Tre ingångar för 799 kr låter helt okej

Men frågan är vad den presterar..

Moderator: Redaktörer
subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.
nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken
Maccis skrev:nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken
Kanske via Windows Update?
jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex.![]()
DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...
Mvh/Janne
nadifierad skrev:Maccis skrev:nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken
Förklara dig gärna!
Jag är ingen fena på Windows eller datorer för den delen![]()
Skulle en windowsuppdatering kunna ge mig bättre ljud, menar du?
Maccis skrev:nadifierad skrev:Maccis skrev:nadifierad skrev:Jag hade gärna satsat på en lite mer HighEnd dac, men först får jag uppgradera plånboken
Förklara dig gärna!
Jag är ingen fena på Windows eller datorer för den delen![]()
Skulle en windowsuppdatering kunna ge mig bättre ljud, menar du?
Du skulle uppgradera plånboken.
Då kanske windows update fungerar...
(IRONI)
adzer skrev:jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex.![]()
DAC'en är ju i princip inget annat än ett bra externt ljudkort med flera ingångar...
Mvh/Janne
En dac är en del av ett ljudkort.
Alla ljudkort har en inbyggd dac, men alla externa dacar har inte fler funktioner än just D/A omvandling.
Utan en dac kan du inte få ljudet ifrån en digital källa ut i högtalarna som är analoga.
jannemannen skrev:adzer skrev:jannemannen skrev:Grejen med DAC ? Det är väl att man får ett bra och smidigt ljudkort till en musik-dator tex.![]()
Mvh/Janne
En dac är en del av ett ljudkort.
Alla ljudkort har en inbyggd dac, men alla externa dacar har inte fler funktioner än just D/A omvandling.
Utan en dac kan du inte få ljudet ifrån en digital källa ut i högtalarna som är analoga.
He ! Jo, jag vet !Det jag menade var att en DAC med USB-ingång fungerar som ett väldigt bra ljudkort...
Det är lite lustigt att billiga produkter likt denna kallas ljudkort: http://www.accurateaudio.se/into/produk ... &u=&p=0192
Medans denna kallas DAC: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1635&menu=1
Dom gör exakt samma sak. Fast är den lite "lyxigare", då är det helt plötsligt en "DAC"...
Mvh/Janne
Sondek skrev:I hop med denna...
http://www.kjell.com/?item=98771&path=470000000,491020000
kopplad till ett par Mupps så har man en smutt liten anläggning
Sondek skrev:Konstaterat att nätdelen inte ingår. Finns dock en Brik nätdel som kan försörja flera enheter men det går nog bra att välja en annan nätdel.
DAC
Coax/optisk/USB
DAC med USB. Lämpligt när analog förstärkare skall kopplas till datorn eller annan digital ljudkälla. Anslutningar för tre källor: USB samt optisk och koaxial SPDIF. Kan även användas som uppgradering av förstärkare eller ljudkälla (CD/DVD etc.) som redan har D/A-omvandlare men av lägre kvalitet. D/A-omvandlaren som sitter på datorns ljudkort har normalt en upplösning på 8 till 16 bitar och en samplingsfrekvens på omkring 48 kHz. Denna externa D/A-omvandlare är betydligt bättre än så, med en upplösning på 24 bitar och en samplingsfrekvens på 192 kHz. Detta innebär att den klarar av att skapa en analog signal som är betydligt mer trogen det originalljud som en gång spelades in. D/A-omvandlare och DSP (Digital Signal Processor) kommer från Cirrus Logic. Ingångar: USB, optisk digital toslink och koaxial digital. Utgångar: 2 x RCA. Mått: 140 x 48 x 160 mm. Vikt: 1,0 kg. Levereras med nätadapter. USB-ljudkortet är kompatibelt med Windows XP, Vista, 7, Mac OS X samt Linux.
Förstärkare Stereo
Renodlad och prisvärd stereoförstärkare i snygg aluminiumfinish med imponerande ljud. Passar perfekt för att driva ett par passiva högtalare med ljud från t.ex. dator eller mp3-spelare. Anslut enkelt källan med RCA- eller 3,5 mm-kablage samt högtalarna med vanlig högtalarkabel (ingår ej). Förstärkaren kan med fördel användas tillsammans med nedanstående DAC för en ännu bättre ljudupplevelse. Front i borstad aluminium. Anslutningar: 1st 3,5 mm-anslutning i fronten, 2 st RCA stereo-anslutningar på baksidan samt anslutningar för två passiva högtalare på baksidan. Frekvensomfång: 20 Hz - 20 kHz.Levereras med nätadapter. Mått: 140 x 48 x 160 mm. Vikt: 1,1 kg.
screen skrev:subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Enda problemet jag har kopplat direkt till hötlursutgången är att att nivån inte blir tillräcklig alltid.
Detta har jag också funderat många gånger på, när skall/bör man ha en DAC?
Är det för att signalnivåerna skall matchas bättre eller är det för att "man tror" att ljudet blir bättre?
Jag har inte ens fattat vad man skall med en "transport via DAC till reciever/slutsteg" till?
Hur bra rum måste till för att man skall höra att en DAC avgjort gör en verkligt stor skillnad? Att "bara" slänga in en DAC kan väl inte spela någon större roll om man inte har ordning på hur ljudet går i rummet, eller?
Annars blir det: DACars dom som satsar på DAC när det uppDACas att det inte hjälper...
Jag köpte dacen Smile
/L
Sondek skrev:DAC:en är antagligen så bra att han inte kan slita sig från musiklyssnandet
Om det är någon i Stockholms trakten som känner sig sugen på att testa DACEN får gärna låna den någon vecka, bara PMa isf.
oa51 skrev:Schull skrev:Om det är någon i Stockholms trakten som känner sig sugen på att testa DACEN får gärna låna den någon vecka, bara PMa isf.
Jag jämför den gärna med min Benchmark DAC1 och Cambridge DAC III bara för skojs skull.
Du har alltså PM!
Richard skrev:Sondek skrev:Hur gick det med DAC:en?
Ja, jag antar att det är många som undrar- är detta ett " klipp" ?
Hur låter det ?
Schull skrev:Richard skrev:Sondek skrev:Hur gick det med DAC:en?
Hur låter det ?
jag skickade pm till oa51 i torsdag, sen har jag inte hört något?
/L
Richard skrev:Schull skrev:Richard skrev:Sondek skrev:Hur gick det med DAC:en?
Hur låter det ?
jag skickade pm till oa51 i torsdag, sen har jag inte hört något?
/L
Han kanske sitter och stampar takten .
ANy skrev:Köpte en på Kjell idag.
Öppnade den och kollade vad det satt för chip i den.
Cirrus logic 8416-czz antar jag är det relevanta chipet?
Sålde tyvärr mina högtalare idag så jag kan inte ge nåt utlåtande om ljudet ännu.
ANy skrev:Cirrus logic 8416-czz antar jag är det relevanta chipet?
Callahan skrev:kodapa skrev:phon skrev:Vad satt det för nåt inuti förstärkaren då?
Liten kylflans, få komponenter. Gissar på 1875?
Bjussa på en bild och ett lyssningsutlåtande!
Sondek skrev:BRIK produkterna är antagligen dom mest svårlyssnade på marknaden...
Dom liksom slingrar sig hela tiden
ANy skrev:Sondek skrev:BRIK produkterna är antagligen dom mest svårlyssnade på marknaden...
Dom liksom slingrar sig hela tiden
Hehe, ja ingen verkar ha lyckats lyssna ordentligt på dom hittills.
Jag har inga förväntningar alls på denna tingesten iallafall.
Ville mest slippa köra med laptopens ljudkort och dess sladdriga 3.5mm utgång.
Vettefasen om jag skulle kunna höra skillnad på olika dacar hursomhelst.
ANy skrev:Har inget förstoringsglas så jag orkade inte kolla allt, blev trött i ögonen![]()
Sondek skrev:Den är inkopplad till ett baselement som skakar en accelerometer med en sinussignal på 30Hz. Det låter...
Nää nu får ni ge er
ANy skrev:tredje gången gillt.
Den var svårläst den där lille fan.
patjoh skrev:Hmm, kan det vara denna: http://www.cirrus.com/en/products/cs4353.html
Vad tror du UrSv?
KarlXII skrev:Ro hit med en så ska ni få se på blommiga, utsvävande, flummiga och högst personligt subjektiva amatörtyckanden av ett sotöra.
Jäkla fegisar.
UrSv skrev:patjoh skrev:Hmm, kan det vara denna: http://www.cirrus.com/en/products/cs4353.html
Vad tror du UrSv?
Den är det.
Schull skrev:KarlXII skrev:Ro hit med en så ska ni få se på blommiga, utsvävande, flummiga och högst personligt subjektiva amatörtyckanden av ett sotöra.
Jäkla fegisar.
Pma om du vill låna![]()
/L
KarlXII skrev:Schull skrev:KarlXII skrev:Ro hit med en så ska ni få se på blommiga, utsvävande, flummiga och högst personligt subjektiva amatörtyckanden av ett sotöra.
Jäkla fegisar.
Pma om du vill låna![]()
/L
Gärna, men inte nu på ett tag - jag hinner inte.
Återkommer i frågan.
Ompa skrev:Hittade denna tråd via prisjakts forum, tänke jag skulle ge mina synpunkter på Briks Dac. Köpte den med Kjells 20% rabatt under påsk och för pengarna är jag mycket nöjd!
MEN brik har klantat sig stort med en sak! när man kör via USB så kan den precis som någon skrivit på prisjakt låta illa, det är pga att den använder windows sämsta USB drivare för ändamålet, den blir tom ett headset i sound manager... Efter lite googlande så dyker detta upp på flera ställen.
http://www.head-fi.org/forum/thread/410599/useful-info-for-superpro-707-usb-dac-owners-and-maybe-other-usb-dacs-too
USB chipet är som sagt CM108 och för denna finns native drivers till windows. När jag bytte drivare var det som om Dacen öppnade upp sig totalt. Jag påpekade även detta för Brik på deras facebooksida och dom skulle försöka skicka med dessa framöver. Utan dessa går det tex inte att få bit perfect eller använda WASAPI korrekt i Foobar.
Har även använd den från en PS3a med bara bra resultat. Tycker den helt klart är mycket prisvärd! Ljudet är neutralt o detaljerat, tror den skulle fungera optimalt kopplat till en Rör-stärkare. Kan återkomma med intryck när min Little Dot MK III kommer.
Mina 2 cents som man säger![]()
Mvh Tobbe
oa51 hämtar Dacen i kväll, ska bli kul att höra vad han tycker.
Schull skrev:KarlXII skrev:Schull skrev:KarlXII skrev:Ro hit med en så ska ni få se på blommiga, utsvävande, flummiga och högst personligt subjektiva amatörtyckanden av ett sotöra.
Jäkla fegisar.
Pma om du vill låna![]()
/L
Gärna, men inte nu på ett tag - jag hinner inte.
Återkommer i frågan.
ok.
oa51 hämtar Dacen i kväll, ska bli kul att höra vad han tycker.
/L
Mycket bra info ! Den drivrutin du menar att man skall använda. Är det den som finns på Kjell & Co hemsida, under "supportlänkar" ?
http://www.kjell.com/?item=98777&path=4 ... ,491020000
Sondek skrev:Mycket bra info ! Den drivrutin du menar att man skall använda. Är det den som finns på Kjell & Co hemsida, under "supportlänkar" ?
http://www.kjell.com/?item=98777&path=4 ... ,491020000
Den drivrutinen som Kjelle länkar till (från 2010) ser ut att vara betydligt nyare än den som man anger i den tråd som Ompa hänvisade till.
Fast det ser ut att vara samma drivrutin men olika versioner.
Det är väl bara att testa sig fram till det som verkar vara den bästa drivrutinen men förmodligen den senaste.
Gissar med dessa som bakgrund att han som testade denna DAC på Min hembio inte brytt sig om att uppdatera drivrutinerna och därför inte fått uppleva vad DAC:en egentligen presterar
i skrev:nadifierad skrev:Fast drivrutinerna borde ju inte påverka DA omvandlingen?
Nä. Men dataströmmen till den.
Ompa skrev:Drivrutinen har dom lagt upp nyligen, den fanns inte på hemsidan när jag köpte produkten, den har nog kommit upp efter jag påpekat det till Brik som skulle kontakta Kjell...
CM108 drivrutinerna finns ju egentligen inte till "slutanvändaren" utan skickas med som OEM till företagen. Att den inte fanns med från början gjorde ju lite att varningsflagorna höjdes en del, har dom suttit o testat den i deras eget labb med Win7 standard drivers.... man kan ju undra..
Byggkvalitet är ju annars mycket fin för pengarna, och som någon påpekade tidigare är det inga dåliga komponenter man har i Dacen, dock är ju ström-försörjningen inget att hurra över direkt, en härlig liten svart "Wallbrick"...
Som sagt har man frågor om deras produkter är det bara skriva på deras Facebooksida, dom svarar mycket snabbt. Även om engelskan ibland kan vara lite rolig..
/ Ompa
Schull skrev:/ Ompa
oa51 skrev:Nu är Schulls DAC hemma. Kommer till att börja med avlyssnas via Pioneer DV-370-> BRIK-> Proton AM455Pro-> Sonab OA116. Slänger in Benchmark DAC1 som jämförelse.
Nä, nu måste jag leta fram decibelmätaren för att kunna anpassa nivåerna, var f---n la´jag den nu då?
oa51 skrev:Nu är Schulls DAC hemma. Kommer till att börja med avlyssnas via Pioneer DV-370-> BRIK-> Proton AM455Pro-> Sonab OA116. Slänger in Benchmark DAC1 som jämförelse.
Nä, nu måste jag leta fram decibelmätaren för att kunna anpassa nivåerna, var f---n la´jag den nu då?
kodapa skrev:Jag har upptäckt ett problem med denna DAC hos mig. Någon kanske har tpis på hur det löses. Lite då och då så knäpper det till i högtalarna, som ett litet hack i en vinylskiva ungefär. Problemet ligger i DAC:en/datorn, det försvinner när jag byter DAC/ljudkort. När jag hade med min rigg i Götebrog igå så var problemet kvar så det har inte med min hemmamiljö att göra.
Den låter kort sagt trevligt att lyssna till, och då man byter mellan Benchmark och BRIK så saknar man inte den ena eller den andra, de låter bara olika. Inte så att man vid byte till BRIK tänker - Var tog musikglädjen vägen? Musiken flyter så att säga på utan att man fastnar i "Hifi-lyssnande" där man fokuserar på "hur det låter", och inte på själva musiken.
Har även lyssnat länge, länge på "Classic FM" via nätet utan att någon lyssningströtthet infann sig.
Sondek skrev:Den låter kort sagt trevligt att lyssna till, och då man byter mellan Benchmark och BRIK så saknar man inte den ena eller den andra, de låter bara olika. Inte så att man vid byte till BRIK tänker - Var tog musikglädjen vägen? Musiken flyter så att säga på utan att man fastnar i "Hifi-lyssnande" där man fokuserar på "hur det låter", och inte på själva musiken.
Har även lyssnat länge, länge på "Classic FM" via nätet utan att någon lyssningströtthet infann sig.
Tolkar jag som att den kan vara ett litet kap för pengarna då den dessutom har flera ingångar.
Ha också i beaktande att den kanske öppnar sig ytterligare och låter en anings bättre efter ett antal instpelningningstimmar
Låter som ett kap då..
Om den bara är marginellt sämre än en Benchmark känns det som 800 välinvesterade kronor...
Tror du att du skulle sakna mycket om du inte haft Benchmarken att jämföra med? Alltså att det, om du inte hört Benchmark, skulle vara ett ljud du utan vidare kunnat leva med?
Sondek skrev:Troligen inte.
Jasså..men det finns andra billiga grejor som låter lika bra.
Okej.. så du har alltså redan testat och hunnit jämföra denna?
Sondek skrev:Kanske finns tips att hämta i denna tråd angående att det smäller när man kör via usb.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79027
De beskriver problem med Music Streamer Dac, denna funkade alldeles utmärkt på min burk. Schumt...
Tycker att ljudkvaliteten i Squeezebox i original också är helt suverän, klarar sig bra utan extra DA-omvandlare.
Citat från annan tråd:
Tycker att ljudkvaliteten i Squeezebox i original också är helt suverän, klarar sig bra utan extra DA-omvandlare.
Ursäkta om jag förvirrar genom att quota från en tråd till en annan.. texten ovan är från "touch" tråden i detta forum.
Kan inte låta bli och undra om du OA51 testade att koppla in Brik DAC:en på Touchens spdif?
Bonkas skrev:Nu är jag galet nyfiken på om fler har lyssnat på denna DAC! Jag har tidigare ägt, och varit nöjd med, en Dacmagic och är i behov av att skaffa D/A igen. Planerar en ny Dacmagic, Arcam rDac eller en Musical Fidelity M1 men är den allmänna inställningen att denna gör jobbet lika bra så vill jag ju inte offra några flaskor fin whisky på ett namntryck och snygga lampor...
Keso77 skrev:Bonkas skrev:Nu är jag galet nyfiken på om fler har lyssnat på denna DAC! Jag har tidigare ägt, och varit nöjd med, en Dacmagic och är i behov av att skaffa D/A igen. Planerar en ny Dacmagic, Arcam rDac eller en Musical Fidelity M1 men är den allmänna inställningen att denna gör jobbet lika bra så vill jag ju inte offra några flaskor fin whisky på ett namntryck och snygga lampor...
Jag och en vän har lyssnat på både Brik och Dacmagic ikväll och de lät förvillande lika, främst när Dacmagics filter var på minimal. Såpass att jag kröp in bakom stärkaren för att kolla vilken som satt på vilken ingång och misstänkte att det var kanalöverhörning.
Personligen anser jag att denna Dac från Brik är väldigt prisvärd. Otroligt svårt, med min anläggning, att skilja dem åt.
Edit: Skall tillägga att vi inte jämnförde USB-ingången, bara de digitala.
Jag hade satt upp fjärren så att jag snabbt kunde växla DAC utan att se vilken jag lyssnade på och skiftade vilt så att jag tappade bort vilken jag lyssnade på, men gjorde snart iakttagelsen att foten vickade takten efter varannan växling och slutade vicka efter varannan. Efter en stund tittade jag efter efter vilken ingång som var aktiv.
Fortsättning följer.
Litet teknisk info om dacen i BRIK.
Denna är kraftigt överlägsen phillips 16 - bitare rent tekniskt.
...och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.
Så enkelt är det tyvärr inte. Att en DAC kallas 16 eller 24 bits säger bara vilka signaler den kan ta emot, inte vad den verkliga prestandan är.Richard skrev:men din Marantz " dinosaurie- dac " med 16 bits linjär teknik låter troligen minst lika bra som BRIK: en . Infon på cd- skivan är ju ändå inte högre än 16 bit...
CS8421 är inte en D/A-krets utan en SRC. CS4353 är D/A-kretsen.Richard skrev:Litet teknisk info om dacen i BRIK.
Denna är kraftigt överlägsen phillips 16 - bitare rent tekniskt.
Det är överföringsläget mellan transporten och mottagaren som avses när man pratar om fördelar med asynkron överföring, inte själva D/A-kretsen (eller som i det här fallet en SRC). USB-överföring kan göras asykront, isynkront eller synkront, och i just det här fallet skulle jag gissa på att överföringen är isynkron (och begränsad till 16bit/48kHz)....och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.
Mich skrev:Nästan helt otroligt (men man kanske skall vara van, efter att ha läst forum i några år) va ni kan hitta på. Så som FalloutBoy säger så är CS8421 inte en DAC. men ändå så är det någon som har lyckats jämföra den med en annan dac![]()
Jag önskar att om ni hittar på saker som ni skriver, så förtydliga gärna att ni just hittar på. ...eller kanske en lämplig smilie i slutet. Det finns dom som är seriösa och skriver i denna tråd. Förstör den inte.
//Michael
FalloutBoy skrev:Det är överföringsläget mellan transporten och mottagaren som avses när man pratar om fördelar med asynkron överföring, inte själva D/A-kretsen (eller som i det här fallet en SRC). USB-överföring kan göras asykront, isynkront eller synkront, och i just det här fallet skulle jag gissa på att överföringen är isynkron (och begränsad till 16bit/48kHz)....och den är dessutom asynkron ! ... Så alla linnister bör klappa sina händer.
lennartj skrev:Efter att ha anlyserat vad det sitter för komponenter i Brik DAC'en hoppas jag att de har använt standardlösningar så jag har chans att "fånga smulorna från de rikas bord",
nämligen att komma över op-ampar i "nästan toppklass" som bekanta bytt ut mot ännu bättre i sina DACar i 10' kr-klassen.
lennartj skrev:Lavry DACen vann enligt oppgift på op-ampsbyte, jag har inte hunnit lyssna på den, och som sagt, Brik DACen har inte op-amp på utgångarna, så där har jag inget att hämta.
FalloutBoy skrev:Så enkelt är det tyvärr inte. Att en DAC kallas 16 eller 24 bits säger bara vilka signaler den kan ta emot, inte vad den verkliga prestandan är.Richard skrev:men din Marantz " dinosaurie- dac " med 16 bits linjär teknik låter troligen minst lika bra som BRIK: en . Infon på cd- skivan är ju ändå inte högre än 16 bit...
Och det finns stora fördelar med 24 bits D/A-omvandlare även när det gäller 16 bitssignaler.
lennartj skrev:
Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TDA1541%20corner/TDA1541.html
Richard skrev:lennartj skrev:
Beträffande "dinosaurie-dac" hör jag till dem som litar mer på sina öron än på datablad och är inte ensam:
Denna länk innehåller en del läsvärt, mest notervärt är författarens förkärlek till att koppla bort översamplingsfiltret till inte bara TDA- kretsen, utan även efterföljaren i en massa olika Sonyspelare.
Detta resulterar i betydande distorsion, ett försämrat ljud och kraftiga fasfel ovanför det hörbara området, som speglas ned i det hörbara, och det låter sämre än det borde.
Mest roande är kanske " modden" av en naim cd3, som ju ( av sunda skäl ) ju har översampling som standard. Författaren upplever en " fantastisk " förbättring då han kopplar bort översamplingsfiltret...
hevi skrev:För att vara petig så heter det "isocronous", eller på svengelska "isokron", eller på svenska periodisk, regelbunden.
lennartj skrev:Du är välkommen att berätta vilka stora fördelar du ser (hör?) med 24 bits D/A-omvandlare när det gäller 16 bitssignaler.
KarlXII skrev:Jag har beställt en DAC idag....men ingen Brik.
KarlXII skrev:Jag har beställt en DAC idag....men ingen Brik.
rylandes skrev:Audio över USB är ju ett relativt nytt begrepp och rätt så komplicerat med ett antal nya "buzzwords" från olika säljare som "asynkrona DAC'ar.
...
Några bidrag och/eller avvikande åsikter?![]()
[/b]
lennartj skrev:Lavry DACen vann enligt oppgift på op-ampsbyte, jag har inte hunnit lyssna på den.)
lennartj skrev:Nejdå, jag har goda förhoppningar om att jämföra med åtminstone G-dis DAC V och Lavry DA10.
Jag känner ingen som har MF DacMagic men om någon i Göteborgstrakten läser detta och vill/vågar jämföra hos sig eller mig ställer jag gärna upp.
Troligen har jag redan nämnt att jag har gott om både balanserade (4 st) och obalanserade (6 st) ingångar som kan nivåkalibreras, ett par andra DACar än Brik, uppspelning från dator med USB eller SPDIF via två olika vägar samt från CD-drive via TOS-link eller SPDIF.
Den här veckan har jag ovanligt få "måsten", det vore också intressant att "benchmarka" mot en Benchmark DAC men alla andra DACar är också välkomna för att "ringa in" vilka Brik DACen tål att jämföras med.
Buffalo II DAC är kanske inte så jättekänd men den motsvarar enligt specifikationerna http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx ganska väl den balanserade 2-kanalsutgången på Oppo BDP-95 som jag (och troligen fler) är intresserad(e) av för jag har inte hittat den i lager någonstas (i Sverige).
Skicka PM till mig om du har en DAC att jämföra med!
lennartj skrev:Intressant iakttagelse, har du räknat fram utimpedansen från komponenterna du ser runt K930C945-transistorerna?
lennartj skrev:Nu har jag fixat utgångarna på min CD-drive så att Brik och Lavry DA10 sitter på varsin koaxial SPDIF och min Marantz DA-12 på TOSlink.
Brik som endast har obalanserad utgång är givetvis ansluten till obalanserad ingång (med kvasibalanserad TwinAx och Supra PPX), Lavry DA10 har endast balanserade utgångar så jag tog ur HB's extremt korta konverteringskablar till single-end och anslöt mina egna balanserade TwinAx med Supra Swift till en balanserad ingång och DA-12 likaså.
Sedan kalibrerade jag nivåena.
Jag har bara spelat lite Bonnie Raitt: Longing in their hearts,
man märker snabbt att en av ingångarna låter lite kärvt och hopklämt och de andra två så lika att det kvitttar vilken.
Vilken som låter "hopklämd" berättar jag i morgon.
Nu ska jag för en gångs skull kommma i säng i vettig tid.
sprudel skrev:När ni ändå är igång och jämför....Provade ikväll med SB Duet in i AVP och vidare till Micromega-steget. Ganska fattigt på nyanser och innehåll jfrt med Lavry direkt till Micromega utan AVP emellan. Vet inte hur mycket AVP gör då jag väljer stereo, ska vara direct, men man vet ju inte. Det låter i alla fall mycket bättre som jag kopplat annars med Lavry da10.
Jag vet att du inte är övertygad om detta Richard, men om du anländer GBG någon gång så ska du få dig en riktig Halleluja-upplevelse av skillnaden.
Richard skrev:sprudel skrev:När ni ändå är igång och jämför....Provade ikväll med SB Duet in i AVP och vidare till Micromega-steget. Ganska fattigt på nyanser och innehåll jfrt med Lavry direkt till Micromega utan AVP emellan. Vet inte hur mycket AVP gör då jag väljer stereo, ska vara direct, men man vet ju inte. Det låter i alla fall mycket bättre som jag kopplat annars med Lavry da10.
Jag vet att du inte är övertygad om detta Richard, men om du anländer GBG någon gång så ska du få dig en riktig Halleluja-upplevelse av skillnaden.
Vad är GBG ?
Sondek skrev:Vilken som låter "hopklämd" berättar jag i morgon.
Nu ska jag för en gångs skull kommma i säng i vettig tid.
Ja men gomorron![]()
Å nu blev det plötsligt imorgon
Sondek skrev:Har nu hemma denna på test och så här långt kan jag konstatera att coax och optisk ingång är riktigt bra. PS3:an blev plötsligt en skaplig CD-spelare när den kopplades in på optisk ingång. Mer detaljer, bra kontroll på basområdet med bra driv. Spelar mer melodiskt följsamt än min HRT 2 + enligt min subjektiva test. Dynamik, 3d och bred ljudbild är inte dess starkaste sidor. Men skapligt detaljerad med fint musikaliskt driv helt klart.
USB ingången har jag bara snabbtestat ännu. Blev besviken när den inte verkar som att den klarar vare sig ASIO eller Kernel Streaming. Men jag ska testa lite mera.
Jag har kört Kernel Streaming från Win7 med drivern från Briks hemsida, men är inte imponerad av Brik jämfört med att köra Hiface till min 23 år gamla TDA1541 baserade DAC även om jag måste låta foobar konvertera högupplösta filer till 16/48, men det är iofs orättvist mot Brik.
Sondek skrev:Nu funkar det med ASIO efter omkonfiguration i ASIO4alls gui.
Ändrade Kernel värdet.
Låter klart bättre än tidigare och öppnar upp sig som någon beskrivit tidigare i denna tråd.
Fortfarande är det optisk ingång som imponerar på mig och spelar nu upp Flac med väldigt fint resultat från denna simpla mediespelare.
http://www.kjell.com/?item=98628&path=
För pengarna totalt 1399kr för (mediespelare+DAC) så låter det väldigt bra
Men det är klart.. att satt jag med McIntosh enheter skulle kanske inte en DAC från Kjell & Komp vara första hands valet![]()
Sanny_X skrev:nej
Richard skrev:Sanny_X skrev:nej
+1.
Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.
hifikg skrev:Richard skrev:Sanny_X skrev:nej
+1.
Spdif överföringen utan separat synkkabel för klockan med vanliga separata dacar försämrar så pass mycket att även om dacen är superbra så låter det ofta bättre med den inbyggda dacen i de flesta integrerade spelare.
Kan du beskriva den hörbara skillnaden?
hifikg skrev:Richard skrev:Sanny_X skrev:nej
+1.
Kan du beskriva den hörbara skillnaden?
GdD skrev:BRIK DAC, värd att köpas begagnad
Behövs: 1 st begagn BRIK DAC + en person erfaren på avlödningar med tennsug. Uppgift: Byte av 2 kondensatorer. För inköp: 1 st 1000uF 16V Low ESR 105°C rasteravst 5 mm (byter C58) och 1 st 1000uF 35V Low ESR 105ºC rasteravst 5 mm (byter C25). Det finns flera kända märken att välja på men specifikationen ska man inte kompromissa med!
Modifierade BRIK DAC har utprovats/avlyssnats under nästan tre år med olika uppkopplingar och konfigurationer. Det kan löna sig att experimentera med olika nätdelar. För puristen ett 12V bilbatteri naturligtvis.
Den kondensatorlösa utgången på DAC:en öppnar en hel värld för klangjusteringar med olika kablar/kablage. Inte alls nödvändigt med de dyraste highend-kablarna och tilltalande resultat har också uppnåtts med "överlånga kablar" exempelvis 3m hifi-kabel från Kjell. Fritt fram för experiment för de ljudintresserade. Flest goda resultat får man med utgångsomkopplaren i läge 1 Volt.
https://i.pinimg.com/originals/c5/8a/13 ... 3e4349.jpg
https://i.pinimg.com/originals/15/3b/c1 ... 247fca.jpg
lennartj skrev:Det var väldigt så olika man kan uppfatta och uppskatta en DAC.
Jag blev själv intresserad av den billiga BRIK-DAC'en
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p1169290
men jag hade först ingen koll på uppbyggnaden och trodde att det satt OP-ampar mellan DAC och utgång som det oftast gör på lite dyrare DAC'ar.
Flera av mina kompisar hade Lavry DA10 och laborerade med olika OP-ampar i dem och jag tänkte att jag nästan gratis skulle kunna överta några som inte var bäst, men bättre än standard i BRIK.
Lång näsanär jag insåg att utgångsdrivern var integrerad på DAC-chipet, så att kondensatorn på utgången i princip var det enda analoga som fanns att laborera med.
Jag jämförde BRIC DAC'en med massor av andra, de flesta minst 10 gånger dyrare, men kunde inte finna någon anledning att laborera med klangbalansen, de var i princip lika korrekta allihop.
Även den upplevda dynamiken var likvärdig.
Den stora besvikelsen som gjorde att jag inte fann någon anledning att slösa energi på den var det extremt förkrympta stereoperspektivet. Det var med bred marginal det mest monolika jag har hört från någon DAC, men det blev iallafall inte total utsläckning i mina ambiofonihögtalare (som återger skillnadssignal) längst bak i rummet.
Talspolen skrev:Fungerar Brick DAC:en med Windows 10?
screen skrev:subsand skrev:Vad är grejen med DAC?
Detta har jag också funderat många gånger på, när skall/bör man ha en DAC?
Talspolen skrev:Fungerar Brick DAC:en med Windows 10?
Talspolen skrev:Toppen!
Påverkar Windows 10 signalen på något förstörande sätt innan DAC:en? Tänkte köra Spotify webplayer i W10 -> DAC -> hörlursförstärkare och lurar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster