tips!!
Min åsikt är att det för mig egenligen bara finns två alternativ. Antingen köper jag en stabil 2-kanalare av erkänt bra märke och kvalitet, antingen ny eller begagnad. Då med tillräcklig effekt, då rekommenderat är minimum 2X60W. Förslagsvis Rotel, Nad eller annat samt cd-spelare av samma märke då det måste se bra ut också :)
Alternativ två är att jag köper mig en begagnad integrerad Linn och En Linn Cd-spelare. Helst då av samma "årgång" som Ninka, för att vara på den säkra sidan då jag köper olyssnat. Linn-elektronik kanske inte är det ultimata lösningen, men ett säkert kort måste det vara, är dock lite rädd för att köpa cd-spelare begagnad. Då blir det Linn rakt igenom och det kan vara kul, Vill inte köpa nytt Linn då det är ofattbart dyrt!
Vilka integrerade förstärkare alternativt för-slutsteg-kombo och cd-spelare är av samma årgång som Ninka?
Jag gillar Ninka, diskanten låter bättre än andra högtalare jag hört, billigare högtalare då

Mellanregistret är bra och Basen är skön. Ljudet är fylligt! Men jag förstår de som ger kritik, basen är lite bumlig, låter som kabinettet är för litet, kan bero på att de nu står nära väggen, har hört att det ska vara så, annars kan de nästan bli bassvaga, vilket jag upplevt, de är slutna men får ändå basförstärkning om de står nära vägg. Jag anser heller inte att de är neutrala. Men basen finns där hela tiden och fyller upp, varmt och fylligt som sagt och skönt att lyssna till inte analytiskt och kallt. Diskanten är mjuk och len och mer 15khz än 7khz nu med Nikkon jag nämnde. Jag har själv ett mer neutralt system men Ninka är roligare att lyssna till. nu låter jag som en sektmedlem och det är jag absolut inte, kände inte till Linn som märke när vi köpte dom utan köpte helt på lyssningsintryck och skiter rent ut sagt i stampa takten och annat struntprat. Men jag tycker det är trist att så många säger dåliga saker om Linn, det får en att undra om det finns mycket bättre högtalare i prisklassen. Jag gillar ljudet och det räcker, vore dock mycket kul att jämföra med andra högtalare för de 11k vi gav för dem, knappt begagnade i nyskick.
Sen är de ju snygga och riktigt välbyggda, de har äkta träfaner runt om och fast galler inget avtagbart tyg, högtalarterminalerna är kvalitet! Sen ingick det stenfötter när vi köpte dem, kanske ska ställa dem på någon typ av mjuka fötter?
http://www.tonlaget.com/pdf/ninka.pdf
Angående de förstärkare jag nämnde tidgare har Nikkon bra diskant och mellan men sämre bas, Sonyn tvärt om. Jag är rädd att många nyare förstärkare har bra bas men att diskanten är plattare. Det är en fördom och stämmer säkert inte, men viktigt är att ljudet är levande och att diskandet är mjuk och detaljerad, mellanregistret får inte försvinna och basen måste finnas där, tung ska den vara, men inte för torr, vi ha glädjen kvar. Subjektivt!
NU är det upp till faktiskt.se att ta beslutet annars gör jag det själv!

skämt åsido men ta er chans