Letar högtalare att leva länge med.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomat

Letar högtalare att leva länge med.

Inläggav Tomat » 2004-10-20 22:21

Hallå lusläst lite på forumet och verkar ju som ett kul ställe så jag joinar. 8) Behöver nämligen råd angående högtalarinköp. Bäst att följa forumets.

1.1 Vad är du ute efter?
Jag är ute efter ett par högtalare jag kan leva länge med! De ska inte behöva kännas som en flaskhals, vill va nöjd med några år framöver. Gärna att de vinner med bättre elektronik, dessutom ska de ge ett jäkligt schysst ljud för pengarna. 8) Designen (subjektivt..) är jag rätt kräsen på med.

1.2 Hur ser din budget ut?

Svårt... men mellan 10-20k. Det viktigaste är att man får väldigt mkt för pengarna! Jag tjänar dåligt och är smålänning (snål).

1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
I detta nu inget att komma med... har nämligen sålt av hela min gamla 5.1 system till förmån för nya högtalare. Men de nya högtalarna ska iaf drivas med försteg/slutsteg Jungson JA-1/JA-99C Deluxe. 2x80W klass A. Ska enligt folks intryck ge ett lite varm ton i klangen. CD-spelaren jag har är Shanling CD-S100 men den ska bytas så småningom.

1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista? Inga Hifibutiker i närheten så det blir när man är på besök i på annan ort... Har utvärderat B&W 705 och 704 lite lätt, men hört mest med NAD elektronik (gillar ej :? ). Men jag tror de skulle kunna passa mig, har viss förkärlek till B&W. Annars vet jag inte riktigt, kanske ett par beggade Audiovector dom låter nice men ser trista ut. Kom med tips!

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för antingen stativare eller golvare. Alt stativ + sub. Har en fördom om att en 2-vägs stativare utan sub kan gröta ihop ljudbilden mer än golvare pga för stort arbetsområde. Fel? :roll:

1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).

Tja, neutralt med lite värme. Iaf ínte för kallt eller vassa diskanten, bumlig bas står jag inte heller ut med. Vill ha ett följsamt ljud som inte sticker ut i några register!

1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?

Ca 19kvm, ca 4.5x4.5m. Eventuellt flyttar man till lite större (typ 25kvm) nån gång.

1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Singer/songwriters, "skejtpunk", hårdrock mm mm... Det mesta förutom viss jazz och klassiskt.

1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?

Faktiskt tveksamt om jag inte kan tänka mig det. :lol: Men iaf, allra helst bättre begagnat, demoex eller import. Det är generellt sett där man får mest för pengarna.

Så.... det var allt. Ingen kan klaga på att jag är lullig i vad jag är ute efter :P ALLA tips och synpunkter mottages gärna!

MVH/Tomaten

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-10-20 23:37

Carlsson OA52.3

/Stefan

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-20 23:38

Carlsson OA52.3

/Jens
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-21 00:09

Svensson BO54.2

/Ola
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-21 00:29

Ino Pip. Brukar finnas färdigbyggda för 9000 spänn. Men då får du ta den ytbehandling som finns för stunden. Svart ask tror jag brukar finnas. Och kanske körsbär. Inte så noga egentligen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-21 09:48

Är du händig kan du själv bygga ett par högtalare. Se min tråd här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=20

Detta blir en potent 3 vägare med förutspådd låg dist, bra frekvensomfång och ett kalasljud.

Får man f.ö. påpeka att detta var ett av dom bättre inläggen av typen "Vad skall jag köpa?"! :) Du ger bra med information och är tydlig. Många stannar efter frågan - vad skall jag köpa - och då är det inte lätt att råda.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-21 10:22

Canton Ergo RCL - medan de fortfarande finns att importera för fantastiska 8000:-!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-21 10:29

Med tanke på din elektronik... om du kan hitta ett par Mårten Design Mingus beggat inom din budget, kanske det kan vara något.

Annars låter det väl bra med tidigare nämnda: Audiovector, OA52.3, piP och RC-L.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-10-21 11:07

En spännande högtalare som är något över budget är
Anthony Gallo Reference3 http://www.roundsound.com/ref3.html, kostar ca: 29

Den har fått makalöst bra recensioner...läs denna till exempel.

http://www.6moons.com/audioreviews/gallo/ref3.html

Fick en till lysande recension i senaste Absolute Sound också.

Runtljud är importör http://www.runtljud.se tror det fanns en lista på butiker som kan förväntas sälja dem. Har tyvärr inte lyssnat på den själv men skulle väldigt gärna göra det 8)

Sen är det bara frågan om du gillar designen :?: 8)

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-21 14:53

Carlsson OA52.3
Den vågar jag inte ens visa för sambon. 8O Även om det verkar vara en spännande konstruktion.

Ino Pip. Brukar finnas färdigbyggda för 9000 spänn. Men då får du ta den ytbehandling som finns för stunden. Svart ask tror jag brukar finnas. Och kanske körsbär. Inte så noga egentligen.
Jo många verkar gilla dom, jag är rätt nyfiken jag med, har inte hört dom, vet inte så mkt om dom heller. Tror du/ni de spöar B&W 704/705? Det som talar lite är designen, lyckaes dock hitta en rätt snygg från nagref.com: Bild Den skulle jag nog kunna leva med. Om ngn har piP till salu kan ni ju hojta till.

Har även hört att Ino piP ska va tungdrivna? Kanske inte funkar med mitt förstärkeri då.. :oops:

Är du händig kan du själv bygga ett par högtalare. Se min tråd här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=20
Ahh jag är faktiskt ganska händig men kan ju inte sitta och snickra i lägenheten så det får tyvärr gå bort.

Tack alla för tipsen! Kom gärna med fler! :D Ska kika lite på de andra länkarna ni gav. Kolla efter begagnat och se om man hittar ngt kul. Jakten går vidare.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-21 14:56

Begagnat lär du knappast hitta ett par.
Monteringssats i obehandlad mdf + allt som behövs kostar 3.900:- paret tror jag.

Räkna med väntetid isf.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-10-21 15:17

För en hårdrockare tror jag en rejäl golvare vore mer intressant. Flaskhals får du ju i ljudtryck om du väljer en liten stativare. Om du är intresserad av byggsatser så LTS 3v-f1 eller 3vf4. Finns på hifikit.se. Mycket snygg i vit!

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-21 15:24

Oavsett hårdrockare eller ej är lts-3v-f1/f4 mycket välljudande och bör stå sig länge i konkurrensen. Om det är lite tight för budgeten så skulle jag precis som många andra varmt rekommendera piP.

piP kan du få tag på färdigbyggda, medan lts-3v-f1/f4 är en byggsats, men kanske går att få tag på begagnat, alternativt om du känner folk som gillar att limma och skruva lite (och gärna gör det på annan plats än hemma hos dig :D )
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-10-21 16:31

Tomat skrev:Har även hört att Ino piP ska va tungdrivna? Kanske inte funkar med mitt förstärkeri då.. :oops:

Så länge de pallar med 4-5Ohm är det inga problem. Bara underdimensionerade transingar och vissa rörisar som inte vill vara med riktigt. :wink: Har du någon länk där man kan läsa om ditt stärkeri?
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-21 17:42

Så länge de pallar med 4-5Ohm är det inga problem. Bara underdimensionerade transingar och vissa rörisar som inte vill vara med riktigt. Har du någon länk där man kan läsa om ditt stärkeri?
Okej! Japp du ska få en länk, jag har inte fått mitt stärkeri levererat ännu men kanske nästa vecka. http://www.jungson.com/content/product_pages/ja99c.htm

Det verkar ju finnas en hel del kompetenta självbyggare här! Finns det kanske ngn som kan köpa/montera/fanera en ino piP åt mig? Mot ngn gentjänst såklart. :) Tänkte om ngn hade gott om tid och såg det som ett nöje också.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-21 23:16

Ino i14 med 2st basmoduler kanske NHT eller pearless basar om inos spräcker budgeten :)

Finns inte inos mellan modell kvar ? pi24 eller vad den nu heter
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-21 23:29

piP är galet bra men det funkar inte om de placeras fritt och man inte sitter nära bakvägg (lyssnar så precis nu nämligen). Kan du bara ställa upp dem som man ska så är de ett mycket bra val.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 01:31

Hur ska piP stå exakt för att komma till sin rätt?
Har hört "mot dämpad vägg".

Vad händer om den inte är dämpad?
Tycker det känns lite paradoxalt att den ska stå både mot en vägg OCH att den ska vara dämpad. Känns som man då minskar effekten av att den står mot väggen...

Och vad händer om man själv inte sitter mot en bakvägg?
Basbortfall?

Verkar ju tveksamt om de är så bra om de är så fasligt rumsberoende. Men det kanske alla högtalare är, bara att det inte talas lika tydligt om det?

Oj oj, många frågor, men man blir ju nyfiken. :roll:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 08:52

Magnus skrev:Finns inte inos mellan modell kvar ? pi24 eller vad den nu heter

Nix. Men däremot så finns studiovarianterna fortfarande kvar (pr18/pr24) för 13200kr/paret (dock bara i svart ask (pr18) resp svart industrilack (pr24)).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2004-10-22 08:59

Hur ser den svarta industrilacken ut? Nån som vet?

/en lite färglös john

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 09:37

Rydberg skrev:piP är galet bra men det funkar inte om de placeras fritt och man inte sitter nära bakvägg (lyssnar så precis nu nämligen). Kan du bara ställa upp dem som man ska så är de ett mycket bra val.

Det har även lika mycket att göra med var man har sin lyssningsposition. Detta gäller förstås alla högtalarsorter. (Jag vet ju att du sitter placerad kring mittregionerna av ditt lyssningsrum, men det vet ju inte alla andra.)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2004-10-22 10:48

För budgeten 10-20k kan man väl köpa Pi60 i byggsats? Med tanke på att skatepunk skall kunna avnjutas på hög nivå är detta ett bättre val än Pip. Snygga på sitt lite brutala sätt:
Bild
(Bild från Mikkes arkiv)
Ha en rimligt trevlig dag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 11:25

Ix skrev:Hur ska piP stå exakt för att komma till sin rätt?
Har hört "mot dämpad vägg".

Vad händer om den inte är dämpad?
Tycker det känns lite paradoxalt att den ska stå både mot en vägg OCH att den ska vara dämpad. Känns som man då minskar effekten av att den står mot väggen...

Och vad händer om man själv inte sitter mot en bakvägg?
Basbortfall?

Verkar ju tveksamt om de är så bra om de är så fasligt rumsberoende. Men det kanske alla högtalare är, bara att det inte talas lika tydligt om det?

Oj oj, många frågor, men man blir ju nyfiken. :roll:

varför den ska stå mot väggen är väl förmodligen för att få rätt basnivå. dämpningen bör man lägga till föratt man inte ska få elaka reflexer i mid/diskantområdet. gullfiber påverkar inte basområdet nämnvärt och därför så får man det bästa av två världar - basstöd och inga reflexer från bakväggen.

men piP verkar inte vara så hemskt känslig för placering? det är iaf en uppfattning jag fått vet inte hur det ligger till exakt med den saken dock.
tycker bara det är helt genialiskt att konstruera lådorna för att stå nära vägg det underlättar ju bara placering och bör vara en rejäl WAF-höjjare då man slipper ha "några lådor":roll: ståendes mitt i rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-22 13:00

Rydberg skrev:Svensson BO54.2

/Ola

Kan R* berätta lite mer om denna högtalare :lol: !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 14:37

piP är galet bra men det funkar inte om de placeras fritt och man inte sitter nära bakvägg (lyssnar så precis nu nämligen). Kan du bara ställa upp dem som man ska så är de ett mycket bra val.
Jag har ganska bra möjligheter till högtalarplacering, har med mina nuvarande iaf 50cm ut från bakvägg, 60cm från sidovägg. Lyssningspositionen är lite värre, har soffan utdragen 30 cm från bakvägg men kan väl iofs dra ut den lite till.

piP känns iaf högintressant för mig just nu! Verkar ruggigt prisvärd. I och med att den är rätt billig kan jag köra på den, satsa mer på elektronik och spara pengar tills jag har råd med en riktigt high-end högtalare om nåt/några år. Men så är det det här med att bygga... Jag ska till Sthlm och julhandla lite inom närmsta tiden, men var köper man byggsatsen? Tanken är väl i så fall att låna (edit: en löppenna) hos nån. Hur "svår" är övriga monteringen?

Ingen som kan köpa byggsats, bara löda ihop/montera, sen skicka till mig? :roll:

Tack för svaren. MVH/ Tomat
Senast redigerad av Tomat 2004-10-22 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-22 14:41

Tomat skrev:Ingen som kan köpa byggsats, bara löda ihop/montera, sen skicka till mig? :roll:

Du är inte först att efterfråga en piP-hälare! 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 14:44

Nattlorden skrev:
Tomat skrev:Ingen som kan köpa byggsats, bara löda ihop/montera, sen skicka till mig? :roll:

Du är inte först att efterfråga en piP-hälare! 8)

hade jag lokalerna skulle jag gladeligen ställa upp.. med öhmans tillstånd vill säga..

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 15:05

Du är inte först att efterfråga en piP-hälare!
Hehe okej, då tolkar jag det som att det är bara att glömma. :oops:

hade jag lokalerna skulle jag gladeligen ställa upp.. med öhmans tillstånd vill säga..
Trevlig. :) Jag har skumläst en tråd på Hififorum om piP och förstod det som att Öhman bara säljer till vissa personer? Ngn kravprofil man ska uppfylla?..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-10-22 15:25

nej nog säljer han till alla personer så länge de åker och hämtar grejjorna hos honom.. han skickar inget (eller iaf väldigt lite)..
andra kravet är väl att man lyssnar på grejjorna först innan man får köpa.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 15:49

Tomat:
eftersom du också uppenbarligen är intresserad av piP hoppas jag att det är okej att jag fortsätter att fråga om den.

Alla piP-kännare:
Hur mycket av bakväggen måste dämpas?
Tycker dämping är alldeles fasligt fult, i alla fall i all de varianter jag sett det göras...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-22 15:57

Man måste inte dämpa, men det är bra att göra det. Dessutom gäller detta förstås de flesta andra högtalare också som har låda och elementen riktade framåt.

Man får betänka att dessa råd är tillverkarens rekommendationer, och det är ju fritt upp till var och en att göra det man kan/vill.

Placeringsråd brukar stå i manualerna till diverse högtalare, och tråkigt nog är det ofta som placeringsråden är ganska uppåt väggarna knasiga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 16:01

Kanske uttryckte mig konstigt...
Min fråga var helt enkelt: Hu mycket måste man dämpa för att det ska bli riktigt bra?

Ingen kritik mot dämparkonsten i allmänhet, bara en reflektion om mina estetiska preferenser... :roll:

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 16:03

Ix: Helt okej att du lånar tråden för mer info söker ju även jag.

Skulle ngn kunna ge mig kontaktuppgifter för Ino Audio? Tänkte iaf besöka dom nästan tripp till Sthlm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 16:22

Tomat skrev:Skulle ngn kunna ge mig kontaktuppgifter för Ino Audio? Tänkte iaf besöka dom nästan tripp till Sthlm.

Det bästa (enda?) sättet är att ringa Ingvar på hans mobil (inte för tidigt på dagen dock :) ): 070-5233232

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 17:14

Får du verkligen lägga ut numret sådär bara... 8O

Stackars I.Ö. kan ju bli spammad. :?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-10-22 17:27

Ja, folk kommer ju att ringa från USA och erbjuda porr, universitetstitlar, dyra lån och penisförstoringar...eller :? :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-22 17:33

Inte vet jag vad du hittar på Belker :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-22 20:03

Givetvis måste du lyssna på pipen innan du kan veta om det är en högtalare som passar dig!

Har själv aldrig hört pip (men skulle väldigt gärna vilja, är det någon i närheten av Norrköping som har pip och vill visa upp dem?), men i och med att den är pytteliten så kanske den inte kan spela tillräckligt högt för dina krav.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 21:27

mattepatte:

IÖ har bett mig ändra kontaktinformationen på min hemsida till att bara vara just telnummret så jag tror jag får det :wink:

/ae som är rätt jävig när det gäller Ino och hoppas att det inte ligger mig alltför mycket till last :)

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 21:58

Tackar nagref för numret. Vågar man ringa? Detta känns väldigt underground... Det är väl inte ngn mörk källarlokal i förorten? 8O

Fick precis reda på att mitt förstärkeri leveraras i början av nästa vecka! Wiee.. Tidigare än väntat, så snart sitter jag med nya fina prylar utan speakers! :x Köplusten är stoor, men sånt här ska man ju inte rusha fram. Har dock funderingar på B&W 705...

...men i och med att den är pytteliten så kanske den inte kan spela tillräckligt högt för dina krav.
Pytteliten?.. tycker den är normalstor. Jag har inga krav på att kunna spela discovolym, eller njo bara nån gång på fest men då är man inte i tillstånd att bedöma välljud.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-22 22:06

Tomat skrev:Tackar nagref för numret. Vågar man ringa? Detta känns väldigt underground... Det är väl inte ngn mörk källarlokal i förorten? 8O

Visst vågar man ringa! Även om det faktiskt är en mörk källarlokal i förorten :)

Förvisso villakällare i Täby...

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-22 22:16

Visst vågar man ringa! Även om det faktiskt är en mörk källarlokal i förorten

Förvisso villakällare i Täby...
Hehe :twisted: Spännande. Men jag får vällan ta och ringa han nån gång då.

Kan ngn besvara min tidigare fråga om en som inte lött sedan 10 år klarar av att löda ihop och montera en piP med gott resultat?

Sen undrar jag om piP:en tros kunna konkurrera ut tex B&W 704? Under hyffsade och samma omständigheter för båda. Bra stärk, rum mm..

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-22 22:52

Det hela är lite lustigt.
Bor själv i Täby...uppskattningvis nån kilometer från Lahäll (där underverken i fråga finns, som jag förstått det).
Man kanske borde knata över nån dag... :D

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-23 12:45

Vet som sagt var inget om hur bra pip låter, men du jämför en stativare med ett litet element (runt 5 tum(?)) med en golvare med 2 st 6.5:or som, givet att de inte är alltför galet konstruerade, borde ha lite bättre förutsättningar att spela de lägre registren.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-10-23 17:02

piP är otrolig för sin storlek.........går lätt att tro att det är en golvare med en 8" bas i............ 8), den går ned till 35Hz (-3dB) om jag inte mins fel....och det är inga glädje sifror som det ofta annars är...
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-24 15:30

Ännu en piP rekommendation;
extremt trevlig högtalare för rimlig summa.
Om den är svårplacerad vet jag inte något om men har du ett akustikrisigt rum så låter nog piP bättre än de flesta iallafall i det rummet.

Du kan be Ingvar löda ihop ett par, en viss väntetid på det och lite mer pengar kostar det men han om någon har koll på hur de ska snickras ihop :wink: . Det finns mer än femtio fanér (kanske var det hundra 8O ) att välja på men väntetiden på dem är tydligen låååång. Normalt finns obehandlad Mdf och Körsbär i byggsats inne. Pris ca 3850 resp 5550kr.
Jag valde Körsbär (som jag precis lackat om i Kina-röd lack).

Det tog en halv dag att löda ihop och mecka med fika och bistånd av en "proffs"-lödare. Ska hämta ett par i obehandlad Mdf kommande lördag och ska våga mig på att löda själv. Inte såå svårt, men noga och inte slarva är det som gäller...

Svåraste är (för mig) att lacka lådorna snyggt och proffsigt. Någon som vet var man kan få dem sprutlackade till en rimlig peng?
/ Henke

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-24 15:39

kosmoskatten: Är det du som ska dit en sväng runt 10 på lördag så syns vi då 8) zvenzzon och jag ska åka och hälsa på IÖ och lyssna.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-24 19:04

Hej Dawen,
jepp - de e jag det.
Har lyssnat hos IÖ innan han byggde om rummet, eventuellt stannar jag med och lyssnar.

(Ska plocka upp en byggsats. Är ju inte bilburen så det blir släpa kommunalt för min del ut till Tyresö så det tar ju sin tid :cry: )

Ses lördag morgon då :wink:
Henke

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-10-24 22:24

kosmokatten och dawen, återkom gärna med lite intryck i denna eller nån annan tråd. :)

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2004-10-24 22:43

Tomat skrev:
Carlsson OA52.3
Den vågar jag inte ens visa för sambon. 8O Även om det verkar vara en spännande konstruktion.

[quote]

Min fru tycker OA52 är snygg 8O (du kan ju alltid testa) :wink:

/ Stefan 8)

magnus2

Inläggav magnus2 » 2004-10-25 13:35

Min Sambo tycker mina 51:or, är snygga, trevliga och låter bra.
:D ( Men det bästa är nog att dom hänger på vägg, å inte står mitt i rummet ) :wink:

mvh:Magnus2

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-25 15:31

d_anders....

piP spöade enligt mig mina "dynaudio 1.3se" på precis allting tyvärr. Jag äger iofs inte dom längre.

//jonas

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 17:44

Tomat:
Jag är (snudd på äckligt) nöjd med mina piP.

Har inte fått till finishen 100% på min egen rödlackering av dem vilket skall åtgärdas ikväll, lite småfix. Det känns bara surt att koppla ur dem eftersom tjejen är bortrest = ohämmat lyssnande och att ta bort två kvällar för demontering, målning och omlödning känns trökigt.

Ljudmässigt spöar eller drar de jämt med betydligt dyrare högtalare; Hotspurs anmärkning är inte tagen ur luften - jag har faktiskt inte hört någon stativare som låter "bättre" oavsett prisklass, att jag sedan aldrig vart mycket för golvare gör det svårt för mig att jämföra med golvare men det jag hört har inte haft samma precision. Att man sedan lyssnat på anläggningar som låter klart bättre än mitt som helhet är ju en annan femma...

På det stora hela har jag inget att anmärka på dem egentligen (men vad vet jag egentligen 8O ) de spelar vad som helst med grym precision och bra bottendrag. Att sedan ingen av mina vänner har hört bättre är ju ingen garanti (för vaf*an vet de egentligen?) men de som är någorlunda musiklagda fattar inte hur ett hemmabygge och så små kan låta så stort...
Enda minuset skulle vara att de inte är sååå snygga kanske.
Men det kosmetiska kan jag leva med.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag kommer nog spela med dessa länge, länge; har antagligen inte råd att byta upp mig :roll: .
/ Henke

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-10-25 17:46

Oops, sorry för svord*om.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-25 17:58

Ino-högtalare, ett eller två feta Rotel 1090 eller NAD 208, Harmony Design-försteg, Pioneer-dvd samt Supra-snokar verkar vara något av en standardmelodi i "hifi-kretsarna" som hänger ute på forumen.

Skulle vara kul att lyssna någon gång och se om det låter så bra som folk påstår!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-25 18:30

Blue - tala snällt med hifirocker så kanske du får lyssna på hans piP:ar. SC-9 och NAD 208 kan du få lyssna på här. Kombinationen blir lite svårt (om jag inte får tag på en piP-hälare!).

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-25 22:10

Blue : Sitter själv med bl a piP, NAD208 och SC-9, En mycket trevlig kombination. En lyssning ska väl inte vara helt omöjlig att planera in, om du känner för att ta dig till Dalarna. Har även LTS 3v-f1 om du är nyfiken på dem.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-26 18:31

Fast så nyfiken att jag jag skulle sticka till Dalarna för det är jag nog egentligen inte.

Undrar förresten om något hifi-system i världen skulle kunna få mig till Dalarna... 8)

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-26 21:16

Kanske inte ett HiFi system, men en bil, ett tåg eller ett flygplan kanske skulle kunna lösa uppgiften :lol:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-27 15:42

Kakan:

Me har varit lite sugen på att lyssna på 3v-F1 ett tag...

Krylbo ligger inte så långt från Avesta om jag inte minns fel?

Kanske kan droppa förbi nästa gång jag är i trakterna? :D

Har eventuellt en tanke på att inom några år antingen införskaffa ett par pi60 eller ett par 3v-f1...

Pratade lite med IÖ som hastigast vid lunchtid idag och han ville ju förståss inte utala sig om hur bra 3v-f1 är jämtemot pi60, men han
talade ju om att han konstruerat 3v-f1 på några dagar medan han jobbat i många år på pi60...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-27 20:20

Wolfie - dock gjorde han väl pi60 först, lite lärde han väl sig på kuppen? :wink:

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-27 21:09

Wolfie skrev:Kakan:

Krylbo ligger inte så långt från Avesta om jag inte minns fel?

Full pott i geografikunskap !
Det är bara en liten åker emellan :mrgreen:

Du får ett PM
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-29 08:57

Nattlorden: Jo det får man väl hoppas att han gjorde :wink:

Kakan: Har du någon gång jämfört 3V-F1 mot pi60?

Tänkte om skillnaderna är stora ljudmässigt?

Priskillnaden mellan dem är ju inte så stor om man köper ett monteringskit av IÖ (vilket ju är den enda formen att köpa ett par 3v-F1).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-10-29 09:38

Hej Wolfie

LTS 3v-f1 får du nog bolla med HiFi-Kit om, och pi60/pi60s med IÖ :)

Din fråga gör dock att jag får lov att tänka till lite..... :roll: ......men det hjälpte inte så mycket. Har i alla fall lyssnat på lts-f1, lts 3v-f1, pi60 och pi60s men kommer inte ihåg om jag varit med om ett direkt lyssningstest mellan just pi60 och lts 3v-f1.

Eftersom båda modellerna finns inom bekantskapskretsen kanske det går att ordna ett sådant någon dag.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Återgå till Köpråd