Jag behöver en förstärkare som klarar av att driva mina OA116 med ofärgat ljud, dvs inte "varm" eller "skimrande" eller "med tryck i basen" utan så att framförallt akustisk musik låter (nästan) som om jag hörde den live. Lyssnar mest på klassisk musik och jazz.
Högtalarna är (i stort sett) renoverade enl SSC anvisningar för ett par år sen, orginalkablage och en del MKT-kondingar fick vara kvar, men alla element är bytta och komponetvärden ändrade.
Lyssningsrummet är inte idealt, ett litet vardagsrum ( ca 16 m2)i ett radhus med "öppen planlösning", men "rundstålande" högtalare låter mer rätt än "direktstålande", och ger flexiblare lyssningsposition. Så OA116 är den givna utgångspunkten.
Jag har i drygt 20 år haft en NAD-reciever, modell 7400, som låter bra, och är mycket prakisk att använda, men som nu behöver repareras lite för ofta - det är mest utgångsreläerna som bränns. Utgångssteget har hitills klarat sig.
Efter ha gått Svantes högtalarkurs ( KTH DT242V), och mätt impedansen på OA116, och även på de OA12, som hänger på recieverns B-utgång, har jag börjat förstå att belastningen speciellt i mellanregistret kanske är för mycket t.o.m för en kraftig reciever (100W i 8 ohm)
Förmodligen behöver jag ett slutsteg per högtalarpar, eller en integrerad förstärkare och ett separat slutsteg. Eller ett monosteg per OA116.
Har ni några ideer? har funderat på Arcam, Cyrus, Cambridge, Rotel ev Marantz. Jag behöver åtminstone 6 linjeingångar, ev en RIAA, pre-out, någon form av tonkontroll (alla inspelningar är inte perfekta) och det är bra om det finns en bra FM-tuner och CD som fungerar ihop med förtärkare.
Kan tänka mig att fortsätta med NADen som radio/försteg och drivande OA12 men skulle kunna byta upp mig. Prisidé? Tja, 10000 - 20000 plus extra för CD/Radio
Lars H