Vem har botaniserat bland MM-puppor nyligen?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

matson

Vem har botaniserat bland MM-puppor nyligen?

Inläggav matson » 2004-05-30 23:16

Min gamla Linn-puppa skränar på sista versen så jag tänket han(?) skulle få permanent semester till semestern.

Budget: Tja, 2 papp eller kanske lite mer.....gärna billigare såklart.

Spelaren är en Linn Axis med Basik arm.

Vad bör jag kolla upp?

OBS! Ortofon kommer jag inte köpa!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-31 00:02

Jag är nöjd med min Shure V15VxMR, men den är ju bara "billig" i USA. Den "åker åttor" runt Clearaudio Alpha, Linn K9. Clearaudio är iofs rätt bra, MEN jag tycker den slet på min skivor och nålen blev fort sämre.

Du behöver nog också kunna modifiera lasten så den passar PUn perfekt.

T

Användarvisningsbild
Pipes_vinylgud

Inläggav Pipes_vinylgud » 2004-06-04 13:53

Ibland blir man chockad...aldrig hade jag väl trott att Thomas_A skulle förespråka Shure V15xMR :wink: :D

För det priset (om du ska köpa i Sverige) skulle jag nog förespråka Clearaudio Alpha. Den är naturligtvis inte perfekt i alla avseenden men är nog den starkaste MM-pickup jag har hört i prisklassen.
Piotr på The Vinylengine

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 15:26

Pipes,

Varför så chockerad över Thomas PU-val? :lol:

Jag är lite sugen på att byta min Ortofon MC10 Supreme mot en Ortofon OM40, men egentligen skulle jag vilja ha en MC-pickup med samma nål som OM40, dvs Van den Hul-nål 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2004-06-07 12:21

Hej Matson!

Tror nog att en sumiko Pearl skulle passa bra till din skivspelare, den är mycket bra för pengarna.
Säljes bla hifi-punkten.se kostar ca: 12- 1400 kr.
Den är betydligt homogenare än t ex Grado gold.
Mvh
Kenth

Va rekommenderar Thomas A Shure pickuper. 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-13 12:17

Morello,

svårt att få tag på MC med bra slipning på nålen och relativt villigt. Det jag nog skulle prova är AT-OC9. Micro-line slipning på nålen och nålrör av bor.

http://www.audio-technica.com/guide/oth ... /cart.html

Pris $289 på NeedleDoctor. Någon som åker över till US skulle kanske kunna fixa en.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-13 12:28

Matson,

du kanske ska kolla upp AT-440 och AT-150 också?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-06-15 13:20

Morello:
Har du kollat om det fortfarande går att skicka pickisar till Van en Hul för nålbyten? Annars kanske lösningen kan vara nålbyte på nån lätt beg MC?

matson

Inläggav matson » 2004-06-15 13:25

Tack för svaren! Vet väl inte riktigt vilken "häst" jag kommer satsa på......"låna hem-konceptet" funkar ju inte riktigt i detta fallet :?

Importera från ngt annat land har jag inga betänkligheter emot.

Grado? Hur är dom? (Säljs ju mitt i stan här i GBG så det hade ju varit smidigt och priserna verkar vara skapliga)

Regas olika modeller? Är det junk?

Mvh

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-16 10:15

Thomas, jag har ägt två stycken OC9:or. De låter bra. Men det som gjorde att jag tröttnade var att nålen är extremt liten. Det gör att dammkorn lätt fastnar mellan vinylen och nålarmen med raspljud som följd. I och med att nålen är så liten, så har de en tendens att även slitas ut tämligen fort. "Nålen liksom försvinner". Följden blir likadant här; nålarmen snuddar vinlylen med raspljud som följden.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-18 23:35

Johan,

att nålen är liten, menar du då nålarmen eller själva diamanten?

Att den slits fort beror ju på nåltryck och även hur ren man kan hålla nål och skiva. Den har ju samma typ av slipning som Shure V15, men nåltrycket på shure ligger på 0.75-1.25 gram medans OC9 ligger på runt 1.5-1.75 om jag inte minns fel.

En nål som slets fort tyckte jag vad Clearaudio's nålar. Skivorna blev också dåliga. 2.0-2.5 grams nåltryck.

Det som är synd är att Shure inte stannade vid V15 V-MR som var helt neutral. Jag ska dock tweaka lite i mitt RIAA steg för att få en rak kurva på VxMR. Jag tycker rengöringsborsten är fantastiskt effektiv!

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-20 00:03

Nål <=> själva diamanten

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-20 00:57

bara lite nyfiken på varför du inte kommer köpa ortofon? eftersom jag själv kör på det i min rega.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-15 19:18

Jag kör en Rega Super Bias på min Rega P3 och är verkligen positivt överraskad med tanke på det låga priset! Har även testat med en Grado Gold men den hade inte alls samma dynamik i mitt tycke, måhända delvis tack vare Regas höga utnivå. Kan tänka mig att en Super Elys är grymt bra också, om man kan tänka sig att lägga lite mer cash.

(Det jag är osäker på är hur Rega skulle funka med Linn-armen, möjligt att Regas pickuper funkar bäst tillsammans med deras egna tonarmar).

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-15 21:18

jo, jag tror jag ska satsa på en rega nål nästa gång (trots att jag är nöjd med ortofon). det där med högre utnivå låter ju också bra. jag känner ibland att jag vill kunna få "vinylvolymen" lite mer. och tänkte först lösa detta med en separat RIAA.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-16 01:44

Grados prestige serie funkar rätt hyggligt har haft en grado black kanon för pengarna men nu har jag Linn Adikt vilken jag definitivt tycker är värd merkostnaden den är bättre än vad Linn K18 mkII var och kostar måttliga 3200:- nålbyte 1600:-
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 16:48

Bara för kul. En mätning av AT-OC9 av John Elison, på AA.

Bild

Det är tydligen den enda PU han testat som kan spåra +18 dB spåret på HiFi news testskiva. En riktigt spårhund alltså.

Notera den lilla peaken 10-20 kHz, vilket antagligen ger lite lyster åt inspelningarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-23 18:49

Nja, sådana peakar beror ändera på fel last eller resonanser.
Tror att lyster inte är riktigt rätt ord.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-23 19:02

Jag tror John E fixar den rekommenderade lasten. Elektrisk resonans är nog mycket högre. Kan vara resonans i de små ledningarna till spolen.

Den subjektiva upplevelsen är dock bland många, att den har naturligare diskantregister. Kanske kompenserar den lite för förlorad diskantinfo pga av slitage?

T

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-24 14:34

Harryup skriver: "Tror att lyster inte är riktigt rätt ord."

Nähä nä....vad skulle du kalla det för? Det är många PU´er som har den här höjningen och jag tycker nog själv att det ger en viss lyster men det skulle bli mer lyster om höjningen börjar lite tidigare. Det är klart att men helst skulle vilja ha en PU som är raka som en spik och att man sedan med hjälp av ett parametriskt filter gör slutjusteringen om man så önskar. Många äldre inspelningar vinner på en eq justering men då ska det vara med ett parametriskt filter.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-25 15:46

Vad tror Ni om ClearAudio Virtuoso då? Deras lite dyrare mm.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-25 16:35

Clearaudio-serien har ju samma konstruktion. Alphan har en väldigt rak frekvensgång och är dynamisk. Virtuoson är ju en variant med högre toleranser på alla delar vilket ger bättre kanalseparation och kanalbalans.

Nackdelen som jag ser det med dessa MM är den relativt stora och tunga nålspetsen. Den spårar inte lika bra som en liten och lätt nål (AT OC9/II eller Shure V15VxMR) och förlorar detaljer i återgivningen. Den sliter mer på skivorna i mitt tycke och jag tycker nålen inte heller håller så länge på Clearaudion.

T

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-25 16:54

Gjorde lite snabba googlingar på AT OC9-2. Verkar ha goda omdömmen. Det är en mc nål dock. Måste antagligen ändå köpa riaa-steg också när det blir dags så... Man kanske skulle gå över till mc-puppa. :) Annars tycker jag det är rätt bekvämt med mm-puppa och försteg som har inbyggt mm-riaa. Inbyggd mc ser man rätt sällan.

Annars gillar jag Sumiko Blue Point SE. high output mc. Hur är det egentligen här. Kopplar man high output mc rätt in i mm-delen, eller måste man ha mc-steg? Jag har aldrig riktigt blivit klok på det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-25 17:20

High output MC brukar man kunna använda precis som en MM och koppla rakt in i en MM-RIAA normalt. Precis som du gissar! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-25 21:37

Jag undrar om det är bättre med en MC högnivåpuppa(låter bättre) än med en lågnivåpuppa. Kan det vara så att vissa som har en MC-lågnivå tycker att det är lite "finare" än med en motsvarande högnivå. Det är väl också så att man får ett bättre S/N med en högnivåpuppa.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-26 00:49

Jag undrar om det är bättre med en MC högnivåpuppa(låter bättre) än med en lågnivåpuppa.

Undrar oxo lite... nån som har några generella funderingar?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 11:18

Jag använder lågnivå MC sedan 70-talet och jag har aldrig gjort någon jämförelse mellan de två typerna. Däremot har jag jämfört MC med MM då för länge sedan. Men för att kunna göra en sådan jämförelse måste man ha en någorlunda optimal RIAA vilket jag inte hade vid den tidpunkten. I dag använder jag mest Ortofon OM 20 & 30. Saken är så att i mitt gamla musikrum har jag skivspelaren kopplad till en RIAA med direktingång för 3 ohms PU medans jag har en annan skivspelare i vardagsrummet för MM. Jag tycker att båda låter bra men det är naturligtvis svårt att jämföra båda dessa under så helt skilda förhållanden. Men nog har jag tänkt på hur det verkligen låter med samma högtalare och dessutom är det nog högtid att byta till en fräsch MC puppa.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-26 12:46

Är det inte MC-puppors normalt sett låga utnivå som anses som deras svaga sida? Högnivå borde ju ha en fördel isåfall? :) Iallafall prismässigt. Tonarmen blir väl inte riktigt lika kritisk heller? Och en bra mm-riaa brukar vara billigare än en bra mc-riaa. Hmm...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 14:07

Jag har en RIAA förstärkare för lågohmig pu med en förstärkning på 67dB och ett S/N på -59dB (ovägda värden). Det skulle betyda att brusnivån då ligger på den teoretiska gränsen vid den ingångsimpedans. När jag ibland spelat av lackskivor som i praktiken är helt brusfria så kan man tycka att fan va de brusar men med tanke på att S/N på en vinyl ligger på -48dB så borde det nog räcka med -59dB. För ett tag sedan kollade jag på en mer modern MC RIAA (Berendsen)där man uppgav ett S/N på -74dB vid +40db(MM) förstärkning. Vid +61dB(MC) där ville man inte uppge S/N men jag skulle tro att värdena antagligen är de samma som för min MC RIAA. Hur man än vrider och vänder på sig har man alltid ändan bak. :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-26 16:21

Ranefjord skrev:Är det inte MC-puppors normalt sett låga utnivå som anses som deras svaga sida? ...

Jo, precis. Å sen kan frekvensgången vara lite krokig pga anslutningstrådarnas resonanser. Anslutningstrådarnas längd är inte försumbar jämfört med spolens längd och således kommer bidraget från spänning inducerade i dessa att vara påtaglig. 8)

För aff få fint SN krävs ett RIAA med ingångsbrus en bra bit under 1 nV/rt(Hz), vilket är ytterst sällsynt. 8O

För att få 74dB som Nagrania skrev krävs cirka 0.7 nV/rt(Hz). 8O
Detta är cirka 20 dB MINDRE än en högklassig JFET-operationsförstärkare. Det är i själva verket mindre än en diskret ensam 2SK170-JFET 8O
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 19:29

Jag läser innantill i beskrivningen för min RIAA förstärkare det står:

"The substitution of the model 104 for the step-up transformer, not only provides RIAA equalization, but significantly reduces the frequency discrimination, phase shift, ambient pick-up, and impedance limitations associated with, and inherent in, transformers. In addition, the extremely low impedance output of the model 104(3 ohms) and the Ortofon cartridge(2 ohm) reduces, by more than two orders of magnitude, the ambient hum pickup and capacitive high frequency attenuation found in normal high impedance shielded cable connctions. Thus, for the first time, long cable runs may be used between cartridge and subsequent amplifies without adverse effects."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-26 20:03

Jag menade inte att ifrågasätta specen på ditt RIAA. Menade bara att 74 dB är bra :D
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-26 20:26

Morello skriver: "Jag menade intifrågasätta specen på ditt RIAA. Menade bara att 74 dB är bra."

Nej jag förstår det Morello men vad jag tänkte på var det där med kablarnas längd. -74dB gäller alltså MM förstärkaren och inte MC:n.
MC förstärkaren ligger på -58dB men man måste då ta hänsyn till den stora förstärkningen som krävs för att komma upp i linjenivå(+4dBm).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-28 14:02

Vad är MC'ns fördelar rent generellt sett, förutom att många av dem låter bra?

Skulle vara skönt att få allt det här utrett en gång för alla, så man iallafall har lite koll på det tekniska oxo. Det är ju alltid skoj! 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-28 14:33

Ranefjord skrev:Vad är MC'ns fördelar rent generellt sett, förutom att många av dem låter bra?

Skulle vara skönt att få allt det här utrett en gång för alla, så man iallafall har lite koll på det tekniska oxo. Det är ju alltid skoj! 8)

MC-pickuper har något lägre rörlig massa.
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-28 17:29

Morello: "MC-pickuper har något lägre rörlig massa."
Jo så är det men frågan är om det har någon betydelse i praktiken. Flertalet MC´n låter ju ändå mycket bra....åtminstone med rätt förstärkare eller stepuptrafo. Vilken diafilm är den bästa....Kodak eller Fuji. Ja det är nog en smaksak som som även skulle kunna gälla vissa pickuper av typ MM eller MC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-30 17:50

MC-pickuper har något lägre rörlig massa.

frågan är om det har någon betydelse i praktiken.

Vad betyder det i praktiken? Helst på en icke vetenskaplig nivå så även jag förstår. 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-30 23:18

Ranefjord:

Ok, jag är ingen avancerad putte på hifi, men jag är rätt slängd när det gäller mekanik. När pickupen har en mindre rörlig massa, dvs nålen misstänker jag det avses, borde den ha ett mindre tröghetsmoment. Man behöver alltså inte lika mkt kraft för att få den att röra på sig. Det resulterar i att den borde spåra bättre.

Samma vits är det med lättmetallfälgar. Dess förhållandevis låga massa gör att den får en lägre ofjädrad vikt (dvs bil utom hjul = fjädrad, hjul = ofjädrade). Den lägre vikten gör att hjulen studsar mindre och lever mindre "sitt eget liv", alltså följer vägbanan bättre.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-01 21:56

Spårningsförmågan beror mest på nålens geometri. De senaste åren har de elliptiska nålarna börjat dyka upp igen 8O En sådan nål är helt kass faktiskt. Bara att jämföra hur det låter längst in respektive längst ut på ett fonogram. Jag har en MC10 Supreme med elliptisk nål och kan inte rekommendera någon att köpa en sådan.

Väntar med spänning tills någon gör en MM med neodyniummagnet :D Då kan det rörliga systemets massa reduceras rätt mycket.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-01 22:32

Skulle bara vilja inflika att det finns två termer på engelska, tracing ability och tracking ability.

Tracing ability är nålens förmåga att geometriskt kunna följa spåret. Den bestäms av nålens geometri.

Tracking ability är nålens förmåga att kunna stanna kvar i spåret även om det är stora modulationer (hög hastighet och/eller stor amplitud). Detta beror på massan hos det rörliga systemet, den viskoelastiska upphängningen, och styvheten hos nålen (resonanser etc).

T

Återgå till Köpråd