Moderator: Redaktörer
Dunderklumpen skrev:Nu har jag lagt ut annonser på mina Klipsch RF-7:or. Har ett par spekulanter redan. Är trött på dessa mastodonter, Klipscharna alltså, och dessutom vill jag ha ett par musikförmedlare som inte behöver st så långt ut i rummet. Vad tror/tycker du?
Dunderklumpen skrev:fridefors skrev:Vill du ha högtalarna intill väggen så är piP ett bättre val!
Du har säkert rätt. Men då måste jag ju åka till IÖ och lyssna. Lite långt för mig just nu...
Jocke skrev:Det är bra med kompisar!![]()
/Jocke
fridefors skrev:Dunderklumpen skrev:fridefors skrev:Vill du ha högtalarna intill väggen så är piP ett bättre val!
Du har säkert rätt. Men då måste jag ju åka till IÖ och lyssna. Lite långt för mig just nu...
Måste du inte alls, så sent som igår fanns ett par i svart ask till salu (för 5000 kr) på Hifimagasinet...
Vee-Eight skrev:Pip har i mitt tycke inte mkt att hämta mot L6. Förbisprungen och stora åttor är ritsade runt pIparna. Man behöver komma upp i Pi60 innan matchtröjan är värd att dras på.
Jag är fullt medveten om att Larsen själv demar så att väggfärgen lossnar, men det minskar inte L6:ans överlägsenhet.
Bill50x skrev:
Hm. Det lilla jag lyssnat på Larsson (Kista) säger mig att piP rundar dessa hur många varv som helst. Flickvännen orkade inte ens lyssna på en hel låt innan hon flydde Larsson-rummet...
/ B
Vee-Eight skrev:Notera min brasklapp, Bill; har du eller flickvännen lyssnat på dem med ngn annan än John Larsen som demare?
Sanny_X skrev:
Ett tips i all välmening; jag tror det beror på hur mycket orthofån man är.
BengtO skrev:Vee-Eight skrev:
Jag är fullt medveten om att Larsen själv demar så att väggfärgen lossnar, men det minskar inte L6:ans överlägsenhet.
Hur menade du egentligen med den meningen?
Sanny_X skrev:Det jag kommenterade var de 2 annonser som var med i tråden, ingenting annat. (5 vs. 9 kkr)
När det gäller ortho eller inte brukar vi ju gnabbas lite om det, inget illa ment. Det jag ville få fram är att det är en smaksak, trodde det framgick.
Vee-Eight skrev:vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på.
Dunderklumpen skrev:Att få öppna en låda som ingen öppnat före mig.. Häftigt.
Vee-Eight skrev:Ang tips i all välmening; det har väldigt mycket att göra om man är inosvans eller ortho-fån. Det är två olika slags högtalare som i bästa fall löser ett problem. Enligt mitt tycke är L6 en bättre deal, vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på (förutsatt att man måste titta på nytillverkat).
subjektivisten skrev:Vee-Eight skrev:Ang tips i all välmening; det har väldigt mycket att göra om man är inosvans eller ortho-fån. Det är två olika slags högtalare som i bästa fall löser ett problem. Enligt mitt tycke är L6 en bättre deal, vill man betala mer så är det antagligen pi60 man skall titta på (förutsatt att man måste titta på nytillverkat).
Vad gillar du bättre med L6 än piP och är det något med piP som du gillar bättre? Har inte hört L6 så är lite nyfiken.
Vee-Eight skrev:Stereoperspektivet är enligt mig mer intressant (kan antagligen med all säkerhet förklaras med min böjelse för Carlsson), där Pip har tråkig verklighet. Varken mer eller mindre. I de flesta fall ser jag det som en nackdel.
subjektivisten skrev:Vee-Eight skrev:Stereoperspektivet är enligt mig mer intressant (kan antagligen med all säkerhet förklaras med min böjelse för Carlsson), där Pip har tråkig verklighet. Varken mer eller mindre. I de flesta fall ser jag det som en nackdel.
Kan man säga att L6 låter mer som "elektrostater" som breder ut sig mer?
Vee-Eight skrev:Ngn skrev för en bra tid sedan att det Larsen/Carlsson gör är att "lägga på" en luftighet som inte finns...
Dunderklumpen skrev:Nu har jag lagt ut annonser på mina Klipsch RF-7:or. Har ett par spekulanter redan. Är trött på dessa mastodonter, Klipscharna alltså, och dessutom vill jag ha ett par musikförmedlare som inte behöver st så långt ut i rummet. Vad tror/tycker du?
dimitri skrev:Ty alla i denna tråd som har uttalat sig om den ena eller den andra högtalares förträfflighet har i andra trådar vidimerat placebons betydelse för de subjektiva intrycken.
Vee-Eight skrev:Pip har i mitt tycke inte mkt att hämta mot L6. Förbisprungen och stora åttor är ritsade runt pIparna. Man behöver komma upp i Pi60 innan matchtröjan är värd att dras på.
Dunderklumpen skrev:Kan någon redogöra skillnader i ljudet mellan Larsen och Carlsson? Jag antar att de ljudmässigt ligger rätt nära varandra, men jag skulle gärna vilja veta lite mer.
Dunderklumpen skrev:Nu är Klipscharna sålda!
Muspruttar?petersteindl skrev:
Blir det Cognac eller musaläte?![]()
dimitri skrev:I en sann Faktisktanda vill jag (en gång till) uppmana alla som uttalar sig i fråga om jämförelse mellan vilken som helst högtalare mot vilken som helst annan högtalare (exempelvis L6 mot piP) att blindtesta.
Önskemålet ter sig, åtm för mig, rimligt i ljuset av faktisktskarnas rätt vanliga, och oftast absolut befogade, bemötande av lyriska och fantasifulla apparatrecensioner skrivna av entusiastiska medlemmar. Ty alla i denna tråd som har uttalat sig om den ena eller den andra högtalares förträfflighet har i andra trådar vidimerat placebons betydelse för de subjektiva intrycken.
Man får sas, åtm försöka, leva som man lär.
subjektivisten skrev:Du missade inläggen om att man inte bör A/B testa högtalare?![]()
Dunderklumpen skrev:Muspruttar?petersteindl skrev: Blir det Cognac eller musaläte?![]()
Vete f-n vad det blir, men jag är mycket sugen på piP... De som var till salu på hifimaggan är ju naturligtvis sålda..
![]()
celef skrev:Naqref™ skrev: Larsen=cognac
piP=musläte
nope, jag hajjar fortfarande inte
celef skrev:Naqref™ skrev: Larsen=cognac
piP=musläte

Naqref™ skrev:celef skrev:Naqref™ skrev: Larsen=cognac
piP=musläte
Naqref™ skrev:celef skrev:Naqref™ skrev: Larsen=cognac
piP=musläte
IngOehman skrev:Just för dämpningen bakom Ino-högtalare rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på. .
Dunderklumpen skrev:Någon som kan tipsa om prisvärda stativ? Inga fantasipriser dock..
Dunderklumpen skrev:Någon som kan tipsa om prisvärda stativ? Inga fantasipriser dock..
shifts skrev:Så nära 50 cm som möjligt. Stativen Ingvar säljer är 50 cm, men sen kan
man skaffa en topplatta med utrymme för dämpfötter och då kommer
högtalaren upp en liten bit till.
Naqref™ skrev:piP=musläte
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:piP=musläte
Ja just det - möss brukar visst säga pi-pé, pi-pé, pi-péeeee!![]()
I varje fall förnuftiga och musikintresserade möss.De viftar med Ino-
flaggor också, såklart.
Vh, iö
- - - - -
PS. Nej, de heter inte varken Pip, pip, eller piiip, utan piP (uttal pi-pe*).
(Alltså pi (=fullregisterhögtalare från Ino Audio) av typ P (=Plutt/liten)).
*Eller om någon bättre förstår bättre hur de uttalas om man skriver det
pipé, pi-pé eller kanske pi-P?
IngOehman skrev:Nä, pi är en förkortning av phonic och illusion, det vill säga högtalarnas
återskapningsuppdrag.
(Hade faktiskt ett handelsbolag en gång i tiden, tillsammans med den nu
rätt så omskrive NOTE-VDn (den enda personen i Sveriges industrihistoria
som blivit avskedad som VD men kommit tillbaka!) Arne Forslund. Bolaget
hette Audio Phonic Illusions HB, förkortat Audiophill. Det tyckte vi var lite
kul som twist. Audio betyder "jag lyssnar", så det blir ju "jag lyssnar på
ljudliga illusioner", ungefär. Fast den språkliga blandningen är kanske en
smula ohemul.)
Vh, iö
subjektivisten skrev:Här svänger det värre än på östersjön.![]()
Grattis.

IngOehman skrev:Nej, så är det inte.
Topplatta ingår i stativen*, och de SÄNKER faktikt stativhöjden till 50 cm jämfört med
om den bara legat uppepå. Stativpinnarna är nämligen "försänkta in underifrån" (heter
det försänkta då?) i topplattan, och SD-fötterna är försänkta in ovanifrån.
fridefors skrev:Dunderklumpen skrev:I bland har man tur. Har nu fått tag i ett par piP. 5KKr..![]()
Grattis!
celef skrev:nu hänger jag inte med i svängarna, vem är "dunderklumpen" och vem är "nefilim", är det samma person, eller inte?
Nefilim skrev:Schizofreni? ja möjligen...
Nefilim skrev:Naqref™ skrev:Nefilim skrev:Schizofreni? ja möjligen...
Tur du har nära till jobbet... *harkel*
Ja man är ju sig själv närmast!
Naqref™ skrev:Nefilim skrev:Naqref™ skrev:Nefilim skrev:Schizofreni? ja möjligen...
Tur du har nära till jobbet... *harkel*
Ja man är ju sig själv närmast!
Och delad glädje är dubbel glädje (som även de Schitzofrena kan hävda).
Nefilim skrev:subjektivisten skrev:Här svänger det värre än på östersjön.![]()
Grattis.
Haha... Var på Jämtljud idag och kollade om han hade Larsen L6 hemma. Det hade inte Nils-Gunnar, men han hade L4:or.
Det fanns 2 par där , men tyvärr ej inkopplade och helt fel placerade, så det blev ingen lyssning, vilket kanske var lika bra. Vad jag slogs av var att de var mindre än jag föreställt mig...
Däremot lyssnade jag på ett par QRS Callisto, och jag blev mycket förtjust i ljudet av dessa..![]()
En liten högtalare med stort ljud. Inget register stack ut. Dessutom imponerade basen i dem.. Hmmm....
Nefilim skrev:celef skrev:nu hänger jag inte med i svängarna, vem är "dunderklumpen" och vem är "nefilim", är det samma person, eller inte?
JAG!Jo samma person...
Förr Nefilim, sedan Dunderklumpen, men nu är det Nefilim igen..
Pga av vissa tråkiga omständigheter...
Schizofreni? ja möjligen...
Alexi skrev:
Vad är skillnaden? Blir det inte så att kablarnas impedans i samverkan med dom olika fiterhalvorna kan förskjuta fasläget mellan ingångarna såväl vid biamping som vid biwire? I vilket fall torde det vara bäst att ha identiska och kablar, så korta som möjligt, för att inte förskjuta skillnaden mellan det som matas till de olika filterhalvorna ytterligare.Alexi skrev:Finns väll inga kontroverser om fördelarna av bi-amping?
Nefilim skrev:Nu är piP:arna på plats..![]()
...
Hittills är jag MYCKET imponerad av att de presterar så mycket dessa små tingestar..
Ska skaffa dämpskivor att sätta bakom väggen så småningom. Även trixa lite med inställning/placering..
Nefilim skrev:Det kanske är nyhetens behag, men de spelar skjortan av alla högtalare jag har haft här hemma. Jag har haft en del olika i min ägo, samt haft förmånen att låna diverse märken.
IngOehman skrev:Jag tror det finns mer att finna, genom att vrida in dem mera, och förse
väggen bakom dem med en absorbent som tar över sisådär 300 Hz.
Vh, iö
celef skrev:intressant utgång, nu vill jag oxå köpa pip men i byggsats, hur lång är väntan tror ni på en i rå mdf för målning
Nefilim skrev:För du lär väl inte skicka dessa aco-skivor heller? :wink:
Teabinge skrev:Borde man inte flytta denna tråd till Wännerna ?
Nattlorden skrev:Du förstår nu varför mina 48,000:- Canton Digital 1.1 står som piedestaler för sambons prydnadsänglar, va?
Nefilim skrev:Nu spelar dessa QRS Callisto här hemma. De låter mycket bra. Ska bli spännande att jämföra med piP..
Så nu blir det en match mellan Callisto och piP.....
paa skrev:Nefilim skrev:Nu spelar dessa QRS Callisto här hemma. De låter mycket bra. Ska bli spännande att jämföra med piP..
Så nu blir det en match mellan Callisto och piP.....
Vad hände med matchen?
subjektivisten skrev:Dax att sälja dom så du får in pengar till nästa projekt?
fridefors skrev:Nattlorden skrev:Under en tredjedel av nypriset går jag inte... då får de hellre stå kvar, lite skam i kroppen har jag.
16 000 kr lär du aldrig få...
Nattlorden skrev:fridefors skrev:Nattlorden skrev:Under en tredjedel av nypriset går jag inte... då får de hellre stå kvar, lite skam i kroppen har jag.
Nähä... men då är folk ganska korkade då... för undantaget Ino finns det ingen högtalare under 16000 som spelar bättre...
Erol skrev:Nattlorden skrev:fridefors skrev:Nattlorden skrev:Under en tredjedel av nypriset går jag inte... då får de hellre stå kvar, lite skam i kroppen har jag.
Nähä... men då är folk ganska korkade då... för undantaget Ino finns det ingen högtalare under 16000 som spelar bättre...
Apapap, vetenskapens första tes
KarlXII skrev:Ingen fara, Nattlorden kan sånt här och skulle aldrig skriva så om han inte hört marknadens samtliga högtalare. Självklart har han dessutom bedömt dem objektivt alldeles själv. En riktig klippa!