Har kollat med Meridian eftersom jag har filter som har 24/96 AES/EBU ingång och enligt licenser får man inte köra okodade digitala signaler ifrån typ CD eller DVD eller Bluray osv i högre upplösningar än 24/48.
Man kan inte blanda olika leverantörers högupplösta digitala format heller av den anledningen. Meridian t.ex. skickar ut sina signaler över 3 st SP/Dif medans Pioneer använder Firewire, Denon använder RJ-45. Men det är alltså mer än kontaktstandarden som skiljer. Signalen är inte en standard utan måste avkodas med samma system i andra ändan.
Vill du ta framkanalerna L/R ifrån Meridian så måste man ställa ner upplösningen till 24/48 ut ifrån apparaten.
AES/EBU tillåter i sig betydligt högre upplösningar, räcker med att titta på dCS.
Men då har man en signal utan HDCP kodning, dvs man förutsätts spela in/upp signaler/musik som man har rättigheter till. Men det är något helt annat.
Det går att bygga om en del DVD'er hos t.ex.
www.dvdupgrades.ch där man kan bygga bort kopieringsskyddet. Då får du en SD-videosignal och 3 SP/Dif signaler, men jag har inte sett det på någon Bluray ännu. Däremot har ingenjörer jag pratat med sett att det är fullt möjligt att modifiera en Denon med en SPGA och lite mer grejor på ett kort för att uppnå det du önskar.
mvh/Harry