Förstärkare??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Booster

Förstärkare??

Inläggav Booster » 2005-01-29 21:17

Vad köper man för förstärkare runt 20000:-??
har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!
Ge mig råd!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-29 23:00

Hej nu är jag en total dum amatör. Men varför säger dom så? Vet dom hur din övriga anläggning ser ut, om den inte klarar av att driva dina högtalare ordentligt, eller vad? VArför inte testa själv, det är ju ändå du som skall trivas med förstärkaren.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-29 23:25

Man börjar med att söka igenom forumdelen köpråd efter liknande trådar, och hittar man inga bra svar där så läser man igenom stickyn långt upp om hur man ska posta i den forumdelen, och efter det ställer man en fråga där :)

Hade det varit jag hade jag köpt två stycken Nad 208 eller byggt någonting riktigt kraftigt med Hypexmoduler.

Fast, då får du ju inga e$oteri$ka lådor, om du inte lägger ner lite jobb 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-30 00:17

Booster!

En (dum?) fråga:

Varför skall den kosta just runt 20 000:- ???

Är det inte vettigare att specificera vilka fysikaliska egenskaper den skall ha?

Om man specificerar vilka egenskaper man är ute efter (tillsammans med ett maxpris) är det mycket större chans att hitta bästa valet. Det är inte alls säkert att den bästa förstärkaren i prisklassen "upp till 20 000:-", kostar just runt 20 000:-. Den kan lika gärna kosta hälften, eller en fjärdedel. Fast det beror förstås på hur stor effekt du behöver.

Och givetvis beror det även på hur viktigt det är att du blir av med exakt 20 000:-. Är det viktigare än förstärkarens egenskaper är din fråga optimalt formulerad som den är. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-30 13:42

IngOehman skrev:Booster!

En (dum?) fråga:

Är det inte vettigare att specificera vilka fysikaliska egenskaper den skall ha?

Om man specificerar vilka egenskaper man är ute efter (tillsammans med ett maxpris) är det mycket större chans att hitta bästa valet. Det är inte alls säkert att den bästa förstärkaren i prisklassen "upp till 20 000:-", kostar just runt 20 000:-. Den kan lika gärna kosta hälften, eller en fjärdedel. Fast det beror förstås på hur stor effekt du behöver.

Och givetvis beror det även på hur viktigt det är att du blir av med exakt 20 000:-. Är det viktigare än förstärkarens egenskaper är din fråga optimalt formulerad som den är. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Är man inte insatt i vilka fysikaliska specifikationer det är som gör en bra förstärkare, så kan det vara svårt att närmare specificera dessa, inte sant? Det kan vara en anledning till att man väljer att gå på pris istället, eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens. En indirekt fysikalisk egenskap som jag tror vi kan utgå att frågeställaren är ute efter är troligen att han vill att förstärkaren ska låta bra, och så bra det bara går för runt 20000 kr. Så, jag tycker inte frågeställningen var så himla dumt formulerad! :D

Istället för att ge en lektion i hur man ställer optimala frågor kan du väl alltså tipsa om vilka förstärkare du tycker är prisvärda i prisklassen upp till och runt 20 kkr? D v s ger mest för pengarna :wink:

Själv vill jag tipsa om Bladelius Thor! Tror det är svårt att hitta en mer prisvärd och bättre presterande maskin för pengarna. Provlyssna först så klart, olika personer har ju olika ljudideal. Thor:en har enligt min uppfattning ett mycket lugnt, transparent och analytiskt ljud, mycket låg brusnivå och det känns som om den har hur mycket kraft som helst att ge, blir aldrig ansträngd.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-30 13:53

För 20000 kr får du en snygg, välbyggd och förmodligen väldigt välljudande integrerad förstärkare. Det finns väldigt många alternativ(ex. vis Thor) i den här prisklassen, men om jag var dig skulle jag kolla på något beggat i 10-15000 kronorsklassen.
Man sparar väldigt mycket på att köpa beggat eller demoex! 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-01-30 14:29

http://www.amplifon-audio.com/ :D

Gillar du rörhäckar så ta en titt på WT30II.

Sen hör du av dig till mig så kan vi ordna en provlyssning :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-30 14:59

Är det tex viktigare att den har minst 200 watt än att den inte förvränger ljudet det minsta? Eller kanske det är tvärtom!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-30 15:43

Bild

Rymms gott och väl inom 20kkr, i mitt tycke bättre än ex. Thor.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-30 16:05

JockSkott...

Vad är det dära för en stärkare och har du lite spec på den...

Den ser stor och tung ut vilket jag tycker är lite tufft :)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-30 18:33

Håller med IngOehman.
Bättre att speca upp vad du vill få ut av din förstärkare; vad de skall driva, i hur stort rum etc.
Sedan kan man ju flika in att den får MAX kosta si och så mycket. Om du kan tänka dig begagnat kan du ju dessutom sträcka dig till en förstärkare som kostat mycket mer som ny och kanske även presterar bättre än flera av de nya runt max 20K. Och då kanske du får loss en för 15K, eller mindre. (spekulation spekulation)

En begagnad Plinius kanske kunde vara något. Ljudmakarn i Stockholm har en fin för 16K. Tror den kan passa till det mesta.

(se; jag kom dessutom med ett förslag!)

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-30 18:34

jockscott:
ay caramba! 8O
Det var en baddare det där...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-31 03:15

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Booster!

En (dum?) fråga:

Vh, Ing. Öhman

Är man inte insatt i vilka fysikaliska specifikationer det är som gör en bra förstärkare, så kan det vara svårt att närmare specificera dessa, inte sant?

Jag har inte påstått att det är lätt att specificera något, om man inte är insatt, men det är ju bara ett specialfall av att det är svårt att köpa saker man inte är insatt i.

Vad jag försöker säga är bara, att om man vill ha en röd sportbil med värstingprestanda är det bättre att berätta att man vill det - ha en bil med kraftig motor, suverän väghållning och röd färg alltså (eller kanske det är en mörkgrön förkrigsveteranbil med 23"hjul, vev och krav på rundsmörjning var 120 mil man är ute efter?).

Kort sagt: Man bör berätta förutsättningarna, efter bästa förmåga. Det är mycket bättre än att säga att man önskar råd om "vad som är den bästa bilen för 800 000:-".

I synnerhet när nu priset relaterar så extremt illa till prestanda som inom hifi bör man berätta vad man söker efter.
Man bör också minnas att det är ungefär lika vanligt att folk efterlyser återgivingsförmåga av hög klass, som att det är mer eller mindre stora färgningskaraktärer, efter tycke och smak, om eftersöks.

Då är det bra att vara tydlig med vad man söker efter. Annars är det ju mycket svårt att ge relevanta råd.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-01 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-31 13:35

IngOehman skrev:
Jag har inte påstått att det är lätt att specificera något, om man inte är insatt, men det är ju bara ett specialfall av att det är svårt att köpa saker man inte är insatt i.

Vad jag försöker säga är bara, att om man vill ha en röd sportbil med värstingprestanda är det bättre att berätta att man vill det - ha en bil med kraftig motor, suverän väghållning och röd färg alltså (eller kanske det är en mörkgrön förkrigsveteranbil med 23"hjul, vev och krav på rundsmörjning var 120 mil?).

Kort sagt: Man bör berätta förutsättningarna, efter bästa förmåga. Det är mycket bättre än att säga att man önskar råd om vad som är den "bästa bilen för 800 000:-".

I synnerhet bör man brätta vad man söker efter när nu priset relaterar så extremt illa till prestanda som inom hifi. Och i lika synnerlighet när det är ungefär lika vanligt att folk efterlyser återgivingsförmåga av hög klass, som att det är mer eller mindre stora färgingskaraktärer, efter tycke och smak, om eftersöks.

Vh, Ing. Öhman

Bilar kan man använda till lite olika saker; bruksbil, sportbil, terrängbil, fraktbil etc. Hur drar du parallellen till användningsområden för en integrerad förstärkare här? Tittar man på förstärkare i denna prisklass så brukar det handla om mest välljud för pengarna, varken mer eller mindre. Om inget annat anges får man väl anta att det är en homogen och neutral ljudkaraktär som önskas, samt att den klarar att driva en godtycklig högtalare. Frågeställaren har dessutom redan gett ett exempel på förstärkare, så användningsområdet torde inte kräva ytterligare specificering för att frågan ska kunna kallas entydig. En fråga karaktäriseras inte bara av vad som faktiskt sägs, utan även av vad som inte sägs.

Så, istället för att raljera om någon slags allmänt vedertagen extremt dålig korrelation mellan pris och prestanda inom HiFi, och hur det finns förstärkare för en 1/4 del av priset av en annan, men som ändå är mycket bättre osv, så är det väl dags att du börjar presentera lite namn på dylika maskiner också? :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-31 17:31

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:

Vad jag försöker säga är bara, att om man vill ha en röd sportbil med värstingprestanda är det bättre att berätta att man vill det - ha en bil med kraftig motor, suverän väghållning och röd färg alltså (eller kanske det är en mörkgrön förkrigsveteranbil med 23"hjul, vev och krav på rundsmörjning var 120 mil?).

Kort sagt: Man bör berätta förutsättningarna, efter bästa förmåga. Det är mycket bättre än att säga att man önskar råd om vad som är den "bästa bilen för 800 000:-".

I synnerhet bör man brätta vad man söker efter när nu priset relaterar så extremt illa till prestanda som inom hifi. Och i lika synnerlighet när det är ungefär lika vanligt att folk efterlyser återgivingsförmåga av hög klass, som att det är mer eller mindre stora färgingskaraktärer, efter tycke och smak, om eftersöks.

Vh, Ing. Öhman

Bilar kan man använda till lite olika saker; bruksbil, sportbil, terrängbil, fraktbil etc. Hur drar du parallellen till användningsområden för en integrerad förstärkare här? Tittar man på förstärkare i denna prisklass så brukar det handla om mest välljud för pengarna, varken mer eller mindre. Om inget annat anges får man väl anta att det är en homogen och neutral ljudkaraktär som önskas, samt att den klarar att driva en godtycklig högtalare. Frågeställaren har dessutom redan gett ett exempel på förstärkare, så användningsområdet torde inte kräva ytterligare specificering för att frågan ska kunna kallas entydig. En fråga karaktäriseras inte bara av vad som faktiskt sägs, utan även av vad som inte sägs.

Så, istället för att raljera om någon slags allmänt vedertagen extremt dålig korrelation mellan pris och prestanda inom HiFi, och hur det finns förstärkare för en 1/4 del av priset av en annan, men som ändå är mycket bättre osv, så är det väl dags att du börjar presentera lite namn på dylika maskiner också? :wink:

Jag håller med Ingvar, hur bra en förstärkare är har ingen relation till priset när man kommer upp emot de prisklasserna, finns garanterat en å annan förstärkare där som piskar en massa stärkare som kostar 10ggr så mycket.

Såg senast igår mätningar på Reference 3A (som förvisso är en högtalare)som många säger är riktigt bra, själv har jag bara hört den i ett sunkigt hotellrum å då lät det verkligen inte bra. :?
Mätningen visar att redan vid 90dB så är det 13% THD vid 50Hz och den sjunker aldrig ner mot normala siffror samtidigt var frekvenskurvan riktigt illa (Liseberg here I come)... så visst måste man väl kunna säga att vissa kan gilla färgningar, hur skulle annars dessa högtalare kunna bli så rosade?

Samtidigt kan man se Förstärkare för 1M kr som i Atkinsons Stereophile mätningar presterar otroligt dåligt....
Hifi är konstigt på det sättet, hur väljudande ett system är relaterar inte mycket till inköpspriset.....

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-31 18:46

Dyra förstärkare är oftast bättre, men det går inte att generalisera...finns många fantastiska produkter i låga prisklasser också!

Om vi utgår från att man söker ett neutralt steg med mycket kraft så tror i alla fall jag att man oftast får mer om man betalar mer, iaf till en viss gräns. Jag tror t.ex. att Nad och Rotel får svårt mot förstärkare som Bryston, Chord och Krell...hur mycket mer man får för pengarna kan diskuteras..Många tycker det är värt mellanskillnaden och andra inte...
Det är inte så lätt att man kan säga att alla som köper dyra steg bara gör det för att det är exklusivt och välbyggt. Jag tror i många fall de är en smula bättre också, men att mest pengar ska läggas på högtalarna är det inget tvivel om. 8)

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-31 19:01

marbrink skrev:Dyra förstärkare är oftast bättre, men det går inte att generalisera...finns många fantastiska produkter i låga prisklasser också!...

...men att mest pengar ska läggas på högtalarna är det inget tvivel om. 8)

Okej. Men hur fungerar det med t ex piP då? De har ju en låg känslighet och det finns väl en del här på forumet som har förtärkare på 2*100 Watt eller mer (och en sådan lär man väl inte få tag på för mindre pengar än vad ett par piP kostar?) för att driva piP. Eller skall man betrakta piP som ett undantag, eftersom den egentligen borde vara mycket dyrare med hänsyn taget till ljudet?

/HippHipp, som bara undrar...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-31 19:10

en sådan lär man väl inte få tag på för mindre pengar

Jodå, du hittar ibland kinesiska, bra (typ Korsun eller Cayin) integrerade bestar för 3-4000:-...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 19:17

Vad kostar då en färdigbyggd och fanerad piP?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-31 19:18

HippHipp: Nja, det som gäller förstärkare gäller högtalare också, men där är det i mycket större grad som dyrt innebär bättre.
Att piP är en fantastisk högtalare är det ingen tvekan om. Men om den skulle sålts i butik skulle priset inte legat på 8000 kr utan snarare 15000-20000 kr. Så att köpa direkt av tillverkaren kan man spara mycket på! :P Ett annat exempel på detta är Acoustic Reality.

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-01-31 19:25

paa skrev:Vad kostar då en färdigbyggd och fanerad piP?

Ja du, säg det! Jag har läst prislistan, men är fortfarande inte helt på det klara med prissätningen :oops: , men hursom helst så är de väl inte SÅ mycket pengar (för hifiprylar då) det rör sig om, 4'-8' skulle jag säga.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-31 19:53

De kostar ca 8000 kr beroende på finish, färdigbyggda och klara.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-31 20:47

rhenrics skrev: Om inget annat anges får man väl anta att det är en homogen och neutral ljudkaraktär som önskas, samt att den klarar att driva en godtycklig högtalare.

Varför då?
Jag skulle, utifrån mina erfarenheter, gissa att det just är en icke "homogen och neutral ljudkaraktär" av det enkla skälet att det är det som folk gillar mest. Inget fel i det.

Och vad gäller pris/prestanda, så är det ju inte alls bara ljudet man är ute efter hos apprater. Även handhavande och utseende kan vara värt att betala för. Faktiskt gaska stor del av köpepriset (typ 50%) kan jag lägga på att få rätt finesser och utseende, om ljudet är likvärdigt en billigare apparat. Det finns säkert dom som kan lägga mer än så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 01:17

HippHipp skrev:Okej. Men hur fungerar det med t ex piP då? De har ju en låg känslighet och det finns väl en del här på forumet som har förtärkare på 2*100 Watt eller mer (och en sådan lär man väl inte få tag på för mindre pengar än vad ett par piP kostar?) för att driva piP. Eller skall man betrakta piP som ett undantag, eftersom den egentligen borde vara mycket dyrare med hänsyn taget till ljudet?

/HippHipp, som bara undrar...

Att påstå att piP har låg känslighet är orimligt. De har en känslighet om ungefär 86 dB enligt mina mätningar, men jag träffar ofta på högtalare som anges ha en känslighet om 90 dB, men som i mitt lab snarare presterar 85 dB!

Många högtalartillverkare är mycket optimistiska därvidlag, och det tycks som om många tillverkare specificerar en känslighet som överensstämmer med det som gäller baselementets känslighet i oändlig baffel utan delningsfilter. En sådan uppgift ligger många dB över vad som går att (eller är lämpligt att försöka) åstadkomma i en färdig konstruktion med rimlig klangbalans och god bandbredd.

Enligt John Atkinson (Stereophile) ligger snittet av alla högtalare tidningen testat på en känslighet om 87 dB (alla stora högtalare inräknat), men när jag jämför mina med hans mätningar på samma högtalare får jag mellan en och två dB lägre värden. Skulle han mäta på piP torde han alltså finna en känslighet om 87-88 dB, vilket alltså är mer än snittet av de högtalare de testat.

Vilka mätningar är sannare? Hans eller mina?

Svårt att säga, ingenting är svårare att mäta riktigt noga än absolut känslighet och jag försöker därför vara konservativ. Men en sak kan man konstatera: piP är inte tungdrivna om man jämför med andra högtalare - tvärtom. För sin storlek och frekvensomfång är de till och med mycket lättdrivna.

Jag har heller aldrig av någon piP-användare fått feed back om att de skulle ha upplevts som tungdrivna. Allt beror förstås på vad de jämförs mot, men att kalla dem för högtalare med låg känslighet är inte rimligt.

Vh, iö

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-01 07:32

Rhenrics!

Ditt första svar ovan innehöll ifrågasättanden, men svaret på dina egna ifrågasättanden formulerade du själv, indirekt förstås :wink: . Jag citerar dig, men förtydligar med fetstil: "Är man inte insatt i vilka fysikaliska specifikationer det är som gör en bra förstärkare, så kan det vara svårt att närmare specificera dessa, inte sant? Det kan vara en anledning till att man väljer att gå på pris istället, eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens."

Problemet är att det finns ingen verklig konkurrens inom HiFi, eftersom enligt HiFitidningars tester av produkter är ALLA produkter är bra på sitt sätt. Jag tolkar detta som att alla produkter är olika och helt ojämförbara (annars hade man ju kunnat hävda att den ena är bättre än den andra). Alltså finns kan det aldrig bli någon konkurrens. 8)

Om jag vänder på det: Det är en myt att pris och prestanda går hand i hand, men det hade givetvis gjort det på en optimalt konkurrensutsatt marknad. Att så är fallet har uppenbarligen visats ett flertal gånger, då man undersöker verkliga prestanda.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 10:59

markih skrev:Rhenrics!

Ditt första svar ovan innehöll ifrågasättanden, men svaret på dina egna ifrågasättanden formulerade du själv, indirekt förstås :wink: . Jag citerar dig, men förtydligar med fetstil: "Är man inte insatt i vilka fysikaliska specifikationer det är som gör en bra förstärkare, så kan det vara svårt att närmare specificera dessa, inte sant? Det kan vara en anledning till att man väljer att gå på pris istället, eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens."

Problemet är att det finns ingen verklig konkurrens inom HiFi, eftersom enligt HiFitidningars tester av produkter är ALLA produkter är bra på sitt sätt. Jag tolkar detta som att alla produkter är olika och helt ojämförbara (annars hade man ju kunnat hävda att den ena är bättre än den andra). Alltså finns kan det aldrig bli någon konkurrens. 8)

Om jag vänder på det: Det är en myt att pris och prestanda går hand i hand, men det hade givetvis gjort det på en optimalt konkurrensutsatt marknad. Att så är fallet har uppenbarligen visats ett flertal gånger, då man undersöker verkliga prestanda.

Jag tror inte på påståendet att HiFi marknaden inte utsätts för konkurrens pga av vad ett antal tidningar skriver i sina tester. Jag tror att flertalet konsumenter av HiFi-produkter lyssnar själva, får råd av vänner och bekanta, samt även diskuterar specifika apparaters för- och nackdelar på forum som t ex detta, innan de gör affär. Troligen finns det många som bara går på tidningars råd, men jag tror inte de är tillräckligt många för att man skulle kunna kalla denna marknad för icke-konkurrensutsatt. Min egen erfarenhet är att välljudet för det mesta ökar med pris, och det är ingen erfarenhet jag läst mig till i någon tidining. Det finns givetvis undantag, och eftersom folk är medvetna om det så ställer man frågor som i denna tråd: vilken är bäst? eftersom man inser att alla inte kan vara bäst, trots att tidningarna ibland ge intryck av det.

Så, Markih, att denna tråd ö h t startades motsäger ju det du försöker hävda; att det skulle vara hifitidningarna som kontrollerar denna marknad. Vore det så, så skulle det ju inte spela någon roll vad man köpte, så länge priset var rätt. Inte sant? :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-01 11:15

Rhenrics!

Jag menar inte att tidningarna kontrollerar marknaden, bara att de inte bidrar till konkurrens baserat på ljudkvalitetsegenskaper.
Forum kan betraktas i samma synvinkel. Eftersom det är många som skriver, med vitt skilda åsikter och kunskaper, blir en konkurrenssituation mycket svårbedömd. Den liknar närmast väderfenomen, - oförutsägbart, godtyckligt och nyckfullt och därmed blir utvecklingen inom HiFi av samma karaktär.
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Förstärkare??

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-01 11:21

Booster skrev:Vad köper man för förstärkare runt 20000:-??
har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!
Ge mig råd!
Hej Booster,
Välkommen, kanske jag får säga!

Det är en svår fråga du stället i det avseendet att det är mycket som påverkar svaret. Rummet, högtalarna, lyssningsvanor och inte minst dina egna preferenser!

Tyvärr verkar många medlemmar här på Faktiskt gå in i denna tråden mest för att diskutera med varandra, ibland om retorik, men absolut bara perifiert med dig, Booster.

Booster:
* vad har du för högtalare
* vad har du idag du inte är nöjd med (och gärna VARFÖR är du inte nöjd)
* hur stort rum spelar du i
* framtidsplaner (större/andra högtalare, hemmabio, etc)
* egna önskemål på förstärkaren (färg, klang, finesser, etc)
* vilken cdspelare har du
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-01 11:32

rhenrics, kan du styrka det som markih fetnoterat? Nationalekonomin studerar förvisso en mängd samband, men just detta har jag aldrig stött på i litteraturen.

MVH
11010000

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 11:36

markih skrev:Rhenrics!

Jag menar inte att tidningarna kontrollerar marknaden, bara att de inte bidrar till konkurrens baserat på ljudkvalitetsegenskaper.
Forum kan betraktas i samma synvinkel. Eftersom det är många som skriver, med vitt skilda åsikter och kunskaper, blir en konkurrenssituation mycket svårbedömd. Den liknar närmast väderfenomen, - oförutsägbart, godtyckligt och nyckfullt och därmed blir utvecklingen inom HiFi av samma karaktär.

Markih!

De bidrar inte, men de hindrar inte heller! Jag tror att eftersom det finns så vitt skilda uppfattningar om vad som är bra och dåligt, så väljer folk till slut att lyssna och avgöra själva. I det avseendet skulle man kunna säga att HiFimarknaden tvärtom är extremt mycket mer genomsynad, värderad och utsatt för konkurrens än många andra marknader, som t ex tillverkar slit-och-släng produkter. Jag tror inte att folk som investerar ändå ganska stora belopp på hifi inte också är måna om att bli nöjda med sin affär, och i det fall ett flertal kunder inte är nöjda med sina produkter så får detta ett enormt genomslag i HiFi-världen. Inte minst med tanke på internet och hur lätt det är att kommunicera information mellan privatpersoner över hela världen så tror jag det är svårt för "fusktillverkare" som försöker ta ut överpriser på sina apparater att överleva speciellt länge. Om vi däremot talar om "esoteriska" kvalitéer inom hifi så är det ju en helt annan sak. Men om folk vill betala dyra pengar för "ormolja", så får de väl göra det? Huvudsaken att det finns information både för och emot så att folk kan bilda sig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 11:45

Mr_Ekan skrev:rhenrics, kan du styrka det som markih fetnoterat? Nationalekonomin studerar förvisso en mängd samband, men just detta har jag aldrig stött på i litteraturen.

MVH

Om du menar styrka det med en referens till någon lärobok, så nej tyvärr. Men jag måste ifrågasätta att du om du studerat ekonomi aldrig hört talas om en konkurrensutsatt marknad och med vilka medel konkurrens kan ske. Jag talar om en öppen marknad, dvs obegränsad tillgång på produkter från sinsemellan oberoende producenter, om det kan vara en ledtråd.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 11:57

EngelholmAudio skrev:
Ge mig råd!
Hej Booster,

Det är en svår fråga du stället i det avseendet att det är mycket som påverkar svaret. Rummet, högtalarna, lyssningsvanor och inte minst dina egna preferenser!

Tyvärr verkar många medlemmar här på Faktiskt gå in i denna tråden mest för att diskutera med varandra, ibland om retorik, men absolut bara perifiert med dig, Booster.

Booster:

Engelholm, gjorde inte du ett test på ett annat forum för ett tag sedan, då du lyfte ut en Audio Research duo ur en i övrigt "optimerad" anläggning och lyfte in en sk "slaskförstärkare", en billig Rotel tror jag det var, och häpnade över det välljud som ändå presterades? Så, hur stor betydelse har det alltså att förstärkaren är optimerad till de övriga komponenterna, enligt din lista ovan? Om vi utgår ifrån att frågeställaren redan är nöjd med sina övriga komponenter i kedjan, emedan han endast bad om råd om förstärkare, samt väger in den info han redan gett om en specifik förstärkare han är intresserad av, så borde det inte vara så svårt att ge exempel på välljudande och prisvärda förstärkare i samma prisnivå.

Tycker det verkar som om många här missar att se hifiträsket för alla parametrar??? :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-01 12:02

Det är med hifi-marknaden som med andra marknader. Det finns en extremt konkurrensutsatt lågprismarknad för folk som tvingas jaga kronor i stället för timmar. De produkterna hittas på stormarknader och Internet, och kan ibland fylla sin uppgift mycket väl. I andra änden av skalan finns sk esoteriska produkter som vänder sig till folk som har mer pengar än tid och som inte bryr sig om vad saker kostar. Prestanda varierar även på denna marknad. Problemet är att dessa dyrare produkter sällan granskas på ett vederhäftigt sätt, eftersom branschtidningarna, som Markih påpekat, har en tendens att tycka att allt är ungefär lika bra, men på olika sätt. Den som vill ha en välgjord hifi-produkt med god återgivningskvalitet utan att det kostar skjortan får således inget eller litet stöd i sitt sökande. Ett starkare konsumentintresse skulle ge fler goda apparater till rimliga priser och pengar över till annat, t ex musik, för den som inte har obegränsat med resurser.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-01 12:04

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!Ge mig råd!
Hej Booster,
Booster:

Engelholm, gjorde inte du ett test på ett annat forum för ett tag sedan, då du lyfte ut en Audio Research duo ur en i övrigt "optimerad" anläggning och lyfte in en sk "slaskförstärkare", en billig Rotel tror jag det var, och häpnade över det välljud som ändå presterades? Så, hur stor betydelse har det alltså att förstärkaren är optimerad till de övriga komponenterna, enligt din lista ovan? Om vi utgår ifrån att frågeställaren redan är nöjd med sina övriga komponenter i kedjan, emedan han endast bad om råd om förstärkare, samt väger in den info han redan gett om en specifik förstärkare han är intresserad av, så borde det inte vara så svårt att ge exempel på välljudande och prisvärda förstärkare i samma prisnivå.

Tycker det verkar som om många här missar att se hifiträsket för alla parametrar??? :wink:
Jag tror det har stor betydelse vilken förstärkare man väljer, där ju "stor betydelse" är ett vagt uttryck.

Jag vill inte "utgå från något" ang frågeställaren situation utan ställer hellre en rad kontrollfrågor för att skaffa men en större, bredare bild.

Min slaskförstärkare presterade bra och jag blev förvånad. När jag bytte tillbaka till ARC-duon upplevde jag en förbättring jag anser både vara värd pengarna men också viktiga för musikavnjutningen.

8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:22

PekkaJohansson skrev:Det är med hifi-marknaden som med andra marknader. Det finns en extremt konkurrensutsatt lågprismarknad för folk som tvingas jaga kronor i stället för timmar. De produkterna hittas på stormarknader och Internet, och kan ibland fylla sin uppgift mycket väl. I andra änden av skalan finns sk esoteriska produkter som vänder sig till folk som har mer pengar än tid och som inte bryr sig om vad saker kostar. Prestanda varierar även på denna marknad. Problemet är att dessa dyrare produkter sällan granskas på ett vederhäftigt sätt, eftersom branschtidningarna, som Markih påpekat, har en tendens att tycka att allt är ungefär lika bra, men på olika sätt. Den som vill ha en välgjord hifi-produkt med god återgivningskvalitet utan att det kostar skjortan får således inget eller litet stöd i sitt sökande. Ett starkare konsumentintresse skulle ge fler goda apparater till rimliga priser och pengar över till annat, t ex musik, för den som inte har obegränsat med resurser.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Det kan säkert gälla i den ände av skalan där apparater betingar priser kring hundratusentalskronor, för att inte säga miljontals. Men kring 20000 kr tror jag det mest är hifientusiaster som handlar, dvs de är minst lika intresserade av att få full valuta för sina pengar som någon annan. Det är väl bara att rannsaka er själva: brukar ni, här på detta forum t ex, impulsköpa hifi för 20000 kr stycket, eller brukar ni vela, fråga vänner, fråga i forum, läsa recensioner, söka info på nätet, provlyssna i butik eller hos vänner, vela lite till osv innan ni gör affär?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-01 12:33

Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp. Min kritik mot hifi- och musikpressen gäller för övrigt hela kedjan från inspelning till återgivning i hemmet. Skivor som låter apa pga dåligt genomförd remastering kallas "noggrant uppdaterade" i stället för att få den utskällning de förtjänar...

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:35

EngelholmAudio skrev:Min slaskförstärkare presterade bra och jag blev förvånad. När jag bytte tillbaka till ARC-duon upplevde jag en förbättring jag anser både vara värd pengarna men också viktiga för musikavnjutningen.

Självklart spelar val av förstärkare roll, annars skulle vi väl inte ha denna diskussion :wink: Men, min poäng var att fastslå att detta gäller just valet förstärkare emellan, och inte system emellan. Har man redan ett bra system så ska det gå att byta ut en bra del mot en annan bra del utan någon markant ljudförsämring. I klartext; har man ett bra system och byter ut en bra förstärkare mot en annan bra förstärkare så bör inte ljudet försämras. Förändras, visst, men inte försämras. Annars är det inte en lika bra eller bättre förstärkare.
Senast redigerad av rhenrics 2005-02-01 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-01 12:40

rhenrics: Bitte, citera bara de delar du vill citera och inte hela klabbet. Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul p g a dig :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-01 12:40

Om jag nu skall försöka ge trådskaparen ett råd, så fundera över vad du vill uppnå, vilka egenskaper du värderar och inte minst; sätt storleken på egenskaperna i (rätt) perspektiv till andra faktorer, såsom övrig anläggning och framförallt inspelningarnas kvalitetsnivå.

Mvh Mårten
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:48

PekkaJohansson skrev:Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp. Min kritik mot hifi- och musikpressen gäller för övrigt hela kedjan från inspelning till återgivning i hemmet. Skivor som låter apa pga dåligt genomförd remastering kallas "noggrant uppdaterade" i stället för att få den utskällning de förtjänar...

Med vänlig hälsning

Pekka

En hög omsättning på en begagnatmarknad är helt naturlig om det t ex handlar om en hobbyverksamhet; man vill helt enkelt prova något nytt och det sker byten, direkt eller indirekt, mellan hobbyisterna. Av alla de apparater jag har sålt så har jag egentligen inte varit missnöjd med någon, utan enbart nyfiken på att prova andra grejer. Är det också så att vissa apparater dyker upp i stor mängd på begagnatmarknaden så kan det ju vara en indikation på missnöjda ägare, men generellt tror jag det för lite för långt att påstå att blotta existensen av en begagnatmarknad med hög rörlighet skulle påvisa folks generella missnöje gentemot marknadens produkter. Det finns många andra tänkbara orsaker, som att frigöra kapital t ex. "Jag har blivit pappa", är ju ett välbekant exempel :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:50

Naqref skrev:rhenrics: Bitte, citera bara de delar du vill citera och inte hela klabbet. Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul p g a dig :wink:

Point taken :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-01 13:41

rhenrics skrev:
Mr_Ekan skrev:rhenrics, kan du styrka det som markih fetnoterat? Nationalekonomin studerar förvisso en mängd samband, men just detta har jag aldrig stött på i litteraturen.

MVH

Om du menar styrka det med en referens till någon lärobok, så nej tyvärr. Men jag måste ifrågasätta att du om du studerat ekonomi aldrig hört talas om en konkurrensutsatt marknad och med vilka medel konkurrens kan ske. Jag talar om en öppen marknad, dvs obegränsad tillgång på produkter från sinsemellan oberoende producenter, om det kan vara en ledtråd.

Du har en jävligt tveksam attityd mot de flesta du diskuterar med här tycker jag. Jag har aldrig bett dig utreda vad en konkurrensutsatt marknad är för något, min fråga var en helt annan.
11010000

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 13:58

Mr_Ekan skrev:
rhenrics skrev:

MVH

Du har en jävligt tveksam attityd mot de flesta du diskuterar med här tycker jag. Jag har aldrig bett dig utreda vad en konkurrensutsatt marknad är för något, min fråga var en helt annan.

Nämligen? Jag uppfattade att du ifrågsatte huruvida produktprestanda kan vara ett konkurrensmedel och önskade referens därom. Jag kanske missförstod dig. Du kanske även kan tydliggöra vad du menar med "tveksam attityd"?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-01 14:03

Jag hoppas att Booster är kvar och att han snart delger lite mer information kring sitt spörsmål. Hoppas också att det inte drunknar bland annat tjafs.

8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-01 14:43

Naqref skrev:Jag vill inte slita ut mitt scrollhjul

Världsrekord i OT, men... Jag trodde jag hade slitit ut mitt scrollhjul, men det var en liten finurlig optisk konstruktion där katthår hade letat sig in i hjulets ekrar. Bort med håren så var scrollhjulet som nytt igen :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-01 22:54

Måste ställa mig bakom Mr_Ekans synpunkt:

Vilken marknadsekonomi menar rhenrics uppvisar med priset synkroniserad prestanda???

Sen tänkte jag fortsätta lite med retoriken (men det blir mitt sista dylika inlägg, det lovar jag, nästan... :wink: )

Om du rhenrics verkligen menar att
...eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens.

och dessutom hävdar att just en dylik marknad föreligger och att sambanden därför inte är komplcerade - så varför presenterar du inte Booster för den lika enkla som självklara slutsatsen: Köp den dyraste apparaten du har råd med! :?:

Jag vill för övrigt hålla med Engelholm om att det blivt mycket retorik och lite råd i denna tråd, men jag tror det beror främst på att Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Det var väl i och för sig du Engelholm inne på också lite tidigare.

Hursom helst - Booster: Vilka egenskaper vill du att förstärkaren skall erbjuda?

Snygg?

Stark?

Modig?

"Bra" sound?

Frihet från sound (från färgning)?

Förmåga att driva extremt lågohmiga (felkonstruerade) högtalare?

Fjärrkontrollerbar?

Tonkontrollförsedd?

Behöver du mono-knapp?

Behöver du balanskontroll?

Är effektmätare eller i varje fall en klippindikator något du skulle uppskatta?

Skall den vara maffig glassig och imponerande, eller liten och diskret?

Vh, Ing. Öhman

HippHipp

Inläggav HippHipp » 2005-02-01 23:13

IngOehman skrev:Hursom helst - Booster: Vilka egenskaper vill du att förstärkaren skall erbjuda?

Modig?

Vh, Ing. Öhman

8O
Jag tar gärna emot rekommendationer på en sådan förstärkare. :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-02 00:15

PekkaJohansson skrev:Tja, omsättningen av begagnade hifi-produkter säger väl något om hur nöjda folk är med sina inköp.
Med vänlig hälsning

Pekka

Nja, isf kanske bilmarknaden är kaotisk eftersom i stort inga sitter 20 år med sin bil. Alla bilar felkonstruerade?
Vi talar om en hobby, som inte alltid är enbart musiklyssning. Folk kanske samlar på upplevelser och erfarenheter av hur apparater "framför" musiken, och ens musiksmak skiftar över tiden. Så vad är problemet med att det säljs grejor begagnat?

Om man håller sig till tråden:
Försök låna och lyssna hemma.
Kloka beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
Så testa så mycket du kan innan du bestämmer dig om du är osäker. Kanske gärna en blindtest ihop med en kompis?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:20

IngOehman skrev:Måste ställa mig bakom Mr_Ekans synpunkt:

Vilken marknadsekonomi menar rhenrics uppvisar med priset synkroniserad prestanda???

Sen tänkte jag fortsätta lite med retoriken (men det blir mitt sista dylika inlägg, det lovar jag, nästan... :wink: )

Om du rhenrics verkligen menar att
...eftersom pris och prestanda brukar gå hand i hand på en marknad utsatt för konkurrens.

och dessutom hävdar att just en dylik marknad föreligger och att sambanden därför inte är komplcerade - så varför presenterar du inte Booster för den lika enkla som självklara slutsatsen: Köp den dyraste apparaten du har råd med! :?:

Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 00:23

Håller med Pekka.

Om bilar åldrades lika lite som god hifi-utrusting skulle jag byta bil väldigt sällan - lika sällan som jag byter hifi-prylar troligen - det vill säga bara när de går sönder eller när de är prestandaöverkörda av något väsentligt bättre.

Folk jag ser runt om mig, vissa, byter hifi-prylar som om det inte var bruket av skivorna, utan nyhetsvärdet på apparat-soundet, man uppskattar mest. Jag kommer nog aldrig att fatta hur man kan känna så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 00:26

rhenrics skrev:Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Isåfall avråder jag ifrån formuleringar som "brukar gå hand i hand", eftersom de antyder just 1:1-förhållande, av linjärt slag... :wink:

Annars blir det mycket svårt för andra att veta vad du menar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:29

IngOehman skrev: Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Han vill, egentligen, få råd om förstärkare som lirar på motsvarande samma eller högre nivå som en Musical Fidelity A308 i prisklassen runt 20 kkr. Varje läskunnig 8-åring hade förstått detta enbart genom att läsa innantill.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:32

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:Med av priset uppvisande synkronisering till prestanda avsåg rhenrics aldrig nödvändigtvis ett 1:1 förhållande, eller av linjärt slag, eller ens exponentiellt för den delen, utan enbart att däri finnes ett samband som må vara icke så enkelt men ändock inte extremt obefintligt såsom ingoehman påstod utan minsta tillstymmelse till referens till sin egen påstådda så kallade marknadsekonomi.

Isåfall avråder jag ifrån formuleringar som "brukar gå hand i hand", eftersom de antyder just 1:1-förhållande, av linjärt slag... :wink:

Vh, iö

Och jag skulle i gengäld å det vänligaste avråda i från formuleringar som "extremt litet" samband mellan pris och prestanda om inte otvetydig referens därom finns att tillgå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-02 00:45

IngOehman skrev:Håller med Pekka.

Om bilar åldrades lika lite som god hifi-utrusting skulle jag byta bil väldigt sällan - lika sällan som jag byter hifi-prylar troligen - det vill säga bara när de går sönder eller när de är prestandaöverkörda av något väsentligt bättre.

Folk jag ser runt om mig, vissa, byter hifi-prylar som om det inte var bruket av skivorna, utan nyhetsvärdet på apparat-soundet, man uppskattar mest. Jag kommer nog aldrig att fatta hur man kan känna så.

Vh, iö

Fast nog byter ganska många människor bil bara för att man vill ha en ny. Och att lägga några hundratusen som man inte har på en bil som kommer falla som en gråsten i andrahandsvärde är också ok även för banken. Dock kan man ju testa ibland vanliga "normala" människor säga att jag funderar på att köpa en stereo för 300.000 som jag tycker är bra så kommer dom säkert bli oroliga för en.
Det kommer alltid vara så att man har lättare att förstå att saker och därtill hörande upplevd kvalitétshöjning i något avseende kostar pengar inom det man själv uppskattar ( sin hobby). Och att det finns massor med varianter på utförandet av "sin" variant av en hobby som man inte kommer att gilla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 11:14

rhenrics skrev:
IngOehman skrev: ...Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Han vill, egentligen, få råd om förstärkare som lirar på motsvarande samma eller högre nivå som en Musical Fidelity A308 i prisklassen runt 20 kkr. Varje läskunnig 8-åring hade förstått detta enbart genom att läsa innantill.

På motsvarande eller samma nivå?

Pratar du om hur starkt apparaten spelar alltså? Får man inte bestämma det själv medelst volymkontrollvridning? :o

Var finns en 8-åring som kan förklara när man behöver en??? :wink:

Allvarligt talat:
Problemet med ditt inlägg är att du inte tycks begripa att förstärkaregenskaper inte är endimensionella. Nu är det ju många som har denna kunskaps-/förståndshälta, även efter 8-årsåldern, och det är ju inget fel med det, alla kan inte vara kunniga i alla ämnen.

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen.
Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Och dessutom tror jag att Booster är fullt kapabel att skriva själv vilka egenskaper han är ute efter.

Vh, Ing. Öhman

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-02 11:23

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen. Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Jösses! I detta läge hade ju i alla fall jag kapitulerat.. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-02 11:26

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Och jag skulle i gengäld å det vänligaste avråda i från formuleringar som "extremt litet" samband mellan pris och prestanda om inte otvetydig referens därom finns att tillgå.

Okej, visst - det finns hur många otvetydiga referenser som helst. Läs extremt orena dämpfaktorinkapabla och effektsvaga singelendrörförstärkare för en förmögenhet, bara för att ta ett exempel. Så, detta tolkar jag som att du nu råder mig att fortsätta använda formuleringar som "extremt litet samband mellan pris och prestanda"?

Oroa dig inte, det kommer jag att göra när det är relevant. Med eller utan ditt godkännande. 8)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-02 11:36

Det skulle vara trevligt om Booster vågade komma tillbaka in och tala om ungefär vad han är ute efter så att pajkastningen kanske kan upphöra för en stund. Sedan kanske vi alla här kan lägga personlig prestige lite åt sidan, ta en nypa salt och komma med lite bra tips och råd åt Booster - som det är nu drunknar eventuell info i smågnabb och påhopp. (Man förstår om han gav upp...)
:roll:

Obs, att jag inte anser mig själv tillräckligt kunnig, jag snyltar på tråden för egen vinning, i hopp om att lära mig något.
:wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 11:41

IngOehman skrev:Okej, visst - det finns hur många otvetydiga referenser som helst. Läs extremt orena dämpfaktorinkapabla och effektsvaga singelendrörförstärkare för en förmögenhet, bara för att ta ett exempel. Så, detta tolkar jag som att du nu råder mig att fortsätta använda formuleringar som "extremt litet samband mellan pris och prestanda"?

Oroa dig inte, det kommer jag att göra när det är relevant. Med eller utan ditt godkännande. 8)

Vh, Ing. Öhman

Du gör alltså "marknadsekonomi" på något enstaka exempel du kan hitta? Single-end rörförstärkare för en förmögenhet hör knappast till den typ av förstärkare som det säljs mest av i 20 000 kr klassen. Eller har du glömt ämnet för diskussion? Trovärdigt. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 11:53

rhenrics - kan du ta det lite lugnt? Självklart tar man det tydligaste exempel man kan hitta när man upplever att den man talar med inte förstår.

Vad är ditt eget förslag till Booster då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:00

IngOehman skrev:På motsvarande eller samma nivå?

Pratar du om hur starkt apparaten spelar alltså? Får man inte bestämma det själv medelst volymkontrollvridning? :o

Var finns en 8-åring som kan förklara när man behöver en??? :wink:

Allvarligt talat:
Problemet med ditt inlägg är att du inte tycks begripa att förstärkaregenskaper inte är endimensionella. Nu är det ju många som har denna kunskaps-/förståndshälta, även efter 8-årsåldern, och det är ju inget fel med det, alla kan inte vara kunniga i alla ämnen.

Men du behöver inte annonsera dina tillkortakommanden inslaget i en massa attityd och jämförelser med 8-åringar. Det blir bara löjligt när det är du som har svårt att greppa diskussionen.
Om du inte förstår varför förstärkare kan uppvisa andra egenskaper än att vara dyra och billiga respektive bra och dåliga, så fråga! Det finns många här på forumet som kan förklara för dig.

Och dessutom tror jag att Booster är fullt kapabel att skriva själv vilka egenskaper han är ute efter.

Vh, Ing. Öhman

I 99 fall av 100 när folk frågar vilken förstärkare de ska köpa så vill de bara ha lite namnförslag och tips på bra förstärkare att provlyssna. Jag tror inte de ö h t ens har reflekterat över alla de parametrar du listar upp som "livsnödvändiga" att ta ställning till innan man kan skaffa sig en förstärkare. För de allra flesta så är en förstärkare bara något man lyssnar på musik med. Med "nivå" ovan avsågs alltså kvalitetsnivå på ljudåtergivning och inget annat. De flesta väljer heller inte sin förstärkare med samma omsorg som de väljer t ex en livspartner. Nu vet jag inte vad du brukar använda dina förstärkare till, men för vissa ändamål kanske en fru trots allt passar bättre? :lol:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-02 12:09

Get a room! 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:16

Nattlorden skrev:rhenrics - kan du ta det lite lugnt? Självklart tar man det tydligaste exempel man kan hitta när man upplever att den man talar med inte förstår.

Vad är ditt eget förslag till Booster då?

Inte förstår? Jag är fullt medveten om att det finns esoteriska varianter på HiFi som inte alls konkurrerar på samma marknad som "vanlig" hifi. Ungefär som att jämföra en italiensk sportbil mot en 1/5 så dyr japansk dito, syna respektive spec och komma fram till att den italienska bilen är extremt överprissatt, och därur dra slutsatsen att vad gäller bilar så finns det ingen som helst relation mellan pris och prestanda. Vad Oehman inte verkar fatta är att det inte bara är fritt fram att hur som helst jämföra priser och produkter från helt olika segment av en marknad och dra generella slutsatser av det.

Jag har redan gett ett förslag på förstärkare: Bladelius Thor. Och nej jag har ingen aning om vilka av Oehmans "parametrar" den uppfyller eller inte uppfyller, men jag vet att den låter j-vligt bra. Kan även tipsa om Tact S2150 som nyligen prissänkts till motsvarande 17500 SEK inkl moms. Den har jag dock inte själv provlyssnat men den har fått bra kritik i pressen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 12:28

rhenrics - jämförelsen faller eftersom den italienska sportbilen är tekniskt överlägsen... det är bara i pris/prestandaförhållandet den får stryk. Öhmans exempel var på en dyr produkt med över lag SÄMRE egenskaper än de billiga "instegs"komponenterna.

Sådana taskiga komponenter finns i alla prisnivåer, valet av de esoteriska var självfallet bara för att det blir så tydligt. Och eftersom det finns både taskiga och bra komponenter i samtliga prisklasser, så är det därför som vissa reagerar kraftfullt när det påstås föreligga något beroende mellan pris och prestanda... och om det finns något sådant så är det tydligast i det extremt billiga segmentet där komponentkvalité/val kompromissas med och däröver är det ett svagt statistiskt samband som dock inte går att tillämpa på en slumpvis utvald produkt.

Att chansa på en 20,000kr förstärkare och säga "testa denne" är både en dålig hjälp och säger inte så lite om personen som rekommenderar...

Tar man reda på hur den skall användas och personens behov så blir det mycket lättare att kunna ge ett kompetent förslag.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 12:48

Nattlorden skrev:rhenrics - jämförelsen faller eftersom den italienska sportbilen är tekniskt överlägsen... det är bara i pris/prestandaförhållandet den får stryk. Öhmans exempel var på en dyr produkt med över lag SÄMRE egenskaper än de billiga "instegs"komponenterna.

Sådana taskiga komponenter finns i alla prisnivåer, valet av de esoteriska var självfallet bara för att det blir så tydligt. Och eftersom det finns både taskiga och bra komponenter i samtliga prisklasser, så är det därför som vissa reagerar kraftfullt när det påstås föreligga något beroende mellan pris och prestanda... och om det finns något sådant så är det tydligast i det extremt billiga segmentet där komponentkvalité/val kompromissas med och däröver är det ett svagt statistiskt samband som dock inte går att tillämpa på en slumpvis utvald produkt.

Att chansa på en 20,000kr förstärkare och säga "testa denne" är både en dålig hjälp och säger inte så lite om personen som rekommenderar...

Tar man reda på hur den skall användas och personens behov så blir det mycket lättare att kunna ge ett kompetent förslag.

Tekniskt överlägsen :?: Skojar du eller? Och menar du att det är därför den kostar 5 ggr mer? Bara för att det finns enstaka "taskiga" komponenter i samtliga prisklasser så betyder det inte att inte flertalet andra komponenter faktiskt ger valuta för pengarna. Ska man göra marknadsekonomi av det hela så tycker jag det är mer relevant att titta på marknaden i stort, inom det aktuella segmentet (brukshifi, inte lyx eller esoterisk dito), och inte på enstaka ytterligheter. Skulle du godta mitt påstående om att det finns en icke-försumbar korrelation mellan pris och prestanda om jag ger enbart ett exempel från ett helt ovidkommande segment? Jag tror inte det.

Vidare så har jag inte "chansat" när jag tipsade om Thoren. Jag har lyssnat på den själv om det inte framgick. Vad mer kan man göra än att tipsa om förstärkare som man själv uppskattar när någon frågor om råd? I slutändan är det ändå alltid den som frågor som måste provlyssna och bestämma om det är något att ha eller ej, alldeles oavsett hur många parametrar man har lyckats ringa in. Förövrigt är det väl upp till frågeställaren själv att bestämma hur många parameterar som anses relevanta för honom/henne?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 13:37

rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

Dumma frågor räcker det med dumma svar till alltså, menar du? Okej, men om man nu vill hjälpa personen att spara ett antal år och ett antal kronor i felköp från sitt hifiliv genom att upplysa om att det inte är så enkelt som att gå på någon "som lyssnat"s subjektiva uppfattning utan att ha koll på övriga, avsevärt mer väsentliga parametrar?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-02 13:52

rhenrics skrev: De flesta väljer heller inte sin förstärkare med samma omsorg som de väljer t ex en livspartner. Nu vet jag inte vad du brukar använda dina förstärkare till, men för vissa ändamål kanske en fru trots allt passar bättre? :lol:

Såhär uttryckte en trevlig audiofil från Dubai sig:

.....no problem take your time. Finalising on a good amp is like choosing a wife. Let me know when you decide on which amp you prefer......

:lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 14:05

Nattlorden skrev:rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

Dumma frågor räcker det med dumma svar till alltså, menar du? Okej, men om man nu vill hjälpa personen att spara ett antal år och ett antal kronor i felköp från sitt hifiliv genom att upplysa om att det inte är så enkelt som att gå på någon "som lyssnat"s subjektiva uppfattning utan att ha koll på övriga, avsevärt mer väsentliga parametrar?

Nissan Micra???? Driver du med mig? :lol: Menar du på fullt allvar att den specar jämförbart med en Ferrari F50? 8O

Det beror ju på vad man har för målsättning med denna hobby. Köpa en förstärkare och sitta nöjd med den resten av livet. Eller prova lite olika bara för att det är kul och intressant. Varje affär man gör måste inte nödvändigtvis vara den sista man gör, har man en sådan målsättning kommer man nog att drabbas av tung beslutsångest. Sedan tror jag inte att det hjälper hur många parametrar man än försöker uppfylla. Förr eller senare kommer man alltid att tröttna, och det kommer nya maskiner man vill testa.

Så, för att sammanfatta min ståndpunkt om det behövs, så tycker jag inte frågan var dumt ställd. Och jag tycker inte enkla svar med namn på tänkbara förstärkare att provlyssna är dumma svar. Jag tycker även att det är lite av oförskämd elitism att försöka ge intryck av att hundra parametrar måste till för att man ska kunna vara nöjd med sitt förstärkarköp. Då är det väl bara typ 20-30 personer i hela Sverige som verkligen kan det här med att köpa förstärkare som ger god musikåtergivning, valuta för pengarna och nöjd köpare? Rent spontant känns det som att det borde finnas andra viktigare områden att göra sig oumbärlig på? 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:17

rhenrics skrev:Nissan Micra???? Driver du med mig? :lol: Menar du på fullt allvar att den specar jämförbart med en Ferrari F50? 8O

Läs om - jag säger att F50 är överlägsen, vilket du ju betvivlade i posten innan (innan jag satte exempelnamn på dem).

Då är det väl bara typ 20-30 personer i hela Sverige som verkligen kan det här med att köpa förstärkare som ger god musikåtergivning, valuta för pengarna och nöjd köpare? Rent spontant känns det som att det borde finnas andra viktigare områden att göra sig oumbärlig på? 8)

Varför då inte nyttja de 1-2-5 av de där 30 som finns här på forumet då? Istället för att "gagga emot"? :wink: (Syftar inte på mig själv som en av dem, jag lär själv fortfarande)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 14:29

Nattlorden skrev:
Läs om - jag säger att F50 är överlägsen, vilket du ju betvivlade i posten innan (innan jag satte exempelnamn på dem).

Nej kära du, det är nog du som får läsa om :lol: Jag pratade om japanska sportbilar för en 1/5 del av priset en motsvarande presterande italiensk sportbil kostar. Varpå du svarar att den italienska bilen är (oklart hur) tekniskt överlägsen. Det är det jag betvivlar!

Jag gaggar inte emot. Det finns olika sätt att be någon förtydliga sig. Engelholm gjorde det t ex på ett bra sätt. Medans jag fick intrycket att IngOehman närmast dumförklarade frågeställaren med sina sarkasmer och spydigheter. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:43

rhenrics - Okej, jag bara sträckte exemplet lite ytterligare, jag kan nämligen sälja en Micra till dig för 1/5 av priset på en F50 om du så önskar.

( OT: Fast ingen aning om vad du syftar på för bilar dock, det enda jag kan tänka mig som håller din prestandajämförelse är väl toyotas LeMans-bilar och de ligger inte på 1/5. )

Ibland kan det bli lite dumt om man menar annat än vad man skriver om man debatterar med Ingenjör'n, då hans adelsmärke är att saker och ting skall vara exakt & rätt... Det krävs lite vana att läsa samt att hålla tungan i rätt mun när man svarar... Det räcker sällan med att ha nästan rätt om man inte håller lite reservationer. Tyvärr kan det hetta till lite för båda parter efter ett par poster. :oops: Har haft mina duster också en gång i tiden... för vilket jag är honom ytterst tacksam, för i slutändan lärde jag mig lite (mycket) nytt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-02 14:45

En Micra till 1/5 del av priset på en F50 verkar extremt överprissatt. Micran alltså.

http://www.ferrari-forsale.com/F50-1997-ForSale

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 14:52

jonasp - jo, men det är ju mycket utav hifi också... (tyvärr)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 15:51

rhenrics skrev:
IngOehman skrev: Booster faktiskt fortfarande inte har svarat på frågan om vad det är för egenskaper han söker i förstärkaren, egentligen.

Okej då föreslår jag härmed att mycket välljudande alternativ till dig Booster:

Slutsteg Rotel RB-1080 (200 watt i 8 ohm):
Bild
Pris 15 000 kr

Dokumenterat välljudande av bl.a. Ljudtekniska Sällskapet OCH (hör o häpna) HiFi & Musik! Kanske har de båda förmodligen rätt!?

Sedan tar du ett matchande Rotelförsteg för de överblivande pengarna, ett Rotel RC-03 för 4 000 kr.
Bild

Pris totalt 19 000 kronor.

För tusenlappen som blir över kan man ju köpa sig lite musik, film, eller en ny DVD-spelare.

Det är mycket svårt att hitta något som är lika välljudande oavsett pris. Möjligtvis kanske en del kompromisser i försteget, såsom kanalobalans från volympotten å så. Man kan ju skaffa något som är bättre i så fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:03

Nattlorden skrev:rhenrics - en Ferrari F50 är tekniskt överlägsen en Nissan Micra. Betvivlar du det så ta ut dem på bana, eller gör trafikmagasinets undanmanöverprov så får du bevis nog.

En Nissan Micra kostar väl knappast 1/5 av priset för en Ferrari F50?

Jag skulle kunna tänka mig att man tar en Mitsubishi Lancer Evolution eller en Subaru Impreza WRX ut på en rallybana så har inte F50 skuggan av en chans! Sådana bilar kostar väl i runda slängar 1/5 av en F50. Fast jag själv skulle förstås helst ha en F50 ändå!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-02 16:22

Johan - jo, om bilhandlare vore lika oseriösa som hifihandlare hade det säkert funnits "micror" som kostat så mycket... och folk som trott på dem... som sagt... jag går gärna och köper en ny micra och säljer vidare för 1/5 av en F50. :lol: :wink: :twisted:

Rallybil? Det är ju en kompromiss för att väglaget är färgat. Gör om samma sak på Nordschleife (Nürburgring). :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-02 16:34

Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Dock e jämförelsen lite klen, när du köper en Ferrari betalar du en massa för handbygget, varumärket och det gör du säkerligen hos en massa HIFI-tillverkare oxå..

En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:45

Nattlorden skrev:Johan - jo, om bilhandlare vore lika oseriösa som hifihandlare hade det säkert funnits "micror" som kostat så mycket... och folk som trott på dem... som sagt... jag går gärna och köper en ny micra och säljer vidare för 1/5 av en F50. :lol: :wink: :twisted:

Rallybil? Det är ju en kompromiss för att väglaget är färgat. Gör om samma sak på Nordschleife (Nürburgring). :wink:

Kanske lite trist att behöva ta bilen till en bana med slät asfalt till ett annat land bara för att just där är F50 en bättre bil, men på alla andra "vanliga" vägar vinner de fyrhjulsdrivna Evo/WRX. Tänk på vinterväglag också! Vilken galning är ute och åker med sin Ferrari då, de måste ju stå i garage för att inte bli förstörda. Fast jag tar ändå Ferrarin om jag får välja en gång till!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 16:48

BengtO skrev:Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Dock e jämförelsen lite klen, när du köper en Ferrari betalar du en massa för handbygget, varumärket och det gör du säkerligen hos en massa HIFI-tillverkare oxå..

En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Enligt barnprogrammnet Rea som testar saker så vann ett par billiga jeans klart över ett par Levi´s då det gällde vilka som höll bäst genom att fästa ett ben i varsitt snöre och dra med en bil! Sedan har jag för mig att SP fick prova hur de höll för förslitning också. Levi´sbyxorna ansågs snyggast har jag för mig, men vann alltså inte hållbarhetstestet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-02 16:53

Booster skrev:har lyssnat på Musical Fidelity A.308 men Hifi center i Malmö sa att den håller inte!!!
Ge mig råd!

Vad är det som går sönder på den då?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-02-02 18:13

rehnrics skrev:
Inte förstår? Jag är fullt medveten om att det finns esoteriska varianter på HiFi som inte alls konkurrerar på samma marknad som "vanlig" hifi. Ungefär som att jämföra en italiensk sportbil mot en 1/5 så dyr japansk dito, syna respektive spec och komma fram till att den italienska bilen är extremt överprissatt, och därur dra slutsatsen att vad gäller bilar så finns det ingen som helst relation mellan pris och prestanda. Vad Oehman inte verkar fatta är att det inte bara är fritt fram att hur som helst jämföra priser och produkter från helt olika segment av en marknad och dra generella slutsatser av det.

Hallå !

Att jämföra olika bilar med varandra i detta sammanhang är helt irrelevant, varför ? jo därför att det finns ingen "Referensbil"
som det faktiskt gör med musikåtergivning

altså det som spelades in i studion skall så ostört (oförändrat)avspeglas i rummet där man spelar upp musiken, vilket torde i förstärkarfallet betyda , att signalen skall bara förstärkas rätt och slätt, utan att förändras.

Jag väljer helt klart en blå micra för att den är så snygg och dra så lite bensin, och är billigare och serva och tar mig minst lika bra (inte lika fort dock) från punkt A-->B.

/Göran Nilsson

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-02 18:13

Det spelar inte så stor roll om du tar EVO mot F50 på bana heller så länge det inte e nån ovalbana.. Eftersom Mitsun har vissa saker som är tekniskt överlägset Ferrarin så kommer de att vara rätt lika.

Kan faktiskt inte tänka mig en enda bana där EVO´n kan slå F-50 :wink: :D Tror inte ens att det spelar roll om det är torr eller våt vägbana, då däcksvalet har större roll än om bilen är 4WD eller inte. Det finns väl en anledning till att man just inom banracing har förkärlek till bakhjulsdrift :D Antagligen motsatta förhållanden i rally i alla dess former. Sen har vi ju F-60............ 8O :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 18:36

Jo, en rallybana.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-02 19:19

Det var en underhållande tråd 8) .

lite OT;
Jag måste tillstå att jag upplever att många här på forumet anser att dyrare förstärkare, cdspelare osv än 40-50 kkr inte låter bättre än de som kostar 20-30 kkr. Det pratas alltid om NAD eller Rotel som om de vore de bästa tänkbara förstärkarna (ljudmässigt).
Så fort någon nämner någon riktigt dyr förstärkare eller dylikt så ratas det oftast ner på dessa produkter, "de låter inte bättre än 208:an" osv.

Är det fler som upplevt detta eller har jag missuppfattat det hela :? .

Varför är det så (om det är så) :? :? .

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-02 19:20

:D :D :D Där fick du mig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 19:59

Hej Callisto!
Jag tycker att det kan vara värt de extra kulorna för t.ex. ett slutsteg om det är lite snyggare i designen exempelvis. Jag hade själv Krell för ett antal år sedan, fast var mindre nöjd med att den bara gav 100 watt. Så det var inte för att den lät illa som jag sålde den (även om jag nu i efterhand kanske misstänker att den egentligen inte var så himla bra, nåväl den var jävligt snygg i alla fall!).

Nu när jag skrev om Rotel kan jag ju berätta om varför jag nämner Rotel. Jag genomförde testerna av RB-1080 och RB-1090 till Musik & Ljudteknik. Lyssningstesterna visade då att det i stort sett inte finns något att anmärka på hos dessa båda slutsteg. Vi har även testat diverse andra steg som varit dyrare och ända upp till tjugo gånger dyrare, men som varit sämre i ett ljudåtergivningsperspektiv. Som testmetod användes både den eminenta och tillika omdiskuterade F/E-lyssningsmetoden och vi lyssnade mycket länge o omfattande med alla möjliga musiksignaler för att hitta eventuell avvikande ljudkaraktär, men vi hittade endast en liten pyttegrej att anmärka på i basregistret som i praktiskt hembruk är totalt ointressant eftersom ingen lär kunna höra denna lilla påverkan. Det var bara i blindtest som det gick att påvisa, samt vid mycket kraftig nivå, med extremt djupbasrikt material och extremt djupbaskapabla högtalare. Även mätresultaten ingav stort förtroende för dessa båda produkter. Sedan om det skulle stå vad som helst på fronten så skulle de fortfarande vara enastående produkter. Jag skulle tippa att den om den stora RB-1090 hetat något exklusivt, så hade den kostat omkring 4 ggr mer (baserat på vad som sitter i lådan). Men tack vare massproduktion i Kina eller kanske Japan, så kan alla köpa detta steg för en i sammanhanget struntsumma (iofs är det ju en hel del kosing, ej insatta inom audio kan ju inte fatta alls att en sådan burk kostar 25 000 kr!).
Det är väl därför antar jag att folk tycker Rotel är värda att rekommendera; prisvärda och bra helt enkelt!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-02 20:30

Johan Lindroos:
Intressant...
Har ju bara haft Rotels integrerade tidigare och tyckt de varit lite "trötta". Har du (eller någon) möjligtvis tips på en lite kuligare förförstärkare till en RB1080/90?
Hur stor är skillnaden kraftmässigt mellan RB1080/90? Det ligger liksom inom min budgetram iallafall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 20:47

BengtO skrev:En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Tyvärr är det ju inte så. Berätta gärna var jag köper en snygg kvalitetskjorta (gärna med pärlemorknappar) för 150 pix, som ser välstruken ut även när man haft den 10 timmar. Samma sak gäller Jeans. Av alla olika märken jag testat har Levis och Diesel visat sig ha överlägsen kvalitet. 8) Köp en kostym på Dressman och den är färdig för soptippen efter ett partaj. :lol: Jag har haft Ralph Lauren-skjortor som hållt i närmare tio år, vilket Long Joh och annat skräp inte gör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-02 20:52

Tack Johan för det utförliga svaret.

Jag själv tillhör antagligen isåfall de som tycker om "färgat" ljud.
Jag har själv lyssnat på 1090 och tycker den låter neutralt och lite tråkigt. Den saknar "bettet" som får transienterna att blomma ut och få det att låta levande (tycker jag).
Tycker det finns många andra stärkare som låter mer musikaliskt men som sagt, smaken är som baken 8) .

Jag själv respekterar allas åsikter eftersom musik är något så personligt, kul bara om inte alla försöker säga att det bara finns ett "rätt ljud".

vänligen

Callisto

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-02 20:59

Johan och Callisto!

För mig är det en fröjd att läsa eran sista ordväxling. Kommunikationen går fram åt alla (båda) håll!

(En del kanske uppfattar det som en konstig kommentar om man inte har bakgrunden, men skitsamma, det bjuder jag på....)
sb17nbac till alla!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-02 22:09

Morello skrev:
BengtO skrev:En bättre jämförelse vore massproducerade kläder, t.ex Jeans av likvärdig kvalitet som kan kosta 150 eller 1500 kronor och det enda som skiljer är märket.

Tyvärr är det ju inte så. Berätta gärna var jag köper en snygg kvalitetskjorta (gärna med pärlemorknappar) för 150 pix, som ser välstruken ut även när man haft den 10 timmar. Samma sak gäller Jeans. Av alla olika märken jag testat har Levis och Diesel visat sig ha överlägsen kvalitet. 8) Köp en kostym på Dressman och den är färdig för soptippen efter ett partaj. :lol: Jag har haft Ralph Lauren-skjortor som hållt i närmare tio år, vilket Long Joh och annat skräp inte gör.

Placebo? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 22:17

Markih,

Jag tror ni citerat mig i "signaturen" 8O :D :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-03 18:10

Självklart Morello! 8) Jag kommer inte ihåg vilken tråd, men jag vill minnas att jag nämnde att jag tyckte att de var kloka ord och nämnde att jag skulle låna dessa. Egentligen borde det var citat-tecken och upphovsman, men jag trodde att du hade läst min förfrågan :oops:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-03 23:59

markih skrev:Självklart Morello! 8) Jag kommer inte ihåg vilken tråd, men jag vill minnas att jag nämnde att jag tyckte att de var kloka ord och nämnde att jag skulle låna dessa. Egentligen borde det var citat-tecken och upphovsman, men jag trodde att du hade läst min förfrågan :oops:

Citatet återges ju väl, tror jag. Vilket väl är bra...

Men; egentligen är det så här:

"Den som hittar orsaken till sin anläggnings bristande återgivning i nätkabeln har just kommit på att han borde satt i kontakten."

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-04 18:43

Javissttusan :roll: 8) :lol:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Parden

Inläggav Parden » 2005-02-05 01:53

Tänkte bara tipsa om Rotel 1090 om ingen redan nämnt det steget.
Kostar visserligen runt 25000kr men är ett mycket bra slutsteg.
Alt NAD 208 som nämndes tidigare.

Återgå till Köpråd