Nya utrustning...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jahfor

Nya utrustning...

Inläggav jahfor » 2008-09-25 23:12

Hehe, dom som snokar omkring härinne på faktiskt har nog inte kunnat undvika att se att jag postat en del den sista veckan.

Jag ska försöka få väljud i ett litet rum jag har fått för mig själv i vår lägenhet. Detta blir mitt första riktiga system (mitt riktiga intresse för ljud har inte prioriterats förens nu...)

Det finns dock en liten hake och det är ekonomin :/ Min hustru delar ju tyvärr inte mitt intresse :( Men så här hade jag tänkt att fördela mina penningar:

Högtalare 2000:-
Skivspelare 2500:-
Förstärkare 1000:-

Jag har också en deal på en squeezebox på gång.

Mitt lysningsideal är hellre varmt och svängigt en kallt och analytiskt. Jag vill att en gammal sabbath skiva ska låta riktigt tungt, alltså ska det helst låta bra av en inspelning som är 30 år gammal också. Annars lyssnar jag mest på progressive rock som Yes och Genesis och sådant flum.

Puh, nu får ni ösa på med era förslag :p

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2008-09-26 09:26

Hejsan. Vad har du för övriga krav? Ljudtryckskapacitet, golvare/stativare, diy mm. Mitt tips är att kolla begagnat marknaden, fyndtrådar och loppisar. Jag hittade en skivspelare (sonab 85-s) i toppskick på loppis. Den kostade hutlösa 50kr, denna dag var det dock halva priset :wink: . Hifikit har några högtalarbyggsatser om du inte orkar meka själv. Om du skall köpa ny förstärkare så kan det nog bli problem att hitta en med skívspelaringång för 1000kr.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-26 09:43

För 5 500 kan det inte vara något större problem att få ihop en välljudande anläggning i 3 delar för ett litet rum.
Några tips på vägen:

Lås inte fast dig vid vad varje pryl ska kosta.
Köp begagnat. Här sparar du minst 50%

Utbudet på loppisar kan vara minst sagt udda, men där går det att göra verkliga fynd om man vet vad man är ute efter.
Tyvärr en del bottennapp också, eftersom det sällan ges utrymme för att ens prova att sakerna fungerar.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-26 11:02

Basso skrev:Hejsan. Vad har du för övriga krav? Ljudtryckskapacitet, golvare/stativare, diy mm. Mitt tips är att kolla begagnat marknaden, fyndtrådar och loppisar. Jag hittade en skivspelare (sonab 85-s) i toppskick på loppis. Den kostade hutlösa 50kr, denna dag var det dock halva priset :wink: . Hifikit har några högtalarbyggsatser om du inte orkar meka själv. Om du skall köpa ny förstärkare så kan det nog bli problem att hitta en med skívspelaringång för 1000kr.

Sorry jag var kanske lite för kort i min beskrivning... Begagnat för hela slanten, golvare är nog nödvändigt för mina bas behov om man inte ska ha 2.1 system

//J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-26 11:04

2-ch skrev:För 5 500 kan det inte vara något större problem att få ihop en välljudande anläggning i 3 delar för ett litet rum.
Några tips på vägen:

Lås inte fast dig vid vad varje pryl ska kosta.
Köp begagnat. Här sparar du minst 50%

Utbudet på loppisar kan vara minst sagt udda, men där går det att göra verkliga fynd om man vet vad man är ute efter.
Tyvärr en del bottennapp också, eftersom det sällan ges utrymme för att ens prova att sakerna fungerar.

Sant sant! Jag ska på loppis på lördag så håll tummarna!

//J

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-09-26 16:07

Satsa så mycket du kan på högtalarna, börja med att försöka köpa de andra delarna till "klipp-pris" först och försök att spara så mycket som möjligt till högtalarna.

Det kommer du att bli nöjdast med i längden då högtalarna ju är ljudalstrarna medans det övriga inte är lika kritiskt med en vettig standard.

Vid köp av skivspelare, så försök att hitta en erkänt bra maskin i grunden som du sedemera kan rusta om med ny Puppa, tonarm o.s.v. senare när medel finns om det behövs.

Lyssna på högtalare med din referensmusik endast parvis ensamma i en så hemlik miljö så som du tänkt att det skall bli.

Snåla inte på detta...

Tja...nått sånt skulle jag göra om jag var i dina kläder. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-26 20:09

screen skrev:Vid köp av skivspelare, så försök att hitta en erkänt bra maskin i grunden som du sedemera kan rusta om med ny Puppa, tonarm o.s.v. senare när medel finns om det behövs.

Hmm, hur ska man tänka där, pickupen är ju kanske mest kritisk näst efter högtalarna? Om det körs mycket vinyl är det kanske lika bra att satsa på nåt som inte är för dåligt så att det blir onödigt skitage på skivorna osv.

Vad nu det skulle vara, det vet jag inte riktigt, men risken att man hör skillnad på spelare/tonarm före billig/bra pickup är väl rätt liten med denna budget :)

Alltså, om du inte har alltför stora krav där (pickuper kan ju vara väldigt dyra om man vill) så kanske lika bra att satsa på nåt du kan leva med länge och senare sätta i ännu bättre tonarm/drivverk.

Början och slutet i kedjan är viktigast säger ju farbror Barbro :mrgreen:

Vem var det förresten som fann att en Technics SL-BD22 paketvinylare (loppisfynd) spelade praktiskt taget lika bra som en Project Debut nånting? :) Edit: "hörde ingen jätteskillnad" mot Debut III, ska det vara..!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-26 22:30

Har du ett rätt litet rum så kommer du inte kunna gräva hur djupt ned som helst i basområdet även om högtalarna är maffiga.... så är det tyvärr. Själv gillar jag ju mycket skala och dynamik(vem gör inte det) och gärna lättdrivna stora(allt är relativt) högtalare.

Oavsett det så har jag endel småburkar som spelar i mitt arbetsrum och med rätt klent förstärkeri... ja tom några små slutna par högtalare. Jag lyssnar säkert 70-80% av all lyssningstid därinne(härinne) och med de pappersmässiga och kostnadsmässiga begränsningarna hos prylarna till trots så kan jag bara säga att det är rent löjligt hur lite som fattas, även då man lirar Marley, Floyd, Yes, Genesis Zeppelin osv.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-26 23:06

matereo skrev:Har du ett rätt litet rum så kommer du inte kunna gräva hur djupt ned som helst i basområdet även om högtalarna är maffiga.... så är det tyvärr. Själv gillar jag ju mycket skala och dynamik(vem gör inte det) och gärna lättdrivna stora(allt är relativt) högtalare.

Oavsett det så har jag endel småburkar som spelar i mitt arbetsrum och med rätt klent förstärkeri... ja tom några små slutna par högtalare. Jag lyssnar säkert 70-80% av all lyssningstid därinne(härinne) och med de pappersmässiga och kostnadsmässiga begränsningarna hos prylarna till trots så kan jag bara säga att det är rent löjligt hur lite som fattas, även då man lirar Marley, Floyd, Yes, Genesis Zeppelin osv.

Det låter intressant! Bra musiksmak kan jag konstatera att du har också ;)
Vad är det för utrustning du har i arbetsrummet då? Det kanske är nåt liknande jag behöver i mitt ny vunna pojkrum :)

//J

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-27 02:37

jahfor skrev: Vad är det för utrustning du har i arbetsrummet då? Det kanske är nåt liknande jag behöver i mitt ny vunna pojkrum :)

//J

Jag har en dator, en musical fidelity A1 ett par Snell KIII, hemmabyggen och snart ett par tidiga Beovox 70talare med beteckningen 1702... Var i farsans sommarvilla för ett tag sedan och skulle som vanligt lyssna på kalejdoskop på P2(rekommenderas) genom hans enkla anläggning där. Ljudet som kom ur de fula små slutna vägghängande burkarna han hade där var absurt bra(Beovox 1702). Trots slutna lådor, femtumsbasar och en design som är från 70-74. Man undrar över hur lite som hänt med högtalare genom åren ibland...

Nåväl, jag tycker att ett par Snell KII eller III är ett jättebra köp som passar helbra i ett litet rum och nära vägg. Snabbt och detaljerat ljud för en spottstyver ur en högtalare som även återger de basfrekvenser som är väsentligast med bra skala och startar och stoppar väl även i det registret. Är bestyckade med en 8-tummare så jag tror du kan bli klart nöjd i ett litet rum med det tryck som de presterar. Att de sedan är rätt flexibla med olika förstärkare är inte fy skam heller.

Somliga skulle kanske även föreslå Snell J varianterna, men de är klart mera tillbakalutade och (tycker jag) trögare i sin basåtergivning. Om det inte var för att jag misstänker att du behöver burkar att ställa nära vägg så skulle jag även tipsat om JPW AP3 som jag haft toppenstunder framför och som oftar kostar nästan no doe alls.

lycka till
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-09-27 10:10

Hmm, hur ska man tänka där, pickupen är ju kanske mest kritisk näst efter högtalarna? Om det körs mycket vinyl är det kanske lika bra att satsa på nåt som inte är för dåligt så att det blir onödigt skitage på skivorna osv.

Jag menade bara att, har man en god grund med utvecklingsmöjligheter om det behövs så är det att föredra jämfört med att behöva försaka högtalarna (med ett snart byte som följd) p.g.a. att man förköpt sig på t.ex. för dyr (totalt sett) skivspelare.

Givetvis måste det vara så pass vettigt att inget blir förstört 8O när man använder grejerna, men det kanske går att få en kvalitetsmaskin av äldre sort som inte har det allra bästa i sig än, menar jag bara.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-27 13:19

Jag tror jag gjorde ett par fynd idag!

Om inte så får jag vä snart reda på det... ;)

Sansui 2000x stärkare för 650:-
Gerrard (sonab?) Zero 100 skivspelare 500:-

Båda i extremt fint skick! Måste skaffa lite korrosions spray till sansui:en för den sprakar lite när jag vrider på del vreden...

Så vad tycks är det fynd eller inte?

//J

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-09-27 13:47

Denna går lös på mer, men den har ett s efter i namnet.

http://www.tradera.com/Skivspelare_Garr ... n-72593589

Är det en sådan du shoppade?

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-27 14:10

johanu skrev:Denna går lös på mer, men den har ett s efter i namnet.

http://www.tradera.com/Skivspelare_Garr ... n-72593589

Är det en sådan du shoppade?

//Johan

Precis en sådan är det, men det är någon som klistrat en lapp på plinten där det står sonab.

//J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-28 20:47

matereo skrev:
jahfor skrev: Vad är det för utrustning du har i arbetsrummet då? Det kanske är nåt liknande jag behöver i mitt ny vunna pojkrum :)

//J

Jag har en dator, en musical fidelity A1 ett par Snell KIII, hemmabyggen och snart ett par tidiga Beovox 70talare med beteckningen 1702... Var i farsans sommarvilla för ett tag sedan och skulle som vanligt lyssna på kalejdoskop på P2(rekommenderas) genom hans enkla anläggning där. Ljudet som kom ur de fula små slutna vägghängande burkarna han hade där var absurt bra(Beovox 1702). Trots slutna lådor, femtumsbasar och en design som är från 70-74. Man undrar över hur lite som hänt med högtalare genom åren ibland...

Nåväl, jag tycker att ett par Snell KII eller III är ett jättebra köp som passar helbra i ett litet rum och nära vägg. Snabbt och detaljerat ljud för en spottstyver ur en högtalare som även återger de basfrekvenser som är väsentligast med bra skala och startar och stoppar väl även i det registret. Är bestyckade med en 8-tummare så jag tror du kan bli klart nöjd i ett litet rum med det tryck som de presterar. Att de sedan är rätt flexibla med olika förstärkare är inte fy skam heller.

Somliga skulle kanske även föreslå Snell J varianterna, men de är klart mera tillbakalutade och (tycker jag) trögare i sin basåtergivning. Om det inte var för att jag misstänker att du behöver burkar att ställa nära vägg så skulle jag även tipsat om JPW AP3 som jag haft toppenstunder framför och som oftar kostar nästan no doe alls.

lycka till

Vad skulle du betala för att par Beovox 1702 som funkar bra men e lite skamfilade?

//Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-28 21:50

Jag har en 2000x och jag måste säga att den förvånade mig något fruktansvärt, jävla bra klös i den. Hann inte lyssna så mkt men 650 kr är ett ok pris, om man gillar stilen. Den är lite för mkt trä för min del. Om du tittar runt lite på nätet så kan du hitta lite roliga artiklar. Iom trä:et är runtom hela så drar du ut förstärkaren ur lådan, istället för att lyfta på locket. I deras broschyrer visar dom hur detta möjliggör att du kan ha den som inbyggd stereo i väggen. Hur fränt som helst, på 70-talet dessutom.

http://www.classicsansui.net/images/Lit ... XSales.jpg

http://www.classicsansui.net/images/Lit ... Sales2.jpg

Glöm inte ha hänga lite på vintage-delen nu när du skaffat riktiga grejor! :-)

/le fjonk
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-29 04:19

jahfor skrev:
matereo skrev:

//J

lycka till

Vad skulle du betala för att par Beovox 1702 som funkar bra men e lite skamfilade?

//Johan

Tja... dom spelar lika bra som många nya högtalare i 2-4k kr intervallen
kanske ännu bättre. Dom där mylardiskanterna som sitter i är helsjyssta, femtummarna i papp är ger lite Royd vibbar, tror det är seas. Klart bra element i dessa små burkar som dock inte tål en massa kontinuerlig effekt. 25w eller så endast. Högt nog lirar de för de flesta behov i ett litet rum. Många Beovox, som 1702, 2702, s 45 och s 75, s80 är riktigt välkonstruerade högtalare som går att få för nära på ingenting. För ett par 1700 eller 1702 tycker jag inte att du ska betala en spänn över 300kr...

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 08:08

matereo skrev:
jahfor skrev:
matereo skrev:

//J

lycka till

//Johan

Tja... dom spelar lika bra som många nya högtalare i 2-4k kr intervallen
kanske ännu bättre. Dom där mylardiskanterna som sitter i är helsjyssta, femtummarna i papp är ger lite Royd vibbar, tror det är seas. Klart bra element i dessa små burkar som dock inte tål en massa kontinuerlig effekt. 25w eller så endast. Högt nog lirar de för de flesta behov i ett litet rum. Många Beovox, som 1702, 2702, s 45 och s 75, s80 är riktigt välkonstruerade högtalare som går att få för nära på ingenting. För ett par 1700 eller 1702 tycker jag inte att du ska betala en spänn över 300kr...

Hmmm, hitta ett par s 45 för 800:- dom ser kanske lite häftigare ut en 1702:orna men är dom värda 800:-
Har du hört s 45 ngn gång?

//J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 08:10

Eller finns det ngn annan än matereo här som har hört Beovox S 45 så får ni gärna hojta till o säga vad ni tycker ;)

//J

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-29 08:31

Du har väl inte bråttom? ;-)

Det finns ju en hel uppsjö av högtalare så det kanske är dumt att snöa in på B&O även om det är bra burkar. Dessutom så har du ju endast förbrukat 1150 kr av den 5500 krs bugdet. Klart man vill ha det så billigt som möjligt men här har du ju möjlighet att lägga lite extra pengar. Om du vill att Sabbath skall låta riktigt tungt så kanske det inte är läge att skaffa en högtalare med 5 tumsbas.

Specifiera gärna mera, har du några estetiska önskemål kring högtalare? Osv.... Måste det vara vintage?

Och glöm inte att kolla ev. skumkanter på beggade högtalare. På många vittrar dom bort och det blir renoveringskostnader, om än inte dyra så skall man ha det i åtanke och kontrollera det vid köp då högtalarelementet kan vara skadat också.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 08:48

Fjonkalicious skrev:Du har väl inte bråttom? ;-)

Det finns ju en hel uppsjö av högtalare så det kanske är dumt att snöa in på B&O även om det är bra burkar. Dessutom så har du ju endast förbrukat 1150 kr av den 5500 krs bugdet. Klart man vill ha det så billigt som möjligt men här har du ju möjlighet att lägga lite extra pengar. Om du vill att Sabbath skall låta riktigt tungt så kanske det inte är läge att skaffa en högtalare med 5 tumsbas.

Specifiera gärna mera, har du några estetiska önskemål kring högtalare? Osv.... Måste det vara vintage?

Och glöm inte att kolla ev. skumkanter på beggade högtalare. På många vittrar dom bort och det blir renoveringskostnader, om än inte dyra så skall man ha det i åtanke och kontrollera det vid köp då högtalarelementet kan vara skadat också.

Mvh

Filip

Hahaha, du har allt för rätt, jag har lite för brottom ;)

Nja ett par 5" kanske inte är idealt för att få Sabbath plattorna att gunga. Men dom var så billiga att jag vart sugen på att ha dom ändå, kanske inte som dom högtalarna jag skulle använda primärt dock.

Men budget har blivit snävare, jag har ca 1600:- kvar att handla högtalare för.

Vintage e inte alls nödvändigt men det är klart att det kan se trevligt ut tilsammans med min övriga rigg.

Sedan är ju mitt rum ganska litet också...

Mvh //J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 08:51

Fjonkalicious skrev:Jag har en 2000x och jag måste säga att den förvånade mig något fruktansvärt, jävla bra klös i den. Hann inte lyssna så mkt men 650 kr är ett ok pris, om man gillar stilen. Den är lite för mkt trä för min del. Om du tittar runt lite på nätet så kan du hitta lite roliga artiklar. Iom trä:et är runtom hela så drar du ut förstärkaren ur lådan, istället för att lyfta på locket. I deras broschyrer visar dom hur detta möjliggör att du kan ha den som inbyggd stereo i väggen. Hur fränt som helst, på 70-talet dessutom.

http://www.classicsansui.net/images/Lit ... XSales.jpg

http://www.classicsansui.net/images/Lit ... Sales2.jpg

Glöm inte ha hänga lite på vintage-delen nu när du skaffat riktiga grejor! :-)

/le fjonk

Kul att du också gillade den! Och bygga in i väggen är ju ett givet projekt när man skaffar villa ;)

//J

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2008-09-29 10:04

Se om du kan hitta några begagnade LTS F1-högtalare.

http://hifikit.se/show_prod.asp?id=49

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 10:12

Audix skrev:Se om du kan hitta några begagnade LTS F1-högtalare.

Dom ser riktigt sköna ut, hittade ett par sådana begagnade för 7500:- verkade lite saftigt tycker jag, va kostade dom att bygga? Hifikit länken funkade inte nu kom inte in på hifikit alls nu...

//J

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-29 11:21

jahfor skrev:

Dom ser riktigt sköna ut, hittade ett par sådana begagnade för 7500:- verkade lite saftigt tycker jag, va kostade dom att bygga? Hifikit länken funkade inte nu kom inte in på hifikit alls nu...

//J

Har haft ett par sådana (eller har fortfarande, står dock i min källare nu)
som jag var mycket nöjd med väldigt länge. Men 7500 kr tycker jag låter
ohyggligt dyrt. Köpte mina begagnade, men betalade något mellan
3500-4500 kr. Minns inte längre exakt vad jag fick betala.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 11:28

shifts skrev:
jahfor skrev:

//J

Har haft ett par sådana (eller har fortfarande, står dock i min källare nu)
som jag var mycket nöjd med väldigt länge. Men 7500 kr tycker jag låter
ohyggligt dyrt. Köpte mina begagnade, men betalade något mellan
3500-4500 kr. Minns inte längre exakt vad jag fick betala.

Vad ska du ha för dom då? ;)
Kanske ett byte mot ett par riktigt fräscha Cerwin-Vega AT-40...

Ja ja vet, förlåt till alla som läst denna såpa, borde ha berättat om mitt impulsköp av AT-40, men jag kunde inte hålla mig dom såg så fina ut :p

//J

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-29 11:37

Tar det i PM.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-29 13:02

jahfor skrev:
Hmmm, hitta ett par s 45 för 800:- dom ser kanske lite häftigare ut en 1702:orna men är dom värda 800:-

//J

Ja det har jag, och visst är de värda 800 kronor lätt... Låter riktigt korrekt(tycker jag)... Kolla bara om det är varianten med gummi upphängning i basen, annars lär du få åtgärda och reparera lite först.
Väldigt bra vintage högtalare som ställer en hel del modern smörja på skam.

Finns nog inget nytt i högtalarväg för vare sig 800 eller 1600eller ens 2400kr som överlag är lika bra. Iaf inte som jag hört.
Nästan alla äldre Bevox är tryckkammar högtalare och gjorda för invid vägg placering. Förvänta ingen "tung/svullen" utan snarare en mycket korrekt och snabb bas ur 3(2) vägarna S45.

Med 8tums bas så rockar dom helt adekvat i både litet och lite större rum.
Visst finns det många som lirar gungig musik på småburkar med, och med 5 tummare... inte minst här där många gillar och har Pip burkar, eller ta bara alla dessa "stampa takten personer" som sitter på Linn Kan's eller Royd puttar och lirar rock så det sjunger. För mig så är rumsstorlek och högtalarstorlek rätt sammankopplat iaf. Varför ha ett par Canton LE 109 i ett litet rum... varför ha ett par Canton LE 101 i ett mycket stort?

Så LTS burkar i all ära, men du lär få lov att ha dem mitt i rummet om det är litet.

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-29 14:07

matereo skrev:
jahfor skrev:

//J

Ja det har jag, och visst är de värda 800 kronor lätt... Låter riktigt korrekt(tycker jag)... Kolla bara om det är varianten med gummi upphängning i basen, annars lär du få åtgärda och reparera lite först.

Finns nog inget nytt i högtalarväg för vare sig 800 eller 1600eller ens 2400kr som överlag är lika bra. Iaf inte som jag hört.
Nästan alla äldre Bevox är tryckkammar högtalare och gjorda för invid vägg placering. Förvänta ingen "tung/svullen" utan snarare en mycket korrekt och snabb bas ur 3(2) vägarna S45.

Visst finns det många som lirar gungig musik på småburkar med, och med 5 tummare... inte minst här där många gillar och har Pip burkar, eller ta bara alla dessa "stampa takten personer" som sitter på Linn Kan's eller Royd puttar och lirar rock så det sjunger. För mig så är rumsstorlek och högtalarstorlek rätt sammankopplat iaf. Varför ha ett par Canton LE 109 i ett litet rum... varför ha ett par Canton LE 101 i ett mycket stort?

Så LTS burkar i all ära, men du lär få lov att ha dem mitt i rummet om det är litet.

Jo det är sant, det kanske inte e så lyckat i ett litet rum, men jag kanske får flytta ut i vardagsrummet igen ;) Nej vi får se vad tiden ger... Jag ska kanske lägga ut mina AT-40 på bytes sidan här och se om man får något spännande napp ;)

//J

Användarvisningsbild
jahfor

Inläggav jahfor » 2008-09-30 00:17

jahfor skrev:
matereo skrev:
jahfor skrev:

//J

Jo det är sant, det kanske inte e så lyckat i ett litet rum, men jag kanske får flytta ut i vardagsrummet igen ;) Nej vi får se vad tiden ger... Jag ska kanske lägga ut mina AT-40 på bytes sidan här och se om man får något spännande napp ;)

//J

Skulle jag med andra ord kunna ha dom på en hylla mitt på en vägg? Eller är dom för stora för det? Funderar på att bygga ett par rejäla hyllplan och ha spikes på högtalarna... låter det galet? Det skulle nämligen ge mig en mycket bättre lyssnings position.

Mvh //Johan

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-09-30 02:57

Absolut... visst kan du ha dem på en hylla... eller kanske ännu bättre på ett par stativ. Skulle inte förvåna mig om det finn hål för upphängning med.

Återgå till Köpråd