Moderator: Redaktörer
Elusive skrev:Jo, men piP är väl inte direkt lämpade som närfältshögtalare, eller?
Dessutom så måste jag köpa till förstärkeri vilket säkert driver upp priserna långt över min budget.
En stor fördel med inbyggda slutsteg är ju också att man har inbyggd eq som kan ställas in beroende på om högtalaren står i ett hörn eller en fri vägg....Spelar högt gör dom också och det utan någon tendens till klippning.
Elusive skrev:Ja!
Förresten, inga tips förstärkare?
hifirocker skrev:En stor fördel med inbyggda slutsteg är ju också att man har inbyggd eq som kan ställas in beroende på om högtalaren står i ett hörn eller en fri vägg....Spelar högt gör dom också och det utan någon tendens till klippning.
Jag läste i MM nr.12 2004, där sa Öhman i intervjuen att aktiva högtalare för med sig flera svagheter. Han sa bland annat att direktkoppling mellan slutsteg och högtalarelement ger tämligen ofördelaktiga egenskaper både avseende distorsion och termisk kompression.
Är detta något Genelec tagit hänsyn till eller har de valt andra lösningar?
Piotr skrev:Så här förstår jag detta;
Vid passiva filter får man en "fördel" av att där filtrets impedans är hög får man i viss grad en "ström drivning" i stället för ren "spännings drivning".
...
Elusive skrev:Studiosolutions säljer tydligen en modell som heter pr10 (antar att det är studiomodellen av piP) som kostar 7000 + 500 frakt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster