Jag är ute efter ett par högtalare jag kan leva länge med! De ska inte behöva kännas som en flaskhals, vill va nöjd med några år framöver. Gärna att de vinner med bättre elektronik, dessutom ska de ge ett jäkligt schysst ljud för pengarna.1.1 Vad är du ute efter?

1.2 Hur ser din budget ut?
Svårt... men mellan 10-20k. Det viktigaste är att man får väldigt mkt för pengarna! Jag tjänar dåligt och är smålänning (snål).
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
I detta nu inget att komma med... har nämligen sålt av hela min gamla 5.1 system till förmån för nya högtalare. Men de nya högtalarna ska iaf drivas med försteg/slutsteg Jungson JA-1/JA-99C Deluxe. 2x80W klass A. Ska enligt folks intryck ge ett lite varm ton i klangen. CD-spelaren jag har är Shanling CD-S100 men den ska bytas så småningom.
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista? Inga Hifibutiker i närheten så det blir när man är på besök i på annan ort... Har utvärderat B&W 705 och 704 lite lätt, men hört mest med NAD elektronik (gillar ej

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för antingen stativare eller golvare. Alt stativ + sub. Har en fördom om att en 2-vägs stativare utan sub kan gröta ihop ljudbilden mer än golvare pga för stort arbetsområde. Fel?

1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Tja, neutralt med lite värme. Iaf ínte för kallt eller vassa diskanten, bumlig bas står jag inte heller ut med. Vill ha ett följsamt ljud som inte sticker ut i några register!
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Ca 19kvm, ca 4.5x4.5m. Eventuellt flyttar man till lite större (typ 25kvm) nån gång.
Singer/songwriters, "skejtpunk", hårdrock mm mm... Det mesta förutom viss jazz och klassiskt.1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Faktiskt tveksamt om jag inte kan tänka mig det.

Så.... det var allt. Ingen kan klaga på att jag är lullig i vad jag är ute efter

MVH/Tomaten