Moderator: Redaktörer

lennartj skrev:Som ren DAC tvivkar jag starkt på att Bryston BDA-2 eller Benchmark DAC-2 eller någon annan DAC för under 30' till 50' skulle vara så mycket mer välljudande att de motiverar ett utbyte av Mytek förutom kanske AMR DP-777 SE.
I got a Benchmark DAC2 on test next to my Mytek DSD DAC, both connected directly into a IJ Research monitor control with passive attenuation (relays). Love the sound of the Mytek and it definitely has the "get stuck listening to music because it sounds so good"-effect.
But switching back and fourth it's quite audible that the DAC2 is even more transparent. The mid-range is more dynamic, transients are more defined, reverb tails even more exposed, vocals sound even more natural.
One thing that the Mytek does is to inflate the low-end a little bit, making the sound more "warm", and the mid-range has a velvet kind of niceness (for lack of better description) which is nice if you're just listening to music. But for mixing and mastering, I've found it a bit annoying because it is still a colouring of the sound and I don't feel that I have as much control over the low-end as I do with the DAC2.
I listened to some fantastic sounding DSD-recordings through both units, and even though I had to stop and switch sound card settings in HQPlayer to be able to change DAC, the difference was still audible.
The Benchmark DAC2 sounds fantastic and it's the best converter I've had the pleasure of trying out in my control room. It will not be sent back to the distributor.
I don't know if I will sell the Mytek DSD DAC, because it's also a fantastic sounding DAC and there might be situations where I prefer it over the DAC2, have to compare them some more. The Mytek also has better connectivity and software features.
A couple of annoying features with the DAC2: soft-key power on and the motorised volume knob always start by going to null when powering on the unit. I prefer DACs that remembers the last volume setting and that powers on when I hit the studio main power on switch.
I was shopping for a new DAC (not really, just looking around if there was already something better than our trustworthy DAC1s, for a sane budget), and I got to listen to the Benchmark DAC2.
In short: it is simply amazing. Think of a DAC1, then think cleaner, more natural, beautiful high end instead of the harshness of the DAC1.
I never heard a DAC in the same price class that completely beats the DAC1 in every domain. The DAC2 just sounds so natural, it is scary.
I organized a little comparison with:
1. DAC1
2. DAC2 hgc
3. Gracedesign M903
4. Weiss dac202
5. Bricasti M1
6. Bryston BDA-2
The Benchmarkmedia DAC2 completely surpassed everything on the list (!), except the Bryston BDA-2, which was extremely close (but no headphone output, no volume control).
The Bricasti M1 was also close, on one of the plenty filter settings. On almost all linear filter settings it was plain and simply surpassed by the Bench DAC2 !
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....
Bill50x skrev:FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....
Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?
Bill50x skrev:FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....
/ B
FBK skrev:Bill50x skrev:FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning....
/ B
Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Vem hugger först på betet, vem är gammelgäddan ?
FBK skrev:FBK skrev:Bill50x skrev:Hur F/E-lyssnar man cd-spelare? Och vad innebär "klarat"?
/ B
Då har du MYCKET läsning framför dig om du vill grotta ner dig i det. Jag tycker det är intressant att två olika produkter som klarat det låter olika, det kanske inte är någon bra test......
Nu har jag läst genom Rydbergs inlägg och Mytek DSD färgar...aja ja hur gick den igenom FE-lyssning.
/ B
FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning
FBK skrev:Mytek DSD färgar
Alexi skrev:Man kan inte F/E-lyssna en CD/DVD-spelare om den inte har digital ingång.
RMA skrev:Ja, det är det mystiska och samtidigt jobbiga att det iallafall i mina öron skiljer så pass mycket.
Experiment skrev:The French Academy of Sciences originated the first recorded blind experiments in 1784: the Academy set up a commission to investigate the claims of animal magnetism proposed by Franz Mesmer. Headed by Benjamin Franklin and Antoine Lavoisier, the commission carried out experiments asking mesmerists to identify objects that had previously been filled with "vital fluid", including trees and flasks of water. The subjects were unable to do so. The commission went on to examine claims involving the curing of "mesmerized" patients. These patients showed signs of improved health, but the commission attributed this to the fact that these patients believed they would get better - the first scientific suggestion of the now well-known placebo effect.
RMA skrev:Jag ställde in den efter Moltens rekommendationer, provade lite snabbt några andra inställningar också. Nu ska jag inte säga att den lät jättedåligt men pioneeren var så pass mycket bättre att den blev ointressant.
Rent subjektivt i min anläggning då.
Svante skrev:Jag tror Bills fråga är retorisk...
Man kan inte F/E-lyssna en apparat vars in- och utsignal är i olika domäner, inte som enskildhet. Man kan däremot lyssna på en kedja av apparater, här skulle det vara att man spelar in signalen från 668an med en superduperbra AD-omvandlare, och spelar upp de två digitala signalerna genom en DAC och jämför.
Jag skulle dock välja att spela in signalen med 96 kHz samplingsfrekvens för att vara säker på att AD-omvandlaren beter sig bättre än DACen, men då måste även ljudfilen samplas upp till 96 kHz och då blir det inte riktigt FE om man ska vara renlärig.
Bill50x skrev:Men ditt, och andras, resonemang förutsätter att det bara är DAC'en som kan låta olika, att drivverket inte kan påverka. Och just detta kan man inte kontrollera med f/e-lyssning. Eller kan man?Svante skrev:...man spelar in signalen från 668an med en superduperbra AD-omvandlare, och spelar upp de två digitala signalerna genom en DAC och jämför.
Almen skrev:FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning
Jag tror inte att den har F/E-lyssnats någon gång. I vilket nummer finns den lyssningen presenterad?FBK skrev:Mytek DSD färgar
Såvitt jag minns kunde inte Mytek detekteras - har det gjorts en till F/E-lyssning på den, menar du?
Bill50x skrev:Men ditt, och andras, resonemang förutsätter att det bara är DAC'en som kan låta olika, att drivverket inte kan påverka. Och just detta kan man inte kontrollera med f/e-lyssning. Eller kan man?
/ B
kneten skrev:Det är ju bara att gå med i föreningen så får du tillgång till aktuella tester. Testerna sker ju i LTS regi och presenteras i medlemstidningen. Du kanske bara vill ha "kakan" utan att betala?
AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna
AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja för om man läser molt så måste man köpa exakt allt som får bra recensioner utan att lyssna på dem innan. Det står i medlemsstadgarna
Så är det ofta, varken du gillar det eller ej.Har träffat tillräckligt många Ino ägare genom åren som kör med molt-rekommenderat rakt igenom och jag tror inte att det är slumpen som gjort att det blivit så. Sedan har jag också träffat flera Ino ägare (under tiden som jag hade Ino) som inte kör med något molt-rekommenderat alls och ingen av dem är aktiva medlemmar här och det kan man ju fundera runt varför det är så.
FBK skrev:Sedan har jag också träffat flera Ino ägare (under tiden som jag hade Ino) som inte kör med något molt-rekommenderat alls och ingen av dem är aktiva medlemmar här och det kan man ju fundera runt varför det är så.
FBK skrev:Så är det ofta, varken du gillar det eller ej.Har träffat tillräckligt många Ino ägare genom åren som kör med molt-rekommenderat rakt igenom och jag tror inte att det är slumpen som gjort att det blivit så.
FBK skrev:Almen skrev:FBK skrev:Pioneer 668 har klarat FE-lyssning
Jag tror inte att den har F/E-lyssnats någon gång. I vilket nummer finns den lyssningen presenterad?
Du borde väl veta som läser LTS blaskan ? För det har ju framhållits här i *många år* att 668:an icke färgar
FBK skrev:FBK skrev:Mytek DSD färgarAlmen skrev:Såvitt jag minns kunde inte Mytek detekteras - har det gjorts en till F/E-lyssning på den, menar du?
och Mytek har jag fått bekräftat av en person att den klarade FE testet, är detta fel nu ?
/ B
BORIS skrev: Tror definitivt en hel del rekommenderade apparater köpts olyssnat.
sprudel skrev:Det är väl inte så väldigt besvärligt att läsa in uttrycket "klara en F/E-lyssning" i betydelsen att objektet inte kunde detekteras. Krävs inte mycket välvilja för det.
Tror faktiskt att det är Carlsson Planet som rekat Pioneer 668 en gång i tiden, men om de var först eller LTS med detta vet jag inte.
Rydberg skrev:Boris> I min tråd???
Svante skrev:BORIS skrev: Tror definitivt en hel del rekommenderade apparater köpts olyssnat.
Det är väl egentligen inget konstigt med det? Det finns många produkter man köper utan att testa dem själv. Krockkuddar tex. Man vill bara att de ska finnas där och göra sitt jobb, och litar på att någon har sett till att de fungerar tillräckligt bra. Med den strategin kan man koncentrera sig på att använda bilen till transporter i stället för att få huvudet fångat stup i kvarten av en visserligen mjuk, men ändå otrevlig kudde.
Att göra lyssningstester seriöst är ganska ansträngande. Man kan förstås göras lyssningstester oseriöst också, men det vete 17 om det är bättre än att lyssna på någon som har gjort ett seriöst test där man tar hand om felkällor som placebo etc.
shifts skrev:Alla tog tydligen betet. För FBKs skull är det nog trevligare om han får bemöta ett svar innan tre nya kommer.
Har just vart hemma hos en bekant och lyssnat på hans anläggning: Pioneer 668, Sony 777ES samt Canton Karat S8. Vi lyssnade även med Onkyos nya integrerade digitala förstärkare för 17 000:-.
Slutsats? Jo, att 668 inte håller måttet som integrerad CD-spelare! Tveklöst var även Onkyon bättre på 2-kanalshifi än Sonys biovärsting, men klart störst lyft blev det alltså då vi körde DVD-spelaren som drive tillsammans med min DA9. Detta oavsett vilken förstärkare vi använde.
Föga förvånande för undertecknad, men ändå roligt att anläggningens innehavare nu fick upptäcka denna genväg till en bra mycket bättre musikåtergivning än innan. Tilläggas kan att han köpt 668 efter att ha läst LTS hyllningar, nu inser han att den inte alls håller måttet som integrerad CD-spelare men att den däremot funkar utmärkt som CD-drive och bildbehandlare...
Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...
RMA skrev:Fick en annan ide, är det möjligt att montera en digital ingång på 668?
RMA skrev:Rättar mig! Hur svårt är det att montera en digitalingång i 668;an!
FBK skrev:shifts skrev:Alla tog tydligen betet. För FBKs skull är det nog trevligare om han får bemöta ett svar innan tre nya kommer.
Jisses ja, ni hög direkt på det! Och jag skrev det med glimten i ögat, borde ha lagt till enså ingen skulle riskera en hjärtinfarkt på kuppen. Och hur i fanken ska man veta vad som exakt har testats av LTS när det sprids maaaaaaaaaaaaasssssssoooooorrrrrr av sk. fakta på de olika forum som i den där tråden på 46 sidor
om Pioneer 688 där början börjar med:
Har just vart hemma hos en bekant och lyssnat på hans anläggning: Pioneer 668, Sony 777ES samt Canton Karat S8. Vi lyssnade även med Onkyos nya integrerade digitala förstärkare för 17 000:-.
Slutsats? Jo, att 668 inte håller måttet som integrerad CD-spelare! Tveklöst var även Onkyon bättre på 2-kanalshifi än Sonys biovärsting, men klart störst lyft blev det alltså då vi körde DVD-spelaren som drive tillsammans med min DA9. Detta oavsett vilken förstärkare vi använde.
Föga förvånande för undertecknad, men ändå roligt att anläggningens innehavare nu fick upptäcka denna genväg till en bra mycket bättre musikåtergivning än innan. Tilläggas kan att han köpt 668 efter att ha läst LTS hyllningar, nu inser han att den inte alls håller måttet som integrerad CD-spelare men att den däremot funkar utmärkt som CD-drive och bildbehandlare...
Min personliga fundering blir hur LTS - med så stort inflytande på musikälskare landet runt - ärligt kan rekommendera denna DVD-spelare som ett seriöst CD-spelaralternativ? En rekommendation som för mig är totalt obegriplig och ställer LTS i en, om möjligt, ännu sämre dager än innan. I mina ögon alltså...
Här har ni bara ett exempel, finns hur mycket som helst där ute och jag har säkert läst det hundra gånger att Pioneer 688 är ofärgad enligt LTS, och det skrivs lite här och där och sedan så hux flux så är det sant och alla går och tror att det är så. Välkommen till internet!
Och shifts, skon klämmer inte utan den sitter bra och ingen har gjort mig illa utan jag skriver bara att det borde väl inte vara så svårt att ge RMA lite goda tips på ersättare för den lätt åldrande Pionnern eftersom han gillar hur den låter, även om nu föreningen vill vara lite hemliga.
Rydberg skrev:Jag kan ju till en viss del förstå FBK's reaktion, två apparater som LTS har funnit vara högpresterande skiljer sig så till den milda grad i en anläggning att ägaren inte kan behålla den ena. Det hade ju varit intressant att ta reda på hur detta kan komma sig? Är det någon variabel som finns med hos TS's anläggning som inte fanns med i LTS testuppsättning och som skulle kunna förklara det hela?
2. Behåll 668an men under tiden, medan den ännu funkar, se till att testa alternativ hemma i din anläggning.
Japp, du får faktiskt jobba lite.
Det blir meck och fotarbete men någon annan väg finns egentligen inte. Det visar köpet av din nu sålda dac faktiskt.
Komorok skrev:Jag har ägt 668. Skitdålig. Klarar inte Bluray![]()
. Så jag skaffade mig en Oppo bdp105. Verkar vara det minst kassa som går/gick (?) att köpa.
RMA skrev:Komorok skrev:Jag har ägt 668. Skitdålig. Klarar inte Bluray![]()
. Så jag skaffade mig en Oppo bdp105. Verkar vara det minst kassa som går/gick (?) att köpa.
Hur upplever du skillnaden mellan dessa?
Komorok skrev:RMA skrev:Komorok skrev:Jag har ägt 668. Skitdålig. Klarar inte Bluray![]()
Hur upplever du skillnaden mellan dessa?
När det gäller CD så har jag inte reagerat på någon skillnad. Vad gäller Bluray... avsevärd skillnad. BDP105 har dessutom egen HDMI-ingång, så jag använder den som DAC för rubbet. Som bonus så har den volymkontroll, så jag använder den dessutom som försteg och kastade ut min receiver. Enda felet den gör är att mixa in .1-kanalen i fullrangehögtalare fel, men det kan jag leva med.
sprudel skrev:Komorok skrev:RMA skrev:Hur upplever du skillnaden mellan dessa?
När det gäller CD så har jag inte reagerat på någon skillnad. Vad gäller Bluray... avsevärd skillnad. BDP105 har dessutom egen HDMI-ingång, så jag använder den som DAC för rubbet. Som bonus så har den volymkontroll, så jag använder den dessutom som försteg och kastade ut min receiver. Enda felet den gör är att mixa in .1-kanalen i fullrangehögtalare fel, men det kan jag leva med.
Jag undrar om det där med .1 kanalen är ett misstag eller det finns något medvetet val bakom detta. Det borde ju lätt kunna justeras via en uppgradering feån Oppo.
Xenod skrev:Den mixas in med för låg nivå eller hur var det? Det gör mig typ....arg! Om de nu vill ha det så, då får de fasen ha en inställning i menyn där man kan ändra rätt det också.
Harryup skrev:Och om man uppgraderar till senaste firmware på en 105 så kommer det upp en Tidal-app som gör att man kan köra Tidal utan dator.
14-dagars fritt abbonemang kan man testa med.
/Harryup
FBK skrev:Inte det minsta chockad, men lite förvånad över din med fleras reaktion på något som har förekommit i massor av trådar och inlägg genom åren. Så det finns inget inget mer att förklara, så du får nöja dig med det svaret som jag skrev ovan då jag ändå bara är en tyckare enligt dig och det kommer jag fortsätta att vara.
Rydberg skrev:Jag kan ju till en viss del förstå FBK's reaktion, två apparater som LTS har funnit vara högpresterande skiljer sig så till den milda grad i en anläggning att ägaren inte kan behålla den ena. Det hade ju varit intressant att ta reda på hur detta kan komma sig? Är det någon variabel som finns med hos TS's anläggning som inte fanns med i LTS testuppsättning och som skulle kunna förklara det hela?
IngOehman skrev:Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet", möjligen med reservation för att hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar. Jag säger inte att det inte är troligt att det är så, men jag ser inte i hans beskrivningar, något som entydigt visar att det är så. Det finns också en gråzon när det gäller apparater som innehåller en DA-process, på så vis att insignal och utsignal är i olika domäner och man kan därför bara definiera vad den gör sett ur ett F/E-perspektiv, tillsammans med en ADC. Förvisso kan man betrakta tekniska data på ett objektivt sätt och rimliggöra vilken apparat som talar mest sanning, men ju bättre apparaterna är betraktade från den synvinkeln, desto svårare är det att utnämna "bästa apparaten". Som tur är konvergerar upplevelserna och data, och man kan se att alla de apparaterna som är så bra att de är svårskilda, även presterar tekniskt snarligt och mycket bra.
Vh, iö
RMA skrev:När jag tänker efter så fick jag en massa gnist/knäpp ljud när jag använde 668:an digitalt till Mytek, (inte under pågående musik dock).
Kopplade med Supra toslink kabel. Vad kan detta ha berott på? Kanske något som kan ha påverkat ljudåtergivningen kanske?
Michael skrev:RMA skrev:När jag tänker efter så fick jag en massa gnist/knäpp ljud när jag använde 668:an digitalt till Mytek, (inte under pågående musik dock).
Kopplade med Supra toslink kabel. Vad kan detta ha berott på? Kanske något som kan ha påverkat ljudåtergivningen kanske?
Nu skrev du inte när knäppen kom, men... endel dvd-spelare ändrar samplingsfrekvensen varje gång vid start/stop/pause vid uppspelning av cd. Kanske dacen gjorde lite oljud då.
//Michael
sportbilsentusiasten skrev:Själv ska jag löda högtalarkontakter&anslutningar till mitt nya högtalarprojekt.
Conan skrev:RMA, du hade en Denon AVR-2805 i anläggningen; hur låter det om du matar den digitalt från 668:an (knäppar/sprak, ljudkvalitet)? Vore det en tänkbar lösning att skippa separat DAC och använda en hemmabiostärkare istället?
Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.
Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.
RMA skrev:Har någon tips om Reciver med bra Dac del?
paa skrev:Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.
Vilken del blev F/E-lyssnad? Analog lågnivå? Digitalingångar? Slutsteg?
Alexi skrev:paa skrev:Alexi skrev:Onkyo testade jag för något nummer sedan. Den lyckades vi inte detektera vid f/e, men jag tyckte subjektivt att den saknade den där spelglädjen som Bill pratar om.
Vilken del blev F/E-lyssnad? Analog lågnivå? Digitalingångar? Slutsteg?
Som bag skrev i min artikel så kan det lika gärna ha berott på humör, men trotts det kommer jag inte köpa en Onkyo. Skulle kännas som om jag riskerade feelgoodkänslan att inte tro på min intuition. Onkyon testades utan slutsteg, men med DAC.
ps. Jag tycker Janssons Naim låter väldigt trevligt. Den lägger till lite extra värme och rundhet som passar vissa inspelningar. Medans med andra inspelningar upplever jag den lite avrullad i diskanten.
Conan skrev:RMA skrev:Har någon tips om Reciver med bra Dac del?
Jag lirar med en Yamaha RX-A1030 som "försteg" och tycker det låter väldigt bra från DAC:en (HDMI från en Oppo BDP-95). Kör även en del med Spotify Connect samt AirPlay och det funkar också fint. Enda källan där jag fick en känsla att det inte lät riktigt på topp var med receiverns inbyggda nätverksspelare, så jag lirar från NAS via Oppon istället.
Min 1030 och även senaste Aventage-receivrarna från Yamaha har DAC från ESS Sabre (inte samma som i t.ex. Oppo BDP-95/105 dock).
FBK skrev:IngOehman skrev:Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet", möjligen med reservation för att hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar. Jag säger inte att det inte är troligt att det är så, men jag ser inte i hans beskrivningar, något som entydigt visar att det är så. Det finns också en gråzon när det gäller apparater som innehåller en DA-process, på så vis att insignal och utsignal är i olika domäner och man kan därför bara definiera vad den gör sett ur ett F/E-perspektiv, tillsammans med en ADC. Förvisso kan man betrakta tekniska data på ett objektivt sätt och rimliggöra vilken apparat som talar mest sanning, men ju bättre apparaterna är betraktade från den synvinkeln, desto svårare är det att utnämna "bästa apparaten". Som tur är konvergerar upplevelserna och data, och man kan se att alla de apparaterna som är så bra att de är svårskilda, även presterar tekniskt snarligt och mycket bra.
Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet".
Bra för det var ett bra inlägg, så varför kommer då resten som ett brev på posten med reservation för hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar osv osv osv. Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG... istället för att konstatera att karl är nöjd och en nöjd karl i favvosoffan med musik är trevligt. Och det är viktigast av allt inom denna hobby.
Nu får ni leka vidare i tråden då jag har sagt tillräckligt och TYCKT mycket enligt en del. Sov Gott
RMA skrev:Har du jämfört Dacarna mellan Oppo och Yamaha?
Conan skrev:RMA skrev:Har du jämfört Dacarna mellan Oppo och Yamaha?
Bara genom "normal" lyssning, och då skulle jag säga att det skiljer väldigt lite om nåt alls. Oppon kanske har ett uns mer upplevd upplösning och spelar lite mera "på" än DAC:en i Yamaha-stärkaren. Nu skulle jag inte kunna ta gift på att detta är en faktisk skillnad eftersom det också är några dB nivåskillnad mellan Oppon analogt och Yamaha DAC:en matad med HDMI (Oppo analogt är högre), vilket gör det svårt att jämföra direkt aven om man försöker kompensera med volymen.
I en nivåmatchad blindlyssning skulle jag inte sätta mitt liv på att jag kan höra skillnad, och framförallt skulle aldrig en "hifi-ointresserad" person haja till att det låter sämre på nån av dem..
I somras gjorde, som nämndes tidigare i tråden, jag och en kompis en jämförande lyssning med Oppon analogt och en annan, enklare Yamaha-receiver (RX-V775 tror jag den heter) som vi matade med HMDI från samma Oppo och tog sen ut signalen via "pre out" från förstegsdelen. Bägge signalerna gick in i mitt dåvarande analoga försteg och vi kunde nu med volymkontrollen på Yamahan matcha nivån mellan källorna.
Då kunde varken han eller jag höra någon som helst skillnad mellan DAC:arna, och det var bl.a. därför jag vågade byta ut dåvarande försteget mot en receiver. Den Yamaha-stärkaren hade på papperet en enklare DAC än receivern jag har nu.
Rydberg skrev:Jag är jättenöjd med min Bryston BDA-2, det dyker upp sådana i Norge då o då till mycket bra pris. Den har asynkron USB-ingång. Liten reservation har jag dock, jag uppgraderade digitalkortet i min BDP-2 för nån vecka sedan och ljudet lyfte sig otroligt mycket (via AES/EBU) så den är kanske lite känslig för signalkvaliteten. Har även en annan kvalitets-DAC hemma i form av den inbyggda i min AudioNET DNP. Bryston låter lugnare och djupare i ljudbilden men samtidigt lika detaljerad. Tycker BDA-2 är bättre totalt sätt.
Tror även Benchmark DAC-2 som Nattis rekar är ett bra alternativ.
pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??
pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??
Jag gör det inte och är ok med min relativt billiga Denon. Fast mest lyssnar jag faktiskt på streamat nuförtiden (Spotify).
Alexi skrev:pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??
Jag gör det inte och är ok med min relativt billiga Denon. Fast mest lyssnar jag faktiskt på streamat nuförtiden (Spotify).
Alla apparater påverkar ljudet olika, skillnaderna blir dock mindre och mindre. Nya apparater, som inte medvetet påverkar ljudet är generellt sätt väldigt bra. Att pricka rätt 8-15 gånger i rad på f/e är extremt koncentrationskrävande idag. För 20 år sedan skulle jag säkerligen kunna pricka rätt 100x i rad med mycket av som såldes då. Jag tror jag skulle behöva leta för att hitta en så dålig apparat idag. Men som sagt även apparater som klarar f/e påverkar signalen, men på en nivå för liten för att den ens med stora ansträngningar blint ska kunna prickas tillräckligt många gånger i rad för att räknas som statistisk signifikant.
Alexi skrev:pinnen skrev:Ärligt talat. Går det verkligen att höra skillnader på moderna dvd/cd spelare av bra kvalitet??
Alla apparater påverkar ljudet olika, skillnaderna blir dock mindre och mindre. Nya apparater, som inte medvetet påverkar ljudet är generellt sätt väldigt bra. Att pricka rätt 8-15 gånger i rad på f/e är extremt koncentrationskrävande idag. För 20 år sedan skulle jag säkerligen kunna pricka rätt 100x i rad med mycket av som såldes då. Jag tror jag skulle behöva leta för att hitta en så dålig apparat idag. Men som sagt även apparater som klarar f/e påverkar signalen, men på en nivå för liten för att den ens med stora ansträngningar blint ska kunna prickas tillräckligt många gånger i rad för att räknas som statistisk signifikant.

John Atkinson skrev:...while I was impressed by the player's standard of construction, I can't say the same about its technical performance. The relatively high level of background noise limits the MPS-5's resolution with SACD and external 24-bit data to not much better than 16-bit CD. I am puzzled, therefore, why Michael Fremer liked the sound of this player so much. Perhaps his description of its sound being "analog-like" is a clue—for reasons that are not fully understood, a signal with very-low-level random noise added is sometimes preferred, on that it is more intelligible, to the same signal without such noise.1 But I feel that the MPS-5's measured performance precludes an unreserved recommendation.
Almen skrev:Atkinson försöker förklara Playback Designs usla mätvärden:John Atkinson skrev:...while I was impressed by the player's standard of construction, I can't say the same about its technical performance. The relatively high level of background noise limits the MPS-5's resolution with SACD and external 24-bit data to not much better than 16-bit CD. I am puzzled, therefore, why Michael Fremer liked the sound of this player so much. Perhaps his description of its sound being "analog-like" is a clue—for reasons that are not fully understood, a signal with very-low-level random noise added is sometimes preferred, on that it is more intelligible, to the same signal without such noise.1 But I feel that the MPS-5's measured performance precludes an unreserved recommendation.
Manufacturers' Comment skrev:What differentiates the D/A converter inside the MPS-5 from other, more conventional converters is that it uses all custom algorithms and discrete components that were not designed following classic theories and practices. A large percentage of your charts show the behavior of the MPS-5 in the frequency domain, and only two charts show the time domain, although with rigid sinewaves as test inputs. While this would be totally adequate in most cases, it isn't for the MPS-5. For instance, most of the filter algorithms inside the MPS-5 cannot be described or even defined by feeding them periodic test tones such as sinewaves and looking at frequency charts. They were designed for real music signals, and therefore "listen" to the input signal and vary accordingly, to take advantage of how our ear perceives music, which never even resembles periodic test signals. It is common knowledge that such psychoacoustic criteria hardly ever lead to ideal measurements based on steady-state test signals.
Right from the beginning, the design goals for the MPS-5 were to reach new heights in sonic performance with real music signals rather than optimum test-signal measurements. The result is that the algorithms may not perform optimally from a measurement point of view when they have to process test signals, but, as your review also confirms, they do their assigned job quite well when processing real music signals. As we are always researching new ideas, the next-generation algorithms may very well make these kind of measurements even worse—but we can assure you that it will be for the benefit of sonic performance. Isn't that what we are all after?
IngOehman skrev:FBK skrev:IngOehman skrev:Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet", möjligen med reservation för att hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar. Jag säger inte att det inte är troligt att det är så, men jag ser inte i hans beskrivningar, något som entydigt visar att det är så. Det finns också en gråzon när det gäller apparater som innehåller en DA-process, på så vis att insignal och utsignal är i olika domäner och man kan därför bara definiera vad den gör sett ur ett F/E-perspektiv, tillsammans med en ADC. Förvisso kan man betrakta tekniska data på ett objektivt sätt och rimliggöra vilken apparat som talar mest sanning, men ju bättre apparaterna är betraktade från den synvinkeln, desto svårare är det att utnämna "bästa apparaten". Som tur är konvergerar upplevelserna och data, och man kan se att alla de apparaterna som är så bra att de är svårskilda, även presterar tekniskt snarligt och mycket bra.
Avslutningsvis vill jag applådera Janssons inlägg. Det var väldigt bra och "öppet".
Bra för det var ett bra inlägg, så varför kommer då resten som ett brev på posten med reservation för hans spekulationer om att den apparat han gillar mest färgar osv osv osv. Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG... istället för att konstatera att karl är nöjd och en nöjd karl i favvosoffan med musik är trevligt. Och det är viktigast av allt inom denna hobby.
Nu får ni leka vidare i tråden då jag har sagt tillräckligt och TYCKT mycket enligt en del. Sov Gott
Du behöver nog läsa mitt inlägg en gång till.
Ditt "Det är ju en katastrof, den är ju inte godkänd av MIG..." mejkar inte sens.
Jag vet inte vad du tyckte att det stod. Det var Jansson som skrev att den apparat han gillade bäst färgar, och det jag skrev var att jag vill reservera mig för den slutsatsen. Det kan ju vara så att den han gillar bäst som färgar minst. Med det sagt tror jag han har rätt, men jag ser inte att han i det inlägg han skrev visat att det är så. Han visar dock insikt på så vis att det är tydligt att han förstår att man kan gilla det som färgar mest, bäst. För så är det ju.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag får en känsla av att han inte vill tala om mätningarna utan helt enkelt hellre vill prata om andra egenskaper än de som Atkinson visar i mätningarna.
Andreas Koch skrev:Adding noise is not a new idea. That is what dither is doing to improve the rounding errors and that is what every analog piece of equipment is doing.
It isn't that the MPS-5 adds noise, but with the way I design my filters, I chop less noise and leave more come through the system.
The SACD disc format builds on that basic idea as well..
---
The noise we are referring to in this case is ultrasonic to begin with (i.e. nobody can hear it). Adding a steep filter to limit that has a much more audible, and negative, side effect than using a gentler filter. So far I have never met a person who can hear specifically the high frequency noise of DSD. I know dogs can, but not humans.
---
IngOehman skrev:Är inte säker på vad du menar med det, men jag har inte lyckats hitta något som INTE är riktigt dåligt handhavandemässigt. Den blurayspelare jag har är en av de bästa, men den duger inte, för CD-spelning, i kombination med mina (rätt så måttliga) krav.
ALLA Bluray-kapabla apparater jag träffat på är alldeles på tok för långsamma för att jag skall stå ut med dem för vanlig CD-spelning. Pioneer 668 är väldigt trevlig ur detta avseende. En bra musikspelningskompis helt enkelt, trots att den även man spela DVD. Det är därför jag fortfarande väljer att använda två olika apparater.
Vh, iö
IngOehman skrev:Oj, framgick inte det?![]()
Det är handhavandet. Oppo-spelarna är ljudmässigt väldigt bra.
Vh, iö
MorganM skrev:Jag har en Pioneer dv 989 som jag tycker låter snäppet lite bättre än 668.Nu är skillnaderna "väldigt små".
Men för att beskriva skillnaden:Lite mer tillbaka lutat,lite mer djup.samt lite mer rumsinfo.Och även något ytterst lite mer dynamik.
Ps!-Mina intryck.
Har använt mig av ingångarna på sentec sc9.Så jag snabbt kan skifta mellan 668/989,med exakt likadan skiva/utgåva i spelarna.
har gjort det blint,med frugan som vridit på sentec sc9.Där jag då inte vetat vilken spelare som spelat.Men sedan utrönt skillnaderna.
IngOehman skrev:MorganM skrev:Jag har en Pioneer dv 989 som jag tycker låter snäppet lite bättre än 668.Nu är skillnaderna "väldigt små".
Men för att beskriva skillnaden:Lite mer tillbaka lutat,lite mer djup.samt lite mer rumsinfo.Och även något ytterst lite mer dynamik.
Ps!-Mina intryck.
Har använt mig av ingångarna på sentec sc9.Så jag snabbt kan skifta mellan 668/989,med exakt likadan skiva/utgåva i spelarna.
har gjort det blint,med frugan som vridit på sentec sc9.Där jag då inte vetat vilken spelare som spelat.Men sedan utrönt skillnaderna.
Intressant... Jag har gjort i princip exakt samma experiment, och om jag minns rätt fick vi det helt motsatta resultatet (alla lyssnare var överens om att 668 var den bättre), vilket ledde till att jag gjorde en del mätningar på spelarna ifråga, och konstaterade att bilddelen av någon anledning verkade störa ljuddelen mera i "den finare spelaren" än i 668.
Den lyssnare som reagerade mest på detta och beskrev försämringen som störst var ägaren till finspelaren, och han uttalade att det var för j-igt med tanke på att 989 (enligt honom) var dyrare.
Eller...
Skriver detta med reservation för att jag kan blanda ihop spelare med varandra. Det jag är alldeles säker på är att den ena spelaren var 668 och att det var den som uppfattades som den bättre. Och nu när jag skrivit det så blir jag alltmera osäker på om den verkligen hette 989 den där andra... Det var en "finare" spelare som lancerade samtidigt som 668 hur som helst, och som kostade några tusen mera.
Ursäkta att jag skriver lite svamligt, men det var ju några år sedan och att missas en beteckning på en spelare som man då fann vara rätt så ointressant, är inte så lätt. Kan den ha hetat 868 den vi jämförde med? Hmmm...
- - -
Edit några minuter senare:
Eller nu tror jag att jag minns. Vi testade 668 mot 868 då de kom och testen av 989 (som var ersättaren till 868) skedde typ ett par år senare (är inte säker på att 989 ens var ny längre). I båda fallen vann hur som helst 668. Och även efter det ställdes många nyare Pioneer-spelare mot 668 och förlorade. Det där jag berättade om att ägaren till "icke-668-spelaren" yttrade irritation över att den "bättre spelaren" var sämre, gällde första testen och alltså 868, som han ägde. 989 uppfattades dock som likartad då den testades senare med i huvudsak andra lyssnare. Det betyder dock självklart inte att någon annan, t ex du, kan uppleva 989 som bättre. Det kan även vara så att exemplarsvariationer kommer in. Vi talar ju om extremt små skillnader här.
Vh, iö
RMA skrev:Det mest intressanta hittils är Oppo105 och Audiolab M-Dac.
Är det någon som har koll på hur mycket effekt man behöver till surrounderna om man skulle köra oppon som surroundförsteg om frontarna har ca 500w?
Tänker på Holographic AMP17 på ca 50W, men det kanske är på tok för lite. Marantz MM7055 har 5*140W och Emotiva XPA5 har 5*200W.
Vilken av dessa vore lämpligast? Andra förslag?
RMA skrev:Råkade hitta en Audiolab 8200cd på Blocket idag, nu är den på väg till mig.
Ska bli intressant att se vad den mäktar med, återkommer.
AndersP skrev:RMA skrev:Råkade hitta en Audiolab 8200cd på Blocket idag, nu är den på väg till mig.
Ska bli intressant att se vad den mäktar med, återkommer.
Grattis!
Toppenköp om man inte ska spela video.
RMA skrev:Jag tror och hoppas det!
Till video har jag en billig Pioneer Bluray BDP170 tror jag, 1200:- kostade den och duger gott till film.
Ska man byta den så är väl Oppo det mest intressanta, men funderar om det verkligen är så stor skillnad på bilden?
Någon som jämfört Oppo mot billiga spelare?
imac skrev:På 8200CDQ går det iallafall att välja analog eller digital volym, vet inte om det är samma på 8200CD. Har du inte fått med någon manual till den?
sprudel skrev:Ett bra försteg spelar roll alltså.
Hände det något med ljudbilden tycker du? 3D-perspektiv osv.
Ljudkaraktär, varmare, eller samma där?
Rydberg skrev:Har du blindtestet? *duckar*![]()
![]()
.
RogerGustavsson skrev:imac skrev:På 8200CDQ går det iallafall att välja analog eller digital volym, vet inte om det är samma på 8200CD. Har du inte fått med någon manual till den?
Hur väljer man volym i CDQ?
imac skrev:Kollat något i manualen, står mycket skoj i den
RMA skrev:Läste min manual igår, tyvärr hittade inte jag heller någon info om hur volymen är kopplad. Kanske går att skicka ett mail till Audiolab?
imac skrev:RMA skrev:Läste min manual igår, tyvärr hittade inte jag heller någon info om hur volymen är kopplad. Kanske går att skicka ett mail till Audiolab?
Om du håller in mute knappen kommer det upp "Preamp Mode" då?
RogerGustavsson skrev:Jag fick av misstag startvolymen ändrad när jag växlade mellan "digital mode" och "analog mode". Blev förstås ett jäkla hallå med +3dB mot vanligtvis -20 till -25dB! Märkligt nog höll säkringarna i högtalarna.
RMA skrev:Satt och lyssnade 4,5 timmar nonstop igår. Dom första intrycken förstärks ju fler skivor man plöjer genom. Allt låter helt fantastiskt bra. Leonard Cohen i`m your man t.e.x. (nu spelade jag bara skivor som jag vet har bra ljud).
Sophie Zelmani Time to kill på låg volym när tjejen gick o lade sig, på den hörde jag back up sångare och detaljer som aldrig förr! Helt fantastiskt skön skiva!
Kan rekommendera er som sitter med hembio som förförstärkare att testa Pre25. Troligen måste ni ha någorlunda bra akustik i rummet, åtminstone en heltäcknings matta.
Annars kan jag tänka mig att detaljerna som Pre25 gräver fram försvinner i andra större problem i rummet.
RogerGustavsson skrev:Du kör alltså Audiolab via Holographic Pre 25? Det är ju inget fel på Audiolab:ens linjesteg heller.
Rydberg skrev:RMA skrev:Satt och lyssnade 4,5 timmar nonstop igår. Dom första intrycken förstärks ju fler skivor man plöjer genom. Allt låter helt fantastiskt bra. Leonard Cohen i`m your man t.e.x. (nu spelade jag bara skivor som jag vet har bra ljud).
Sophie Zelmani Time to kill på låg volym när tjejen gick o lade sig, på den hörde jag back up sångare och detaljer som aldrig förr! Helt fantastiskt skön skiva!
Kan rekommendera er som sitter med hembio som förförstärkare att testa Pre25. Troligen måste ni ha någorlunda bra akustik i rummet, åtminstone en heltäcknings matta.
Annars kan jag tänka mig att detaljerna som Pre25 gräver fram försvinner i andra större problem i rummet.
Härligt att höra att det låter bra! De där sista detaljerna som man märker mer och mer ju mer man lyssnar, bidrar mycket till den totala upplevelsen. Dessa detaljer känns ofta som obetydliga vid snabba omskiftningarna men när man levt med dem ett tag märker man hur mycket dessa små detaljer bidrar till realismen.
Ska ta och ringa Lars någon dag.
AndersP skrev:Hur ska jag göra då?
Jag har en 668 och en billig Pioneer BluRay BDP-150
Jag tycker 105 är onödigt dyr och jag vill kunna spela CD, DVD-video, DVD-audio, SACD och BD.
Finns andra bra lösningar än att köpa en till 668 att ha i reserv?
AndersP skrev:Hur ska jag göra då?
Jag har en 668 och en billig Pioneer BluRay BDP-150
Jag tycker 105 är onödigt dyr och jag vill kunna spela CD, DVD-video, DVD-audio, SACD och BD.
Finns andra bra lösningar än att köpa en till 668 att ha i reserv?
RMA skrev:[Vad göra då? Efter lite efterforskning så blev jag mest intresserad av OPPO 105 och Audiolab MDac. Oppon tyckte jag också var något för dyr och Audiolab är svår att hitta i Sverige, något knepigt läge.
genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?
https://www.whathifi.com/marantz/cd6006 ... ion/review
Hur gick det för dig RMA?
RMA skrev:genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?
För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med.
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Marantzen har jag aldrig hört.
Nattlorden skrev:"Vad som helst" + Benchmark DAC2, eller Mojo eller liknande vältestad DAC.
genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?
genstruktur skrev:RMA skrev:genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?
För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med.
Pioneeren var bättre än Audiolaben i slutändan ändå, BDA3 är något bättre än 668;an men inte någon jätteskillnad.
Skulle utan problem kunna leva med 668;an. Prismässigt måste 668;an vara den bästa någonsin känns det som.
Hej!
Tack för återkoppling.
Vid en snabb Googling verkar den där Brystondacen kosta 40k ny, så det är verkligen helt andra pengar än Pioneern. Kör du Pioneern som transport då? Provade du någon Oppo?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Hur är Marantz CD6006 som ersättare till Pioneer 668. Någon som provat?
Eftersom det är en CD-spelare så ersätter den inte de specialfunktioner som DV-668 har, såsom t.ex. multikanalljud via DVD-Audio och SACD.
Jag gillar Pioneeren för att man kan spola normalt och så slutar den att spola när man släpper spolknappen. Så brukar ju CD-spelare fungera, men inte vanliga DVD/BD/UHD-BD-spelare.
Min rekommendation är att om 668:an pajar så köper man sig en CD-spelare och kompletterar med en UHDBD-spelare, om man som jag gillar fysiska media.
RMA skrev:genstruktur skrev:RMA skrev:För min del så slutade det med en Bryston BDA3, den är jag super nöjd med.
Hej!
Tack för återkoppling.
Vid en snabb Googling verkar den där Brystondacen kosta 40k ny, så det är verkligen helt andra pengar än Pioneern. Kör du Pioneern som transport då? Provade du någon Oppo?
Ja jag kör Pioneeren som transport. BDA3 är lite väl dyr, fick dock ett riktigt bra pris i samband med slutstegs köpet.
Provade aldrig någon Oppo, köpte en billig Pioneer Bluray för ca 1500, fungerar bra till film.
Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar)?
I praktiken lika transparent som benchmark dac 2
genstruktur skrev:Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar)?
Enbart som dac då tänker du eller som försteg med? Har den ht bypass?
Tangband skrev:genstruktur skrev:Tangband skrev:Yamaha wxc 50 ( duckar)?
Enbart som dac då tänker du eller som försteg med? Har den ht bypass?
Som komplett streamer och försteg med volymkontroll.
Jag skulle lägga cd-skivorna på hyllan och rippa hela skivsamlingen, köpa en NAS och köra FLAC.
Nej, den har ju inte ht bypass.
genstruktur skrev:Ingen som har ett tips på CD-spelare, låt säga 5000kr eller mindre begagnad. Gärna snygg. Gör inget om den har några år på nacken.

Fostex skrev:Audiolab 8200CDQ eller Cambridge Audio 650BD (om man står ut med lite fler funktioner) hade jag själv tittat på.
Bill50x skrev:genstruktur skrev:Ingen som har ett tips på CD-spelare, låt säga 5000kr eller mindre begagnad. Gärna snygg. Gör inget om den har några år på nacken.
Let efter ett exemplar av Linns Ikemi-spelare. De brukar gå för 4-5000:- men de är inte pinfärska precis... Jag har en själv och den tänker jag behålla tills jag vänder näsan i vädret. Fantastisk ordning och reda på musiken, tom introvert avantgarde jazz går att avnjuta med behållningAtt den ljudmässigt är i toppklass är självklart. Förmodligen en av de bättre du kan hitta. Snygg också, tycker jag då'rå, fantastisk byggkvalité.
[ Bild ]
[ Bild ]
/ B
Max_Headroom skrev:Ser att denna fortfarande finns till salu som ny:
https://denonpro.com/products/view/dn-c615
Fruktansvärt trevlig. Den är en sådan jag själv använder.
Skall man kunna spela DVD-skivor åxå kankse denna kan vara nåt:
https://denonpro.com/products/view/dn-500bd
imac skrev:Audiolab 8200CDQ finns det mycket finesser på om man vill ha det, tex går det köra den som USB dac o kan styra tex Winamp via USB med fjärren. Finns både digital o analog volym så den går köra som försteg o ändra volymen på hörlursutgången också. Min står undanställt för tillfället för den passar inte in bland övriga Primare prylar
imac skrev:Det ska gå att sätta en ingång till 0dB så den går att använda till HT bypass.

Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGCJäävlar säger jag bara
Bill50x skrev:Men 668 är väl egentligen en ganska tråkig spelare ljudåtergivningsmässigt? Så den är väl inget att jämföra med. Låter snyggt och trevligt men engagerar inte alls. Framför allt ska man inte ha den som en referens utan snarare lyssna efter något som presenterar musiken på ett bättre sätt.
/ B
Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGCJäävlar säger jag bara
Bill50x skrev:Men 668 är väl egentligen en ganska tråkig spelare ljudåtergivningsmässigt? Så den är väl inget att jämföra med. Låter snyggt och trevligt men engagerar inte alls. Framför allt ska man inte ha den som en referens utan snarare lyssna efter något som presenterar musiken på ett bättre sätt.
/ B
genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGCJäävlar säger jag bara
Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.
Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?
Eller har jag missat något om hur det fungerar?
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:Grabben på 2år råkade fippla på HT bypass på min Benchmark dac2 HGCJäävlar säger jag bara
Hmm. Men på audiolaben förstår jag det som att en ingång är HT bypass med volymen opåverkad om man ställer in den så. Alla andra ingångar fungerar som vanligt.
Om någon då byter till HT bypassingången , och man spelar en cd skiva på en annan ingång samtidigt blir det väl tyst? Så vida man inte har en film igång på full spätta genom HT bypassingången - biorecievern då, samtidigt som man lyssnade på cdn?
På Benchmark dac2 HGC kan du ställa HT bypass på alla ingångar. Det är ingen speciell ingång om man säger så som går förbi försteget, utan med två knapptryckningar så blir det bara dac-slutsteg oavsett vilken ingång du spelar ifrån
genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:
På Benchmark dac2 HGC kan du ställa HT bypass på alla ingångar. Det är ingen speciell ingång om man säger så som går förbi försteget, utan med två knapptryckningar så blir det bara dac-slutsteg oavsett vilken ingång du spelar ifrån
Ah, så det blir det full spätta på det man lyssnar på just nu? I sådana fall förstår jag att det blir brunt i byxan.
Fostex skrev:Kul! Det blev en 650BD alltså? Hur tycker du att den fungerar?
.Cambridge Azur 650 Bd.
Tung, välbyggd, snygg och trevlig BluRay-spelare som klarar alla skivformat: SACD, DVD Audio + Video, HDCD, CD, MP3, DivX och BD. Kör ut SACD digitalt (som DSD) och DVD Audio (som all channel PCM) via en enda HDMI-kabel till receiver. Plus analoga 7,1 ut, USB in, jordad nätbrunn. Metallfjärr, guldpläterade kontakter mm. Mycket fina ljud- och bildprestanda, nästan lika snabb som en CD-spelare. Kräver dock en EXTREMT lång inbränningstid. Det första exemplaret lämnade vi tillbaka efter 10 dagars förgäves dygnet-runt-spelande utan att den vagt konstgjorda känslan hade fösvunnit. Färgningen är densamma som på vi hörde på vår oinbrända Oppo BDP-83 och låter som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna. Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär. Dvs vi kunde valt 650BD till ny referens om vi inte redan hade valt Oppo BD-83SE. Priset var nästan löjligt lågt, mindre än hälften av Oppon: 4498 kr på HIFI-Klubben
Tangband skrev:Jag tror dendär spelaren är riktigt bra

genstruktur skrev:Fick återigen kanske 30 minuters cd-lyssnande idag, låter fortsatt bra!
Nu på kvällskvisten spelade jag några blurays. Verkar fungera fint, så när som på en sak. Spelaren låter en del när blurayskivan åker in i släden och laddas(är väl ok). Sen låter den en del när kapitel 1 avspelas, vid kapitel 2 är nog ljudet halverat och vid kapitel 3 hör jag ingenting så länge jag inte har örat 20 centimeter från spelaren. Som ett sus hörs, skivan som snurrar låter det som. Från kapitel 3 och framåt är det föredömligt tyst. Märkligt beteende. Läses en bluray innifrån och ut? Innerspårsdistorsion?
Vill minnas att min gamla Panasonic dmp 55 (kan den hetat så?) lät lite den med iofs.
genstruktur skrev:Har lyssnat på Cambridge Azur 650bd ett tag nu. Det blir inte lika många hifi-stunder med en lite knod där hemma, men jag har hunnit med ett par tillfällen då volymen har åkt upp och man kunnat sitta och njuta. Jag tycker det låter bra, trevligt och fint! Får för mig att Cambridgen har en lite mer artikulerad bas och lite bättre svärta samt tydlighet än Pioneer 668. Skall bli intressant att byta tillbaka till Pioneer 668 om ett tag och se om upplevelsen består, har inte gjort det än.
En sak som jag kan konstatera är väl att jag skulle kunna leva med Cambridge Azur 650bd ljudmässigt och vara riktigt nöjd.
Jag kan nog tycka att handhavande är lite bättre med Pioneer 668. Pioneer är lite tystare, känns stabilare och verkar vara mer välbyggd på något sätt tycker jag. En sak som inte fungerar på Cambridge tex är att starta en cd genom att trycka på ett spår på fjärren, man måste trycka play först och sen välja spår. Det leder till att man oftast måste höra någon sekund av första låter innan den byter. På Pioneer går det utmärkt att trycka på tex spår 5, och sen börjar den spela cd-skivan från spår 5 direkt. Lite småstörande saker med Cambridgen som inte gör att den kan få full pott.
Jag kör både Cambridge och Pioneer analogt kopplat för cd.
genstruktur skrev:Har nu kopplat tillbaka till pioneer och jag tycker intrycken i inlägget består. Jag utnämner härmed Cambridgen till en ersättare för pioneer.
Bill50x skrev: De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev: De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.
Vad betyder det i termer av återgivning?
Morello skrev:...
-Hur är bilden på Er nya televisionsapparat?
- Rolig!
Morello skrev:Problemet med "tråkigt" är att det inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Så, vad menas? Mörkt? Ljust? Beslöjat? Distorderat? Brusigt? Odynamiskt?
Bill50x skrev:Morello skrev:Problemet med "tråkigt" är att det inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Så, vad menas? Mörkt? Ljust? Beslöjat? Distorderat? Brusigt? Odynamiskt?
Jodå, det säger visst något om återgivningens kvalitet. Jag har då inga problem med att förstå ordet tråkigt. Jag minns en gång en demo på Åkeshovs slott för många år sedan. Stora och dyra slutsteg samt panelhögtalare. Pris lång över miljonen Lät fantastiskt vackert, stort, rent, brett frekvensomfång. Efter några minuter började jag gäspa och bara ville ut. Tråkigt? Javisst. Men vilka hifi-termer jag ska använda vet jag inte. Kanske odynamiskt kommer närmast?
/ B
Bill50x skrev:genstruktur skrev:Har nu kopplat tillbaka till pioneer och jag tycker intrycken i inlägget består. Jag utnämner härmed Cambridgen till en ersättare för pioneer.
Förvånar mig inte alls. De få gånger jag har lyssnat på 668 har den framstått som synnerligen tråkig.
/ B
goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.
När man analyserar varje isolerad beskrivning som de Morello nämner som mörkt, ljust, beslöjat, distorderat, brusigt eller odynamiskt så behöver det inte nödvändigtvis vara något som tydligt sticker ut eller saknas, men ändå i sin helhet låter oengagerande.
Kanske är det en marginell avsaknad av balans mellan flertalet av dessa aspekter som inte riktigt sitter där och därmed saknar musikalisk trovärdighet?
Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet?![]()
![]()
goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.
Ni som inte förstår det Billx50 säger utan en teknisk förklaring kanske saknar lite på det musikaliska planet?![]()
![]()
Almen skrev:Men går man in i en lyssning med inställningen att "den där CD-spelaren (än värre - en DVD-spelare!) som bara kostar an tiondel av de bästa CD-spelarna kan naturligtvis inte spela i närheten av dem" så får man naturligtvis det Linn-doftande resultat man förväntar sig: omusikaliskt och tråkigt.
goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt
Almen skrev:goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt och varför det med teknisk beskrivning är så svårt att sätta ord på vad det är som egentligen saknas.
Fast vad som menas är att det inte går att säga att en enskild komponent är "tråkig" så länga man inte isolerat just den och utförligt blindtestat. I en anläggning kan det vara rummets akustik, ens humör, själva musiken, den remastrade utgåvan, högtalarna, slutsteget...
Men går man in i en lyssning med inställningen att "den där CD-spelaren (än värre - en DVD-spelare!) som bara kostar an tiondel av de bästa CD-spelarna kan naturligtvis inte spela i närheten av dem" så får man naturligtvis det Linn-doftande resultat man förväntar sig: omusikaliskt och tråkigt.
![]()
gopnik skrev:goat76 skrev:Jag förstår mycket väl vad Billx50 menar med tråkigt
Jag gör inte det. Jag känner igen upplevelsen, men huruvida jag skulle dela Bills upplevelse av objektet har jag ingen aning om. Jag kan inte förstå någonting om objektet utifrån de intryck han delger. De är för generella och har ingen given koppling till apparatens signalpåverkan. Eller brist därpå. För några, faktiskt många, kan omdömmet tråkig betyda 'saknar tiodecibelshelf vid 200 hz' så som tonkontrollerna på deras bilstereo alltid står...
goat76 skrev:Han nämde väl odynamiskt som närmaste beskrivning.
gopnik skrev:goat76 skrev:Han nämde väl odynamiskt som närmaste beskrivning.
Ja, det är en teknisk egenskap med ett antal olika tänkbara definitioner. Sannolikt menades inga av dem.
gopnik skrev:Ja, men det betyder återigen inte att de nödvändigtvis är överens om vad det betyder. Än mindre vi. Samma problem, alltså.
Som teknisk egenskap, alltså SNR, spänningssving eller kompression, är det något annat än en upplevelse av musiken som odynamisk. Eller tråkig. Eller tror du Bill menar att 668 har dåligt SNR?
Morello skrev:Jag tycker begrepp som rolig, tråkig etc passar bättre för att beskriva hur musiken upplevs - alltså sådant som inte har med återgivningen att göra.
Tangband skrev:Bill 50x , jag betvivlar inte alls att den där ikemi spelaren är jättebra men har du jämfört med andra bra multibitare i tex naimspelare eller mer moderna sigmadelta spelare som tex Sabre dac som sitter i Yamaha wxc50?
Jag tror du skulle bli förvånad. Ikemi har ju förstås en massa feelgood företräden som metall släde och det är inte att förakta
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tycker begrepp som rolig, tråkig etc passar bättre för att beskriva hur musiken upplevs - alltså sådant som inte har med återgivningen att göra.
Ja, jooo. Men två cd-spelare med ganska lika spec kan ju låta olika på just det sättet som man beskriver musiken. Dvs hur man upplever musiken påverkas av spelaren. Jag jämförde min spelare, en Linn Ikemi, med en kamrats Sony (har ej modellbeteckning men i samma prisklass, runt 26-27000) och det var ingen skillnad i klangfärg osv mellan dem. Och i huvudsak ingen skillnad i hur man uppfattade musiken. Utom på en CD, en gammal jazzplatta från typ slutet av 50-talet. Där var det rent kaos i musiken på Sonyn, mycket mer ordning och man fattade mycket bättre vad musikerna höll på med genom Ikemin. Självklart har detta tekniska orsaker men jag vet då inte vilka parametrar som styr. Dist kanske? Kanske tillsammans med något annat? "Kaos" är ju knappast en vedertagen parameter i mätsammanhang och vi kan säkert lägga in olika betydelser av ordet. Men om jag sa att det var en kombination av dist över 2 kHz i kombination med fasvridning på y antal grader över x Hz, tillsammans med en liten höjning över 15kHz - skulle någon bli klokare av det?
Det är ju faktiskt musiken man återger, en analogi är ju att man inte kan separera mental och fysisk (o)hälsa och se på kroppen som en maskin. Allt hänger ihop.
Morello skrev:Kan någon berätta hur man enkelt gör en 668:a regionsfri? Stort tack på förhand.
Morello skrev:Kan någon berätta hur man enkelt gör en 668:a regionsfri? Stort tack på förhand.
dali skrev:Tank, jag hittade följande på www.avforums.com:The 668 can be made region free from a programable remote.
It does not use or require a cd to update it. Just the handset code.
If you have a pronto or similar just cut and paste this code to a button and send to the player when its in standby, job done.
0000 0067 0050 0000 0154 00af 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0014 045d 0154 00ae 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0016 0040 0014 045d 0154 00ae 0016 0040 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0016 0040 0015 0015 0015 0015 0014 00af
Jag har inte testat det själv, men det verkar funka för de som provat. För mig har det löst sig, jag har beställt en regionsfri spelare.
Morello skrev:Tack, men det där låter hyggligt krångligt. Köpte en begagnad maskin under förespegling att den skulle vara regionsfri, men icke!
rqu skrev:Visst verkar det meckigt men har du en Android-telefon med IR kan det gå?
Cortado skrev:rqu skrev:Visst verkar det meckigt men har du en Android-telefon med IR kan det gå?
Lite offtopic nu.. men har dem det idag?
Verkar dock finnas IR-sändare som man stoppar in i hörlursuttaget på telefonen. Även andra varianter som man stoppar in i USB-C-porten.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Manor och 18 gäster