Moderator: Redaktörer
Elfsberg skrev:Du har ingen som helst aning, alltså?
DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på !![]()
80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.
Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt
RogerGustavsson skrev:Ett delningsfilter ska summera de akustiska frekvensgångskurvorna från i detta fall basar och toppar. De allra flesta delningsfilter som säljs gör i regel inte det riktigt bra. Det är ofta symmetriska delningar som 18+18 eller 24+24 dB/oktav, elektriskt. Till det ska de akustiska kurvorna hos basar och toppar fogas. Hembioprylarna har oftast 24+12 dB/oktav, där topparna förrutsätts falla med 12 dB/oktav för att god symmetri, det föreskriver THX-normen.
Den händige skräddarsyr sina aktiva delningsfilter...
Hur långt ner i basen filtren opererar är ofta föränderligt genom byte av komponenter. Om slutstegen är AC-kopplade, vilket är vanligast, kan delningsfiltrens basgren vara DC-kopplade. PA-prylar är ofta extra begränsade, där är det önskat för att kunna högt.
Ino cr80 är väl ett bra tips men det kostar en del.
Beakungen skrev:DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på !![]()
80Hz delning, LP30dB/okt och HP18dB/Okt, ställbart Q (ställbar branthet) på LP delen, kan kompletteras med infratillsats och kan då boosta riktigt låga frekvenser och ner i infraområdet samt styra återgivningen än bättre upp över 40Hz.
Utöver det så har cr80s ett Subsonic filter som man kan slå på om man vill och denna skär vid 13,5Hz.
Om du köper en cr80s nytt från ingvar så får du dessutom senaste version, denna har möjlighet till att ändra delningen till 104Hz eller 124Hz med hjälp av insticksmoduler bara, jätte smidigt
Helt klart intressant!
Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret?
Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också
DVD-ai skrev:Beakungen skrev:DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på !![]()
Helt klart intressant!
Finns det ett vanligt cr80 utan s tillägget och hur skiljer sig ljud? Finns det någon prislista eller måste man upp till sthlm för att köpa delningsfiltret?
Hur fungerar infran där? Boostar idag med min Dsp dualcore 2 idag. Och kan jag boosta efter den så kan jag låta dspn korrigera ännu hårdare utan att behöva dsp-kraft på boosten också
Tyvärr så är cr80 fortfarande inte klar utan det är cr80s som gäller, Ingvar har en cr80 "på G" men den har varit det år efter år efter år så den är inget att räkna med tyvärr...
Det är cr80s som gäller och den låter väldigt väldigt lite...
Filtret går absolut att ordna så att någon på forumet skickar till dig, så det är inget problem![]()
Infra tillsatsen fungerar så att du med med en stigande kurva mot lägre frekvenser steglöst kan boosta från ca 40Hz och ner, men den har en ytterligare funktion som gör att du kan boosta från 80Hz och ner och du kan steglöst avgöra hur mycket du vill boosta från 80Hz ner till 40Hz.
Alltså. du kan välja vilket läge du vill mellan att boosta från ca 40Hz och ner eller från 80Hz och ner.
Då kan du låta din Dualcore sköta det andra med mindre delay som resultat, eller så kanske du tycker att den inte behövs ?! man kan få till ganska mycket kompensation med bara cr80s + infra tillsatsen faktiskt(då slipper du även den delay som Dualcoren lägger på baskanalen)
Beakungen skrev:DVD-ai skrev:Beakungen skrev:
Helt klart intressant!
Tyvärr så är cr80 fortfarande inte klar utan det är cr80s som gäller, Ingvar har en cr80 "på G" men den har varit det år efter år efter år så den är inget att räkna med tyvärr...
Det är cr80s som gäller och den låter väldigt väldigt lite...
Filtret går absolut att ordna så att någon på forumet skickar till dig, så det är inget problem![]()
Infra tillsatsen fungerar så att du med med en stigande kurva mot lägre frekvenser steglöst kan boosta från ca 40Hz och ner, men den har en ytterligare funktion som gör att du kan boosta från 80Hz och ner och du kan steglöst avgöra hur mycket du vill boosta från 80Hz ner till 40Hz.
Alltså. du kan välja vilket läge du vill mellan att boosta från ca 40Hz och ner eller från 80Hz och ner.
Då kan du låta din Dualcore sköta det andra med mindre delay som resultat, eller så kanske du tycker att den inte behövs ?! man kan få till ganska mycket kompensation med bara cr80s + infra tillsatsen faktiskt(då slipper du även den delay som Dualcoren lägger på baskanalen)
Trevligt! Låter mer och mer intressant![]()
Låter gött också om man kunde få hjälp med frakt![]()
Finns det någon prislista på filtret?
min mail är dwain8710@gmail.com ifall man vill maila priserna hellre
Tack hittills för hjälp!
DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på !![]()
FBK skrev:DVD-ai skrev:Jag hade köpt ett Ino cr80s, om man värdesätter ljudkvalitet högt så är det ett ypperligt filter att sikta på !![]()
Det där hjälper ju inte oss som inte sitter med Ino-riggar utan det behövs förslag som vanligt folk kan koppla ihop någolunda utan att behöva professionell hjälp för att få till det. Om jag inte ute och cyklar så är väl Öhman också hemma hos dem som kör med delade system ställer in lådan så att det blir så bra som möjligt eller har jag fel? För min del är detta rena grekiskan och jag har ju också tråd ute angående detta där jag fått förslag som jag förhoppningsvis klarar av att ställa in utan att det låter skit illa
DVD-ai skrev:Absolut, det går att ställa Gain på baskanalen, så du kan trimma in nivåanpassningen mellan toppar och basmoduler.
Gain för baskanalerna går att höja rätt ordentligt, så det är absolut inget problem![]()
Du är med på att för att det ska fungera med ett cr80s så behöver du följande:
Försteg som skickar signalen till cr80s
cr80s delar upp signalen och skickar >80Hz till ett slutsteg som driver toppar och <80Hz till ett annat slutsteg som driver basmoduler.
Så du behöver alltså ha möjlighet att koppla in cr80s mellan försteget och det slutsteg som driver toppar men även det slutsteg som driver basmoduler
DVD-ai skrev:Du kan koppla hur du vill i övrigt, men cr80s måste sitta precis innan slutstegen![]()
Om du vill att dualcore'n ska hantera resonanser ända upp till 500Hz så måste du ha denna innan cr80s helt enkelt, annars om du nöjer dig med att dualcoren hanterar resonanser under 80Hz så kan du sätta den efter.
DVD-ai skrev:Priserna är:
cr80s: 5000kr
Infra tillsats: 800kr
ganska många kronor men vill man ha bra grejer så kostar det tyvärr ofta lite extra också.
DVD-ai skrev:Enligt min mening så finns det ingenting på marknaden som gör det cr80s gör och lika bra, så det är ungefär den man är tvungen att gå på.
Nu är du väl onödigt lat om du inte orkar söka på forumet om dettaBeakungen skrev:Verkar som att behringer har en variant också. DCX 2496 som även den verkar klara att göra en eq-kurva som bostar basen.
Någon som vet hur denne låter?
shifts skrev:Spekulation: Om något lägger hinder i vägen kan det ju vara den enstaka baslådan snarare än topparna. Nu har du väl nyligen skaffat den (har jag för mig) plus byggt en bänk för dess dimensioner, men har du funderat i banorna att skaffa två (eller fyra) mindre baslådor som kan placeras lite fördelaktigt?
MagnusÖstberg skrev:Nu är du väl onödigt lat om du inte orkar söka på forumet om dettaBeakungen skrev:Verkar som att behringer har en variant också. DCX 2496 som även den verkar klara att göra en eq-kurva som bostar basen.
Någon som vet hur denne låter?
Doofus skrev:Nu blev jag också intresserad, DBX driverack PA2 ser så himla smutt ut i mina ögon...
Kalejdokom skrev:Men att döma av märkningen på fram- och baksida verkar det vara ett rent 3-vägs stereo-filter och det begränsar ju tillämpningen ganska mycket. Jag har ett DCX2496 och har ofta använt andra kombinationer av in/ut, t.ex. 2-vägs toppar och två separata monosubbar. Eller 2-vägs frontar plus centerkanal.
Annars verkar det ju vara en kanonpryl. Dessutom till fyndpris på dbx hemsida just nu. Men då tillkommer väl frakt, moms, tull etc...
Men som jag skrivit vid flera tillfällen tidigare har jag inga problem med brus från DCX2496, men då styr jag också ut den till 0 dB in vid referensnivå. Om man matar in för svag signal kan jag tänka mig att brustaket kan bli för högt.
RogerGustavsson skrev:Fast miniDSP är inte alltid kompatibel med övrig utrustning, framförallt slutsteg som kräver hög ingångsnivå. Någon har val också påtalat en viss påverkan genom filtret, inte helt i klass med vissa analoga delningsfilter.
Nusse skrev:RogerGustavsson skrev:Fast miniDSP är inte alltid kompatibel med övrig utrustning, framförallt slutsteg som kräver hög ingångsnivå. Någon har val också påtalat en viss påverkan genom filtret, inte helt i klass med vissa analoga delningsfilter.
Nu finns det en "miniDSP 2x4 HD" sedan någon månad tillbaka, med bl.a. Unbalanced outputs: Max 2Vrms. Jag ska precis beställa en.
https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd
Väljer att inte skriva mer här då det finns en specifik tråd om miniDSP.
hammarn_2 skrev: Borde inte den balanserade vara bättre på detta? Utspänningen är ju iaf högre. Vad missar jag?
Doofus skrev:Nusse skrev:RogerGustavsson skrev:Fast miniDSP är inte alltid kompatibel med övrig utrustning, framförallt slutsteg som kräver hög ingångsnivå. Någon har val också påtalat en viss påverkan genom filtret, inte helt i klass med vissa analoga delningsfilter.
Nu finns det en "miniDSP 2x4 HD" sedan någon månad tillbaka, med bl.a. Unbalanced outputs: Max 2Vrms. Jag ska precis beställa en.
Tusen tack, nu försvann ju mina funderingar på vad jag ska handla... Beställde en direkt...
RogerGustavsson skrev:hammarn_2 skrev: Borde inte den balanserade vara bättre på detta? Utspänningen är ju iaf högre. Vad missar jag?
Det hjälper inte om bruset följer med. Signalbrusförhållandet internt sätts antagligen i den digitala domänen.
Nusse skrev:Doofus skrev:Nusse skrev:
Tusen tack, nu försvann ju mina funderingar på vad jag ska handla... Beställde en direkt...
Då hann du före mig. Vi hade ju tom kunnat göra en sambeställning och delat på frakten (inga jättepengar iofs). Gissar att i bor ganska nära varandra.
Doofus skrev:Nusse skrev:Doofus skrev:
Då hann du före mig. Vi hade ju tom kunnat göra en sambeställning och delat på frakten (inga jättepengar iofs). Gissar att i bor ganska nära varandra.
Skolgatan finns jag på, ber om ursäkt jag blev så exalterad, tänkte inte ens på att fler ville beställa !
Jag lovar att rapportera skillnaderna mot produkten den ersätter!
Nusse skrev:Doofus skrev:Nusse skrev:
Skolgatan finns jag på, ber om ursäkt jag blev så exalterad, tänkte inte ens på att fler ville beställa !
Jag lovar att rapportera skillnaderna mot produkten den ersätter!
Har faktiskt också bott på skolgatan 32? tror jag.. det är så länge sedan...
Jag beställer nog en "HD" imorgon. Blir lite orolig att den gamla anses som så dålig. I det stora hela är ljudet bättre med minidsp än utan i mitt fall, beroende på mitt usla rum. I nio fall av tio när jag är missnöjd med ljudet, så är det kvalitén på inspelningen jag retar mig på och det med min enkla anläggning. Hoppas på ett ljudmässigt lyft, så jag kan reta mig än mer på dåliga inspelningar
Kalejdokom skrev:Men som jag skrivit vid flera tillfällen tidigare har jag inga problem med brus från DCX2496, men då styr jag också ut den till 0 dB in vid referensnivå. Om man matar in för svag signal kan jag tänka mig att brustaket kan bli för högt.
Kalejdokom skrev:Finns det DCX2496 utan digital ingång? Min har tre analoga och en digital ingång.
Det finns nivåinställning individuellt för alla utgångar, men dom kan man inte använda som volymreglage. Det låter krångligt att reglera volymen på utgångarna.
Det jag menade med mitt inlägg var att man behöver "full signal" in i DCX vid max volym. Har man för svag insignal blir det lätt brus (men det gäller ju generellt för all ljudutrustning).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster