Köphjälp Musik 60% Film 40%

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrZ

Köphjälp Musik 60% Film 40%

Inläggav MrZ » 2004-11-03 07:33

Hej allihop

Har just hittat detta exelenta forum och vill passa på att få lite tips å råd.

Fakta:
rum: öppet (2 stora öppningar) ca 20kvm, liten golvyta
cash: ca 15-17 000
behov: 5.1 - 6.1 små högtalare och DVD + Förstärkare (surround), kablage
smak: Country, Gospel, pop
begagnat: ok

tycker om estetiska rena produkter, måste ta hänsyn till frugan och hon gillar inte (som många andra ;) stora golvhögtalare...

har faktisk tittat (på Internet) på olika alternativ men vill att denna fråga skall vara så förutsättningslös som möjligt till att börja med.

Bor i en mindre stad med mycket begränsade lyssningsmöjligheter, så kan vara att jag får tillförlita mig helt på era erfarenheter.

hmm fick jag med mig allt :?

tackar på förhand :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Köphjälp Musik 60% Film 40%

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 14:37

Hej MrZ!

Mitt förslag är att du satsar på golvhögtalare fram, struyntar i centern, och har lite neklare högtalare baktill, minst 4 stycken bakhögtalare (du behöver alltså en 7.1-förstärkare vilket idag inte kostar särskilt mycket mer än en 5.1 förstärkare), sedan kryddar du med en mkt billig DVD-spelare.

På detta sätt kommer du att lägga pengarna där de gör mest nytta, och har vi tur kan budgeten hållas lägre än dina föreslagna pengar.

Viktigast är högtalarna (eftersom det är där de största försvängningarna sker i förhållande till nedlagda kronor). Då satsar du hellre på lite större fronthögtalare så slipper du att köpa brumsubbwoffer som ändå är för dålig för vad den ger för pengarna. Då rekommenderar jag fronthögtalare av golvmodell (går normalt lägre i frekvens). Du kan titta på exempelvis Carlsson OA58 6500 kr/par
eller QUAD 21L 7900 kr/par
eller ngn Audiopromodell
som många gillar bra

Men högtalare är extremt kritiskt varför jag insisterar på att du provlyssnar och bestämmer dig själv för vilka du vill ha. Ovenstående är några du i alla fall kan överväga som är "bra" för en liten summa pengar.

Som surroundhögtalare är receptet ju fler desto bättre. Jag föreslår hellre att du tar fler små och billiga, än bara två lite dyrare. Carlsson är på väg med surroundhögtalare och andra märken brukar ha små modeller. När man kör 4 eller fler bakhögtalare behöver man inte använda högtalare som strålar ljudet som dipoler, utan det är oftast bäst att ha direktstrålande högtalare. Tipset blir att ta de billigaste av samma märke som dina kommande fronthögtalare.

Center kan du strunta i. Om man sitter i mitten så får du en mycket bra ljudbild och du hör dialogen från mitten. PLacera fronthögtalarna med lyssningsvinkeln 46 grader. Det är mest försäljaren som vill sälja på dig center eftersom han tjänar mer pengar då, helt naturligt! Annars brukar vanligt förekommande centerhögtalare låta helt annorlunda än samma märkes fronthögtalare eftersom de har lagt högtalaren ned, med följden att utstrålningesgenskaperna är helt olika.

Receiver kan du ta någon som tillverkas av de stora drakarna. Yamaha och Denon fungerar bra. Denon låter möjligtvis en smula bättre, men å andra sidan har Yamaha en välfungerande autokalibreringsmik som faktiskt fungerar till skillnad från Denons dito. Så om man tycker det är svårt och krångligt att kalibrera själv är Yamaha ett bättre val. Köp EJ 6.1-förstärkare!

Denon 3700 - 5300 kr (AVR-1905 resp AVR2105)
Yamaha 650 (kostar ibland 4000, ibland 5000) kan du titta närmre på. Pioneer, Harman Kardon etc finns också bra. Sony, Technics, JVC är jag mer tveksam till.

DVD:
Ta den billigaste du kan hitta som är regionfri, bör ej behöva kosta mer än 1000 kr. Se bara till att den har SCART med RGB ut så är den tillräckligt bra för att TV:ns fel och brister ändå dominerar.

Kablar:
I sammanhabget inte alls nödvändigt att spendera mycket pengar. Medföljande lakritsssnören är knappt någon skillnad jämfört med finare varianter. Till högtalarna kan du köra vanlig högtalarkabel eller elkabel om du vill.
Clas Ohlson RGB-SCART för mindre än 50 spänn funkar klockrent. Men det är viktigt att den är s.k. "fullkopplad". Digitala kablar ska vara optisk eller ha 75 ohms karaktäristisk impedans, vilket medfölkjande "lakrits" brukar ha. Så bli inte lurad att köpa "dyrt" digitalkablage om försäljaren tjatar. Digital anslutning funkar så att kommer det ljud så funkar det, annars får du klicklljud. Dessutom är inte DTS och Dolby Digital känsligt för överföringsjitter överhuvudtaget.

Lycka till!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-11-03 14:50

Okej, högtalarna du ska köpa är om dom finns kvar dessa:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=10542
Dom brukar kosta det dubla och är värda ännu mera!

För 3-4kkr finns det gott om bra begagnade Surroundförstärkare tex. från Denon.

Som DVD ska du välja en Pioneer DV-370, DV-470 eller DV-2750 dom kostar runt 1-2kkr.

Suround högtalare är svårare att hitta något riktigt bra billigt. Speciellt begagnat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-03 18:03

Tack båda :) :)

Har sneglat lite på Cambridge Azur 540R + 540D (7000:-)
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3%7 ... %7Cpdetail
och kef 2005.2 pga platsbrist (och sambovänligt :? )
Så tyvärr kan det nog inte bli golvisar. Har ett par Audiovector 3 från 1990 - skitbra - som står oanvända i källarn just av denna anledning :(.

Såg även denna Denon (10500:-) idag, ser ok ut :)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110360

SÅå vad säger ni grabbar om jag försöker styra upp det på tex äggen ???

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-11-03 18:38

Jag tror du får ett mycket bätre resultat med en:
Pioneer DVD och en Denon 2105 sammanlagt pris <6000kr
än med den där Cambridge combon för 7kkr.

Du gillade inte Carlsson högtalarna?
Dom är ju små.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-03 18:42

Audiovector 3 - är det de som är lätt "sexkantiga" (sett ovanifrån) ?

*har ett ljudminne av den som trevliga och en rejäl och bra bas - blev nästan besviken när M3 serien kom*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Köphjälp Musik 60% Film 40%

Inläggav Martin » 2004-11-03 19:18

Johan_Lindroos skrev:Hej MrZ!

Mitt förslag är att du satsar på golvhögtalare fram, struyntar i centern, och har lite neklare högtalare baktill, minst 4 stycken bakhögtalare (du behöver alltså en 7.1-förstärkare vilket idag inte kostar särskilt mycket mer än en 5.1 förstärkare), sedan kryddar du med en mkt billig DVD-spelare.

På detta sätt kommer du att lägga pengarna där de gör mest nytta, och har vi tur kan budgeten hållas lägre än dina föreslagna pengar.

Viktigast är högtalarna (eftersom det är där de största försvängningarna sker i förhållande till nedlagda kronor). Då satsar du hellre på lite större fronthögtalare så slipper du att köpa brumsubbwoffer som ändå är för dålig för vad den ger för pengarna. Då rekommenderar jag fronthögtalare av golvmodell (går normalt lägre i frekvens). Du kan titta på exempelvis Carlsson OA58 6500 kr/par
eller QUAD 21L 7900 kr/par
eller ngn Audiopromodell
som många gillar bra

Men högtalare är extremt kritiskt varför jag insisterar på att du provlyssnar och bestämmer dig själv för vilka du vill ha. Ovenstående är några du i alla fall kan överväga som är "bra" för en liten summa pengar.

Som surroundhögtalare är receptet ju fler desto bättre. Jag föreslår hellre att du tar fler små och billiga, än bara två lite dyrare. Carlsson är på väg med surroundhögtalare och andra märken brukar ha små modeller. När man kör 4 eller fler bakhögtalare behöver man inte använda högtalare som strålar ljudet som dipoler, utan det är oftast bäst att ha direktstrålande högtalare. Tipset blir att ta de billigaste av samma märke som dina kommande fronthögtalare.

Center kan du strunta i. Om man sitter i mitten så får du en mycket bra ljudbild och du hör dialogen från mitten. PLacera fronthögtalarna med lyssningsvinkeln 46 grader. Det är mest försäljaren som vill sälja på dig center eftersom han tjänar mer pengar då, helt naturligt! Annars brukar vanligt förekommande centerhögtalare låta helt annorlunda än samma märkes fronthögtalare eftersom de har lagt högtalaren ned, med följden att utstrålningesgenskaperna är helt olika.

Receiver kan du ta någon som tillverkas av de stora drakarna. Yamaha och Denon fungerar bra. Denon låter möjligtvis en smula bättre, men å andra sidan har Yamaha en välfungerande autokalibreringsmik som faktiskt fungerar till skillnad från Denons dito. Så om man tycker det är svårt och krångligt att kalibrera själv är Yamaha ett bättre val. Köp EJ 6.1-förstärkare!

Denon 3700 - 5300 kr (AVR-1905 resp AVR2105)
Yamaha 650 (kostar ibland 4000, ibland 5000) kan du titta närmre på. Pioneer, Harman Kardon etc finns också bra. Sony, Technics, JVC är jag mer tveksam till.

DVD:
Ta den billigaste du kan hitta som är regionfri, bör ej behöva kosta mer än 1000 kr. Se bara till att den har SCART med RGB ut så är den tillräckligt bra för att TV:ns fel och brister ändå dominerar.

Kablar:
I sammanhabget inte alls nödvändigt att spendera mycket pengar. Medföljande lakritsssnören är knappt någon skillnad jämfört med finare varianter. Till högtalarna kan du köra vanlig högtalarkabel eller elkabel om du vill.
Clas Ohlson RGB-SCART för mindre än 50 spänn funkar klockrent. Men det är viktigt att den är s.k. "fullkopplad". Digitala kablar ska vara optisk eller ha 75 ohms karaktäristisk impedans, vilket medfölkjande "lakrits" brukar ha. Så bli inte lurad att köpa "dyrt" digitalkablage om försäljaren tjatar. Digital anslutning funkar så att kommer det ljud så funkar det, annars får du klicklljud. Dessutom är inte DTS och Dolby Digital känsligt för överföringsjitter överhuvudtaget.

Lycka till!

Håller med.

Johan kommer med mycket bra tips, jag tycker du ska överväga dem starkt. Du kan ju välja mindre fronthögtalare och ändå strunta i sub woofer. Tex ett par av dessa: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=275
Bild

Och 4st såna här små ufon:
Bild
Som bakhögtalare.

Till detta en Pioneer DVD av billigare sort (min syrra har en som funkar perfekt) och en bra Denon eller Pioneer-reciever.
Då har du rent ljud och bra surroundupplevelse, men ändå små söta högtalare som hustrun kommer att gilla starkt. :)

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-03 20:30

Nattlorden nja inte sexkantiga faktiskt bara 4 kanter men jag förstår va du menar och tror att det är dem du menar ;)
se här --> http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Mr%20Zäta

Där är även en dålig bild på min Pionjär VSX5900S direkimporterad från HongKong har ett par hemmabyggen från Damnark (david tror ja de hette) och en AudioPro B2-40 subba det är detta jag inte lyckas övertyga frugan att få ta upp - hehe.

Som ni kan se på bilden med TV'n är det inte mycke plats att ha et par golvisar på, men jag uppskattar era försök, kanske ska bussa er på frugan istället..kan ju alltids ställa upp med öl om ni blir torra i halsen undertiden :))))))

Alexi - njae ja gorde nog inte de

Martin - va heter de små ufona då

Tack igen Johan :)).....roligt att jag fick så mycke respons

gillar verkligen Denon'en -->http://www.hembiobutiken.se/images/prod/110360_2.jpg

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-03 20:42

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|178|178|4315|pdetail

Micropod

Fyra sådana på en fin långsmal hylla på bakväggen, Vad tror du om det? :)

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-03 21:21

hehe joo, du menar altså att Amphion Helium II + 4 PODSPEAKERS skulle låta bätre än ett Kef 2005.2 ??

låter nästan som du har denna konfiggen själv ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-03 21:30

MrZ skrev:hehe joo, du menar altså att Amphion Helium II + 4 PODSPEAKERS skulle låta bätre än ett Kef 2005.2 ??

låter nästan som du har denna konfiggen själv ;)

Nope, jag har hembyggen. Kan inte tänka mig att ljudet från keff the egg skulle vara i närheten av amphions högtalare tex. :) . Det är som johan säger att ljudkvaliteten från fronthögtalarna är absolut viktigast. "Bakhögtalarna" har en helt annan uppgift (att skapa ambiens) än fronthögtalarna (som bör skapa en väl definierad ljudbild), därför är kraven annorlunda. I bakhögtalarfallet så är det viktigare för det upplevda ljudet att högtalarna är många än att de är extremt bra.

edit: Men lita inte blint på mina högtalarråd (jag har inte ens flerkanal hemma :oops: ), det var bara ett förslag bland många möjliga. Lite inspiration. :)
Senast redigerad av Martin 2004-11-03 23:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-03 21:50

8) Tack Martin å allihop för era åsikter å tips, ska göra ett noga övervägande över detta å mäta etc - såg just ett ägg set för 7000:- hmm,, ska kanske ta upp Audiovectorna å prova...bakom får de ju plats men då falller ju hela conceptet

rörigt i min hjärna just nu==hehe

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-03 22:46

Underligt att ingen rekomenderat pIP ännu 8O

De som är gjorda för att stå nära bakvägg o allt...

Kanske var det där med designen då... :D

Som bakhögtalare borde väl LTS diton fungera utmärkt?
Gjorda för att hänga på vägg blir väl som gjutet om man har dåligt
med golvyta?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-11-03 23:30

EPS + EPS-surrounden?

Billigt om du inte har något emot att snickra lite!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 01:17

Hej!

DV-575A* ifrån Pioneer börjA* med att lägga mkt bra ord för! Var hos kompis med A*bsurd bra Tv oDV-575A* för 2k kr var det enda han hade råd med ty inga pengar kvar efter dyyra Tv´n och mkt...
... mkt bra bild på Tv´n :D så DVD´n kan ju ej varit alltför dålig! Ljudet antagligen(?) bra med men
hans musikanläggning lämnar övrigt o önska (Tv + DVD = A*bsolut inga pengar kvar o leka me ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Graset

Inläggav Graset » 2004-11-05 16:04

Att ingen nämner Mordaunt-shorts premier plus paket.. (http://www.mordauntshort.com/products/avantpremiere.asp)

Har själv köpt det väldigt nyligen (pga av ett stort NEJ till golvhögtalare från sambon :wink:) men jag kan inte utala mig om hur dom låter än eftersom dom fortfarande står under en hög filtar och blir inspelade..
Men de tester man läst på http://www.homecinemachoice.com/ och på andra liknande sidor så tror jag dom är ett minst lika prisvärt alternativ som kefs egg..

/Graset

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-11-05 16:51

Ett alternativ i högtalarväg är ju Genelecs små aktiva högtalare, tex den lilla HT205
Bild

Alternativt Genelec 8030A
Bild

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-06 13:22

Varför tycker ingen att Kef's KHT-2005.2 e bra, har fått mycket bra kritik runtom. bla på component.se http://www.component.se/until_then/?pag ... he_egg.htm

vet att jag antagligen går emot strömmen här men har även tittat lite på Onkyo's nya paket Onkyo TX-SR602E + Onkyo DV-SP502E
http://www.hembiobutiken.se/images/prod/110360_2.jpg

Jo de ser bra ut Alexi...Genelecs 8030A hittade jag, ser grym ut (priset me :)) hittade alldrig nåt på HT205

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-06 14:20

Hej!
Alexi skrev:Ett alternativ i högtalarväg är ju Genelecs små aktiva högtalare,

- Jo dem är väldigt bra men... är de inte föör dyra för spec budget?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-06 15:29

MrZ - nej, det var inte den modellen jag tänker på, för de hade alltså ett "veck" på sidorna... De kanske hette Audiovector 5 istället?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-06 16:08

ok Nattlorden, kommer nog att sälja dem, snyft, snyft

(det fanns en Audiovector5 och en senare Audiovector5x)
edit:

inga kommentarer till Onkyo's nya paket ??

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 11:30

Alexi, de små Genelecarna går inte att använda eftersom saknar väldigt mycket i basregistret.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-08 13:38

det jag hört av Onkyo låter väldigt bra. Har inte testat så mycket men ljudet är klart bättre än Yamaha och H/K. just en sån txr 602e har jag funderat på att skaffa själv.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 19:35

"Klart bättre" än HK eller yamaha går inte! Då är du inte på väldigt subjektiva grejjer, och om det är hörbart annorlunda ljud än HK eller Yamaha så lutar det åt att de förmodligen har rätt så hög förvrängning. Jag har nämligen gjort blindtester på HK och Yamaha nyligen, mer kan jag inte säga just nu, för det kommer skriftlig test i MoLt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-08 20:19

ja jag har inte gjort några omfattande lyssningsteste men i jämförelse med H/K så låter ljudet mer neutralt (ingen loudness effekt) och i jämförelse med Yamaha låter Onkyo mer "rätt". Yamaha har nån slags nedtonad tråkig känsla. Men där hamnar man ju i mera smaktycke.
Harman Kardon kan jag inte förstå att folk tycker är bra då de har en tydligt "förvridet" ljud, är som att det skulle vara konstant loudness på..
Kan hända H/K är neutralt på andra sätt men "korrekt tonkurva" tycker inte jag att det är iaf..

edit: men för att förenkla saker så kan jag väl nämna vilka apparater jag tenderar att föredra. där inkluderas Arcam, Cambridge, Yamaha, Linn, Rotel (i viss utsträckning), Proton, JPW, piP, B&W 802, NHT 2.9, Audiovector.
Yamaha är inte alls dumt jag föredrar det framför otroligt många märken speciellt när man pratar om surrrecivers. Men en direkt jämförelse mot Onkyo så låter den tråkig. Dock upplever jag inte Onkyo lika färgad som H/K. (om nu Onkyo skulle vara färgande, ingår den i testet?)
(skall dock nämnas att jag inte lyssnat på H/Ks nyaste serie surrrecivers de kan ju ha radikalt ändrat sitt ljudideal..)
Senast redigerad av Kraniet 2004-11-08 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-08 20:27

Kan hända H/K är neutralt på andra sätt men "korrekt tonkurva" tycker inte jag att det är iaf..
Kraniet: Och det hör du bara genom att lyssna rakt uppockner. Imponerande! :?

Men det är klart har man bestämt sig för att alla H/K och krell låter loudness i basen så är det väl svårt att bli övertygad om annat. Jag tvivlar på att tonkurvan är hissad i basen iaf.

Jag har haft en H/K 670 i ett år och det var ingen loudnesseffekt i den jämfört med andra förstärkare jag haft/har.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-08 20:32

ja det kan ju handla om vana också. H/K kanske är "korrekt" men i så fall är nästan all annan elektronik "fel"* 8O

edit: *inkluderat den berömda Pioneer-spelaren och Rotel 1090..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 21:17

Kraniet, du har helt klart några poänger som inte ligger alltför långt ifrån sanningen vad gäller ljudet från HK och Yamaha. Jag bara undrar hur du kan ha kommit fram till det eftersom det sannerligen inte handlar om några astronomiska skillnader. Det handlar trots allt om väldigt små nyansskillnader.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-08 22:14

ja jag har öron :) jag vet inte men jag tycker det inte är svårt att höra de nyansskillnaderna alls. jag vet ju inte hur andra hör men det verkar ju finnas skillnader mellan hur vi uppfattar ljud. elelr åtminstonde vad vi lyssnar efter. det kanske är det senare som det handlar om..

intressant är det iaf
:)

edit: öppna A/B-tester är det jag använder för att jämföra prylar.

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-09 19:06

är det inte så att man bör matcha ihop "rätt" grejer med varan så att man får den typ av ljud man tycker låter bra för sig själv.

vill ju tro att det finns rätt många varianter på det eftersom smaken varierar lite :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-09 20:08

tja det beror väl på vad man har för syn på hifi.. för min del så är jag ute efter "korrekt" återgivning. alltså en korrekt reproduktion av informationen.
men om andra vill förvanska ljudet efter nån egen smak så är det ju upp till dem.

edit: problemet kommer ju när man har två mäniskor med olika smak.. hur ska man kunna tillfredställa de båda smakerna ifall man har ett system som färgar efter ens egen smak?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-10 17:15

Du har nog bra hörsel och en känsla för vad som är neutralt och "bra ljudåtergivning", Kraniet!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-10 17:53

om inte annat så är det väl det man tror att man har :wink:

edit: trevligt dock att nån annan verkar tycka det också.. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-11 10:18

hur gick det förresten med köpet av elektronik? känns som vi tappade bort tråden i allt ljudtyckande..

så vad blev det nu då?

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-11 20:28

Kef 2005.2 (6st surrar) är redan beställda....
Då dessa verkar vara glada i power ansåg jag att Azur 540R va för svag, tittade då på Onkyo TX-SR602E men om jag importerar själv kan jag få en Onkyo TX-SR702E för samma pris.
Velar pyttelite fortfarande, första gången jag gör detta, men lutar starkt åt att importera en

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-11 21:43

ok ja men det låter som en bra idé.. så länge det inte är för mycket strul att importa..

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-12 14:09

Tack :)

Utan att vilja skapa ännu en lång tråd om kablage...Om man vill ha tips på kablage till denna uppsättning KEF -> Onkyo vad rekomenderar ni här då ?

Kommer behöva längder på upp till 10-12 m så ett maxpris på ca 50:-/m

Vad är bäst,,, rulla upp längderna och ha samma längd på alla eller kapa dem så att de passar??

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-12 14:53

har för mig det pratats om detta på nåt annat ställe.. det man kom fram till var väl att det knappast påverkar ljudet speciellt mycket om en kabel är en nån meter längre eller kortare.. det där får du nog mera avgöra själv tror jag.. jag brukar ha samma längd på kablarna.

viktigaste är väl att inte bli lurad av handlarens kabelsnack utan köp den billigaste kabeln du kan hitta.. EKK från clas ohlsson är väl det som funkar bäst.. 1,5kv räcker gott och väl

Användarvisningsbild
MrZ

Inläggav MrZ » 2004-11-13 16:06

klipper man bara bort den tredje tråden då ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-13 16:31

Det finns kablar med 4 ledare. Dessa kan man korskoppla.

Återgå till Köpråd